Hop til indhold

Vi skal have hund..


Sommer25
 Share

Recommended Posts

Tak for alle jeres svar.. nu har vi købt en lille hvalp. Fransk bul dog/jack russel. . Den har været vores siden i fredags.. det er ikke alle gange vi når at få den id og tisse men den er blevet godt til at tisse og besørge ude.. nu har vi læst mange steder og hørt folk o krig os fortælle om renlighed om natten.

Hvordan griber vi det mest rigtig an? Et andet dilemma er at den ynder meget at have vores fingre, tæer tøj o a. Imellem tænderne hvilket ikke gerne skulle forsætte. . Den har syntes vi selv en del stimuli, men er det det rigtige. Gode råd søges. Den er 9 uger på tirsdag...på forhånd tak

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 73
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Tak for alle jeres svar.. nu har vi købt en lille hvalp. Fransk bul dog/jack russel. . Den har været vores siden i fredags.. det er ikke alle gange vi når at få den id og tisse men den er blevet godt til at tisse og besørge ude.. nu har vi læst mange steder og hørt folk o krig os fortælle om renlighed om natten.

Hvordan griber vi det mest rigtig an? Et andet dilemma er at den ynder meget at have vores fingre, tæer tøj o a. Imellem tænderne hvilket ikke gerne skulle forsætte. . Den har syntes vi selv en del stimuli, men er det det rigtige. Gode råd søges. Den er 9 uger på tirsdag...på forhånd tak

 

Tillykke med hvalpen!

 

Jeg ville tilbyde et stykke legetøj hver gang den begynde at bide i jer :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi tilbyder den også et stykke legetøj og roser den når den tager det.. tænkte bare om det var rigtig nok eller om der var andet vi kunne gøre.. går det over senere med den..vi løfter den straks ud når den vågner. Har prøver at den selv skal komme ned til os ved at vi kalder men den når at tisse inden den kommer, så derfor løfter vi den..

Link til indlæg
Del på andre sites

ned til jer? så lille en hvalp bør ikke gå på trapper

 

har ikke prøvet det med et vække ur.... men måske.... dog hvordan kan i vide i lige vågner når den skal, så skal man nok vække den... eller?

og avisen er jo ikke for at den skal gøre det der... men for at den gør det et ok sted hvis I ikke når det.

 

hvor meget arbejdede avler med renlighed? at gå ud og tisse.... har den prøvet det før den kom til jer?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tale fejl. .. mente inde fra stuen til baggang. Der er ingen trapper, ved godt den ikke skal tage trapperne. Ja så skal vi vække den hver 2 time og løfte den ud.. syntes lidt det er synd men vil gerne gøre det rigtige på sigt?? Hvis vi lægger en avis som den kan tisse på , skal vi så ik op om natten eller hva? Tidligere ejer havde den med ud og tisse Før vi fik den...

Link til indlæg
Del på andre sites

Om natten er det smarteste at have hvalpen lige ved siden af din seng, så vågner du når hvalpen bliver urolig og skynder dig ud med den;) det giver hurtigere en renlig hund, at vække den forhaler processen en del;) ved at gå ud med den når den skal bliver den bedre og bedre til at holde sig;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Der hvor vi købte den var den på aviser natten igennem og om dagen tisse m.m træne de den.. den skal i nat sove i vores baggang. Rummet er ik så stort. Den har de sidste to nætter lagt i stuen i kurven hvor vi har lagt på madras ved siden af den for at gøre den tryg.. vi skulle nok have lagt den i baggang en fra start af.. men vi tænkte absolut max tryghed.. Grunden til baggang en nu er at et lille rum er bedre når den skal sove og på sigt være alene hjemme. Så er stuen/køkken alrum til hygge og leg.. lyder det helt forkert. . Tak for jeres kommentarer. ..

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi sætte uret om natten med vores.......tror vi var nede med ham ved 23tiden, vækkeur 2:30 og så igen kl. 6......tror han sov igennem efter en 10 dage (altså ned 23 og igen kl 6)

 

Vækkeuret gjorde for os at vi sov til det ringede og det gjorde han faktisk også. Efter et par dagen sætte vi det så i stedet til kl. 3, 3:30 osv...

 

Alt i alt virkede det fint :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er et lille rum godt når den skal sove? For ikke så længe siden var der en artikel om hunds sovesteder. Konklusionen blev at hunde burde have mindst 3 tilgængelige steder om natten, heraf mindst et blødt sted. De har brug for at flytte sig hvis de bliver kolde, varme eller andet. Jeg har aldrig forstået den tanke med at de skal lukkes inde i et lille rum:vedikke: Jo, hvis der en dag er alene hjemme problemer, kan det være en løsning, men hvorfor tage sorgerne på forskud?

 

Med begge mine hunde har jeg i øvrigt gjort som Søgaard, hvor jeg har stillet vækkeuret om natten. Begge mine har været 100% renlige efter halvanden uge. Dertil skal hvalp DIREKTE ud hver eneste gang den har sovet, spist, drukket eller leget.

 

Brugen af aviser forstår jeg heller ikke. Det risikerer at blive en vane og fastholde hunden i at den bare kan besørge indendøre. Der er ikke langt fra en avis til et gulvtæppe eller en dørmåtte, og hunde er ikke dummere end at de kan finde på at synes at det er en super ide hvis det fx regner eller blæser.

 

Det er virkelig hårdt at have hvalp, men hvis man lægger en pokkers masse arbejde i det, bærer det hurtigt frugt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja de tider lyder som en god idé. . Vores baggang er ikke et aflukket rum. Vi ligger i vores soveværelse 2 meter fra ham. Døren til ham er ik lukket og ej heller til soveværelset. Vi har sat en lille plade op fra baggang og ind til os..

 

Hvorfor? Hvis han skal sove i baggangen, må i sove sammen med ham derude i mindst en uge. Men er det rigtigt forstået at han altså skal opholde sig alene i en lille baggang 8 timer hver nat? Og 8 timer mens i er på job? Altså 16 timer i døgnet??? Lad mig spørge dig: ville du synes det var særlig fedt?

Link til indlæg
Del på andre sites

Baggangen er 10 kmv. Og nej den er der ik om dagen da vi er hjemme ved den i dagtimerne. . Det er som sove sted...

 

Men er der nogen (god) grund til at han SKAL sove i baggangen? Hvorfor må han ikke være i resten af huset? Jeg spørger fordi jeg virkelig ikke forstår det:vedikke:

 

Og planlægger i at gå hjemme alle dage de næste 12-15 år? Skal han aldrig være alene? Og hvis han skal, er det så i gangen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Grunden til at vi har valgt baggang er at vi har et meget stort køkken/alrum/stue i et og ikke ønsker den har adgang til det hele når vi sover.. vores arbejde er som selvstændig en af os og min mand arbejder meget begrænset hver måned.. vores spørgsmål ang. Baggang kommer også af at vi hører folk fortælle at deres hund er i deres baggang da hunde godt kan lide at rummene ikke er så store når de skal sove.. så derfor søger vi råd herinde.. og igen Tusind tak for alle jeres tilbagemeldinger....

Link til indlæg
Del på andre sites

Det i skal tænke over er at hvis han nu har sovet to dage sammen med jer i stuen(hvilket er super fint) så kan han ikke bare lige pludselig lægges i baggangen uden jer. Det havde været det samme om i havde gjort det første dag.

 

En hund er som et lille barn, den vil gerne have selskab og føle beskyttelse når den skal sove, så sover de bedst. Og den bedste tilvænning til at ligge alene foregår gradvist.

Ydermere bliver de hurtigere renlige om natten hvis de sover trygt.

 

Så jeg vil klart anbefale jer at lade ham sove i soveværelset med jer og hvis han så ikke skal det på sigt når han bliver ældre, så flyt ham gradvist længere og længere væk fra jer. Altså ved at flytte hans soveplads.

 

Alternativt læg jer på en madras i gangen ved ham nogle dage og så nogle dage lige på den anden side af lågen og så rykker i ind i soveværelset.

 

Dejligt i har mulighed for at være meget hjemme ved ham om dagen, så har i jo god tid til at lære ham det hele:) Som med alt med hunde, hvis man bare har tålmodighed og gradvist bygger tingene op og er parat til at ændre på det, hvis det ikke går som planlagt, så kan det meste lykkes:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den yngste er 10 uger i morgen. Hun sover i bur ved siden af min seng om natten, så jeg kan høre hvis hun vågner og skal noget. Hun klare nu ca 6 timer i streg inden hun skal ud. Om dagen ryger hun ud hver gang hun har spist, sovet, leget eller drukket. Dvs. Ca hver / hver anden time. Hun går selv til døren nu rimeligt konsekvent, og vi har haft meget få uheld. Men det er meget forskelligt fra hund til hund. Den ældste var renlig som 11 ugers. Nummer 2 turde jeg først stole på da hun var en. 5-6 måneder. Hende her regner jeg med får helt styr på konceptet i løbef af en uge eller to.

 

hvalpe bider, det er sådan de undersøger verden. Nøjagtigtlige små børn, så propper de alt i munden. Giv hvalpen noget end jer. Hvis den kører op og begynder at bide når I leger med den, så stop legen og gå fra den. Hvalpebideriet holder op af sig selv når hvalpetænderne er skiftet. Men dergår nogle måneder endnu, så det er ikke en dum ide at vænne den til at bide i andre ting end jer ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej hvor er det svært.. nu står natten for døren og hvad gør vi.. vi troede lige at baggangen kunne være en god idé med en af os der sover på en madras ved den.. men er godt nok i syv sind.. vi tænker også på hvad med om et halvt år hvis den får lov at blive i stuen nu.. rasere den hele stue/køkken /alrum, vi høre nok ikke alle lyde fra ham, ?? Kan vi starte med baggangen nu og så når vi nærmer os afslutningen på Hvalpe stadiet så flytte ham ind i stuen når han er blevet mere rolig? Eller skal vi tage kurven mef i soveværelset og håbe at vi høre den Før den laver ulykker?? Vi har altid sagt Ingen dyr i soveværelset, selv vores kat går aldrig derind trods det at soveværelse døren ik er lukket.. den sidder på dørtrinnet istedet.. så at tage vores hvalp i soveværelset er lidt imod vores principper men hvad er så den bedste løsning. .???

Link til indlæg
Del på andre sites

Jackie har hele lejligheden om natten.... men sover så vidt jeg ved hele natten i sit bur (der er åbent og står i sove værelset) ... så nej motiver i den nok er der da slet ikke nogen grund til at tro at den på sigt rasere stuen!

lige nu er han en lille baby der har brug for sin flok, ikke at sove i samme rum som jer vil være svært, men det kan da læres

men hvorfor må dyrene ikke være i soveværelset? jeg kan følge ikke i sengen, Jackie er ikke i seng eller sofa (tilgengæld er vi altså faldet i søvn sammen på gulvet i en bunke dyner og tæpper til en sen film.... mega hygligt)

tror ikke det flytten rundt vil være spor godt, som andre siger har hunden godt af at havde valget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Alle mine hvalpe har sovet i bur i soveværelset ved siden af min seng. Du hører med det samme når han rumstere rundt - så er det tid for at komme ud. Bringe hvalpen ud og tisse eller bummelum og tilbage i "seng" igen - det har vi aldrig haft nogen problemer med. Når mine hvalpe var omkring 4 måneder kom de ud af buret og over i en kurv - stadig i soveværelset og så lærte han at ligge der.

Hunde sover sammen med deres mennesker - men skal have friheden til at kunne gå andre steder hen og ligge sig hvis de har det behov.

 

Mine beagler sover i soveværelset i hver deres kurv om natten - men har friheden til at gå andre steder hen hvis de vil det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...