Hop til indhold

Kleiner münsterländer søges til parring.


Frohde
 Share

Recommended Posts

Undskyld; Men bare fordi I synes noget, betyder det altså ikke at det er rigtigt.

 

Synes ærligt det er super egoistisk og uansvarligt at I vil avle på en hund, og mener de kommende ejer bare skal løbe enr isiko fordi I ikke gider at få undersøt jeres hund ordentligt?

 

Det er fuldstændig ligemeget hvor få hvalpe I har tænkt jer at opdrætte, det er jeres ansvar at sørge for at disse hvalpe har den største chance i livet, og det gør I ved at gøre alt I kan for at få sunde og raske hvalpe.

 

Stamtavlen er underordnet; Men sørg i det mindste for at få lavet alle de helbredsmæssige undersøgelser som I kan for at sikre at I ikke laver syge hunde, eller f.eks. ender ud med at sælge jagthunde som skal pensioneres som 7 årige, fordi de har så ondt i hofterne af de mange jagter! Det er sgu for synd for hunden! Så tænk på fremtiden, og få undersøgt hvordan det ser ud hos jeres hund, samt find så mange informationer på forældrene som muligt, og kræv at den kommende far har fået disse undersøgelser også!

 

Tak for input �.

 

tænker at jeg nok ikke finder en hanhund i dette forum. I virker mere organiseret omkring papirer end vi har tænkt os at være....og sådan er det jo bare. Vi har forskelligt syn på det at være ansvarlige, fair nok.

 

men billeder skal jeg nok vise alligevel �

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske at du som sælger hæfter for fejl og mangler hos hvalpen de første 2 år;) det vil sige at hvis en af "dine" hvalpe fx får konstateret HD inden for de første 2 år så skal du "udbedre skaden" det vil sige betale for evnt operation eller tilbagebetale købsprisen.

det kan blive ret dyrt hvis tæven får 5 HD hvalpe, da HD er arvelig er der god ide i at undersøge tæven og hanhunden for det før avl, at undlade kan blive en dyr omgang;(

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal huske at du som sælger hæfter for fejl og mangler hos hvalpen de første 2 år;) det vil sige at hvis en af "dine" hvalpe fx får konstateret HD inden for de første 2 år så skal du "udbedre skaden" det vil sige betale for evnt operation eller tilbagebetale købsprisen.

det kan blive ret dyrt hvis tæven får 5 HD hvalpe, da HD er arvelig er der god ide i at undersøge tæven og hanhunden for det før avl, at undlade kan blive en dyr omgang;(

 

ingen af hendes 9 søskende har kendte problemer (ejerne af moren er stadig i kontakt med dem).

 

Men ja skulle det ske, så må vi jo tage den derfra �

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan og vil ikke bestemme hvad I skal gøre. Jeg kan kun fortælle min historie som hvalpekøber og så kan man lægge det i det, som man vil.

 

Først havde jeg verdens skønneste lab blanding. Total rundkørsel men sund og rask hund der blev gammel og først til sidst blev syg og måtte aflives. Fantastisk hund!

 

I et forsøg på at gøre kunsten efter, købte jeg endnu en lab blanding. Denne gang med lidt springer spaniel iblandet. Verdens bedste hund!! Hold op hvor jeg stadig savner ham! Begge forældre var tjekket og var henholdsvis 6 og 4 da hvalpene kom til verden. Et lækkert lækkert kuld!

Min hvalp blev aflivet da han var 1 år og 10 mdr. Pga. Meget meget dårlige led, hvor der allerede var udviklet slidgigt, epelepsi og for lange ledbånd i bagbenene (det sidste kunne så trænes op). Men han havde konstante smerter og intet kunne hjælpe ham. Han var købt til konkurrencer i agilty og lydighed samt en meget aktiv hverdag. Alle de timer, penge og alt den kærlighed der var lagt i ham, var bare "spildt". Det gjorde virkelig ondt! At miste så ung en hund pga. Arveligt sygdomme - det ønsker jeg end ikke for min værste fjende! Hvor var det bare hårdt og ubærligt at skulle sige farvel til sin bedste ven så tidligt! Et par mdr. Senere blev jeg kontaktet af nogle af de ejere der også havde hvalpe fra kuldet. Flere havde dårlige hofter og andre problemer. Så selvom forældrene var fri, lå det et sted ude i generne. Han var så syg at han ikke kunne reddes, selvom jeg var villig til at opgive alt for ham.

 

Så købte jeg en kleiner munsterlander. En sød lille hvalp fra et stueopdræt, uden tavle men kombinationen var lavet før, med stor succes. Derfor turde jeg.

Han blev lige præcis 3 år gammel og måtte aflives pga. En fejl i hjernen. Som dyrlægen sagde var der bare nogle ledninger der var forkert sat sammen, som gjorde ham til en rigtig farlig hund, både for mennesker og dyr.

 

Jeg er enormt knyttet til mine hunde, tager aldrig på ferie uden de er med, sover i sengen sammen med dem og har dem som mit kæreste eje. Så det er en kæmpe sorg for mig hver gang jeg mister en hund - specielt en der er alt for ung.

 

Efter det har jeg ikke turde andet end købe med stamtavle. Det er ingen garanti, men man har i det mindste (både som køber og opdrætter) gjort alt hvad man kan for at hvalpene skal blive gode og sygdomsfri.

 

jeg kommer aldrig selv til at lave et kuld hvalpe, for tanken om at gøre en hvalpekøber så ulykkelig som jeg selv har været, kan jeg ikke bære. Det er muligt at man selv bliver ked af det hvis en hvalp viser sig at være syg, men det er frygteligt for familien som skal sige farvel til en god jagtkammerat og et elskede medlem af familien.

 

Jeg synes ikke at de skal have stamtavler for at være gode hunde - jeg synes de skal have stamtavler for at man kan se hvad sygdomme der ligger i generne. Både for hundens skyld og for nye ejerens skyld.

 

Dette indlæg er set fra en hvalpekøbere sted. En uheldig hvalpekøber, som ikke havde gjort sit forarbejde ordentligt, og ligeså med opdrætterne.

 

Bare tænk på at der står en familie i den anden ende som bliver enormt glade for den her hund. Jeg kan stadig græde over min lab blanding (han blev aflivet i 2008) for han var SÅ speciel for mig og virkelig en ener. Der vil altid være en plads i mit hjerte til ham, og han vil altid betyde noget helt specielt for mig.

 

Hvis jeg med dette indlæg har fået bare en enkelt opdrætter til at have mere fokus på sundhed, så er jeg mere end tilfreds.

 

Held og lykke med dine hvalpeplaner - jeg håber virkelig at det bliver et sundt og raskt kuld hvalpe, for alles skyld.

Link til indlæg
Del på andre sites

ingen af hendes 9 søskende har kendte problemer (ejerne af moren er stadig i kontakt med dem).

 

Men ja skulle det ske, så må vi jo tage den derfra 😊

Prøv lige og forklar mig hvorfor i ikke ofre de ret få kroner og får hunden HD og AD fotograferet ? Jeg forstår det virkelig ikke, det er så simpelt og giver en del bedre chance for at sætte sunde hvalpe til verden, rent bortset fra økonomi så forstår jeg simpelthen ikke at man ikke ønsker at gøre sit yderste for at sikre at hvalpene ikke kommer til at lide, HD kan være endda særdeles smertefuldt ;( er i da virkelig helt ligeglade med de nye liv i sætter til verden??

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input �.

 

tænker at jeg nok ikke finder en hanhund i dette forum. I virker mere organiseret omkring papirer end vi har tænkt os at være....og sådan er det jo bare. Vi har forskelligt syn på det at være ansvarlige, fair nok.

 

men billeder skal jeg nok vise alligevel �

 

Jeg tror du misforstår noget - der er ingen der går op i papirer for papirets skyld, rigtig mange herinde har blandingshunde. Det der ligger MIG på sinde er, hvad du er villig til at gøre af undersøgelser netop fordi du ikke har papirer på din tæve - og som jeg læser det har du ikke i sinde at gøre noget.

 

I øvrigt kan "ansvarlighed" ikke gradbøjes - enten er man ansvarlig eller også er man det ikke!

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Tænker at de ikke kan betale sig at blive ved med at diskuterer., synes jeg har skrevet det jeg tænker. Vi bliver nok ikke enige alligevel. 😊

som sagt havde vi nok hørt fra de andre søskende, hvis der var noget "galt" med kuldet. Vi ser jo moderen (og ene søster og bror).

 

skal nok ligge billeder ind, hvis vi får hvalpe 😊

Link til indlæg
Del på andre sites

velkommen til :-)

 

en af mine gode bekendte opdrætter Kleiner Münsterländer og er desuden med i avlsudvalget - på hans hjemmeside http://www.kennelillebolle.dk/34105858 kan du se hvilke tanker han gør sig mht evt avl på hans hunde

 

Har siddet i avlsudvalget i münsterlænder klubben med Palle, og det her start indlæg/tråd ville han bestemt ryste på hovedet af :lol::lol:. For noget så ligegyldig en indstilling til hundeopdræt, skal man da lede længe efter, jeg plejer at være den "flinke" pige og kun skrive pæne ting, men det her fik mig da lige til tasterne.

Kære tråd starter Frohde, vil du ikke nok være rar at sætte dig ind i tingene ang. opdræt. Om det er med tavle eller ej, er jeg fløjtende ligeglad med, gør dit grundarbejde ordentligt, og tage ansvar. Hvis du ikke kan tage ansvar for din avlstæve (for det er det hun er, når du trækker et kuld på hende), hvordan pokker kan du så tage ansvar for, de hvalpe du vælger at lade din tæve få, resten af deres liv, og støtte dine hvalpekøbere igennem store og små ting i de 13-14 år deres hunde lever? Hilsen en ansvarlig opdrætter (der også opdrætter jagthunde).

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan se at dette ikke er forummet for os. Tak for alle jeres indlæg, heldigvis var alle ikke nedladende. 😊

 

Synes det er ærgerligt at blive mødt på denne måde og blive kaldt alverdens ting bare forbi vi ikke vælger at røntgen fotografere hunden for 2 ting. Den kan jo fejle alverdens andet man ikke kan teste for.

Det vi gør er nu ikke så unormalt procedure igen. Men lad os nu se. Hvis muligheden opstår og en potientielle hanhund finder det nødvendigt, kan det da også være vi får det gjort, men som udgangspunkt så kigger vi på det ved ved om familien og her er intet at spore 😊

 

Igen ærgerligt at tonen skal være SÅ fordømmende herinde.

God vind til alle fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hold da op, at man kan være så ligeglad med sin tæve og evt. hvalpe og hvalpekøbere -.- Hvad havde du forventet Frohde? At vi alle ville springe op af glæde og foreslå den ene efter den anden hanhund? HVIS du nu bruger de 2-3000 kr. på at røntgen fotografere de hofter (som bare det mindste måske), så kunne det være at der var nogle af de mange jagtfolk herinde som ville hjælpe dig...

 

Jeg har også en syg hund, jeg vidste ikke bedre dengang jeg købte hende. Det var nogle søde mennesker der havde haft med hende at gøre, men hun er født med de værst tænkelige hofter man kan forestille sig, trichiasis (hvor nogle af hendes øjenhår vokser ind mod øjet og irriterer hende og giver rindende øjne, det er dog ikke så slemt som det kunne være). Derudover har hun røv dårlige ledbånd... Hun er født med det, dvs. at hun on/off har gået med smerter i sin bagpart, hele sit 3-årige liv! Har først fået alt dette at vide nu, da hendes korsbånd i det ene knæ desværre er sprunget. Alt dette kunne (måske) være undgået hvis jeg havde købt med tavle, eller i det mindste bare havde købt et sted hvor der var gennemtjekkede forældredyr, hvor jeg kunne se hofte og albue status osv.

 

Jeg siger bare at du kan forhindre at alt dette skulle ske for en af dine eventuelle hvalpekøbere, det er virkelig ikke en rar situation at stå i! Ikke alene er det r*v hamrende dyrt (operation: min. 20.000 ,- + røntgen og undersøgelse at det syge ben: 3700 ,- + genoptræning: ?????), så tænk dig om! 3000 kr. er virkelig ikke mange penge i forhold til alt det andet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Til sammenligning troede vores dyrlæge i lang tid ikke på at vores husky havde dårlige hofter, for han virkede jo ret sund og kun baseret på vores udsagn om dårlig bevægelse blev han rønten fotograferet, og de fandt nogle af de dårligste hofter de længe havde set på så ung en hund...

 

Det kan IKKE altid ses/opdages at en hund har dårlige hofter, og vi står nu med en 4 årig hund som nok skal aflives indenfor de næste par år pga. smerter...

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Frohde,

 

Jeg ved ikke om du stadig læser med, men nu skriver jeg alligevel mine tanker omkring dit/jeres hvalpe-projekt. Jeg har svaret med rød tekst i dit indlæg.

 

Kan se at dette ikke er forummet for os. Det er synd at du ikke synes det. Jeg tror, uanset på hvilket forum du søger efter en hanhund, at folk ønsker at få hvalpe som har fået en så god start på livet, som muligt. Tak for alle jeres indlæg, heldigvis var alle ikke nedladende. 

 

Synes det er ærgerligt at blive mødt på denne måde og blive kaldt alverdens ting bare forbi vi ikke vælger at røntgen fotografere hunden for 2 ting. Synes nu at de fleste herinde kommer med nogle valide pointer, som altid bør overvejes, inden man vælger at sætte små liv i verden. Det er jer der vælger at få hvalpe, så er det også jer som har ansvaret for at avle på en sund tæve som er tjekket for de mest udbredte lidelser hos racen.

 

Den kan jo fejle alverdens andet man ikke kan teste for. Two wrongs doesnt make a right. Undskyld, men det er simpelthen det dårligste argument at komme med. Kan du/I sikre jer, at jeres tæve har nogle fine hofter som hun forhåbentligt videregiver til sine hvalpe, så er der én lidelse mindre som hvalpene kan komme til at lide af.

Det vi gør er nu ikke så unormalt procedure igen. Nej, desværre. Men man kan da forsøge at ændre på gamle procedurer, ved oplysning, oplysning og atter oplysning. Der var også engang hvor man ikke mente at hunden måtte komme i møblerne, måtte spise før menneskene og skulle alfarulles for at holde den nede i hierarkiet. Men gennem ny tænkning er langt de fleste danskere heldigvis af den opfattelse at det er gamle opdragelsesmetoder. Det samme gælder avl. Der avles simpelthen så meget skravl derude og det er synd for hunden og det er synd for ejeren som står tilbage med alle frustrationerne og en tom pengepung.

 

Men lad os nu se. Hvis muligheden opstår og en potientielle hanhund finder det nødvendigt, kan det da også være vi får det gjort, men som udgangspunkt så kigger vi på det ved ved om familien og her er intet at spore. For hvalpenes skyld håber jeg at I får tjekket jeres tæve igennem. Det er heller ikke sjovt for hende, at skulle gå og være med hvalpe hvis hun har ondt. Der er faktisk ikke noget at tabe ved at få hende tjekket igennem med røntgen. Jo penge, men der er aldrig nogen der har påstået at det er billigt at få hvalpe på sin tæve. Det bør ikke være en overskudsforretning.

 

Igen ærgerligt at tonen skal være SÅ fordømmende herinde. Det kan man næsten ikke undgå, når man kommer ind på et forum med mennesker som går op i hunde med liv og sjæl. Vi er mange herinde som har fået ændret vores syn på avl, opdragelse og meget andet igennem tiden og har man et åbent sind og er villig til at se at tingene kan gøres anderledes, jamen så kan det her forum være et meget, meget lærerigt sted at komme :)

God vind til alle fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 years later...
12 minutter siden, Frederikke skrev:

Hej har lige set på det her opslag i dag er meget sent på den ved det god er der stadig mulig hed for en parring ?

Som du vist selv har opdaget så er tråden knap 3 år gammel. Jeg tror næppe Frohde har været på forummet siden, men prøv at skriv en privat besked, hvis du ønsker kontakt. Måske læser han de beskeder eller får mails om at der er skrevet en besked.

Tæven er dog nu knap 6 år gammel så er det ikke ved at være lige sent nok for et kuld? Hvis du derudover interesserer dig lidt for sundhed, så læs hele tråden og se om du stadig synes denne hunhund vil være egnet ;)

 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...