Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd 2015/2016


sonja77
 Share

Recommended Posts

Nå men, efter.... Laaaaaaang tids overvejelser og maaaange små firnurlige undskyldninger for at slippe udenom, så kan jeg langt om længe sige jeg har været i ringen med Yoda og lavet et FS program i en for sjov klasse :mrgreen:

 

Endnu bedre, så kan jeg sige det ikke bliver sidste gang. :blink:

Især fordi, at min voldsomme kvalme og ondt i maven ikke (udelukkende) skyldes nervøsitet, men at jeg rent faktisk var på vej til at blive syg :sjov:

 

Men for pokker det var grænseoverskridende - Tilgengæld mega, mega, mega sjovt.

Så selv med et max halvfærdigt program og noget der kun akkurat er trænet til husbehov, så gik det hele jo alligevel.

Sødeste Dingle synes det var sjovt, efter han lige skulle i gang og lure hvad det her nu var for noget :lun:

 

Elsker de virkelig konstruktive dommerkommentarer, det er jeg jo slet ikke vant til - Så nu tænker jeg, at jeg vist er nød til at få det program gjort færdigt og stille officielt.

Og mon ikke Kaia også skal ud og vises lidt frem i ringen :engel:

 

Det så rigtig fint ud det I lavede sammen... Glæder mig til at se jer igen... det lignede I havde en fest...

Link til indlæg
Del på andre sites

Lemon var såååå træt i går, efter at vi havde holdt jul med min familie i lørdags. Så jeg vidste ikke helt hvad hun kunne vise i ringen, men hun var så sød og god. :lun: Lavede et rigtig fint HTM1-program, ikke perfekt, men med dejlig attitude, og hun vandt klassen. I FS3 havde vi nogle kiks, det var ikke vores bedste performance, men hun knoklede på, og vi vandt sørme klassen og fik vores andet cert. :-)

 

Desuden en mega hyggelig konkurrence for mig, fordi jeg for en gangs skyld ikke skulle dømme de officielle HTM- og FS-klasser, men kun færdighedsprøver og uofficielle klasser. Så jeg havde dels god tid til at lufte hund, klæde om, varme op og belønne, og dels havde jeg tid til at snakke med folk. Så det var en fin dag, selvom den blev ret lang med over tre timers køretur hver vej.

 

som altid var det en sand fornøjelse at se jer i ringen sammen. I er så fantastisk dygtige sammen, og jeg havde jo en super plads til at se jeres FS3 :blink: Tillykke med de to førstepladser og ikke mindst med certet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var også en tur i Hangaren i går. Det var lidt mærkeligt for anden gang at være afsted til HTM konkurrence og ikke skulle deltage med Cassi.

 

Efter sidste konkurrence, så vidste jeg ikke helt hvad jeg kunne forvente af Calle. Oven i det, så har jeg ikke haft tid eller overskud til rigtig at træne med ham de sidste to uger. Han var meldt til i FP2 og jeg havde en rigtig dårlig mavefornemmelse inden jeg gik ind med ham. Han var lidt frustreret over ventetiden og hvis der er noget han ikke kan, så er det at vente. Egentlig var der ro nok på ham, for han undersøgte fyrrummet fra ende til anden, og kom glad ind. Jeg sætter vores ting og siger vi beholder snoren på. Og så sætter han sig og begynder at gø, gø, gø... Der var ikke noget at gøre(når han får sådan et anfald, så kan man ikke nå ind til ham), og jeg sagde stop inden vi var gået igang. Det sidste vi har brug for er en rigtig dum oplevelse.

Han om i bilen igen og skulle ikke lave noget før for sjov. Her valgte jeg først at tage ham ind, da der kun var hunden tilbage før os. Mens vi ventede gik vi rundt og snusede lidt og da hunden før os var færdige, begyndte jeg at give ham godbidder. Han nåede slet ikke op i det røde felt da han kom ind i ringen, og han var bare på. Han knoklede løs og vi havde det super sjovt i ringen. Han var især god til sine twists og turns(for Søren han har power på). Men han kunne også vise andre fine ting. Godt nok var der meget lyd på ham, men hul i det. Han forlod ikke banen og fik ikke et af sine anfald.

 

Men det der var rigtig godt var at han generelt ikke havde de store problemer med de andre hunde. Der var kun en enkelt, som fik lov at stirre på ham, og det kan han bare ikke lide.

 

Positivt var det også at Cassi ikke var halt da vi kom hjem og ej heller øm, det har hun ellers typisk været når hun har tilbragt meget tid i bur. Håber og tror på vi er på rette vej.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi var også en tur i Hangaren i går. Det var lidt mærkeligt for anden gang at være afsted til HTM konkurrence og ikke skulle deltage med Cassi.

 

Efter sidste konkurrence, så vidste jeg ikke helt hvad jeg kunne forvente af Calle. Oven i det, så har jeg ikke haft tid eller overskud til rigtig at træne med ham de sidste to uger. Han var meldt til i FP2 og jeg havde en rigtig dårlig mavefornemmelse inden jeg gik ind med ham. Han var lidt frustreret over ventetiden og hvis der er noget han ikke kan, så er det at vente. Egentlig var der ro nok på ham, for han undersøgte fyrrummet fra ende til anden, og kom glad ind. Jeg sætter vores ting og siger vi beholder snoren på. Og så sætter han sig og begynder at gø, gø, gø... Der var ikke noget at gøre(når han får sådan et anfald, så kan man ikke nå ind til ham), og jeg sagde stop inden vi var gået igang. Det sidste vi har brug for er en rigtig dum oplevelse.

Han om i bilen igen og skulle ikke lave noget før for sjov. Her valgte jeg først at tage ham ind, da der kun var hunden tilbage før os. Mens vi ventede gik vi rundt og snusede lidt og da hunden før os var færdige, begyndte jeg at give ham godbidder. Han nåede slet ikke op i det røde felt da han kom ind i ringen, og han var bare på. Han knoklede løs og vi havde det super sjovt i ringen. Han var især god til sine twists og turns(for Søren han har power på). Men han kunne også vise andre fine ting. Godt nok var der meget lyd på ham, men hul i det. Han forlod ikke banen og fik ikke et af sine anfald.

 

Men det der var rigtig godt var at han generelt ikke havde de store problemer med de andre hunde. Der var kun en enkelt, som fik lov at stirre på ham, og det kan han bare ikke lide.

 

Positivt var det også at Cassi ikke var halt da vi kom hjem og ej heller øm, det har hun ellers typisk været når hun har tilbragt meget tid i bur. Håber og tror på vi er på rette vej.

 

Han viste da mange flere ting end twists og turns - jeg mindes mange fine øvelser. :5up: Men det er rigtigt, at hans twist og turns sætter sig i hukommelsen, for shiiiit han kan lave dem hurtigt :lol: - skøn fart og energi på ham, jeg var rigtig glad på dine vegne over, at du havde en god oplevelse sammen med ham i ringen. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var bare super dejligt at han viste at han rent faktisk kan, og ja, han lavede fine ting. Jeg kunne fornemme at der var nogle standardting som han bare kunne. Fx er han rigtig god til at bakke.

 

Det fede ved ham er jo at når han arbejder så er han 100 % på, og giver den alt hvad han har.

 

Til april kommer vi til Hangaren igen og stiller kun i de uofficielle(måske tager vi træningsklassen med). Og så kommer der jo nok en pause da vi så rykker udenfor og tør ikke rigtig slippe ham.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Åh, alt ser så super fint ud hvad angår Cassi og hendes ryg. Efter hun er skiftet over til en ny omgang smertestillende(for to uger siden), så er det bare gået fremad og hun er nu nede på en tredjedel dosis af hvad hun startede på. Træningen har heldigvis ikke stået helt stille. Der er nogle ting som vi nørder med og hun nyder det for fulde drag. Lige nu håber jeg på at vi snart for go for at kunne træne for fuld skrue igen. Planen er så at vi gerne skulle have noget der minder om et program klar til Garbogaard. Jeg er dog ret sikker på at vi i 2017 nok bare skal være glade for at komme ud til konkurrencer. Det tager jo tid for hende før hun er sikker i sit program og jeg havde jo regnet med at jeg skulle have brugt november og december på at træne. Men lige nu er fokus på at arbejde med tricks der kan øge sværhedsgraden. Hun er ved at lære at bakke mod mig og nøj, det er svært. Calle siger bare, okay,mså gør vi det! Cassi, hun skal lige tænke sig meget godt om.

 

Og så skal vi igang med at lære et par nye tricks. Hun skal bla. Lære at læne sig op ad mig(som man så det i programmet hos hende der vandt NM i HTM). Nu har hun jo lært at læne hele bagparten mod min hånd, så mon ikke vi kan lære det. Jo, det skal vi kunne.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Nå, sad den anden aften og måtte indse at det var på tide at lave nogle prioriteringer. Og jeg er nået frem til at Cassi ikke skal stille i officiel klasse før til konkurrencen i juni. Der er ikke meget tid at arbejde i når det bliver så tidligt mørkt,mig selvom jeg har et program færdigt, så er vi slet ikke begyndt at sætte noget sammen. Eller jo, vi har vist omkring et minut, som hun efterhånden kan til fingerspidserne. Der er også en masse små detaljer der skal være på plads. Så hun bliver meldt til et par træningsklasser. Og så arbejder vi os stille og roligt fremad.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Og så var det at det gik op for mig at hvis jeg skal have bare en lille fornemmelse af hvor landet ligger henne, så har vi brug for nogle kommentarer. Så Cassi er meldt til i Hangaren i officiel klasse. Vi har programmet klar, en del af delene kan hun nærmest i søvne, og så er der lige lidt ting, som hun skal have lidt bedre styr på. Jeg har valgt at gøre det nemt for hende, så vi kører mange af de tricks hun er sikker i. Så kan vi altid gøre det en smule sværere når vi kommer igang igen. Så på mandag går vi for alvor igang igen.

 

Calle skal med d. 25. på Garbogaard, og han træner på livet løs. Det bliver mest med fokus på at være sammen i ringen. Jeg har indset at han nok aldrig bliver den hund til konkurrencer, som jeg havde drømt om, så vi bruger meget tid herhjemme på at træne alle mulige tricks sammen, og han så glad for det.

 

Især er han glad når man hiver en stok frem og han kan lave dette trick:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så var det at det gik op for mig at hvis jeg skal have bare en lille fornemmelse af hvor landet ligger henne, så har vi brug for nogle kommentarer. Så Cassi er meldt til i Hangaren i officiel klasse. Vi har programmet klar, en del af delene kan hun nærmest i søvne, og så er der lige lidt ting, som hun skal have lidt bedre styr på. Jeg har valgt at gøre det nemt for hende, så vi kører mange af de tricks hun er sikker i. Så kan vi altid gøre det en smule sværere når vi kommer igang igen. Så på mandag går vi for alvor igang igen.

 

Calle skal med d. 25. på Garbogaard, og han træner på livet løs. Det bliver mest med fokus på at være sammen i ringen. Jeg har indset at han nok aldrig bliver den hund til konkurrencer, som jeg havde drømt om, så vi bruger meget tid herhjemme på at træne alle mulige tricks sammen, og han så glad for det.

 

Især er han glad når man hiver en stok frem og han kan lave dette trick:

 

Det bliver spændende at se jeres nye program :-)

 

Calle er så sej til det trick :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det bliver spændende at se jeres nye program :-)

 

Calle er så sej til det trick :5up:

 

Der er lang vej endnu, men bare det at kunne arbejde med hende og der intet er at spore hvad angår ømhed er så fedt. I dag har vi arbejdet med forstyrrelser, så vi var kørt ind til gågaden i Vordingborg. Her om eftermiddagen er der ikke voldsomt meget gang i den, og det var rigtig sundt for hende prinsessen. Hun var lidt bekymret i starten, men så fandt hun ud af at vi skulle have sjov og ballade. Til sidst var hun fuldstændigt ubekymret og lige en smule for kæk.

 

calle går og træner lidt herhjemme. Det eneste jeg kan sige er,mat selv hvis vi aldrig kommer ud og laver ballade i ringen, så lærer han mig så meget, som jeg kan tage med til den dag jeg får hund nr. 3( hvilket forhåbentligt ligger ti år ude i fremtiden).

 

Jeg ville sådan ønske at jeg kunne få en hund med Cassis ønske om at gøre alt for mig og arbejde for mig og så Calles vilje til at køre på med 110 i timen og skarphed, samt mod.

 

Det er lige før at hvis det ikke var for alle Cassis skavanker og Calles manglende stamtavle, så havde jeg lavet et kuld på dem. Heldigvis er der noget der hedder sund fornuft

Link til indlæg
Del på andre sites

Inden vi brugte eftermiddagen på at se Cruft, havde jeg hold og brugte så en lille halv time på at træne Cassi. Uden helt at forstå hvorfor så er det pludselig fuldstændigt umuligt for hende at lave otte-taller om en rekvisit. Hun har fået den skøre ide at hun da bare kan nøjes med at løbe ud og lave en cirkel hvor hun har lyst til.

 

Man kan virkelig mærke på hende at hun er ved at være helt på mærkerne igen, for jeg kan næsten ikke følge med nr vi laver noget der involverer bevægelse. Vi har en del hvor det er meningen at jeg skulle løbe efter hende og så har jeg et target hun skal følge, men hun synes det er så sjovt, så hun spurter afsted og så lige pludselig laver hun så en turn.

 

Jeg elsker bare den lille prinsessepige...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så fik vi afprøvet nyt program i konkurrencesituation. Og nyt er det, på nogen måder... Jeg traf en beslutning om at bruge gammel musik for en uge siden og så kunne det jo være fristende og lave et gammelt program, men nix. Så mandag var første halvdel færdig og i går eftermiddags havde jeg en ide om hvor vi skulle ende henne. Det var egentlig OK det Cassi lavede taget i betragtning af at hun ikke har været i konkurrence siden vi var på Samsø og programmet var helt nyt. Hverken hun eller jeg havde det helt store overskud. Men tror det bliver godt efterhånden, som vi bliver mere sikre i det...

 

godt der er en hel uge til Rønde, for så skal der køres igennem...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 months later...

Ja, tingene ændrer sig jo hele tiden :( For et par måneder besluttede jeg mig for at det nok var det bedste at sige stop for nu med Cassi og freestyle. Der kan ikke rigtig findes noget på hende, og alligevel kan hun lige pludselig gå som en gammel kone. Så hun er Nose Work hund på nærmest fuld tid. Rally træner hun engang om ugen og så bruger jeg hende som prøveklud i forhold til at lære hunden nye tricks. Projektet pt. Er at lære at gå med krydsede forben, og hun kan nu på kommando sætte venstre forben foran højre. Det har godt nok taget tid at få arbejdet med, og så er der nu den anden.

 

En der, nok lidt uventet, har profiteret af at Cassis træning er sat på pause er ham Calle. Han kan ligepludselig arbejde og det er også blevet sjovere at arbejde med ham, når han og jeg er enige om at det er det vi skal. Han har lige nu et FS1 program klart og jeg har besluttet mig for at bruge sommerferien på at knokle lidt med ham, så han kan komme med i Viborg til slut juli. Han har altid været super fed at arbejde med når han er klar på at arbejde. 

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...