Hop til indhold

Kleiner münsterländer søges til parring.


Frohde
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

vi går med overvejelser om vores snart 3 årige tæve, er klar til et kuld hvalpe.

om det sker, kommer an på om vi finder en egnet parrings partner ;-)

 

Vi er kun interesseret i en hanhund med gode jagt egenskaber, tanfarvet (brun/hvid) og selvfølgelig sygdomsfri og med et roligt sind.

Vores tæve er en rigtig familiehund og meget vandt til børn. Derudover er hun meget jagtglad og også en dygtig en af slagsen, trods de kun knap 3 år :-).

Vi bor i midt/vest Jylland, og bevæger os selvfølgelig gerne indenfor rimelighedens grænser, for den rette hund.

 

et bud er at næste løbetid er om ca 2-3 måneder (sidste var august)

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan e sundheden både hos din tæve og dens forældre og søskende, jeg tænker specielt på HD og AD? Det bør tages med i overvejelserne, samtidig bør du overveje markedet, er der overhovedet mulighed for at afsætte hvalpene til gode hjem? Hvilke prøver har han og tæve? Det er nok ret væsentlig hvis du vil sælge til jagt og markprøver folk;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan simpelthen ikke læse dit indlæg, det står helt vertikalt hos mig  (og nu duede det så alligevel )

 

kan se der står noget om tests.

 

Den er ikke testet andet end at dyrlægen har sagt flere gange at det var en meget fin og adræt hund.

 

ved faktisk ikke om der ligger officielle papirer på mor og far. Ved dog at både moren og specielt faren er rigtig gode jagthunde og har heller ingen helbredsmæssige problemer, selvom de er godt oppe i alderen.

vi er "bare" til stue opdræt og vil have 1-2 kuld i vores hund i hendes levetid.

vi kunne sagtens gå til markprøver med hendes (hvilket vi gjorde med vores gamle Kleiner), men min mand bruger istedet tiden på at få en masse på jagt med hende og så må vi se om de gider prøverne senere.

 

Så vi er kun til det helt nede på jorden opdræt og sælger KUN til jægere .

Redigeret af Frohde
Link til indlæg
Del på andre sites

Er der papirer på jeres tæve?

En dyrlæge kan ikke se/mærke hd/ad (jo måske i voldsomme tilfælde). Vores tæve er dyrlægen totalt vild for vi får hvalpe på, MEN hun har en anmærkning på hendes albuer og det kom meget bag på dyrlægen.

Ville vi havde hvalpe på hende så er det jo vigtigt at vi finder en hanhund der ikke havde nogle anmærkninger og heller ikke hans forældre.

Uden røngten kan man ikke vide hvordan albuer og hofter ser ud.

 

Rigtig mange jægere vælger en hund udfra hvilke prøver og papirer der er på hvalpe og forældre, de ville ikke vælge en uden papirer og en hvor der ikke er "bevis" for forældrenes talenter.

Selv de gamle jægere af den gamle skole er efterhånden begyndt at se på HVOR og HVAD deres hvalp kommer fra, så for papirløse/ikke helbredsundersøgte forældre, så er det op af bakken at komme af med hvalpene.

 

Man kan jo altid tage og få tjekket tæven og kræve at hanhunden også er tjekket for ad/hd og hvad søren ellers der findes.

Link til indlæg
Del på andre sites

der er ikke så mange kleinere i området, så når der er plejer der var være ok rift om dem blandt jægere. Vores hund er ret slank, så tror faktisk heller ikke på vi får det største kuld antalsmæssigt.

Det kuld vores hund kommer fra blev solgt ret hurtigt (10 stk), hvor 2 endda blev hentet af jægere fra Norge �. Vi vil selvfølgelig insistere på flere besøg hos hvalpene, så vi også kan se køberne an og hjælpe med at vælge rette hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der heldigvis ikke noget der tyder på. 😊. Vi har ingen problemer overhovedet haft, ingen dyrlægeture der ikke var normal rutine. Og heller intet hos forældre.

vi havde heller sikkert hørt fra dem der har moren, hvis der har været tilbagemeldinger på søskende 😊.

så vi tror på det er godt 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

selv om man er jager kan man jo godt ønske en hvis sikkerhed for de problemer, dem jeg kender ville nok ønske de undersøgelser... og kendskab til evnerne i stamtræet (men om det var DKK eller andet eller intet officielt tror jeg ikke ville bekymre dem)

 

jeg jager ikke, ville gerne, og hvis jeg begynder så skulle de tests være gjort.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er der heldigvis ikke noget der tyder på. . Vi har ingen problemer overhovedet haft, ingen dyrlægeture der ikke var normal rutine. Og heller intet hos forældre.

vi havde heller sikkert hørt fra dem der har moren, hvis der har været tilbagemeldinger på søskende .

så vi tror på det er godt 

 

nogen sygdomme kan testes og når mor og far er tested har man støre sikkerhed for risikoen hos hvalpene.

 

uden test kan du risikere at sund mor + sund far = syge hvalpe, hvis begge forældre bære på noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er en del jægere inde og flere med forbindelser til jægere.

I har taget jeres valg og det må man jo respektere.

Men som sagt, man behøver ikke have problemer med en hund med hd men det er noget man bær tjekke inden avl om så man har papirer eller ej på hunden.

For mig er det ikke papirerne der er afgørende, det er helbredet på forældre, bedsteforældre og lign.

 

Men syntes det er sørgeligt at man avler uden at gå op i helbred. Der er jo en grund til at man tager røngten og lign af hundene inden avl. Det er netop for at opdage det som dyrlægen ikke kan se med det blotte øje.

 

hilsen en jæger

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Sørgeligt alligevel 😊.

 

vi er skam ikke ligeglade, men vi ser på vores hund, den er sund og rask, det samme med de ældre forældre. + hun er en dygtig jagthund og 110 % familiehund

 

som sagt er det sådan her vi ønsker hvalpe, andre ønsker med tests garantier og diverse. Sådan er vi forskellige. Intet forkert i det ene eller andet, bare forskellige måder. Var der kendte problemer, var sagen selvf. en anden. Men 100% garantier får man alligevel aldrig.

 

men igen måske er dette mere et forum for folk med, tests og stamtavler? Har ikke rigtig været her så meget, så ved det ikke. Tænkte bare det var forsøget værd.

vi har jo dog som sagt intet bestemt endnu. Vi ser de næste måneder an og ser om der dukker rette partner op 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

Helbred kan ikke ses med det blotte øje.

 

Man behøver skam ikke stamtavle på en perfekt hund. Kig omkring herinde. Her er hunde der er alverdens kryds, de fineste af alverdens racer og hunde fra Grækenland og hvor ved jeg.

Så alle hunde er velkomne herinde.

 

Det jeg tænker med det jeg skriver er det jeg som hundeejer og jæger selv ville vælge og jeg kommer i en meget stor kreds af jægere og selv vi jægeren bliver klogere ;)

 

Det er kun for både tæven og hvalpenes bedste vi råder til at få tjekket for hd og ad, for hvis man avler på en syg hund så giver man det jo videre til de små.

En tre års kan sagtens have D hofter uden at have nogle tegn.

Vores kan vi ikke se at hun har en anmærkning på en albue, hun har ingen tegn overhovedet og hun bliver flittigt brugt til jagt og er en aktiv lille lab.

Det er kun skrevet i bedste mening.

 

Hvis og når I får hvalpe så håber jeg i vil dele billeder.

Link til indlæg
Del på andre sites

nej der er ingen garentier, men derfor behøver man jo ikke gå i blinde og måske pare 2 hunde der bær problemet. simple genetik. 2 hunde bær det sunde og det syge gen, der skal dog 2 syge til at blive syg. men pare man de 2 hunde vil statistisk set 25% af hvalpene blive syge og 50% bære uden at blive syge. Dette kan man forbygge ved at vælge hvilke hunde man pare.

 

 

stamtavler her... ikke nødvendigvis (jo Jackie har men ikke vigtigt for mig), en del her har blandings hunde.

test når man kan, tror jeg mange her går indfor....

 

 

men det er som pivpiv siger dit valg

held og lykke

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja der må man så bare stole på de oplysninger vi har eller tage chancen. Det er sådan at mange avler herude. Som sagt snakker vi jo måske kun 1-2 kuld i hele hendes levetid �.

 

Øhh, i min verden er der ikke noget der hedder "at tage chancen" i forbindelse med avl, og at andre også gør det gør jo ikke sagen ret meget bedre :shock:

 

Tavle eller ej, så har jeg virkelig svært ved at tage en "opdrætter" alvorligt, når det er mere vigtigt at lave hvalpe, end det er først at få sin tæve tjekket for evt. sygdomme.

Jeg ved godt jeg kommer til at lyde spids og negativ, men hvad er din motivation for at lave et par kuld på din tæve? :hmm:

Jeg tænker, at det er små levende væsner du sætter i verden - fortjener de ikke at du har gjort dit hjemmearbejde ordentligt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sådan er det også når mennesker får "hvalpe".... ingen garantier. �

 

men vi vil selvfølgelig være så kritiske som vi kan, uden diverse tests og garantier. Det er skam ikke fordi vi ikke VIL. Vi lever nok bare en andet hundeliv. Her gåes der kn op i jagt, leg og slap af tid...som I kan se :D

 

Selvfølgelig vil vi dele billeder �. kan nok slet ikke lade være.

 

(Skal også sige at vi ikke gøre dette for at tjene penge på det, men for at vi synes det er hyggeligt og fordi vi synes en tæve har godt af at få hvalpe mindst 1 gang. Vores gamle kleiner, blev mere rolig -dog ville vi aldrig få i en hund med åbenlyse problemer).

image.jpg

image.jpg

Redigeret af Frohde
Link til indlæg
Del på andre sites

Du må gerne være spids det er op til dig.

vi gør det sådan her, du på en anden måde. �

 

nu findes der masse af fine "væsner" som du kalder det, ude i verden uden hverken papirer og stamtavler, der er super fine.

 

Så hvis man gerne vil have garatier og stamtavler, er det jo bare ikke hos os man skal have hvalpe.

men mon ikke vi får dem afsat til gode jægere alligevel - jeg tror det. Her betyder jagtry en masse �

Link til indlæg
Del på andre sites

Du må gerne være spids det er op til dig.

vi gør det sådan her, du på en anden måde. �

 

nu findes der masse af fine "væsner" som du kalder det, ude i verden uden hverken papirer og stamtavler, der er super fine.

Så hvis man gerne vil have garatier og stamtavler, er det jo bare ikke hos os man skal have hvalpe.

men mon ikke vi får dem afsat til gode jægere alligevel - jeg tror det. Her betyder jagtry en masse �

 

Enig! Der findes allerede en masse, og heldigvis er de fleste da dejlige, og sunde og raske - men der er ikke grund til at producere flere på så usagligt et grundlag. Og jeg bekymrer mig slet ikke om hvorvidt du får hvalpene afsat, det er heller ikke alle hvalpe med tavle der blir solgt. Jeg undrer mig ene og alene over din tilgang til at producere hvalpe, og så deres videre forløb....

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld; Men bare fordi I synes noget, betyder det altså ikke at det er rigtigt.

 

Synes ærligt det er super egoistisk og uansvarligt at I vil avle på en hund, og mener de kommende ejer bare skal løbe enr isiko fordi I ikke gider at få undersøt jeres hund ordentligt?

 

Det er fuldstændig ligemeget hvor få hvalpe I har tænkt jer at opdrætte, det er jeres ansvar at sørge for at disse hvalpe har den største chance i livet, og det gør I ved at gøre alt I kan for at få sunde og raske hvalpe.

 

Stamtavlen er underordnet; Men sørg i det mindste for at få lavet alle de helbredsmæssige undersøgelser som I kan for at sikre at I ikke laver syge hunde, eller f.eks. ender ud med at sælge jagthunde som skal pensioneres som 7 årige, fordi de har så ondt i hofterne af de mange jagter! Det er sgu for synd for hunden! Så tænk på fremtiden, og få undersøgt hvordan det ser ud hos jeres hund, samt find så mange informationer på forældrene som muligt, og kræv at den kommende far har fået disse undersøgelser også!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Enig! Der findes allerede en masse, og heldigvis er de fleste da dejlige, og sunde og raske - men der er ikke grund til at producere flere på så usagligt et grundlag. Og jeg bekymrer mig slet ikke om hvorvidt du får hvalpene afsat, det er heller ikke alle hvalpe med tavle der blir solgt. Jeg undrer mig ene og alene over din tilgang til at producere hvalpe, og så deres videre forløb....

 

det må du skam også gerne.

Vi ser det nok bare ikke som avl, men mere at et kært familiemedlem får nogl dejlige hvalpe.

her er det en familieting og intet "seriøst" opdræt.

 

kun seriøst i den forstand at vi leder efter en god jagthund, med rigtig udseende, ingen kendte problemer og at vi kun sælger til jagtmennesker, da vi mener denne race har det bedst når den bliver brugt til jagt. 

det kan man så mene om hvad man vil. �

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...