Hop til indhold

"Cesar 911"


millemus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg har erfaring fra egen hund omkring problemer med bl.a. at omgås med fremmede hunde, og jeg har også oplevet at hvis der var mange hunde så virkede han "tryggere" men pludselig ud af det blå kunne han reagere på noget helt ude af kontekst, f.eks. løbe aggressivt over til en anden hund eller barn, som befandt sig meget langt væk, ligesom om at han skulle af med frustrationerne. Jeg oplevede også at han kunne fungere fint i situationen, men når vi kom hjem og der var ro på så blev han simpelthen fysisk syg og/eller gemme sig under sengen og havde det helt tydeligt både psykisk og fysisk rigtig dårligt.

 

Måske floording virker i nogle situationer, men når det ikke virker s kan det altså skade rigtig meget og det behøver ikke at vise sig med det samme, gælder forøvrigt i høj grad også med mennesker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min den ældste har som generel regel, at alle fremmede hunde er røvhuller. Men som så mange andre har jeg også observeret, at hun opfører sig meget pænere når hun fx er til konkurrencer eller lign, hvor der er mange fremmede hunde. Hun har jonfx 2 gange deltaget i World Agility Open, hvor 900 hunde og førere proppes ind i en hal til ind- og ud-march samt præmieoverrækkelser. Man står meget meget tæt! Ikke een gang har hun så meget som overvejet at lave udfald i sådanne situationer...

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg set videoen ...

 

Jeg bider mærke i at den lille hund, i dansestudiet, igen og igen og IGEN får overskredet sine grænser. Den hænger bare dér på armen af ejeren (hvorfor skal den overhovedet derop?) og efter folk har krammet ejeren, hvilket den tillader, skal de liiiige røre eller forsøge at røre ved den. Første gang siger hunden "skrid, jeg gider det ikke". Alligevel bliver folk VED ... Gud ved over hvor mange minutter/timer, for det vigtigste er jo at lave godt TV og få hunden fremstillet så aggressiv som muligt! Den ved jo hvad der venter når folk stiller sig op foran skranken - at dens grænser igen og igen bliver overtrådt og at folk omkring den ikke respekterer at den siger fra.

 

Og så står Milan dér bagerst i køen, og har uden tvivl afluret at hunden bare ikke gider tvinges til kæl og nus, men det trækker jo ikke seer-tal at bede ejeren om at få den hund ned bag skrænken, så den ikke skal forholde sig til alle menneskerne i kø, én efter én.

 

Adr ... Jeg brækker mig.

 

...Og ejeren foreslår endda selv at hun ikke skal holde hunden, hvilket Cesar afviser. Næææh, den skal vel bare lære at være "submissive" og at den ikke længere må sige fra. Ih guder .... :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne like hele dit udmærkede indlæg, men kommentere på ovenstående.

 

Så du mener også at det kan dæmpe aggressiviteten hos hunde der normalt er aggressive at pludselig lukke dem ind til en større flok velfungerende hunde. Og at dette kan bruges som åbning og som terapi.

 

Jeg har set det gjort flere gange, men altid været meget bekymret - for hvis det nu ikke virker, hvordan griber man så ind. Hvordan sikrer man, at man kan nå at stoppe den måske aggressive hund før den faktisk skader en anden hund? CM bruger strøm til dette. Ikke så godt, men hvad gør man ellers? Er man selv - eller andre mennesker tæt på (så man kan gribe ind) er det mit klare indtryk, at chancen for succes mindskes betragteligt. Hunde er bare anderledes, når de er tæt på mennesker. Måske er det også derfor mange meget erfarne hundefolk, uden stor teoretisk viden, siger: "lad den ordne det selv, vi slipper dem bare og lader dem mødes væk fra os". Det virker jo faktisk i 90% af tilfældene og i de 10 % hvor det ikke virker, bliver det et kort slagsmål uden blod - kun sjældent går det rigtig galt - incl mentale skader, tror jeg.

 

Så hvad gør vi? Slipper dem løs og tager chancen? Holder os tæt på så vi kan gribe ind og mindsker chancen for succes betragteligt? Lader dem mødes med hegn imellem - eller med mundkurv på eller?

 

Mht. varigheden af behandlingen er det vel som med alle andre behandlinger vigtigt at man følger op på rette vis. Altså laver en liste over hvad man ikke gør mere og hvad man gør mere - der er vel ingen forskel?

 

Ja jeg ved at det mange gange virker sådan, og at man som ninjamor beskriver det, kan kommer videre derfra, hvis hunde sammensætningen er rigtigt.

 

Jeg bryder mig dog ikke om milans eller andre metoder hvor man bare siger vi slipper dyrene løs og krydser for at det går. Det kræver alt for meget kontrol af alle individer og er alt for risikofyldt for statist hundene. En ting er den aggressive hund man forsøger at hjælpe, men alle de flinke statist hunde man skal bruge, risikerer at blive ødelagt og det synes jeg faktisk ikke er fair.

 

Almindelige hunde som bare er lidt oppe på dubberne synes jeg fint man kan have is i maven over og som du beskriver, lade dem mødes og gå hvert til sit, men andet vil jeg aldrig selv lægge hund til!

 

Så hvad gør vi?

 

jeg har set det praktiseret på en bedre måde på dvd fra anden amerikansk side, nemlig Trish King, som i mange år har arbejdet med internat hunde og i den forbindelse rigtig mange pittbulls der tidligere har været brugt i kamp. Så disse hunde havner på internat og skal forsøges rehabiliteres til andre hunde.

 

De gør det at de tager hundene om på nyt område og så lukker de dem gerne først lsø på hver sin side af et hegn. Hvis dette ser ud at at gå nogenlunde og her kigger de meget på statist hunden, da det er denne der er bedst til at læse den andens signaler, så åbner de op for hegnet og har den aggressive hund i line. løs. På den måde kan statist hunden selv bestemme hvor meget den vil og de har mulighed for at stoppe evt aggression.

Når de har lavet sådanne flere møder og de har en ide om hvordan hunden reagerer, så lader de den komme i en gruppe med mange hunde, der alle starter med at gå rundt og rundt i et stort indelukke sammen med deres ejere og den nye hund følger så efter. Håndterer hunden dette ok, slippes hundene, men alle mennesker bevæger sig stadig rundt og alle hunden opfordres også til at bevæge sig rundt og ikke blive intense i en til en interaktion.

 

Det var nogle videoklip der var meget meget rarere at se på. Når hunden kommer ind sammen med mange hunde er den lidt trykket, men slet ikke fuldstændig stivnet som i denne video her med Mokka. Den har fået tid nok til at lige at få lidt tillid først.

 

Oh så bliver der selvfølgelig fuldt op på det med mange flere sessions.

 

Og andre gange kan de jo så vurdere at denne hund faktisk har det okay med de fleste hunde, så længe den er løs, eller at den kun reagerer på eget køn eller hvad har vi.

 

Sådan et setup er bare rigtig svært for alle os andre at sætte op, når vi skal hjælpe folk med deres hund. Jeg har i hvertfald ikke muligheden, så jeg må bruge andre metoder.

 

Men jeg anbefaler gåture i snor med andre hunde fremmede steder som en del af planen næsten altid, det er bare super til at lade en hund få tillid til andre uden risiko for at der sker noget. Og kan ejeren tage hunden med til træning hvor der er andre hunde, sker der også tilvænning der og så synes jeg virkelig der sker noget når de begynder at få hundevenner gennem gåturene. For der er ingen tvivl om at hvis hunden ikke øver sig i at være sammen med andre hunde, så bliver den aldrig god til det. Og her kan mange forskellige hundevenner, som hunden har lært at kende hjælpe den med til at tro på at andre hunde nok også er ok.

 

Men klart mere langsommelig process, fordi man ikke lige har muligheden med en gård fuld af flinke statist hunde;)

 

Giver det overhovedet mening?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver da masser af mening.

 

Som du også siger er det nok "det rette setup" der er sværest at lave.

 

På jagt, hvis der har været en lidt aggressiv hund, bliver jeg somme tider bedt om råd og det jeg har foreslået er at en gruppe af os med (venlige) hunde står samlet med vore hunde - helst uden line. Så skal ham med den lidt aggressive hund komme fra en vis afstand og gå hen imod os også med hunden løs. Det virker som regel for den dag. Nogen gange får jeg så meldinger måneder senere at det stadig virker, men også somme tider at det er faldet tilbage, hvor det kom fra.

 

Men, det er kun "lidt aggressive" hunde. Er de meget aggressive siger jeg fra mht. at hjælpe. Jeg er netop bange for at noget går galt med statisterne - de uskyldige.

 

Og jeg er også ofte blevet spurgt om jeg har trænet mine med el-halsbånd fordi de er gode til at respektere grænsen for hvor langt væk de må gå i givne situationer (respekterer vendefløjt). Det har de nu lært på anden vis. Jeg bliver også spurgt hvad jeg mener om el-halsbånd og det er nok derfor jeg er så interesseret i at kunne svare mere kvalificeret end bare: Det er forbudt, det bruger vi ikke, det skader hunden. Måske en jæger står med en hund på 3 år som på alle måder er jagtmæssigt super, men den vil løbe efter råvildt og tager det..... Jammen PBC, skal jeg så pensionere hunden, som jagthund? bruge El-halsbånd eller? Jeg har et større arsenal af ideer, men at bruge el-halsbånd virker jo unægtelig som langt det letteste - og man hører altid historier om at selv politiet bruger det - og det virker sgu!

 

At vænne en hund (som har haft succes med at tage råvildt) af med at tage råvildt er ikke let kun med godbidder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og jeg er også ofte blevet spurgt om jeg har trænet mine med el-halsbånd fordi de er gode til at respektere grænsen for hvor langt væk de må gå i givne situationer (respekterer vendefløjt). Det har de nu lært på anden vis. Jeg bliver også spurgt hvad jeg mener om el-halsbånd og det er nok derfor jeg er så interesseret i at kunne svare mere kvalificeret end bare: Det er forbudt, det bruger vi ikke, det skader hunden. Måske en jæger står med en hund på 3 år som på alle måder er jagtmæssigt super, men den vil løbe efter råvildt og tager det..... Jammen PBC, skal jeg så pensionere hunden, som jagthund? bruge El-halsbånd eller? Jeg har et større arsenal af ideer, men at bruge el-halsbånd virker jo unægtelig som langt det letteste - og man hører altid historier om at selv politiet bruger det - og det virker sgu!

 

At vænne en hund (som har haft succes med at tage råvildt) af med at tage råvildt er ikke let kun med godbidder.

 

Det er den samme diskussion man kan have om man skal anvende tortur for at få information ud af terrorister. Tager man skridtet er der ingen vej tilbage og man må leve med hvad man har udsat et andet individ for, samt de efterfølger man ikke helt ved hvad kan være.

 

Jeg kan nemt forestille mig hvorfor det kan gå galt. Hvis man forestiller sig at man sidder og lytter til et foredrag og man får stød i det man rækker hånden op for at spørge om noget, så er det ret sandsynligt at man lærer at lade være med det. Men hvad nu hvis man får stød når man rækker hånden i vejret samtid med at sidemanden kommer til at skubbe til én eller foredragsholderen nyser?. Så vil man blive nervøs for det hele og en jagthund der bliver nervøs kan jo heller ikke bruges til noget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver da masser af mening.

 

Som du også siger er det nok "det rette setup" der er sværest at lave.

 

På jagt, hvis der har været en lidt aggressiv hund, bliver jeg somme tider bedt om råd og det jeg har foreslået er at en gruppe af os med (venlige) hunde står samlet med vore hunde - helst uden line. Så skal ham med den lidt aggressive hund komme fra en vis afstand og gå hen imod os også med hunden løs. Det virker som regel for den dag. Nogen gange får jeg så meldinger måneder senere at det stadig virker, men også somme tider at det er faldet tilbage, hvor det kom fra.

 

Men, det er kun "lidt aggressive" hunde. Er de meget aggressive siger jeg fra mht. at hjælpe. Jeg er netop bange for at noget går galt med statisterne - de uskyldige.

 

Og jeg er også ofte blevet spurgt om jeg har trænet mine med el-halsbånd fordi de er gode til at respektere grænsen for hvor langt væk de må gå i givne situationer (respekterer vendefløjt). Det har de nu lært på anden vis. Jeg bliver også spurgt hvad jeg mener om el-halsbånd og det er nok derfor jeg er så interesseret i at kunne svare mere kvalificeret end bare: Det er forbudt, det bruger vi ikke, det skader hunden. Måske en jæger står med en hund på 3 år som på alle måder er jagtmæssigt super, men den vil løbe efter råvildt og tager det..... Jammen PBC, skal jeg så pensionere hunden, som jagthund? bruge El-halsbånd eller? Jeg har et større arsenal af ideer, men at bruge el-halsbånd virker jo unægtelig som langt det letteste - og man hører altid historier om at selv politiet bruger det - og det virker sgu!

 

At vænne en hund (som har haft succes med at tage råvildt) af med at tage råvildt er ikke let kun med godbidder.

 

Jeg vil gerne lige slå fast med 10" søm at elhalsbånd er ulovlige at anvende og som sådan burde de slet ikke komme på tale som muligt træningsredskab.

 

I min verden er det, og ikke kun pga. det ulovlige i det, uetisk at anvende strøm eller lignende ubehagelige påvirkninger for at ændre en hunds adfærd. Og det er det disse ubehagelige og smertefulde tiltag gør, de ændrer en hunds adfærd, men ikke årsagen til adfærden og det er denne, der skal tages hånd om, hvis resultatet dels skal være holdbart delt ikke skal fremtvinges pga. smerter eller frygt for smerter.

 

Hvis man gentager situationen du starter med at fortælle om tilpas ofte, uden ubehagelige episoder imellem, og tilpas mange gange, med den rette timing og positive forstærkning, vil problemet mindskes lige så stille med tiden.

 

Det er vigtigt at have med i baghovedet, at ingen hund er født aggressiv, men at aggressivitet kan findes frem i alle hunde, når de presses nok af det ene eller det andet. Som regel opstår aggressivitet af frygt og det virker derfor totalt vanvittigt at behandle symptomet på frygt, aggressivitet, med yderligere aggressivitet, som vi f.eks. ser Millan gøre og som du lufter tanken om her. Jeg regner ikke med, at det er noget du praktiserer.

Måske skulle du sætte den vinkel på, når dine jægerbekendte næste gang søger råd hos dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det giver da masser af mening.

 

Som du også siger er det nok "det rette setup" der er sværest at lave.

 

På jagt, hvis der har været en lidt aggressiv hund, bliver jeg somme tider bedt om råd og det jeg har foreslået er at en gruppe af os med (venlige) hunde står samlet med vore hunde - helst uden line. Så skal ham med den lidt aggressive hund komme fra en vis afstand og gå hen imod os også med hunden løs. Det virker som regel for den dag. Nogen gange får jeg så meldinger måneder senere at det stadig virker, men også somme tider at det er faldet tilbage, hvor det kom fra.

 

Men, det er kun "lidt aggressive" hunde. Er de meget aggressive siger jeg fra mht. at hjælpe. Jeg er netop bange for at noget går galt med statisterne - de uskyldige.

 

Og jeg er også ofte blevet spurgt om jeg har trænet mine med el-halsbånd fordi de er gode til at respektere grænsen for hvor langt væk de må gå i givne situationer (respekterer vendefløjt). Det har de nu lært på anden vis. Jeg bliver også spurgt hvad jeg mener om el-halsbånd og det er nok derfor jeg er så interesseret i at kunne svare mere kvalificeret end bare: Det er forbudt, det bruger vi ikke, det skader hunden. Måske en jæger står med en hund på 3 år som på alle måder er jagtmæssigt super, men den vil løbe efter råvildt og tager det..... Jammen PBC, skal jeg så pensionere hunden, som jagthund? bruge El-halsbånd eller? Jeg har et større arsenal af ideer, men at bruge el-halsbånd virker jo unægtelig som langt det letteste - og man hører altid historier om at selv politiet bruger det - og det virker sgu!

 

At vænne en hund (som har haft succes med at tage råvildt) af med at tage råvildt er ikke let kun med godbidder.

 

Det var godt det ikke var det rene volapyk jeg fik skrevet, jeg var lidt træt;)

 

Omkring el halsbånd, så er jeg nok den forkerte til at svare nuanceret, da jeg har oplevet den allerværste konsekvens af en hund der fik stød på tæt hold og det er simpelthen dyreplageri at gøre med vilje.

 

jeg er dog klar over at der er mange indstillinger på de halsbånd og at en hund på jagt er rimelig hårdfør. Der er bare så mange potientielle bivirkninger ved brug af straf på denne måde, at jeg aldrig selv ville turde udsætte min hund for det.

I værste fald skal der en kraftig påvirkning fra halsbåndet til før hunden reagerer fordi den er fuldt koncentreret om jagt og så kan man risikerer at hunden bliver helt bange for noget andet i situationen end lige det at løbe efter rådyr.

Jeg synes der er så mange faremomenter, hvis det ikke gøres helt korrekt i forhold til hver enkelt hund at det er fuldstændigt umuligt at rådgive om. Især fordi folk er for utålmodige. De vil gerne fixe det hurtigt og så sætter de en situation op hvor hunden laver fejl, men på et alt for svært niveau.

Og hvorfor egentlig el halsbånd til jagt? Hvorfor ikke det lovlige halsbånd der frembringer en irriterende hyletone eller kommer med et pust citronella?

De burde jo i teorien virke efter hensigten, men uden helt så stor risiko. Det er nok så langt jeg kunne strække mig hvis det var virkelig vigtigt for hundens overlevelse. Altså feks at en hund må lære at holde sig væk fra slanger, som vi har set eksempler på fra usa også.

 

Jeg har nu ikke hørt at politiet længere bruger sådan noget, hvad skulle de dog bruge det til?

 

Så er der det etiske aspekt. Jeg synes ikke at målet helliger midlet! Så jeg synes ikke at det kan forsvares at ty til vold eller smertefulde metoder fordi man selv som ejer har fejlet i hundens træning og nu har en hund der nakker rådyr. Eller hvad den nu måtte lave. Jeg synes man må lære af det som menneske og bruge den tid der skal til for at rette op på det med ordentlig træning og kan man ikke dette, så bruge hunden til noget andet. Der er vel intet i vejen for at den kunne blive scweiss(staves) hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

En meget jagtivrig hønsehund, som gentagne gange har haft held til at tage hårvildt er det aldrig lykkedes mig at vænne af med det, hvis den får lov at jage udenfor synsvidde i skov og krat. Jeg har ingen råd til ejerne om hvordan det kan gøres med eller uden halsbånd, for ude af syne...... kan man ikke korrigere.

 

Men man kan træne den i at blive inden for synsvidde og lære den at stoppe på signal. Det har jeg haft held med i - vel halvdelen af tilfældene - den anden halvdel, har det siddet så dybt i, at jeg har måttet opgive.

 

Jeg ved at Irene Jarnved har kurser i "stop jagten". Hvorvidt hun har en betydelig højere succesrate med netop den slags hunde, ved jeg ikke. Jeg har naturligvis ikke brugt el-halsbånd. Ikke fordi det er forbudt, men fordi jeg ikke er sikker på at det er en god måde at træne på.

 

Jeg træner kun med positive indlæringsmidler, men med verbal skæld ud, hvis hunden gør noget den har lært ikke er ønsket - ignorerer et stop signal - ikke kommer på indkald - ikke vender på signal. Men vigtigt - først når jeg er sikker på hunden godt ved hvad jeg ønsker. Altså ikke som indlæring, men som straf for ikke at gøre det jeg beder om, selvom den godt ved hvad jeg ønsker.

 

Ifbm. ignoreret stopsignal tager jeg også hunden tilbage, hvor den skulle have stoppet - om det har nogen som helst effekt er jeg dog noget i tvivl om - situationen er jo ligesom forpasset. På langt de fleste hunde virker "skæld ud" sådan at de søger hen imod mig - og så får de ros og vi går glad videre med træningen. Det virker som sagt på de fleste. Hvis man skal have dem tilbage hvor de syndede, bliver situationen trukket ud og det er normalt ikke gavnligt for noget som helst, når vi taler korektion i modsætning til indlæring, hvor tålmodighed og venlig føren en hund tilbage til hvor man prøvede at stoppe den, giver mening, for der ved hunden jo ikke hvad man ville, men skal lære det.

 

Jeg prøver at undgå at skubbe folk fra mig, hvis de beder om hjælp til hunden og jeg har ikke nogen færdige holdninger omkring brug af el-halsbånd. Jeg kender meget lidt til det og har fx aldrig prøvet det på mig selv eller set det brugt. kun på videoer - og der ved man jo ikke hvad der er klippet fra.

 

Om man altid - og i alle livets forhold - skal sige: Det er ulovligt, så det gør jeg ikke, er en helt anden diskussion, som jeg gerne tager - i en anden tråd. Den har ikke specifikt noget med hunde at gøre, men jeg hører da af og til nogen herinde sige at de går med hunden løs - lovligt eller ej, uden det medfører lynch-stemning.

Link til indlæg
Del på andre sites

En meget jagtivrig hønsehund, som gentagne gange har haft held til at tage hårvildt er det aldrig lykkedes mig at vænne af med det, hvis den får lov at jage udenfor synsvidde i skov og krat. Jeg har ingen råd til ejerne om hvordan det kan gøres med eller uden halsbånd, for ude af syne...... kan man ikke korrigere.

 

Men man kan træne den i at blive inden for synsvidde og lære den at stoppe på signal. Det har jeg haft held med i - vel halvdelen af tilfældene - den anden halvdel, har det siddet så dybt i, at jeg har måttet opgive.

Måske jeg læser det forkert, for jeg håber da ikke at det er så almindeligt som du får det til at lyde.

Link til indlæg
Del på andre sites

En meget jagtivrig hønsehund, som gentagne gange har haft held til at tage hårvildt er det aldrig lykkedes mig at vænne af med det, hvis den får lov at jage udenfor synsvidde i skov og krat. Jeg har ingen råd til ejerne om hvordan det kan gøres med eller uden halsbånd, for ude af syne...... kan man ikke korrigere.

 

Men man kan træne den i at blive inden for synsvidde og lære den at stoppe på signal. Det har jeg haft held med i - vel halvdelen af tilfældene - den anden halvdel, har det siddet så dybt i, at jeg har måttet opgive.

 

Jeg ved at Irene Jarnved har kurser i "stop jagten". Hvorvidt hun har en betydelig højere succesrate med netop den slags hunde, ved jeg ikke. Jeg har naturligvis ikke brugt el-halsbånd. Ikke fordi det er forbudt, men fordi jeg ikke er sikker på at det er en god måde at træne på.

 

Jeg træner kun med positive indlæringsmidler, men med verbal skæld ud, hvis hunden gør noget den har lært ikke er ønsket - ignorerer et stop signal - ikke kommer på indkald - ikke vender på signal. Men vigtigt - først når jeg er sikker på hunden godt ved hvad jeg ønsker. Altså ikke som indlæring, men som straf for ikke at gøre det jeg beder om, selvom den godt ved hvad jeg ønsker.

 

Ifbm. ignoreret stopsignal tager jeg også hunden tilbage, hvor den skulle have stoppet - om det har nogen som helst effekt er jeg dog noget i tvivl om - situationen er jo ligesom forpasset. På langt de fleste hunde virker "skæld ud" sådan at de søger hen imod mig - og så får de ros og vi går glad videre med træningen. Det virker som sagt på de fleste. Hvis man skal have dem tilbage hvor de syndede, bliver situationen trukket ud og det er normalt ikke gavnligt for noget som helst, når vi taler korektion i modsætning til indlæring, hvor tålmodighed og venlig føren en hund tilbage til hvor man prøvede at stoppe den, giver mening, for der ved hunden jo ikke hvad man ville, men skal lære det.

 

Jeg prøver at undgå at skubbe folk fra mig, hvis de beder om hjælp til hunden og jeg har ikke nogen færdige holdninger omkring brug af el-halsbånd. Jeg kender meget lidt til det og har fx aldrig prøvet det på mig selv eller set det brugt. kun på videoer - og der ved man jo ikke hvad der er klippet fra.

 

Om man altid - og i alle livets forhold - skal sige: Det er ulovligt, så det gør jeg ikke, er en helt anden diskussion, som jeg gerne tager - i en anden tråd. Den har ikke specifikt noget med hunde at gøre, men jeg hører da af og til nogen herinde sige at de går med hunden løs - lovligt eller ej, uden det medfører lynch-stemning.

 

Jeg tager det bagfra...

 

Vi overtræder garanteret alle sammen loven fra tid til anden, jeg ved, at jeg gør. Selv om jeg prøver kun at køre 110 km/t på motorvej, vil bilen hellere rende 115 km/t, men i min verden er der forskel på at komme til at køre lidt for stærkt eller slippe sin hund selv om man i princippet ikke ved om indkaldet virker 100% denne gang og så til at påføre et dyr ubehag/smerter med alt hvad dette indebærer, når man også ved, at det er forbudt.

 

Som du selv siger er timingen overskredet, når man sætter sin hund tilbage til stedet den gik fra og derfor virker denne metode ikke på de fleste hunde.

 

Man kan ikke korrigere en hund, som er ude af syne nej, men man kan ændre vaner hos hunde ved at sørge for, at de ikke kommer i den uønskede situation, før der er styr på sagerne. Jeg har en formodning om, at jægerne ikke vil synes, at der er tid til den slags træning, hunden skal vel bruges nu den er der. Omvendt kan den alligevel næppe bruges, hvis den går af hånden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...