Hop til indhold

Vi skal have hund..


Sommer25
 Share

Recommended Posts

Hunde og hvalpe er forskellige. Hvis Jeres hvalp er ok med at sove i baggangen og det kun er 2 m væk fra jer og med åbne døre, synes jeg I skal gøre som det passer jer. Den er ikke alene når den kan høre jer og ved I er der. Ydermere er i hjemme hos den døgnet rundt, så det er bedre end de fleste kan tilbyde mht kontakt.

 

Husk at træne den langsomt til at være alene hjemme fra helt lille også selvom det ikke er så nødvendigt.

 

Hvis hvalpen er ked af at være i baggangen kunne et bur i soveværelset måske godt bruges en tid......... Så kan man jo flytte der 10 cm imod baggangen hver dag, hvis I stadig ønsker den skal være der om natten

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Ej hvor er det svært.. nu står natten for døren og hvad gør vi.. vi troede lige at baggangen kunne være en god idé med en af os der sover på en madras ved den.. men er godt nok i syv sind.. vi tænker også på hvad med om et halvt år hvis den får lov at blive i stuen nu.. rasere den hele stue/køkken /alrum, vi høre nok ikke alle lyde fra ham, ?? Kan vi starte med baggangen nu og så når vi nærmer os afslutningen på Hvalpe stadiet så flytte ham ind i stuen når han er blevet mere rolig? Eller skal vi tage kurven mef i soveværelset og håbe at vi høre den Før den laver ulykker?? Vi har altid sagt Ingen dyr i soveværelset, selv vores kat går aldrig derind trods det at soveværelse døren ik er lukket.. den sidder på dørtrinnet istedet.. så at tage vores hvalp i soveværelset er lidt imod vores principper men hvad er så den bedste løsning. .???

Hvorfor???

Jeg spørger fordi jeg simpelthen aldrig har forstået princippet......hvis man har hund i resten af huset, hvorfor så ikke i soveværelset? Hvad er det der gør soveværelset til noget "helligt"? :hmm:

 

Noget andet jeg tænker er, at hvis I allerede nu har hvalpen sovende et andet sted, så er det jo ikke så nemt at høre hvis den vågner og pusler fordi den skal ud - og så blir det ikke så nemt at træne renlighed om natten.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg havde hvalpen i bur lige udenfor soveværelsesdøren - ca 1-2 m fra hvor jeg sov, så den kunne se mig og jeg den.

 

Jeg gik i seng 24 - satte vækkeur til 04.00 for natteluftning de første dage - og stod op 7.00. Jeg rykkede ret hurtigt natteluftningen frem mod kl 07.00 - det tog nok en uge - i hvert fald mindre en 14 dage og vi havde ingen uheld eller problemer med det.

 

Det er faktisk helt uproblematisk ikke at have hunde i soveværelset - især når man er hjemme resten af tiden.

 

Der er flere gode grunde til at vi ikke har hunde i soveværelset, men jeg opfatter det lidt som en privat sag, hvor man vil have hunde og hvor man ikke vil og mener ikke det kræver en forklaring.

 

Jeg fatter ikke at nogen vil have hunde i sengen, men det er jo også en privat sag, som jeg ikke blander mig i. Løbetidsudflod, hundehår, beskidte hunde efter aftenluftning (mine hunde er ofte både møjbeskidte og våde efter natteluftning kl 23.00), dårlig mave og fisen.... men smag og behag er forskellig.

 

Ingen tvivl om at hundene vil foretrække at være så tætte på som muligt - eller i hvert fald have mulighed for at være det. Så kan man lide at sove med hundene - eller ikke har nogen problemer med det, skal man da gøre det.

 

Jeg lægger mig på gulvet og tager en eftermiddagslur med hundene en gang imellem. Det kan jeg godt lide, men jeg vil ikke have dem i mit sengetøj og i mit soveværelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den der med at stille væggeuret;) hvis man har hvalpen ved siden af sengen så man kan høre den hvis den skal ud, så er der ingen grund til at stille noget væggeur og man vil måske opdage at man har fået en af de hvalpe der ikke skal ud om natten;) dem er der faktisk en del af;)

en hvalp der sover alene vil kunne risikere at tisse m.m fordi den bliver angst;( det er noget man skal tænke over.

du har helt ret, folk må jo gøre hvad de føler for, men mit hjerte bløder for de mange små væsner der bliver fjernet fra deres trygge hjem og deres mor og søskende for at blive spæret inde i et rum helt alene;( jeg syntes det er forfærdelig synd sådan er jeg nu;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er flere gode grunde til at vi ikke har hunde i soveværelset, men jeg opfatter det lidt som en privat sag, hvor man vil have hunde og hvor man ikke vil og mener ikke det kræver en forklaring.

 

Jeg fatter ikke at nogen vil have hunde i sengen, men det er jo også en privat sag, som jeg ikke blander mig i. Løbetidsudflod, hundehår, beskidte hunde efter aftenluftning (mine hunde er ofte både møjbeskidte og våde efter natteluftning kl 23.00), dårlig mave og fisen.... men smag og behag er forskellig.

 

Jeg spørger faktisk ikke for at "blande mig" - som jeg skrev, så spørger jeg fordi jeg ikke forstår konceptet med at have hund, og så er der ét specielt rum hvor den ikke må være. I øvrigt nævnte jeg ikke et ord om, at den behøver at være i sengen fordi den er i soveværelset....

Du har da ret i at vi er forskellige, hvilket jeg sagtens accepterer - men derfor kan man jo godt forsøge at forstå de folk der har andre vinkler på det at have hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bare lige for at få det på plads Alfen, anbefaler jeg heller ikke at efterlade en hvalp i en rum for sig selv. Jeg sover så tungt på visse tidspunkter (2-4 timer efter jeg er faldet i søvn) så jeg ikke stoler på at en hvalps rumsteren i en bur ved siden af mig vil vække mig. Derfor vækkeur. Hvis hvalpen vækker mig inden er det jo fint, men ikke noget jeg tør regne med.

 

Hofferne - alene det at du spørger - og ikke forstår, kan meget let opfattes som en lidt negativ holdning til, at man ikke vil have hunde i soveværelset.

 

Der kan være mange grunde:

 

Man kan ønske at sove i et så støvfrit og hundehår frit rum som muligt. Det kan have betydning for ikke at udvikle allergi, men kan også bare være et ønske.

Vi har langhåret (lækkert til bare tæer), ret sart tæppe på i soveværelset, mens der er klinker og robust tæppe på i alle andre rum og hundene er ofte våde og beskidte ved sengetid efter grundig luftning på engområde

Jeg står op timer før min kone og prøver at få det til at foregå så lydløst som muligt, hvilket kan være svært med glad hund

 

Men igen, hvorfor sidder jeg og forklarer det? Jo, fordi jeg opfatter dit behov/ønske om at vide/forstå hvorfor jeg ikke vil have hunde i soveværelset, som om det ikke er ok, ikke at ville og noget jeg så må forsvare. Om det er ment sådan kan jeg jo ikke vide, men det kan opfattes sådan. Vidste du det? Lidt manglende respekt synes jeg faktisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men igen, hvorfor sidder jeg og forklarer det? Jo, fordi jeg opfatter dit behov/ønske om at vide/forstå hvorfor jeg ikke vil have hunde i soveværelset, som om det ikke er ok, ikke at ville og noget jeg så må forsvare. Om det er ment sådan kan jeg jo ikke vide, men det kan opfattes sådan. Vidste du det? Lidt manglende respekt synes jeg faktisk.

 

Hvis man ikke spørger, får man som bekendt heller ikke svar - derfor spørger jeg.

At du så vælger at opfatte mit spørgsmål som værende negativt ladet, må jeg lade stå for din egen regning, der var intet negativt i det fra min side, blot undren. I øvrigt var det er generelt spørgsmål, ikke personligt om hvorfor DU ikke ønsker hunde i soveværelset.

 

Og at det ligefrem er manglende respekt fatter jeg bare slet ikke :confused: - Jeg stiller et åbent spørgsmål, og har du af private årsager ikke lyst til at svare, tjaaa så står det dig jo frit for at lade være.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

At du så vælger at opfatte mit spørgsmål som værende negativt ladet, må jeg lade stå for din egen regning, der var intet negativt i det fra min side, blot undren. I øvrigt var det er generelt spørgsmål, ikke personligt om hvorfor DU ikke ønsker hunde i soveværelset.

 

.

 

Jeg kan godt forstå hvad du mener, men det er sådan set ikke rigtig noget valg, jeg foretager, bare sådan jeg opfatter det. Somme tider, kan det være godt at forstå, hvordan det man siger opfattes af andre.

 

En ting er jo hvad man siger - noget andet, somme tider, hvordan det forstås. Så du kan betragte mit indspil som en "service meddelelse". :-)

 

Hvis du er ligeglad med hvordan andre (jeg i dette tilfælde) forstår det du siger, skal vi jo slet ikke tale sammen. og hvis du forstår hvordan jeg forstår dit spørgsmål er det lidt manglende respekt.

 

Hvis du derimod ikke forstår, hvordan jeg forstår det, er det jo ikke manglende respekt, blot misforståelse.

 

Hvad er baggrunden for at du gerne vil vide hvorfor nogen ikke vil have hunde i soveværelset? Du kan jo egentlig være ret ligeglad. Dog hvis du selv i tvivl om det er en god ide, er det jo et godt spørgsmål.

 

Når jeg mærker efter, tror jeg faktisk stadig at du misbilliger folk som godt vil have hunde i hele huset, men altså ikke i soveværelset. Gør du det?

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm nu spurgte jeg også om hvorfor den ikke måtte være i soveværelset... I mit tilfælde så det ren nysgerrighed, blandet med noget kunne måske blive nemmere hvis den måtte, det bør være vel overvejet hvorfor den må/ikke må ... der er et hav af grunde til begge dele.... men mine spørgsmål er altid fordi jeg gerne vil forstå og om muligt lærer.... samtidig er spørgsmålet ligeså meget for at Sommer25 selv skulle overveje det, hvis der ikke var gjort tanker om hvorfor - det tilfælde behøver jeg jo ikke svar (at jeg så er nysgerrig og gerne vil forstå er noget andet.... men på den anden sider forstår jeg jo mange mulige grunde.... Jasper som vi havde da jeg var barn kom ikke i mit værelse om natten.... fordi han ofte valgte at vaske mig i hovedet mens jeg sov, tror nok fordi han ville trøste mig når jeg havde mareridt)

 

nå men lige meget hvorfor så skal den jo ikke være der... altså må løsningen findes som passer til familien... iden med bur tæt ved, sove hvor den sover + vække ur for at checke hvalpen (hvis man sover for tungt til at høre uro) syntes jeg er rigtig god.

Skal den ikke være i sove værelset på sigt, så holder jeg på at den slet ikke skal der ind helere ikke for at træne at holde sig.

mener dog stadig at en hund bør havde passende valg muligheder for hvor den sover.... når den er voksen, begrænsning som hvalp kan jo være meget godt, bare den ikke føler sig alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er endnu en tråd hvor folk himler op over ting fordi de er vant til at skulle forsvare en holdning og glemmer at læse hvad der bliver skrevet. Hvorfor diskuterer vi om det er okay at den lille fyr skal sove i et rum ved siden af soveværelset, når TS nu skriver at der er åben dør, at de er hjemme hos ham hele dagen og at de har tænkt sig at sove på en madras inde hos ham, i starten. Det er vel ikke anderledes end at rigtig mange lukker deres hund ude i bryggerset når de går på arbejde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt forstå hvad du mener, men det er sådan set ikke rigtig noget valg, jeg foretager, bare sådan jeg opfatter det. Somme tider, kan det være godt at forstå, hvordan det man siger opfattes af andre.

 

En ting er jo hvad man siger - noget andet, somme tider, hvordan det forstås. Så du kan betragte mit indspil som en "service meddelelse". :-)

 

Hvis du er ligeglad med hvordan andre (jeg i dette tilfælde) forstår det du siger, skal vi jo slet ikke tale sammen. og hvis du forstår hvordan jeg forstår dit spørgsmål er det lidt manglende respekt.

 

Hvis du derimod ikke forstår, hvordan jeg forstår det, er det jo ikke manglende respekt, blot misforståelse.

 

Hvad er baggrunden for at du gerne vil vide hvorfor nogen ikke vil have hunde i soveværelset? Du kan jo egentlig være ret ligeglad. Dog hvis du selv i tvivl om det er en god ide, er det jo et godt spørgsmål.

 

Når jeg mærker efter, tror jeg faktisk stadig at du misbilliger folk som godt vil have hunde i hele huset, men altså ikke i soveværelset. Gør du det?

 

Synes denne tråd har taget en ikke hensigtsmæssig drejning, hvilket er synd for TS, som søger råd til sin hvalp.

 

Men jeg vil gerne forsøge at svare dig.

Grunden til at jeg spørger (og undrer mig) er fordi TS skriver, at det er deres første hund. Men samtidig har familien altid haft det princip med ikke at ha' hunde i soveværelset. Det er dét min undren går på. Jeg tænker bare, at har man ikke hund, hvorfor så ha' principper om det? Derfor kunne der være en forklaring....og ja, jeg er åbenbart så nysgerrig, at jeg spørger ind til det.

 

Jeg vil stadig hævde, at det må stå for egen regning at du tillægger mig en negativ tilgang til mit spørgsmål - og ja, jeg kan da være totalt ligeglad med hvorfor folk gør som de gør. Men det her er jo et debat-forum, og det er svært at debattere hvis man ikke må spørge, og hvis alle iøvrigt er enige om alt.

 

Og nej, jeg misbilliger ikke pr. automatik at folk ikke har deres hunde i soveværelset.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for spørgsmålet. . Kurven blev flyttet i baggangen efter aften luftning 22.30.. jeg lå på en madras ved siden af den. Jeg satte vækkeuret til 2.30. Der var den halvt vågen men jeg fik den stille ud for at tisse men det skulle den ikke.. så vågnede den kl 5.00 og jeg tog den ud men uden resultat. . Så sov den til kl 6. Hvor der kom liv i huset. Den blev luftet igen uden resultat.. men kl 7 var der tisse trang. . Kan det virkelig passe den ikke skulle tisse i løbet af natten?? Vi prøvede i dag med at lade den være alene hjemme i baggangen i 3 min med sin kurv og min gamle trøje med dufte af mig... den lå pænt i kurven og da næsten hele tiden var gået begyndte den at klynke lidt og vi "kom" hjem og roste den til skyerne..

Link til indlæg
Del på andre sites

I skal komme hjem før den klynker. Den må ikke få den læring, at i kommer når den kalder/klynker, så før - eller vent lidt og se om den ikke holder en pause, så i kan komme hjem :-)

 

Hunde har det som menneske vi producerer mindre urin om natten, så det kan godt passe. Min sidste hval kunne sagtens klare sig fra 24 til 7 da den var 10 uger gammel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok tak for det.. så er det måske meget ok at han nødvendigvis ikke skal tisse om natten.. vi må øve lidt med ham.. Han skal ik Være utryg ved at Være alene... vi vil gerne den har mulighed for at være ude også når den er alene men hvad gør man?? Er det hele have eller kan man lave et pænt stort område som er hundens? Eller hvad er der af forslag. Og vi er ikke til det med at sætte hunden i snor hvis den skal Være alene hjemme i haven..

Link til indlæg
Del på andre sites

nogle mennesker har en løbegård, alt efter hvordan jeres hus er kunne i havde en løbegård i forbindelse med baggangen... så en hundelem i døren og en hule med vindfang i baggangen.

 

 

dejligt at han ikke skal tisse om natten, tror det en god plan med at sove hos ham... så kan du langtsomt bevæge dig mod soveværelset og den åbne dør.... havde i børne gitter? så du sover på den ene side og han på den anden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal den være ude når den er alene hjemme skal det være i en sikker løbegård med adgang til godt hus. det er ikke nok at jeres hund ikke kan springe ud. andre hunde må heller ikke kunne springe ind.

 

Jeg har mine 2 hunde i hunderum og løbegård om natten og når de er alene hjemme, hvad de ikke er ret tit. Det er praktisk og hundene er glade for at være der, men de er jo så også 2.

 

Jeg har også haven hegnet ind, men der er hundene kun når jeg selv er der - kortvarigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi sætte uret om natten med vores.......tror vi var nede med ham ved 23tiden, vækkeur 2:30 og så igen kl. 6......tror han sov igennem efter en 10 dage (altså ned 23 og igen kl 6)

 

Vækkeuret gjorde for os at vi sov til det ringede og det gjorde han faktisk også. Efter et par dagen sætte vi det så i stedet til kl. 3, 3:30 osv...

 

Alt i alt virkede det fint :-D

 

Altså Ludwigdyret sover (og sov også da vi lavede ovenstående) i soveværelset, med mulighed for at gå ud i mellemgang og badeværelse. Han er 95% af tiden i soveværelset hvor han flytter lidt rundt, og op og ned fra sengen.....:engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal købe eller låne en bog om hunde og læse den igennem. Nogle af mine favoritter er Irene H. Jarnved, Lone Greva, Anders Hallgren,... så går du i hvert fald ikke helt galt i byen. Man kan selvfølgelig stille spørgsmål på nettet, men som uerfaren hundeejer vil der være ting du ikke kan forestille dig at skulle spørge om, og nogle ting er altså betydelig sjovere at forebygge end at rette op på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes du skal købe eller låne en bog om hunde og læse den igennem. Nogle af mine favoritter er Irene H. Jarnved, Lone Greva, Anders Hallgren,... så går du i hvert fald ikke helt galt i byen. Man kan selvfølgelig stille spørgsmål på nettet, men som uerfaren hundeejer vil der være ting du ikke kan forestille dig at skulle spørge om, og nogle ting er altså betydelig sjovere at forebygge end at rette op på.

 

+ man kan få svar selv når der ikke liiiige er nogle på forum der kan hjælpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for spørgsmålet. . Kurven blev flyttet i baggangen efter aften luftning 22.30.. jeg lå på en madras ved siden af den. Jeg satte vækkeuret til 2.30. Der var den halvt vågen men jeg fik den stille ud for at tisse men det skulle den ikke.. så vågnede den kl 5.00 og jeg tog den ud men uden resultat. . Så sov den til kl 6. Hvor der kom liv i huset. Den blev luftet igen uden resultat.. men kl 7 var der tisse trang. . Kan det virkelig passe den ikke skulle tisse i løbet af natten?? Vi prøvede i dag med at lade den være alene hjemme i baggangen i 3 min med sin kurv og min gamle trøje med dufte af mig... den lå pænt i kurven og da næsten hele tiden var gået begyndte den at klynke lidt og vi "kom" hjem og roste den til skyerne..

 

Pip - jeg ville nok ikke rose til skyerne, når jeg kom hjem. Det kan muligvis bekræfte hunden i, at det var ret rædsomt I var væk og super godt, at I kom tilbage. Jeg har med held gjort det, at jeg kort siger hej, og så "pakker varer ud" (altså imaginære, hvis ikke jeg har handlet) derefter siger vi mere nusseligt hej, men der har den der uuuuuuuuh I kom tilbage, jeg er ikke forladt følelse lagt sig. Efter min erfaring med både egne hunde og de hunde med alene hjemme problemer jeg har haft her omkring (altså passet, så bare egne erfaringer)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...
V har aldrig haft hund men altid ønsket os en så nu skulle det være.. Vi har læst og har fundet en hund ved kennel semine.. Faren er en fransk bulldog og moren en blanding af dansk svensk gårdhund og en mops. Vi har fået den reserveret til d 3/1 hvor vi skal hente den. Nu er t sådan at vi så har set flere dårlige kommentare om kennel om de bare er en hvalpe fabrik og at hundene er syge derfra.. Hvad gør vi? Gode råd og vejledning er kærkommen please... Vil jo nødig købe det forkerte sted.. På forhånd tak..

Hvis i bor i nærheden af Amager har jeg kun hørt gode ting, og hvis i har brug for hjælp med gå ture står jeg klar. Ring/SMS til mig på tlf nr. 53706130

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...