Hop til indhold

Hvordan man kan arbejde sig ud af et adfærdsproblem.


esmadsen
 Share

Recommended Posts

Jeg har sådan lyst til at dele vores historie om Fie med nogle, der forstår, hvor meget en hund kan fylde i ens bevidsthed, når der er noget, der ikke helt er, som det skal være.

 

Det at få hund er noget både mig og min kæreste har drømt om i mange år, og vi gik og ventede længe på at vi syntes vi var "voksne" nok. Vi diskuterede mange racer og var helt enige om at vi skulle gøre det ordentligt og lægge et stort stykke arbejde i det. Vi læste mange bøger og havde mange holdninger til det hele inden vi så hentede Fie.

 

I starten gik det hele fint - dog med lidt startproblemer i forhold til alene hjemme-træning og sådan, men vi havde heldigvis god tid - men det var hårdt arbejde.

 

Da Fie var omkring 3-4 måneder begyndte hun at gø - mest ud mod døren. Vi spurgte lidt rundt omkring, hvad vi skulle gøre for ikke at forstærke adfærden. Vi forsøgte at anerkende hendes gøen ved at gå ud og tjekke, om der var noget - det gav ikke rigtig nogen effekt. Vi forsøgte at aflede og få hende væk fra situationen. Men måske var vi bare ikke konsekvente nok. Vi forsøgte også at skabe en fast struktur og vi forsøgte at aktivere hende godt.

 

For et par måneder siden gøede Fie simpelthen så meget hele tiden, at vi næsten ikke kunne holde ud at være hjemme med hende. Hun blev stresset af det, og vi blev stressede af det. Vi kunne ikke lave mad uden at den ene blev nødt til at tage sig af Fie, og vi kunne ikke spise i fred. Vi blev enormt pressede og begyndte at gøre alt for at undgå, at hun gøede. F.eks. kunne den ene sidde på gulvet med hende, mens den anden spiste sin mad. Vi begyndte at løfte hende ud i haven, for så gik hun ikke gøamok der også osv osv...

 

Vi nåede til et punkt, hvor vi blev enige om, at vi blev nødt til at have hjælp - vi blev faktisk også nødt til at sige, at hvis der ikke skete noget, måtte vi finde et nyt hjem til hende - jeg græd virkelig meget den periode. Jeg ville for alt i verden ikke af med hende, men situationen var bare så uholdbar og gjorde mig så ked af det.

 

Vi søgte hjælp hos en adfærdskonsulent fra DCH, som heldigvis viste sig at være virkelig sød og forstående over for vores problem. Hun kom ret hurtigt hjem til os og observerede Fie, os og vores omgivelser. Hun kunne godt se at Fie gøede og stressede en del. Hun foreslog at flytte nogle af Fies sovepladser, så hun ikke lå halvt under spisebordet beskyttet af os. Vi skulle også for alt i verden undgå at løfte Fie, fordi hun i de situationer er unødvendigt beskyttet af os. Når hun gøede opfarende ud mod døren skulle vi aflede hende ind i et andet rum og lukke døren. Og vi skulle ignorere hende under måltider. Vi blev advaret om at, der nok kom en periode, hvor adfærden blev værrere - og det gjorde den!! Når vi var hjemme med hende var man virkelig på hårdt arbejde - hele tiden og vi havde en periode, hvor vi satte stor pris på, når hun sov.

 

Nu her et par måneder senere er vi bare et helt andet sted :hjerte: Den sidste uges tid er der sket enormt store ændringer. Fie kan lige pludselig slappe af, også uden at vi er lige omkring hende. Vi kan have døre åbne i hele lejligheden, for hun føler ikke længere hun skal advare os om alle lyde. Vi har fået indført en stop-kommando, som efter lang tids arbejde virker. Det er så fantastisk, at hun nu har fået tillid til at vi har styr på det.

 

Vi har virkelig fået den hund og det hundeliv vi ønskede os og jeg er så stolt af hende og af os :lun: Men hold kæft, hvor har det også bar været hårdt arbejde!

 

Håber historien kan være med til at inspirere hos andre frustrerede hundeejere - det har i hvert fald været det hele værd! - Og jeg trængte virkelig til at dele historien med nogle :rolleyes:

 

unnamed.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Dejligt at høre - og som DCH-menneske er jeg glad for, at vores konsulentservice virker ;)

 

Det er et rigtigt godt tilbud af DCH.Tror nu også vi vil have betalt, hvis nødvendigt, men på SU har det altså været meget rart.

 

Vi er selvfølgelig heller ikke nået helt i mål endnu, men vi er kommet et godt stykke af vejen :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...