Hop til indhold

Giardia infektion


Nikolaj
 Share

Recommended Posts

Ja, Huan har så fået konstateret infektion med giardia parasitter. Heldigvis var vi opmærksomme på at han havde tabt vægt, ellers kunne der være gået noget længere. Jeg er ret sikker på at han er blevet smittet i hundeskov for en måned siden, da der senere blev advaret mod giardia dernede (Østerådalen, Aalborg). Omkring juleaften begyndte han at tabe sig fra 23,5 kg, til ca. 22 kg nu. Lidt orm fandt de også, så han får antibiotika mod begge ting.

 

Men det er jo noget lort, da risikoen for re-infektion er stor. Er der nogle af jer der har erfaring med denne infektion hos jeres hunde, og hvordan slap i af med det? Indtil videre tænker jeg at gøre lejligheden ren, kogevaske sengetøj, tæpper mm, og give Huan et bad inden han igen kommer hjem i lejligheden. Og gøre det samme ved endt antibiotikakur, og gøre rent med damp denne gang.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er noget rigtigt lort :( Heldigvis er hans diarré ikke slem nu, så det gælder bare om at få noget mad i ham, indtil antibiotikaen får slået parasitten ned. Hvilket dog er lidt svært da han ikke gider spise lige nu. Derudover er han dog tapper, og virker ikke specielt mærket af det. Han er bare så tynd.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor fik giardia (og samtidigt cambylobacthor) da han var lille og vi gjorde bare alm grundigt rent og vaskede tæpper og skåle og vist bamser, han blev ikke gen-smittet :)

 

Altså orm får han vel ormekur for, ikke..?

 

I unghunde faserne er det rimelig normalt at hanhunde er lidt tynde og ikke så madglade, du kan evt give lidt fedt i maden og efter en løbetur. Selvfølgelig skal han ikke blive for tynd men pas på ikke at komme til at lokke og/eller over-servere mad, det kan gøre at de endnu mindre gider spise.

Link til indlæg
Del på andre sites

Motor fik giardia (og samtidigt cambylobacthor) da han var lille og vi gjorde bare alm grundigt rent og vaskede tæpper og skåle og vist bamser, han blev ikke gen-smittet :)

 

Altså orm får han vel ormekur for, ikke..?

 

Nej vi fik at vide at den slags antibiotika også tog ormene - hvilket giver god mening i mit hoved, da jeg ved lignende præparater bruges mod forskellige orme i mennesker. Men jeg vil tro han skal have en forebyggende ormekur, når antibiotikabehandlingen er færdig. Ringer lige til dyrlægen mandag for at være sikker.

 

Godt at høre I kunne forhindre reinfektion med almindelig rengøring. Mine forældre fik hurtigt overbevist sig selv om at de da alligevel havde brug for en damprenser (plot twist: det har de ikke), så nu er der en damprenser på vej til rengøring af lejligheden :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hov, så ikke lige du havde tilføjet det med maden :) Normalt spiser han faktisk rigtig fint. Bevares, han er til den slanke side, i og med han er så aktiv - men det er i forbindelse med infektionen at han er blevet tynd, og ikke rigtig gider spise. Men det er vel meget normalt når maven gør ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Loui havde det også sidste år og min dyrlæge nævnte ikke noget om ekstra rengøring - kræet fik antibiotika og ormepiller og kom sig lynhurtigt ;-)

 

Godt at høre vi så går med livrem og seler :)

 

Han spiser allerede fint igen, og ingen diarré. Nu glæder vi os bare til det er overstået, så han kan komme ud og trække igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luna er lige blevet testet og prisen lyder ganske rigtig.

Vi fik svar efter 2-3 dage. Vi hørte også om huan hos dyrlægen, så vi bruger åbenbart samme dyrlæge.

 

Altså 1.200? Nogen med den bliver sendt til udlandet? De oplysninger jeg kan finde om den billige test, er vist også 1 år eller 2 gamle, så det kan være den ikke virkede?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved bare hun sendte den til et bestemt laboratorium, ved ikke hvor i verden det er.

Jeg kan sende et billede af regningen, for mener da der var en af prøverne i den prisklasse.

Men den ER tæske dyr pga afgifter og lign.

 

Super, skulle bare høre. Er ellers kæmpe fan af snap-tests af mange grunde:-)

 

Hendes mave er stadig i udu, og symptomerne passer på giardia. Tør ikke give skånekost længere. Hun har smidt alt underulden og klør sig. Og så er hun sulten!! Må vist hellere bare få testet:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Verden er lille :)

 

 

Anne: Jeg mener det var omkring 800 (kan ikke lige finde regningen) for laboratorietest af afføring for orme, encellede organismer, og bakteria. Men det kan være der er mere specifikke test for giardia, nu det er det I mistænker. Den blev sendt til lab tirsdag, og der var svar på det hele om fredagen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Verden er lille :)

 

 

Anne: Jeg mener det var omkring 800 (kan ikke lige finde regningen) for laboratorietest af afføring for orme, encellede organismer, og bakteria. Men det kan være der er mere specifikke test for giardia, nu det er det I mistænker. Den blev sendt til lab tirsdag, og der var svar på det hele om fredagen.

Ja lille verden.

Kunne hurtigt høre at det var din beretning dyrlægen gav. Hun roste hunden for at være en lækker hund og ejeren super opmærksom :5up:

 

Vores samlede prøve var endnu dyre, tror det var 1500 kr for bæprøve (og så stod der noget i retningen med at det var C)

Jo vi har vist betalt for kagen til kaffen uden hos dyrlægen med vores lille regning ;) Men vigtigst af alt så gik hun fri og var frisk.

 

God bedring til jeres hunde

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja lille verden.

Kunne hurtigt høre at det var din beretning dyrlægen gav. Hun roste hunden for at være en lækker hund og ejeren super opmærksom :5up:

 

Vores samlede prøve var endnu dyre, tror det var 1500 kr for bæprøve (og så stod der noget i retningen med at det var C)

Jo vi har vist betalt for kagen til kaffen uden hos dyrlægen med vores lille regning ;) Men vigtigst af alt så gik hun fri og var frisk.

 

God bedring til jeres hunde

 

Ej hvor sjovt, og dejligt med dyrlægeros :D

 

Heldigvis er Huan topfrisk nu, så jeg tvivler stærk på der er noget i den opfølgende prøve. Havde I også været i Østerådalen, siden du mistænkte giardia?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...