Hop til indhold

Den fælles HTM (dogdancing) tråd 2015/2016


sonja77
 Share

Recommended Posts

Tillykke igen - det var virkelig, virkelig flot! :5up: Det var helt sikkert det bedste, jeg har set jer lave programmet, og Cassi havde en fed energi hele vejen igennem. :-)

 

Og ja, sikke dygtig Calle var :-) - det var jo en helt anden hund end den lille ballademager, der var med sidst. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

@sonja77 Hun var virkelig også i sit es. Strålede som en lille sol inden hun skulle på banen og halen logrede hele tiden. Men titler og alt det var slet ikke det fedeste. Det var altså lillebrors præstation i ringen. Det var sjovt at se på ham da han fik øje på dommerne. Han overvejede lige at skulle sige Hej, men så kom han i tanker om hvor fedt det at være sammen med mig :hjerte:

 

Hvem ved, måske bliver han klar til en FS1 i år alligevel...

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi er på hårdt arbejde for tiden. Hun er ved at lære to tricks. En walk on(tror vist det er det de fleste kalder den, hvor hunden går fremad foran en) og så bakke mod fører. Og hvor hun elsker de to øvelser... Håber vi kan få dem på plads til vores FS2.

 

Vi startede walk on i mandags og hun trasker gladeligt afsted en fem seks meter. Vi har stadig støtte på i form af target.

Jeg har dog brug for lidt tanker omkring belønningsstrategien.

Jeg vil gerne have at hun ikke vender sig om(det risikerer man ved at belønne ved mig) og samtidigt skal hun holde et jævnt tempo, som ikke er alt for hurtigt(belønnede hende to gange ved at kaste belønningen frem, hvilket resulterede i at hun springer fremad ret så eksplosivt), så nogen forslag. Jeg overvejer lidt at tænke over hvordan jeg gerne vil have det ind i mit program, for hvis jeg gerne vil have hende nogle meter fra mig, så må hun jo godt bevæge sig lidt hurtigere end jeg selv gør det.

 

Noget helt andet. Til træning i tirsdags kommenterede Kirsten(vores træner) på hendes måde til at vende sig om, fra at have front mod fører til at have ryg mod fører. Jeg fik at vide at hun griber opgaven meget atypisk an, hun vender nemlig ikke på stedet, men i en halvcirkel, og står så fint og ser fremad. Hun stivner helt og venter på sit que og godbid. Det er ret sjovt at se på.

Jeg ville gerne have hende til at vende på stedet, og det gør hun også når hun er inden for en meter fra mig. Problemet opstår jo hvis jeg gerne vil kæde det sammen med fx bakke mod fører. Så er hun slet ikke i en position hvor det er let for hende at bakke mod mig. Nogen forslag? Prøvede med et target, men hun tænker straks, aha, bagben op! :stupid:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi er på hårdt arbejde for tiden. Hun er ved at lære to tricks. En walk on(tror vist det er det de fleste kalder den, hvor hunden går fremad foran en) og så bakke mod fører. Og hvor hun elsker de to øvelser... Håber vi kan få dem på plads til vores FS2.

 

Vi startede walk on i mandags og hun trasker gladeligt afsted en fem seks meter. Vi har stadig støtte på i form af target.

Jeg har dog brug for lidt tanker omkring belønningsstrategien.

Jeg vil gerne have at hun ikke vender sig om(det risikerer man ved at belønne ved mig) og samtidigt skal hun holde et jævnt tempo, som ikke er alt for hurtigt(belønnede hende to gange ved at kaste belønningen frem, hvilket resulterede i at hun springer fremad ret så eksplosivt), så nogen forslag. Jeg overvejer lidt at tænke over hvordan jeg gerne vil have det ind i mit program, for hvis jeg gerne vil have hende nogle meter fra mig, så må hun jo godt bevæge sig lidt hurtigere end jeg selv gør det.

 

Du kan prøve at sætte en lille tesi e.l. i enden af targetsticken (hvis jeg forstår rigtigt, at det er det du bruger i indlæringen?). Læg en godbid i sien og vend den på hovedet, så godbidden falder ned lige foran hende, når du vil belønne.

 

Noget helt andet. Til træning i tirsdags kommenterede Kirsten(vores træner) på hendes måde til at vende sig om, fra at have front mod fører til at have ryg mod fører. Jeg fik at vide at hun griber opgaven meget atypisk an, hun vender nemlig ikke på stedet, men i en halvcirkel, og står så fint og ser fremad. Hun stivner helt og venter på sit que og godbid. Det er ret sjovt at se på.

Jeg ville gerne have hende til at vende på stedet, og det gør hun også når hun er inden for en meter fra mig. Problemet opstår jo hvis jeg gerne vil kæde det sammen med fx bakke mod fører. Så er hun slet ikke i en position hvor det er let for hende at bakke mod mig. Nogen forslag? Prøvede med et target, men hun tænker straks, aha, bagben op! :stupid:

 

Lok hende nogle gange med en godbid i hånden? Fjern derefter godbidden og brug din hånd som en targethånd til at vise hende den rigtige position.

 

Alternativt kan du måske shape øvelsen forfra på et target, så hun skal blive på target, mens hun laver den. Så kan du have target foran dig og gradvist fade det.

Link til indlæg
Del på andre sites

@sonja77 hun har fået indlært sin vend som du beskriver. Men nu har jeg jo ikke verdens længste arme, så det er i det hele taget noget skidt, og nok også derfor hun vender så stort.

 

Jeg har også selv tænkt tanke med target, og måske vi bare skal bruge et helt fladt target. Hun fik et leksikon til at have sine forben op, men hun er jo lidt blondine dum og har tit svært ved at se forskel på A og B.

 

Det med tesien var egentlig en rigtig god ide. Vil se om jeg kan finde sådan en...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, se hvad der lå i postkassen til prinsessen i dag fra Border Collie Klubben fordi hun bestod sin Titelprøve ved deres konkurrence :hjerte:

 

DSC02539.jpg

 

Vi er forøvrigt inviteret med på Bakken(super stolt), nogen der ved hvor presset hundene bliver af fx publikum m.m. Jeg har til enhver tid den holdning at hun ikke skal i en situation, som kan give anledning til en dårlig oplevelse i byen. Hun er jo en lidt forsigtig og usikker hund, som godt kan arbejde med en masse hurlumhej omkring sig, men som ikke helt bryder sig om at en masse kommer for tæt på hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Publikum er langt væk på Bakken, men nogle hunde bliver lidt forstyrret af Pjerrot, som står på scenen.

Scenen er ikke så stor, så det kan være nødvendigt at modificere ens program lidt så det passer til scenen.

Inde bagved scenen, hvor man venter på at komme ind er der STOR hundetæthed. Det er for meget for Soko, men hun er også følsom på det punkt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Randi skriver, står Pjerrot og Johanna på scenen selve scenen, og den er ikke så stor. Man er ret højt oppe i forhold til publikum, men nogle hunde synes, at det er freaky, hvis de pludselig får øje på publikum nedenfor scenen, fordi de er i et andet niveau. Det plejer at være sjovt og hyggeligt at være med og fine præmier, og god mulighed for at lave opvisning med programmet, hvor man kan belønne undervejs. Men ja, man står ret tæt bagved scenen.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Puha... Synes godt nok det begynder at spidse til med det 2'er program... Jeg har massere af ideer, hun kan stort set det hele, men det er lige med at finde tiden til at få sat det hele sammen. I dag havde jeg tiden. Købte nye batterier til min lille cdafspiller og kører op på sportspladsen. Det har været fint at træne der de sidste par gange, men idag... Phew...

 

Først og fremmest, så havde jeg ikke fået købt batterier nok, så da Cassi skulle trænes med var den helt død :damn: Så der røg planen om at få det hele til at passe sammen.

Desuden så var hun slet ikke sit normale glade jeg. Hun havde godt nok været med i klubben og havde leget Calle på lydighedsholdet, så om hun var træt eller hvad der lige skete for hende, det ved jeg ikke.

Der kom hele tiden mennesker rendende, så hun kunne bare ikke fokuserer. I starten var hun rigtig ked af det, hvilket vist skyldes at jeg i sidste uge fik ramt hende over næsen med en af rekvisitterne. Hun var godt nok pivet. Det endte med at jeg lod musik være musik og i stedet legede med hende. Hun vågnede lidt, men var ikke helt sig selv.

 

Jeg håber lidt hun er sig selv i morgen... For det begynder at stramme til. Der er tre uger til at vi skal afsted, og lige nu fungerer intet. Pt. har vi droppet rallytræningen om torsdagen, men det hjælper ikke meget når jeg i stedet har fået besked på at skulle til møder på arbejdet. Vi har ellers været lykkelige, fordi vi har fået lov til at bruge onsdagene til vores møder, men det er der så lige blevet ændret på. Jeg har ellers kunne være hjemme omkring klokken tre. Nu er jeg først hjemme omkring klokken seks... Suk...

 

Samtidigt savner jeg godt nok en træningsmakker. En der kunne komme med gode ideer og en man kunne lave aftaler med, så man kom ud for at træne. Suk, altså...

Link til indlæg
Del på andre sites

@sonja77, det bliver spændende at prøve med den lille. Calle kommer med og får lov til at se det hele. Han er slet ikke der hvor han kan klar at så mange ser på ham. Havde egentlig kort overvejet om han skulle med i Fs1 hos jer, men kan simpelthen ikke se hvor jeg skal få tiden til at få sat et program sammen. Måske den er der, når Cassis er på plads.

 

Vi har forøvrigt været rigtig uartige :slem: Vi burde være på Falster til træning, men vejret har været så flot, så meldte af ud og kørte ud i klubben for at nørde lidt med vores program. Og hvor Cassi nød at være centrum for min opmærksomhed. Hun arbejdede så fint, og nogle ting spillede helt fantastisk. Jeg kunne også mærke på mig selv at humøret var i top, men det er det altid når jeg arbejder med Cassi, for hun vil så gerne.

 

Jeg har fået styr på de to første vers i sangen, og skal så have styr på den sidste del, hvor der kommer noget helt stille musik. Jeg har lidt tanker og ideer.

 

Så nu er humøret oppe og er mere sikker på at vi får styr på programmet. Er så lidt i tvivl omsværhedsgraden er nok, men det finder jeg jo ud af om nogle uger. Der hvor vi har skruet op for sværhedsgraden er nok i tempoet og så at der er flere forskellige øvelser, hvor vi i 1'eren lavede meget det samme og det gik stille og roligt.

 

I morgen stryger vi afsted igen og kører det igennem vi har et par gange. Det stille og rolige kan vi arbejde med i stuen, så det kommer nok onsdag og torsdag aften. Og så er det jo bare at glæde sig til påskeferien. Så er der jo en hel uge til at knokle løs med programmet op til konkurrencen. Kunne det være mere perfekt :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt i gang med at træne program med Lemon, så det skulle gerne være klar til at vise frem til Bakkeskuet. :-) Jeg regner med at lave programmet i sandkasseklassen på Fyn. Det er fedt at træne klasse 1-program igen, det er hurtigere at få til at ligne noget fornuftigt end et klasse 3-program.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er godt i gang med at træne program med Lemon, så det skulle gerne være klar til at vise frem til Bakkeskuet. :-) Jeg regner med at lave programmet i sandkasseklassen på Fyn. Det er fedt at træne klasse 1-program igen, det er hurtigere at få til at ligne noget fornuftigt end et klasse 3-program.

 

Jeg synes godt nok også det er lidt vanskeligere end jeg lige havde regnet med, med det 2'er program. Det er nok også derfor Calle er sat lidt på standby. Jeg har dog musikken og får af og til nogle ideer til at arbejde med... Der er ingen tvivl om at han sammenlignet med Cassi er meget mere skarp, men hans hoved er ikke lige klar til at sætte flere øvelser sammen. Så går han helt i gø-mode, og det skal han ikke have lov til!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm, tror næsten ikke at Cassi kan sige meget tydligere "Jeg fatter ikke hvad du vil have mig til" end hun gjorde i dag. Og når hun så står og glor på mig med det der "Jeg er lige så blondinedum som en ægte blondine"-look og samtidigt har det største og lykkeligste fjæs på, så er jeg lige ved at dø af grin over hende. Det var endda noget så simpelt som en elefant, der fik hende til at gå i baglås.

 

Så vi har droppet to rekvisiter og lavet om på starten af programmet. Og så tror jeg at hun har fået en ny "Hold da op, det her er en fed øvelse". Fik filmet lidt, men da vi først var hjemme lidt i syv(hey, man kunne træne helt til halv tyv og stadig se noget :banan:) og jeg skulle have lavet aftensmad, ja, så har jeg ikke gidet smide den på PC'en.

 

Nå, men hun var faktisk rigtig fin. Hun knokler jo bare løs og alt hun skal have for sit arbejde er sin bidepølse og lidt trækkeleg. Hun er da ret nem at belønne. Lige pt. går jeg lidt og overvejer om hun skal stoppe med agilityen og så få lov til at være fulltime freestyle hund. Måske får hun bare lov for sjov skyld og så tager vi ud til konkurrencer af og til for hyggens skyld. Det er bare lettere at tage ud og træne lidt på sit program end det er at træne agilityen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved det, men er ret sikker på at der ikke rigtigt er noget dernede af. Det er jo også noget der er relativt nyt hos os. Vi startede først op for et års tid siden. Vi er så en lidt blandet flok, og det samme er hundene. nogle af os har vores titelprøven i hus og deltager også i andre konkurrencer, nogle er på vej, andre har en 1'er prøve, mens nogle gerne vil i gang til sommer. Og så er der dem der træner for at få aktiveret deres hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ved det, men er ret sikker på at der ikke rigtigt er noget dernede af. Det er jo også noget der er relativt nyt hos os. Vi startede først op for et års tid siden. Vi er så en lidt blandet flok, og det samme er hundene. nogle af os har vores titelprøven i hus og deltager også i andre konkurrencer, nogle er på vej, andre har en 1'er prøve, mens nogle gerne vil i gang til sommer. Og så er der dem der træner for at få aktiveret deres hund.

 

Ja, jeg sagde også til hende, at der ikke er så mange steder der har det. Jette Haastrup har hold i Tappernøje, men der er endnu længere væk fra Lolland, kan jeg se på Google maps

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg melder nok Kaos til en FS1 i Årslev :mrgreen:

 

Mest for at støtte op om stævnet på Fyn så vi kan være sikre på vi kan få tilmeldinger nok, men bliver meget sjovt, han kan jo så mange tricks så det skal vi vise noget af :-)

 

Sangen er denne her

 

... og så er der det der htm2 program synes det er SÅ svært, men prøver og melder så til i den officielle klasse men slet ikke sikkert vi bliver klar nok mest for sjov, men det bliver stadig brudevalsmelodien

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg sagde også til hende, at der ikke er så mange steder der har det. Jette Haastrup har hold i Tappernøje, men der er endnu længere væk fra Lolland, kan jeg se på Google maps

Man skal køre omkring tyve minutter herfra for at komme til Tappernøje, så kommer man sydfra på motorvejen er det nok et kvarter ekstra. Men i det hele taget er der slet ikke meget DKK-relateret her på Sydsjælland. Vi har det udelukkende fordi vi har Kirsten i klubben :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så er prinsessen meldt til i Roskilde også. Så det ender med at give i alt fire starter i Fs2 på denne side af sommerferien. Det er lidt ærgerligt at den første gang vi skal op er med to prøver på en dag, for så er der ikke rigtig tid til at rette på noget. Men det er nu engang sådan landet det er(og programmet er stadig ikke færdigt!)

 

Lillebror er meldt til en sandkasse i Rønde og kommer så ikke med til Roskilde. Jeg er stadig i tvivl om hvor vidt han skal prøve en FS1 i juni, men er samtidigt ret sikker på at vi da skal prøve en færdighedsprøve.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen, så er en færdighedsprøve slet ikke så langt væk længere :hjerte: Han er bare altid så glad og frisk, det er helt vildt...

 

 

Prinsesse har kørt sit FS2 program igennem et par gange. Tror ikke vi bliver 100 % klar til næste uge, der er lige to ting hun er lidt usikker på. Og så ved jeg ikke hvorfor, men hun bliver helt vildt ked af det så snart der er musik på. Må prøve at stille det et andet sted.

Generelt kan hun godt lide sit program, og det virkede som om der var kommet et godt flow når vi skifter øvelser. Jeg skal have forstærket vores twist rundt om mig i cirkel og så en bakkeøvelse, hvor jeg først går frem mod hende og så væk fra hende(det er lidt svært mener princessen). Men vi glæder os til debuten. Det værste der sådan set kan ske, og som jeg er ret overbevist om nok kommer til at ske med mit held, er at hun går i løb. Hun render og snuser konstant og er meget kærlig over for den lille. Håber virkelig at der ikke sker noget før om en god uges tid...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...