Hop til indhold

Rallyøvelser for begynder


Hopsa
 Share

Recommended Posts

Har nogle af jer nogle forslag til grundlæggende øvelser, der er gode at få på plads som det første?

Altså øvelser der, når de er indlært, gør det videre arbejde med kommende øvelser lettere/sjovere. Jeg var til noget privat juletræf hvor der var sat et par baner op og det har sat skub i interessen, så nu vil jeg prøve at komme lidt igang :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

For at det hele ikke skulle være lineføring, lineføring og så lidt mere lineføring, satte jeg ret hurtigt mit hold igang med at lære at snurre rundt - både til den ene og den anden side. Snur-rundt øvelsen blev flyttet til begynderklassen og når hunden kan snurre, kan man "fange den på halvvejen" og vupti, så har man springvandet m.v.

 

Bakke gik vi også tidligt i gang med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig i at, FVF/Lineføring er absolut nødvendigt og danner udgangspunkt for en hel bane.

Men det bliver som Dorte skriver, lidt trivielt kun at træne det :mrgreen:

 

Vi deler det meget op, i små overskuelige bidder, så når de små bidder sidder i skabet, så kan de nemt sættes sammen til hele øvelser.

 

 

De ting begynderholdet hos os kommer igennem af "grundfærdigheder" imens/inden vi sætter øvelserne og baner sammen er:

 

En stor del af vores lineføring/FVF i rally er bagpartskontrol, da der er en del "gåen rundt" i små cirkler til højre og venstre. Så bagpartskontrol vægtes ret højt og trænes seperat, ligesom det tætte følge i alle retninger plukkes ud som et moment for sig selv.

 

Bakke ved siden af, er reelt også "bare" lineføring, hvor vi går baglæns. Men kræver også en del bagpartskontrol af hundene (og motoriske færdigheder hos HF), så det begynder vi også ret hurtigt at træne.

 

Sid - Ved siden af føre, foran fører og på højre side + Bliv siddende. Sid trænes desuden også, så hundene bare sætter sig når HF standser op, uden yderligere kommando.

 

Dæk - Ved siden af føre, foran fører og på højre side + Bliv i dæk

 

Stå - Ved siden af fører, (foran fører bla. under baglænsgang) og på højre side + Bliv i stå

 

Efterhånden som de bliver stabile putter vi sid/dæk/stå på under gang.

 

Håndtarget kan være super fint til indlæring af de forskellige varianter hvor hunden skal snurre rundt, så den har vi også på meget tidligt.

 

Løb til target arbejder vi også med, da den hjælper os med spring, felt og kegle senere - Og så er det ofte bare en super sjov øvelse for hundene, så de får lov at løbe lidt og arbejde lidt væk fra HF.

 

- Og arbejdet med FORSTYRRELSER!! Det er dælme vigtigt, hvis man vil bevæge sig ud på rallybaner.

For dommerne kan finde på mange sjove ting + der sker meget omkring en rallybane. Så at lade fristelser være (evt som doggiezen) og så det at kunne arbejde med mennesker, hunde og larm tæt på er en rigtig vigtigt ting.

Nok næsten vigtigere end i de fleste andre sportsgrene, fordi der ikke er samme tempo på som i AG og det er ikke så sterilt et miljø som der ofte er i lydighed.

 

 

Håber det var lidt inspiration til at komme godt i gang.

Ved jo du allerede har arbejdet noget med rally, men har ikke lige nogen fornemmelse af hvor langt i er, så ved ikke om jeg skyder helt ved siden af?

 

Og mener du bor langt fra os?

Ellers kunne vi sagtens finde en dag vi kunne kigge på de forskellige momenter sammen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Åh altså... Skulle lige klikke på pdf-filen mens jeg var ved at skrive mit indlæg... Det var interessant, men ups, det jeg havde skrevet blev jo slettet :stupid:

 

Jeg arbejder frem mod begynderklassen med min unge hund. Synes i det hele taget at rallyøvelserne virkelig giver inspiration til hvordan man kan udfordre sin hund.

 

Jeg er meget enig i det der skrevet. dog har jeg valgt at arbejde med øvelsen rundt om fører(men det skyldes også at jeg bruger den i en anden sport). Jeg arbejder med at han skal for en ide om at kommandoen(hos os hedder den "om") betyder at han skal gå rundt om mig indtil han finder pladspositionen igen. Har han den forståelse, så kan han også sin tyskervending. Jeg ved at der vist er en del der gør det omvendt, men med min ældste tæve hvor jeg har gjort det samme som jeg er igang med den unge, så er det en af de øvelser der er sikker HVER gang(med mindre hun beslutter sig for at en omgang ikke er nok).

 

I det hele taget synes jeg rallyøvelserne er fantastiske at arbejde med med de urutinerede hunde, for der er en række grundfærdigheder, som bliver videreudviklet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak for alle jeres input, det var lige det jeg efterspurgte :5up:

 

Camilse, det er sjovt du nævner netop de to øvelser. Jeg havde ikke prøvet en tyskervending før, så det var mit første bekendtskab med den, på den bane jeg prøvede. Jeg har så trænet den et par aftener hjemme i køkkenet og kunne så se at den naturligt førte videre til den med at hunden går rundt om fører. Jeg har i øvrigt lige besøgt en hvalpekunde som har en søster til den tæve jeg havde med på banen og vi talte om, at rally netop giver rigtig god inspiration til sjove øvelser med hunden. Jeg mente at have hørt noget om en app så det må vi lige finde ud af :-)

 

MM og Dorte, det er nemlig lige derfor jeg har fået lyst til at se nærmere på det rally der, min race fungerer meget bedre med træning der ikke bliver for ensformig og jeg er simpelthen ikke selv gearet til nørderi på de helt små detaljer må jeg erkende. Det her med at få trænet nogle sjove ting og hen ad vejen sætte det sammen og at det er forskellige baner der kan laves, det tiltaler mig.

 

Springvandet, kaldes den osse tulipanen eller er det to forskellige ting?

Der var en øvelse de kaldte tulipanen, den krævede at jeg fik den vist nogle gange inden jeg fattede hvad jeg skulle, men det var noget med hunden på højre side og så en vending der fik den om på den rigtige side igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes jo så der er rigtig mange elementer i lineføringen - lige ud 30-300 skridt var ikke min tanke :)

 

Det kan godt være at der er mange elementer, men man bliver nødt til at tænke på de forventninger hundeførerne kommer med. Og det må vel være udgangspunktet. Det er lidt som når man starter med et agilityhold. der har de en forventning om at løbe agilitybaner, og jeg ville da miste de fleste af dem hvis jeg bad dem om at arbejde med flatwork den første måned.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan godt være at der er mange elementer, men man bliver nødt til at tænke på de forventninger hundeførerne kommer med. Og det må vel være udgangspunktet. Det er lidt som når man starter med et agilityhold. der har de en forventning om at løbe agilitybaner, og jeg ville da miste de fleste af dem hvis jeg bad dem om at arbejde med flatwork den første måned.

 

Jeg snakker da ikke om den første måned?

Der blev spurgt hvad der er godt at få på plads først :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Den er vist gratis

 

Jeg bruger den meget, når jeg lige skal tjekke den korrekte udførelse af en øvelse

 

Jeg tænkte lige i dag da jeg havde givet mig i kast med et par øvelser at det kunne være fedt med en tråd hvor der blev vidst en lille video af én øvelse af gangen!

 

simple øvelser gav pludselig 500 spørgsmål, skal man holde en pase, skal det være flydende bevægelse osv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har en del videoer liggende på min youtube efterhånden

https://www.youtube.com/user/Livaful/videos

 

Lige fra vores allerførste bane

[video=youtube_share;RSTKW-n35Qs]

 

til en championklasse fra i sommers

[video=youtube_share;g7MX0vp15zo]

 

og alt muligt indimellem.

 

Der ligger også nogle småfilm (lavet til et andet forum) af enkelt øvelser - de hedder skiltenummeret og så et "a"

De er dog lavet inden de nye skilte kom til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...