Hop til indhold

Ulve i Danmark


PBC
 Share

Recommended Posts

Der kan vist ikke være tvivl om at det er får, rådyr, kronkalve, dåkalve og tilskadekommet vildt der især står på ulves menu, men de kan altså også nappe en hund der er kommet lidt væk fra far og mor:

 

http://www.jaktojagare.se/webbradio/stjarndrever-dodad-av-varg

 

Jeg er imod ulve i Danmark. Det er ikke nogen hemmelighed. Hvad mener du?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 444
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tjah, så kan det jo være at problemet med omstrejfende hunde løser sig helt af sig selv.

 

Jeg ved ikke om jeg tør/ har ret til at have en mening, for jeg bor et sted hvor ulven aldrig ville kunne etablere sig og så er det jo let at hilse den velkommen ovre i Jylland. Men jo, jeg synes det må være sundt for DK's hjortebestand at der kommer nogle naturlige fjender der kan sortere de svageste fra. Jægere påstår at de kan og gør det,.. jeg tror ikke på det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo alle har da ret til en mening - især når den er begrundet. Og ulve må vel forventes på sjælland også efter næste isvinter hvor Øresund fryser til og bestanden i syd sverige er vokset. og ulve kommer på afveje og via vandløb (altså på brederne og om natten) osv. kan de godt komme ind i bynære områder også.

 

Nu er det ikke kun strejfende hunde, der indtil nu er blevet taget af ulve. Det kan sagtens være bondens egen hund, som går en tur på "egen jord" - og man har endda hørt om ulve, som har været inde og tage en lænkehund.

 

Også jægernes hunde, som i visse tilfælde på drivjagter efter klovbærende vildt, skal drive i stor afstand fra føreren er i fare.

 

Mine spaniels går så kort, så det kun kan blive et problem, hvis den sendes på en apportering efter et anskudt stykke vildt - hare eller fugl fx. Det må jeg så overveje, om jeg vil sende dem på i områder, hvor der kan være ulve.

 

Når jeg er imod ulve i Danmark er det af andre grunde. Især fordi jeg tror, at mange har en (muligvis ubegrundet) frygt for disse rovdyr og vil have problemer med at lade deres børn deltage i lejre i naturen i områder, hvor ulve er set - og der vil komme mange meldinger om sete ulve, når bestanden går fra de ca 10 vi har idag til 100-200 ulve i jylland. Jeg tror faktisk også at mange andre vil afholde sig fra at gå tur med børn og hunde i disse områder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor er det værre der er ulve i Danmark end andre steder?

 

Jeg ved da heller ikke om det er værre. Det er også rart, at vi ikke har meget giftige skorpioner, ederkopper og rigtig mange meget farlige giftslanger og frøer selvom de har det i Australien.

 

At de har noget "ubehageligt" andre steder er vel i sig selv ikke et argument for at vi også skal have det. Argumentet må være at ulve er naturligt hjemhørende i danmark, men det gælder jo så også vildsvin, rotter, bjørne og elge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke noget imod den.

Ved godt at den tager jægernes hjorte og landmændenes får og kalve - men er det ikke den eneste grund til at ha' noget imod den? Jeg tror ikke på, at det fremover er farligt at gå tur i de jyske skove eller at lade sine børn lege dér. Vi har jo også ræve, og de snupper også af og til en fasan eller høne eller ..... men det har vi vænnet os til. Tror bare det er et spørgsmål om at vænne sig til tanken om at de er her.

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm ikke fan af ulve... vi skal ikke indføre dem.

 

MEN kommer et dyr helt naturligt (går, flyver eller svømmer selv) så er det vel naturens "valg", ikke dem der slipper fri far dyrehold, eller "blaffer" i en container og lignende.

dermed ikke sagt at jeg er glad for f.eks. den kæmpe hveps/gedehams som pga. klima ændringerne nærmer sig sydfra, eller ulve i min baghave.

 

medhensyn til ulve er min frygt nok også mest at folk panikker, uden at sætte sig ind i situationen..... der camperes og vandres jo også i lande og områder med ulve!

 

 

personligt er jeg meget mere bange for giftigt småkryb.... end om vi fik ulv, los og bjørn.

 

 

men en ulv er jo til gene for landmændene, så uden jeg syntes de må drive klapjagt på dem så skal de da havde lov til at forsvare deres dyr.

og vildsvin kan vel ødelægge en mark :hmm:

det ikke altid nemt med naturen som nabo.... men vi kan ikke bare bure den inde... vi må leve med den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da der var 'stort farligt dyr' løs i Dyrehaven håbede jeg det var en ulv, det var så en hund og jeg blev skuffet.

 

hvor mange ulvehadere har erfaring med vilde ulve? Vi har set dem i nordnorge, og de gør alt andet end at komme spurtende og snuppe en lille bid hund. Men hvis man fiser rundt med løs hund udenfor synsvidde / efterlader får og lignende frit tilgængeligt, så tager ulvene selv. Men det er vel det samme som med skarverne og fiskerne, jeg har ingen får og kan godt finde ud af at holde styr på min hund, så ulv ja tak. Hvis fårefolk etc får en fin erstatning, når ulven spiser deres dyr, så skifter de garanteret holdning. Money talks :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er lavet erstatningsordninger til folk som mister får til ulve. Hvor godt den virker vej jeg ikke. der er også noget med ulvesikker indhegning mv. jeg er ikke så godt inde i den del af problematikken.

 

Man behøver ikke at være "ulvehader" for at være imod ulve i Danmark. Jeg hader hverken bjørne, ulve, tigre eller sjakaler, men jeg kan godt undvære dem i den frie natur i Danmark.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu til gode at møde en jæger der er positiv over ulvens tilbagevenden. Er det fordi ulven kommer til at regulere vildtet, og der ikke er så meget at skyde fremover, eller?

 

Som Ascha tænker jeg at ulven er bedre til at regulere naturen end jægere. Jægere skyder det der er nemmest at ramme, ulve tager det nemmeste bytte (som typisk er svagt eller ældre).

 

I denne pjece kan man læse lidt mere om ulven i Danmark: http://www.naturhistoriskmuseum.dk/Files/Filer/Viden/Ulv%20i%20Danmark/Fakta%20om%20ulv%20i%20Danmark.pdf

 

På side 11 kan man se hvilke dyr der er dræbt af ulven i Tyskland (som vi nok godt kan sammenligne os med). Det fremgår at der de seneste år er dræbt 15-20 hunde om året. I et land der er ca. 16 gange større end Danmark, og som nok har en tilsvarende større hundebestand. I forhold til de hundeliv der går til i trafikken, ved forgiftninger, vådeskud og hvad ved jeg, ser jeg ikke ulven som nogen særlig trussel:vedikke:

 

Og hvis nogen skulle være i tvivl, hilser jeg ulven velkommen. Jeg synes det er fantastisk at den er tilbage!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror heller ikke det fremover vil være farligt at gå tur i de jyske skove, men jeg tror at mange mennesker, med et lidt naturfjernt tankesæt, vil være bange alligevel - og dem vil jeg gerne have ud i naturen - og især Deres børn.

 

det vil jeg også geren...

og fære børn får måske lov at tage med på lejreture... hvis lejren ligger i naturen og forældren ikke er vant til naturen... det ville være meget trist

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker at vi bør tilpasse os. Jeg bryder mig ikke om at vi mennesker tror at vi skal eje hele verden og bestemme over alle andre dyrearter.

 

Ulvene er selv kommet tilbage og eksperter fastslår at der er fint plads til dem.

 

Jeg var til foredrag på universitetet i Århus om dem sidste vinter. Der sad mange bekymrede jægere blandt publikum, og desværre kan jeg nu ikke længere huske tallene, men fakta var at en ulve bestand tager væsentlig færre stykker vildt end jægerne og trafikken gør.

 

Og at de i Tyskland har opbygget gode forsvars muligheder mod ulve omkring deres får. Mere effektiv hegn og vogterne hyrde hunde.

 

Nogen gange kan jeg da godt blive bekymret for min hest. Selvom ulve normalt ikke går efter så store dyr da det er for farligt.

 

At de snupper en jagt hund på drev kan ske ligesom mange elge invaliderer hunde på jagt. Og bjørne selvfølge.

Men der så jeg også tal på at flere hunde blev slået ihjel af skud på jagt end af rovdyr. .

 

Men det er jo nemmere at give ulven eller bjørnen alt skyld end sin jagt kammerat.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal, Jeg tror du har ret i at de fleste jægere ikke ønsker ulve på jagtreviret. Jeg tror primært det er bekymringen for vore hunde, der betyder noget - og så det, at man ikke må bortskyde en ulv (som man jo må med ræve), så man kan jo ikke rigtig gøre noget, hvis en ulv ser sig glad for en fasanudsætning (værdi måske 100.000 kr). Jeg tror egentlig ikke man er så bekymret over at den skulle tage en kronkalv eller dåkalv - og da slet ikke rådyr, for der er nok at tage af.

 

Jeg ved det ikke, men vi giver 150.000 kr for jagten på Glorup, hvor jeg er med og så sætter vi 600 fasaner ud i Engelske volierer - og i den tid fasanerne fodres op og er samlede, kan ræve, rovfugle og ulve naturligvis være et problem.

 

Nu tror jeg ikke det udvikler sig særlig drastisk, men jeg vil indrømme at jeg ville være ked af at have et ulvepar med unger på Glorup. Mine små Spaniels ville jeg nok ikke sende på lange apporteringer. Jeg ved godt at det er hyklerisk, for haren, som jeg skyder og mine Spaniels tager, har jo samme ret til livet som mine Spaniels. Jeg er bare egoistisk (og hyklerisk), når det kommer til dette.

 

En god ting ville det dog være, hvis hundeluftere så ville holde Deres hunde under kontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endnu til gode at møde en jæger der er positiv over ulvens tilbagevenden. Er det fordi ulven kommer til at regulere vildtet, og der ikke er så meget at skyde fremover, eller?

Det er der nu temmelig en del der ér.

 

Hvad vi imidlertid IKKE er positive overfor, er den fuldstændigt manglende handleplan omkring ulvene og hvad der skal/kan/må gøres og ikke mindst hvordan, når ulven begynder at blive et problem. Erstatningsordninger og hegningsløsninger mv. er til grin. Kort og godt.

Desuden ville der blive ramaskrig hvis man hegnede så kraftigt ind, som fortalerne for dén løsning åbenbart ønsker. For hvor er vildtets frie bevægelighed, og folks frie adgang til naturen så henne? Væk, er hvad den er.

 

Som Ascha tænker jeg at ulven er bedre til at regulere naturen end jægere. Jægere skyder det der er nemmest at ramme, ulve tager det nemmeste bytte (som typisk er svagt eller ældre).

Vrøvl.

 

I denne pjece kan man læse lidt mere om ulven i Danmark: http://www.naturhistoriskmuseum.dk/Files/Filer/Viden/Ulv%20i%20Danmark/Fakta%20om%20ulv%20i%20Danmark.pdf

 

På side 11 kan man se hvilke dyr der er dræbt af ulven i Tyskland (som vi nok godt kan sammenligne os med). Det fremgår at der de seneste år er dræbt 15-20 hunde om året. I et land der er ca. 16 gange større end Danmark, og som nok har en tilsvarende større hundebestand. I forhold til de hundeliv der går til i trafikken, ved forgiftninger, vådeskud og hvad ved jeg, ser jeg ikke ulven som nogen særlig trussel:vedikke:

Vi kan ikke sammenligne os med Tyskland, hverken geografisk, fauna og flora mæssigt, og ej heller hundemæssigt.

Desuden har de dernede rent faktisk lavet en handleplan, når ulvene er et problem.

Og at der ryger en hund i ny og næ, har jeg iøvrigt absolut intet problem med, og det har jægerne jeg kender dernede heller ikke (og det er efter mere end 15 år som freie büchse dernede, en hel del)

Vildsvinene dernede tager flere hunde end ulvene gør

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem er vi der kan bestemme at Tiger skal have ret til at bo i deres oprindelige leveområde, at der ikke må drives jagt på dem, selv om beboerne i områderne har problemer med dem, samtidig med at vi siger vi ikke vil have ulven på vores matrikel?

 

Nu jeg ikke ligefrem fan af ulven, og slet ikke fordi jeg har den i "baghaven", hvis den da er her.

Men når den har valgt at være her så synes jeg ikke vi mennesker skal bestemme, hvorfor har vi mere ret til området end den?

 

I øvrigt går jeg ind for total udryddelse af edderkopper! ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo alle har da ret til en mening - især når den er begrundet. Og ulve må vel forventes på sjælland også efter næste isvinter hvor Øresund fryser til og bestanden i syd sverige er vokset. og ulve kommer på afveje og via vandløb (altså på brederne og om natten) osv. kan de godt komme ind i bynære områder også.

En enlig ulv vil jeg personligt ikke være bange for (med mindre den er syg eller trængt op i en krog) og skulle en ulv forvilde sig ind i et boligområde som jeg f.eks. bor i, så vil den blive så stresset at den ikke vil have andet på hjernen end at komme væk. I sådan en situation tror jeg ikke engang at folks havehøns er i fare.

Nu er det ikke kun strejfende hunde, der indtil nu er blevet taget af ulve. Det kan sagtens være bondens egen hund, som går en tur på "egen jord" - og man har endda hørt om ulve, som har været inde og tage en lænkehund.

Det er jo bare en manglende tilpasning til at vi får et stort rovdyr til DK. Folk på landet må så bare lære at man må ændre måden man holder hund på, hvis man ikke vil risikere at miste den. På den måde får vildtet jo også fred for landmandens hund der vel ikke reagerer anderledes overfor vildt end en strejfende hund.

Også jægernes hunde, som i visse tilfælde på drivjagter efter klovbærende vildt, skal drive i stor afstand fra føreren er i fare.

Men får vi ulve i DK er der vel heller ingen grund til at drive jagt på hjorte. Igen, hvis du ikke kan finde dig i at gå på jagt med et kamera, så må du vælge om du vil løbe risikoen for din hund.

 

Når jeg er imod ulve i Danmark er det af andre grunde. Især fordi jeg tror, at mange har en (muligvis ubegrundet) frygt for disse rovdyr og vil have problemer med at lade deres børn deltage i lejre i naturen i områder, hvor ulve er set - og der vil komme mange meldinger om sete ulve, når bestanden går fra de ca 10 vi har idag til 100-200 ulve i jylland. Jeg tror faktisk også at mange andre vil afholde sig fra at gå tur med børn og hunde i disse områder.

 

Når rådyr kan lære klokken og ugedagene, og først kommer i hundeskovene når hundene er taget hjem,.. så kan ulvene nok også og vil sikkert vælge at opholde sig steder hvor der ikke er ret meget færdsel. Så kan menneskene jo bare vælge at færdes hvor der i forvejen er meget uro og på den måde vil det jo gavne hele DK's dyreliv.

 

Det er jo ikke sådan at ulve anser børn for at være byttedyr og vil angribe blot ved synet af en unge. Alene støjen af børn vil jo få dem til at flygte. Og det er jo heller ikke sådan at man risikerer at en ulv kommer styrtende ind fra højre og slår ens hund ihjel, selvom den går 30-40 meter væk,... så det kan samfundet vel dårligt træffe en beslutning på baggrund af.

Link til indlæg
Del på andre sites

AnneMangetal, Jeg tror du har ret i at de fleste jægere ikke ønsker ulve på jagtreviret. Jeg tror primært det er bekymringen for vore hunde, der betyder noget - og så det, at man ikke må bortskyde en ulv (som man jo må med ræve), så man kan jo ikke rigtig gøre noget, hvis en ulv ser sig glad for en fasanudsætning (værdi måske 100.000 kr). Jeg tror egentlig ikke man er så bekymret over at den skulle tage en kronkalv eller dåkalv - og da slet ikke rådyr, for der er nok at tage af.

 

Jeg ved det ikke, men vi giver 150.000 kr for jagten på Glorup, hvor jeg er med og så sætter vi 600 fasaner ud i Engelske volierer - og i den tid fasanerne fodres op og er samlede, kan ræve, rovfugle og ulve naturligvis være et problem.

 

Nu tror jeg ikke det udvikler sig særlig drastisk, men jeg vil indrømme at jeg ville være ked af at have et ulvepar med unger på Glorup. Mine små Spaniels ville jeg nok ikke sende på lange apporteringer. Jeg ved godt at det er hyklerisk, for haren, som jeg skyder og mine Spaniels tager, har jo samme ret til livet som mine Spaniels. Jeg er bare egoistisk (og hyklerisk), når det kommer til dette.

 

En god ting ville det dog være, hvis hundeluftere så ville holde Deres hunde under kontrol.

 

Enig, det er både egoistisk og hyklerisk. Men det er jo bare min holdning:-) Som jeg læser det, sætter du din hobby (som vel ret beset er at dræbe andre levende væsner for sjov) over naturens orden, når du siger at andre rovdyr æder jeres opdrættede dyr, som sættes ud for at i skal have lidt fis og ballade. Nu lyder det grovere end jeg egentlig synes det er, men overdrivelse fremmer forståelsen.....

 

Det er der nu temmelig en del der ér.

 

Hvad vi imidlertid IKKE er positive overfor, er den fuldstændigt manglende handleplan omkring ulvene og hvad der skal/kan/må gøres og ikke mindst hvordan, når ulven begynder at blive et problem. Erstatningsordninger og hegningsløsninger mv. er til grin. Kort og godt.

Desuden ville der blive ramaskrig hvis man hegnede så kraftigt ind, som fortalerne for dén løsning åbenbart ønsker. For hvor er vildtets frie bevægelighed, og folks frie adgang til naturen så henne? Væk, er hvad den er.

 

 

Vrøvl.

 

 

Vi kan ikke sammenligne os med Tyskland, hverken geografisk, fauna og flora mæssigt, og ej heller hundemæssigt.

Desuden har de dernede rent faktisk lavet en handleplan, når ulvene er et problem.

Og at der ryger en hund i ny og næ, har jeg iøvrigt absolut intet problem med, og det har jægerne jeg kender dernede heller ikke (og det er efter mere end 15 år som freie büchse dernede, en hel del)

Vildsvinene dernede tager flere hunde end ulvene gør

 

Men hvad er problemet i at ulvene tager lidt vildt? Hvorfor hegne vildtet ind? Fint nok at fåreavlere er skide trætte af at få ædt deres dyr, men kan ikke se jægernes problem. Det går jo ikke ud over dem?

 

Har forsøgt at google lidt. Der er omkring 10-12 mio. hunde i Tyskland. Uanset om vi vil det eller ej, så er det altså forsvindende få hunde der bliver nakket dernede. Og som du selv er inde på, kan vi ikke lave en direkte sammenligning, men et eller andet sted skal man vel tage et udgangspunkt. I Tyskland bliver langt de fleste hunde luftet uden snor, der er store skove og åbne vidder. I Dk skal hunde luftes i snor. Gør man ikke det, risikerer man at ulven nakker hunden. Men der er nok større risiko for at en bil kommer ulven i forkøbet:-)

 

 

Og enig med Ninkamus i det med edderkopper! Og vil gerne have ørntviste med på listen. Og myg. Og fluer.....

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke alle mennesker ret hykleriske når det kommer til naturforvaltning.

 

Vi pløjer markerne op og planter korn = haren og agerhønens død

Vi laver villakvaterer, der hvor vildsvinene, krondyr, Dådyr, Elge, bjørne og ulve burde hygge sig

Vi skærer landet midt over af utallige motorveje - så vildtet ikke kan udvandre fra områder, som så bliver overfyldte og der går syg dom i

osv osv osv - listen er uendelig. Jægerne er vist blot en lille bitte del af det samlede hykleri. Måske skulle man som "menneske" kigge lidt på sig selv.

 

Det er de foreslåede fårehegn der vil forhindre fri passage for vilde dyr - ikke hegninger for de vilde dyr AnneMangetal :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig, det er både egoistisk og hyklerisk. Men det er jo bare min holdning:-) Som jeg læser det, sætter du din hobby (som vel ret beset er at dræbe andre levende væsner for sjov) over naturens orden, når du siger at andre rovdyr æder jeres opdrættede dyr, som sættes ud for at i skal have lidt fis og ballade. Nu lyder det grovere end jeg egentlig synes det er, men overdrivelse fremmer forståelsen......

 

Dræbe ligefrem. Må indrømme jeg er en kende træt af den overdramatisering og fuldstændig uoplyste argumentation at vi dræber for sjov....

Og naturens orden? Tja.... Måske man burde læse lidt op på hvad udsætninger og de penge udsætningsjagterne fører med sig, faktisk betaler for.

Hvad revirplejen der følger med udsætningerne har af betydning for naturen som helhed.

Og hvad fuglene betyder på frokostbordene rundt omkring.

 

Og her snakker vi udelukkende udsætninger. Ikke al anden jagt og vildtpleje der også udføres.

 

Udsætningerne ER et produkt, der sælges. Og det er mange penge værd. Penge der går til bl.a. revirplejen, som kommer naturen som helhed til gavn, og dermed også de naturbrugere der ikke går på jagt.

ALtså fuldt ud sammenligneligt med ethvert andet produkt der avles og opfedes på danske jorde. F.eks. får.

Forskellen er imidlertid at man ikke kan/må beskytte ens udsætning hvad ulve angår. Og man får ingen erstatning hvis en ulv rydder en udsætning.

For den sags skyld kan man heller ikke bare genudsætte hvis det skulle ske, for det må man heller ikke, så er man for tæt på jagtsæsonen, og fuglene kan dermed ikke nå at blive udvildede eller flyve for den sags skyld.

ALtså er dén udsætning tabt.

 

Men hvad er problemet i at ulvene tager lidt vildt? Hvorfor hegne vildtet ind? Fint nok at fåreavlere er skide trætte af at få ædt deres dyr, men kan ikke se jægernes problem. Det går jo ikke ud over dem?

Har jeg skrevet at det er et problem at ulve tager en hjort eller et stykke råvildt? Det tror jeg ikke jeg har.

Hvorfor hegne vildtet ind? Jeg forstår ikke helt spørgsmålet, jeg ønsker ikke at hegne vildtet ind. Det ville ikke give mening, hverken naturmæssigt eller økonomisk.

Det gør det heller ikke hvis vi hegner får og kreaturer så vildt ind som fortalerne for hegningsløsninger ønsker det. For det sker på bekostning af vildtets og publikums frie bevægelighed i den danske natur. Og det ville være direkte tåbeligt at ønske dét. Særligt med tanke på hvad der sker i resten af danmarks friluftsforeninger hvad angår indsatser for at få adgang til naturen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er ikke alle mennesker ret hykleriske når det kommer til naturforvaltning.

 

Vi pløjer markerne op og planter korn = haren og agerhønens død

Vi laver villakvaterer, der hvor vildsvinene, krondyr, Dådyr, Elge, bjørne og ulve burde hygge sig

Vi skærer landet midt over af utallige motorveje - så vildtet ikke kan udvandre fra områder, som så bliver overfyldte og der går syg dom i

osv osv osv - listen er uendelig. Jægerne er vist blot en lille bitte del af det samlede hykleri. Måske skulle man som "menneske" kigge lidt på sig selv.

 

Det er de foreslåede fårehegn der vil forhindre fri passage for vilde dyr - ikke hegninger for de vilde dyr AnneMangetal :-)

Ej, den sammenligning synes jeg simpelthen ikke holder. Det gavner da ikke samfundet at der er nogle mennesker der har en hobby der består i at plaffe dyr ned.

 

Og nu ved jeg den kommer: at så er der ingen til at pleje naturen. Vrøvl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...