Hop til indhold

E-bøger om hunde - forskellige emner


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Jeg har lovet at slå det op her også så det står samlet - der er indtil nu om hunde, der kommer i konflikter/slagsmål eller overfaldes samt om alene hjemme problemer hos hunde. Flere følger løbende og jeg modtager altid gerne forslag til emner på [email protected]

 

MVH

 

http://www.tvhundogkat-shop.dk/shop/e-boeger-hund-29c1.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du nævner det :) Vi får det lige føjet til på siden også

 

Det er mig der skriver bøgerne - jeg er eksamineret adfærdsrådgiver uddannet hos Hund og Træning, medlem af www.sea-hund.dk og har mange årig erfaring med disse ting. Du kan se mere her - http://tvhund.dk/DK/Om%20os/Helle.aspx og her http://nemokatoghund.dk/cv

 

Bogen om alene hjemme problemer er på 24 sider

 

Bøgerne om aggressivitet mellem hunde er på 40 sider i alt.

 

MVH Helle

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak fordi du nævner det :) Vi får det lige føjet til på siden også

 

Det er mig der skriver bøgerne - jeg er eksamineret adfærdsrådgiver uddannet hos Hund og Træning, medlem af www.sea-hund.dk og har mange årig erfaring med disse ting. Du kan se mere her - http://tvhund.dk/DK/Om%20os/Helle.aspx og her http://nemokatoghund.dk/cv

 

Bogen om alene hjemme problemer er på 24 sider

 

Bøgerne om aggressivitet mellem hunde er på 40 sider i alt.

 

MVH Helle

 

 

nu er jeg ikke målgruppen da jeg ikke køber E-bøger

 

 

men når ejg køber bøger, vil jeg altid gerne lige skimme bøgerne + læse bagsiden for at få et indtryk af stilen i dem.

 

skulle jeg købe en E bog ville jeg nske at havde mulighed for at læse en "test" bid af bogen

 

måske ville det være en ide

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for idéen - vi gør det allerede via vores sociale medier herunder FB men det kan godt være vi skal lægge lidt mere tekst ind. Nu er der sat sidetal og forfatter på :)

 

Her er et uddrag fra Alene hjemme bogen:

 

"Der hvor det går galt for mange hunde er faktisk længe før, at ejeren forlader huset. Rigtig mange ejere træner alene hjemme gradvis, men alligevel oplever de problemerne nu eller senere i hundens liv. En stor årsag er, at der er en meget vigtig del af træningen, som kun er beskrevet meget få steder. Når du først lærer om den, vil den virke som en aha-oplevelse. En helt logisk øjenåbner. Læresætningen lyder:

 

Ingen hund, som ikke kan være alene i hjemmet, imens ejer er hjemme, kan efterlades alene, når ejer går.

 

Lad os se på det fra hundens perspektiv.

Du er en hund, der har en ejer, der tilbringer rigtig meget tid sammen med dig. Du har fra du var hvalp haft adgang til hele huset uden problemer, når ejer er hjemme. Du følger gerne din ejer i huset, til stor glæde for jer begge. Hvis der sker noget et sted i huset, har du altid mulighed for at gå derhen og se, hvad din ejer laver. Du har aldrig været bag et børnegitter eller en lukket dør. Selv når din ejer går i bad, står døren på klem. Du har altid adgang til din ejer, når denne er hjemme. Når din ejer går på arbejdet, er sagen en anden. Pludselig forsvinder din ejer ud af syne. Der lukkes en dør mellem jer. Din verden bryder sammen, for du har aldrig lært, at der ikke sker noget ved at være adskilt fra din ejer. For at berolige dig selv bider du i dørkarmen og stolebenene i gangen. Din ejer forstår ikke din reaktion. Han har jo trænet alene hjemme med dig fra hvalp, hvor han gradvis er gået ud af døren trin for trin. Du burde derfor kunne være alene, mener han.

 

Hunden i eksemplet er et typisk eksempel på en hund, der ganske rigtig har lært, at ejeren går ud af en dør, men selve adskillelsen har hunden aldrig lært. Og den træning starter, mens ejeren er hjemme. Hvis din hund altid har mulighed for at følge dig alle steder og reagerer, hvis du lukker den væk, så er der nogle ting, som hunden mangler at lære. Det siger sig selv, at hvis en hund ikke kan være i ro bag et børnegitter eller en lukket dør, imens du er i hjemmet, så kan hunden heller ikke tolerere den totale adskillelse, hvor du forlader hjemmet helt for at køre derfra på arbejde eller andre ærinder uden hund. Træningen starter derfor i hjemmet, imens du er hjemme. For mange hunde betyder det, at du skal starte forfra, da træningen fra hvalp ikke er sket korrekt."

Link til indlæg
Del på andre sites

Og her er et uddrag fra bogen om aggressivitet og hundemøder:

 

"Når to hunde mødes, så spiller personen i den anden ende af hundesnoren en enorm stor rolle. Kommer din hund ofte i konflikt, bør du derfor se på dig selv. Der er flere ting, som ejere kan gøre – naturligvis uden at ville det – som kan starte slagsmål mellem to hunde. For det første – hvis din hund står midt i et møde med en anden hund, måske på stive ben, med rejste børster eller i en situation, der er en smule anspændt, så må du ALDRIG kalde på din hund. Det kan nemlig få det hele til at eksplodere.

 

Lad os gå i hundehøjde og se, hvad det er der sker:

Du er en hund i en hundeskov. Hvor du løber glad uden snor. Pludselig står der en anden hund på stien foran dig. Du stivner, for du havde ikke set den, og den fik også et chok. I nærmer jer hinanden forsigtigt, lidt anspændte, for ingen af jer har nået at læse hinanden fra afstand, som I normalt gør. I er derfor tvunget til at mødes lidt hurtigere, end I ville have foretrukket. Paraderne er derfor oppe. Nu står I foran hinanden. I har øjenkontakt, og du tænker, at du må se væk, for det dæmper den anden, der måske tænker præcis det samme i dette sekund. Men så kalder din ejer, og du stivner kort og gør en refleksagtig bevægelse knap synlig, men nok til at den anden hund ser, at du ikke følger reglerne og kigger væk. Den angriber, for den kan ikke andet, når du ikke kender de mest almindelige regler, og I ender i en konflikt.

 

Din hund har lært at reagere, når du kalder, den er uden reelt valg. Dette får den til uden at ville det at bryde reglerne i et hundemøde, der godt nok er anspændt, men som der slet ikke behøver ske mere i, hvis du havde tiet stille. Dette sker alt for tit i hundemøder. Ejeren forstyrrer hundene og udløser konflikten. I stedet skal du tie stille og gå videre, så vil din hund af sig selv følge med dig. I e-bogen De gale hunde. Del 2: Løsninger og tiltag ved hund/hund aggression vil vi komme med flere tips til, hvordan hunde mødes på den bedste måde. At gribe ud efter din hund, tage snor, godbidder og andet frem midt i et anspændt møde er også forbudt, hvis du vil undgå at udløse slagsmål. Det samme gælder naturligvis at skubbe, sparke eller på anden måde udøve vold mod en eller begge hunde, noget som nogle ejere desværre griber til i afmagt, hvis en hund har presset deres egen hund ned på jorden, hvor den ligger under den anden hund. Husk at kun meget meget syge hunde for alvor vil angribe din hund i disse situationer – og dem møder vi trods alt heldigvis kun sjældent. Og hvis du skulle være i den skrækkelige situation, at du og din hund en dag møder en sådan farlig hund, så kan du alligevel ikke nå at reagere, før slagsmålet er forbi. Og disse hunde vil sjældent stoppe op og vente, før de bider din hund. Et regulært hundeslagsmål som er dødelig alvor tager normalt omkring tre sekunder, og den angribende hund er ofte tavs og går direkte efter din hunds ryg eller ben – ikke halsområdet. Den kan også angribe bugen.

 

Vi håber aldrig, at du kommer til at opleve dette, men i e-bogen De gale hunde. Del 2: Løsninger og tiltag ved hund/hund aggression vil vi give dig råd til, hvad du kan gøre, hvis et ægte slagsmål opstår. En anspændt situation er derfor ikke det samme. Og derfor er det vigtigt, at du som ejer kan se forskel, så du ikke kommer til at starte konflikten, når du egentlig vil hjælpe.

 

Hvis du fastholder din hund, mens en anden hund henvender sig, kan det også give en konflikt. Dette ses nogle gange ved ejere af mindre hunde eller hvalpeejere. Jo mere frihed, jo bedre hundemøde er den gyldne regel.

 

Generelt spiller ting som begrænser din hund også ind på dens reaktioner i hundemødet. Mange hunde kan ikke bevæge sig frit i snor. Andre bryder sig ikke om at hilse i sele. Hvis disse ting opleves som begrænsende kan din hund presses til en konflikt. Det samme gælder naturligvis mundkurv. Har din hund sådan en på, så overvej at lære hunden at det er ok at være sammen med andre hunde med den på, før du slipper den. Eller tag mundkurven af, hvis du får grønt lys fra ejeren af den anden hund. Langt de fleste hundeejere i Danmark bakker ikke op om idéen om en lov, der påbyder visse racer disse ting, så mange ejere vil sikkert gerne lade din hund møde deres et sted, hvor de kan løbe frit, hvis din hund er sund i dens sprog, hvilket langt de fleste af de forbudte racer faktisk er. Hos TV HUND mener vi ikke at aggressiv adfærd er racebestemt alene. Alle de andre ting, som er beskrevet i denne e-bog giver også aggressivitet og konflikter mellem hunde, og selvom de ulovlige hunderacer kan angribe andre hunde, så ser vi lige så mange konflikter mellem hunde af andre racer. Før man dømmer en hel gruppe hunde på deres genetik alene, må man derfor huske på de andre ting, som isbjerget gemmer under vandet. Erfaringer, opvækst, træningsmetode, relation til ejer og hundens daglige aktivering – for blot at nævne nogle. Nogle af de ulovlige racer har ikke samme store sociale behov, når de kønsmodnes. Mange af disse hunde kan derfor have glæde af at slippe for at møde mange fremmede hunde og i stedet nøjes med en eller to nære hundevenner, som de møder jævnligt. Overvej derfor altid din hunds behov. Og hvis du er ejer af en anden hund og ikke ønsker, at din hund møder disse hunde, fordi det gør dig utryg, så tag en rolig snak med hundens ejer. Med dialog når man længst."

Link til indlæg
Del på andre sites

Hunden i eksemplet er et typisk eksempel på en hund, der ganske rigtig har lært, at ejeren går ud af en dør, men selve adskillelsen har hunden aldrig lært. Og den træning starter, mens ejeren er hjemme. Hvis din hund altid har mulighed for at følge dig alle steder og reagerer, hvis du lukker den væk, så er der nogle ting, som hunden mangler at lære. Det siger sig selv, at hvis en hund ikke kan være i ro bag et børnegitter eller en lukket dør, imens du er i hjemmet, så kan hunden heller ikke tolerere den totale adskillelse, hvor du forlader hjemmet helt for at køre derfra på arbejde eller andre ærinder uden hund. Træningen starter derfor i hjemmet, imens du er hjemme. For mange hunde betyder det, at du skal starte forfra, da træningen fra hvalp ikke er sket korrekt."

 

 

det der passer så ikke på min Jackie

ja hun kan gå med overalt når jeg er hjemme, men står jeg og taler med en lukket dør mellem os er jeg tavlig (hun klynker) rigtig alene hjemme er dog intet problem, så sover hun.

Der er stor forskel på om man kan høre og ikke komme til, eller er rigtigt alene hjemme.... I det første tilfælde er man jo holdt uden for flokken og har fået en kold skulder.

det heler ikke et problem at være alene hos min mor, hvor Jackie er i stuen og jeg er på første sal (trappen er for stejl)... men der ved hun at vi ikke kan forlade hende uden at komme forbi trappen, så hun lytter og holder øje med trappen.

 

men ja hunden skal lære det, det ikke naturligt at være adskilt fra sin flok.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

Generelt spiller ting som begrænser din hund også ind på dens reaktioner i hundemødet. Mange hunde kan ikke bevæge sig frit i snor. Andre bryder sig ikke om at hilse i sele. Hvis disse ting opleves som begrænsende kan din hund presses til en konflikt. Det samme gælder naturligvis mundkurv. Har din hund sådan en på, så overvej at lære hunden at det er ok at være sammen med andre hunde med den på, før du slipper den. Eller tag mundkurven af, hvis du får grønt lys fra ejeren af den anden hund. Langt de fleste hundeejere i Danmark bakker ikke op om idéen om en lov, der påbyder visse racer disse ting, så mange ejere vil sikkert gerne lade din hund møde deres et sted, hvor de kan løbe frit, hvis din hund er sund i dens sprog, hvilket langt de fleste af de forbudte racer faktisk er. Hos TV HUND mener vi ikke at aggressiv adfærd er racebestemt alene.."

 

Ikke videre smart i en bog at anbefale at folk bryder loven, at andre hunde-ejere ikke bakker op omkring loven ændre det ikke på at det er muskelbassen der har balladen hvis mundkurven ryger af eller den bliver sluppet på et ikke lovligt sted

Link til indlæg
Del på andre sites

At gribe ud efter din hund, tage snor, godbidder og andet frem midt i et anspændt møde er også forbudt, hvis du vil undgå at udløse slagsmål. Det samme gælder naturligvis at skubbe, sparke eller på anden måde udøve vold mod en eller begge hunde, noget som nogle ejere desværre griber til i afmagt, hvis en hund har presset deres egen hund ned på jorden, hvor den ligger under den anden hund. Husk at kun meget meget syge hunde for alvor vil angribe din hund i disse situationer – og dem møder vi trods alt heldigvis kun sjældent.

Måske jeg har misforstået et eller andet her, men anbefaler du at man ikke gør noget når en konflikt udarter sig så den ene hund får lagt den anden ned?.

 

Og hvis du skulle være i den skrækkelige situation, at du og din hund en dag møder en sådan farlig hund, så kan du alligevel ikke nå at reagere, før slagsmålet er forbi. Og disse hunde vil sjældent stoppe op og vente, før de bider din hund. Et regulært hundeslagsmål som er dødelig alvor tager normalt omkring tre sekunder, og den angribende hund er ofte tavs og går direkte efter din hunds ryg eller ben – ikke halsområdet. Den kan også angribe bugen.

Igen, jeg forstår vist ikke helt hvad der menes. Hvis den angribende hund ikke reagerer på den anden hunds underkastelse er kampen da ikke færdig på 3 sekunder,.. der har den jo dårligt nået at få ordentligt fat.

 

....og ja, jeg er klar over at det måske ikke er det mest hensigtsmæssige sted at begynde at diskutere et uddrag, men når noget står herinde, bør evt. kommentarer også følge med herinde imo.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det skal læses i en sammenhæng :) Det er jo små uddrag fra større kapitler - adskilte smådele af to hele bøger bog - plukket med løs hånd fra forskellige kapitler - den anden del er med løsninger/redskaber og nej der er ikke disse ting, som gør sig gældende - det fremgår når man læser helheden. hvad der menes osv

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal gøre alle den tjeneste at læse en hel bog, før I dømmer den som inde eller ude :)

 

Til jer, der har givet feedback på ebøgerne og sendt mig emner på mail og pb: Stor tak :) Det var dejligt at læse, og også tak for de mange forslag til emner - det er guld værd, og jeg vil kun opfordre alle til at sende emner igen, hvis der dukker flere op løbende. Det er altid meget velkomment :)

 

Godt nytår herfra

 

MVH

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal gøre alle den tjeneste at læse en hel bog, før I dømmer den som inde eller ude :)

Jeg undskylder igen fordi jeg egentlig synes det er en lidt kikset situation der er opstået, men synes du det er rimeligt at folk skal købe bøgerne før de må have en mening om de ting du frivilligt vælger at gengive herinde?. Og rent personligt har jeg ikke dømt dine bøger ude, blot undret mig over det der står i de bidder du har sat ind fra bogen,.. hvilket andre mennesker, der måske aldrig kommer til at læse dine bøger, også får læst.

 

Godt nytår herfra

I lige måde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal gøre alle den tjeneste at læse en hel bog, før I dømmer den som inde eller ude :)

 

Til jer, der har givet feedback på ebøgerne og sendt mig emner på mail og pb: Stor tak :) Det var dejligt at læse, og også tak for de mange forslag til emner - det er guld værd, og jeg vil kun opfordre alle til at sende emner igen, hvis der dukker flere op løbende. Det er altid meget velkomment :)

 

Godt nytår herfra

 

MVH

 

måske dømmer jeg den ude... i den forstand at med bider som det har den ikke min interesse.

det kan så betyde flere ting at bidderne er sådan.

at stilen formulering ikke fungere for mig, at vi er uenige om nogle ting eller helt simpelt at du har valgt nogle bider der ikke repræsentere din bog godt og frister mig som potentiel køber (de kan jo så friste andre).

 

så din bog frister ikke mig til at købe, men derfor kan den jo godt være god for andre.

 

du spurgte i et forum og fik de svar som folk havde, tydeligvis har du også fået positive svar på email og det jo dejligt.

 

direkte anbefalede eller fraråde en bog vil jeg kun gøre hvis jeg enten har læst den eller kender forfatterens holdninger/metoder/skrivestil godt... intet af dette gælder for dig.

 

 

godt nytår til dig også

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes I skal gøre alle den tjeneste at læse en hel bog, før I dømmer den som inde eller ude :)

 

Til jer, der har givet feedback på ebøgerne og sendt mig emner på mail og pb: Stor tak :) Det var dejligt at læse, og også tak for de mange forslag til emner - det er guld værd, og jeg vil kun opfordre alle til at sende emner igen, hvis der dukker flere op løbende. Det er altid meget velkomment :)

 

Godt nytår herfra

 

MVH

 

Jeg dømmer hverken ind eller ud, og har ikke tænkt mig at købe bøger ud fra så kort en intro, men forholder mig udelukkende til den tekst du har sat ind her og den synes jeg er for kategorisk.

 

Godt nytår til dig og dine :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er meget enig med Ninjamor, når jeg læser de uddrag der er her, giver det mig på ingen måde lyst til at bruge mine penge på mere;( det er jo selvfølgelig dumt hvis resten er godt, men meningen med udsnit må jo være at vise hvordan skrivestil er og emnet bliver præsenteret;) du rammer slet ikke mig med dine udsnit;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...