Hop til indhold

Lad være med at købe Lhasa apso her


Poco
 Share

Recommended Posts

Historien er følgende: i juli 2011 købte vi en Lhasa apso hos en kennel i Ødis. Umiddelbart så alting godt ud, der var en hvalpepakke med sundhedsattest, vaccinationspapir og stamtavle plus div. ting som en madskål, foder og et stykke papir på racens standard. Så langt så godt. Ved gennemgang af sundhedsattesten ser det ok ud, er udført hos en dyrlæge i Harrislee i Tyskland, vaccinationsbogen er ok. Da ejeren vil gennemgå stamtavlen, spørger jeg, om DKK har fået nye stambøger. Stamtavlen bliver meget hurtigt gennemgået og lagt væk med bagsiden op og i bunden af alt det andet. Det viser sig, hun ikke er medlem af DKK men af DDKC (Dansk Deutsche Kennel Club)

 

Til 12ugers vaccination hos egen dyrlæge viser det sig, at hunden er kryptorchid, og skal opereres. Efter et langt tovtrækkeri og en tur over Forbrugerklagenævnet får vi, efter forlig, de fleste penge tilbage. Yderligere finder vores dyrlæge at vores hund lider af løse knæskaller og allergi. Tre arvelige sygdomme.

 

Nu er hunden snart 4 år og vi har igen været ved en dyrlæge der også er hund/hest kiropraktor. Han finder ud af, at hunden er helt spændt op i ryggen, måske pga. en endnu ikke udviklet diskosprolaps, også en genetisk arvelig fejl.

 

Kennelen har næsten altid 2 kuld hvalpe til salg, altså en hvalpefabrik, og det er den også kendt for. Vores hundesalon kender også hunde derfra og har ikke noget godt at sige om disse hunde. Nu høre vi så i TV om kennelejere der tager hundene/hvalpene med til tyske dyrlæger for at få lavet EU-pas. Det er ulovligt. Hvad med de hvalpe der bliver chipset i Tyskland og ikke har et pas, det må jo også være ulovligt. Sådan en hund har vi. Ved det sidste dyrlægebesøg blev i spurgt om hunden var købt i Danmark, da den var chipset i Tyskland.

 

Her hvor jeg bor har vi kendskab til en anden Lhasa fra denne kennel der ligesom vores lider af kløe og er meget nervøs. Det her kalder jeg rigtig dårligt avlsarbejde, og burde stoppes, da kennelen er med til at ødelægge racen. Hun har ikke begreb om, hvad godt avlsarbejde er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Historien er følgende: i juli 2011 købte vi en Lhasa apso hos en kennel i Ødis. Umiddelbart så alting godt ud, der var en hvalpepakke med sundhedsattest, vaccinationspapir og stamtavle plus div. ting som en madskål, foder og et stykke papir på racens standard. Så langt så godt. Ved gennemgang af sundhedsattesten ser det ok ud, er udført hos en dyrlæge i Harrislee i Tyskland, vaccinationsbogen er ok. Da ejeren vil gennemgå stamtavlen, spørger jeg, om DKK har fået nye stambøger. Stamtavlen bliver meget hurtigt gennemgået og lagt væk med bagsiden op og i bunden af alt det andet. Det viser sig, hun ikke er medlem af DKK men af DDKC (Dansk Deutsche Kennel Club)

 

Til 12ugers vaccination hos egen dyrlæge viser det sig, at hunden er kryptorchid, og skal opereres. Efter et langt tovtrækkeri og en tur over Forbrugerklagenævnet får vi, efter forlig, de fleste penge tilbage. Yderligere finder vores dyrlæge at vores hund lider af løse knæskaller og allergi. Tre arvelige sygdomme.

 

Nu er hunden snart 4 år og vi har igen været ved en dyrlæge der også er hund/hest kiropraktor. Han finder ud af, at hunden er helt spændt op i ryggen, måske pga. en endnu ikke udviklet diskosprolaps, også en genetisk arvelig fejl.

 

Kennelen har næsten altid 2 kuld hvalpe til salg, altså en hvalpefabrik, og det er den også kendt for. Vores hundesalon kender også hunde derfra og har ikke noget godt at sige om disse hunde. Nu høre vi så i TV om kennelejere der tager hundene/hvalpene med til tyske dyrlæger for at få lavet EU-pas. Det er ulovligt. Hvad med de hvalpe der bliver chipset i Tyskland og ikke har et pas, det må jo også være ulovligt. Sådan en hund har vi. Ved det sidste dyrlægebesøg blev i spurgt om hunden var købt i Danmark, da den var chipset i Tyskland.

 

Her hvor jeg bor har vi kendskab til en anden Lhasa fra denne kennel der ligesom vores lider af kløe og er meget nervøs. Det her kalder jeg rigtig dårligt avlsarbejde, og burde stoppes, da kennelen er med til at ødelægge racen. Hun har ikke begreb om, hvad godt avlsarbejde er.

 

 

Det gør mig ondt for jer, at jeres hund har problemer.

 

Der er nogle ting, jeg synes skal vendes og det er f.eks. at du ikke fortæller, hvad kennelejeren svarede på dit spørgsmål om stambøgerne og du må jo selv have godkendt de tyske stambog ved købet? Undrede det dig ikke også, at hvalpen havde været til dyrlæge i Tyskland?

 

Jeg forstår ikke det med, at din dyrlæge bedømmer, at en hanhvalp hvis testikler ikke er på plads i 12 ugers alderen skal opereres, man plejer at vente og se nogle måneder...

 

Mht. er være spændt op i ryggen, så er rigtigt, rigtigt mange hunde det og det kommer ofte af skader/forkert brug af kroppen som hvis hunden trækker, når man går tur.

 

Det er ikke på nogen måde fordi jeg vil forsvare denne opdrætter, men en del kunne have været undgået, hvis du selv havde været lidt mere på stikkerne og havde undersøgt kennelen og dens opdræt bedre. Jeg ved det er surt at skulle læse :ae:

 

Jeg håber, at Poco ikke udvikler diskusprolaps og at der er styr patellaen og allergien :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Ang. svar fra kennelejer: Hun mumlede et eller anden uforståligt og skyndte sig at gemme den væk. Jeg har ikke set det var en tysk stambog, da jeg ikke fik lov at se den. Det undrede mig ikke, der blev brugt en tysk dyrlæge, det var først meget senere det gik op for mig, at noget kunne være galt. Her tæt på grænsen køre alle jo over grænsen, det er jo billigt. På et tidspunkt undrede jeg mig godt nok over hvordan kennelejeren kunne få hvalpene med over grænsen.

 

Poco blev først senere opr. det blev bare konstateret ved 12 ugers tjek.

 

Poco trækker ikke og han går ikke med snoren i halsbåndet, men har en god gåsele på. Det er hund nr. 6 vi har, så vi ved da lidt om hunde, men har nok lavet et panikkøb, men det kan jo ikke opveje et dårligt opdræt. Og jeg syntes stadig der skal gøres opmærksom på dårligt opdræt.

 

Det er ikke surt læsning, jeg ved det godt, men vi fik faktisk anbefalet kennelen af en der havde købt hund der, og der blev den rost i høje toner.

 

Vi har styr på de andre skavanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes altid det er på sin plads at advare mod dårlige opdrættere. Bare én hvalpekøber googler stedet, så er der en familie mindre der lider.

 

Så vidt jeg har forstået, er der dog gået lidt hysteri i det med "ulovlige" pas fra Tyskland. Sådan har mange gjort gennem årene, og det behøvet der ikke være noget fordækt i.

 

Men den med stambogen kunne i jo let have fanget. Omvendt sidder man og har planlagt at tage en hvalp med hjem samme dag....

 

Jeg er ked af at i står med alle de ting, og håber at Poco får et ok liv alligevel:ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig købe en hvalp uden DKK stambog.. Og jeg ville se stambog inden jeg kom for at besøge hvalpen. Det ville gøre alt for ondt at komme på besøg fuld af forventning, for så at finde ud af, at begge forældre måske havde patellaluxation eller ikke var undersøgt for nogen af racens sygdomme.

 

Men jeg HAR stået der. Med den dejligste berner sennen hvalp, der efter et par år viste sig at have alvorlige ledproblemer. Han havde vokset sig alt for stor.. Han måtte opereres i albuen og kunne ikke mere tåle motion efter operationen. Senere døde han derfor af en mavedrejning. :cry:

 

Jeg kunne nu ikke drømme om at hænge opdrætter ud af den grund. Dengang var man endnu ikke sikker på, om HD og AA var arvelige, eller om det skyldtes forkert fodring og for meget motion..... Så måske var det vores egen skyld.......

 

Det er mange år siden. I dag har vi DKK-hundeweb, hvor vi kan kontrollere om forældrene til et kuld hvalpe er testet for de arvelige sygdomme der er i racen.

Og man ved mere om, hvad der fodermæssigt kan påvirke udviklingen af knogler og led.

 

 

Prøv på at komme videre. Lær af det, der er sket. Og bliv bedre til at sikre dig selv og din hvalp, når du næste gang skal ud og hente hvalp..

 

---Og alle hunde får altså sygdomme i løbet af livet. Nogle sygdomme er der måske noget arv i, andre er forårsaget af miljøet. Mange sygdomme skyldes en blanding af begge.

 

Som hvalpekøber kan du nu kontrollere begge dele: Racens arvelige sygdomme kan du kontrollere med Hundeweb, og miljøet kan du kontrollere ved at sætte dig godt ind i den race, du har tænkt dig at anskaffe, --sætte dig ind i, hvad den har brug for af foder og aktiviteter. Og hvad den ikke har brug for.

 

Og hvis du vil hjælpe andre hvalpekøbere med dine oplevelser, så kunne du skrive en anmeldelse af den kennel, du er utilfreds med --på Trustpilote, hvor man kan anmelde alle virksomheder man handler med. Også kenneler.

På den måde kan man få samlet både negative og positive anmeldelser på et sted. Og folk kan selv vurdere, om den negative/positive anmeldelse er en enlig svale. Desværre er der ikke så mange, der bruger Trustpilot ved hvalpekøb..... Endnu..

 

Kik på det. Måske er det noget for dig. http://company.trustpilot.dk/about

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig købe en hvalp uden DKK stambog.. Og jeg ville se stambog inden jeg kom for at besøge hvalpen. Det ville gøre alt for ondt at komme på besøg fuld af forventning, for så at finde ud af, at begge forældre måske havde patellaluxation eller ikke var undersøgt for nogen af racens sygdomme.

 

Men jeg HAR stået der. Med den dejligste berner sennen hvalp, der efter et par år viste sig at have alvorlige ledproblemer. Han havde vokset sig alt for stor.. Han måtte opereres i albuen og kunne ikke mere tåle motion efter operationen. Senere døde han derfor af en mavedrejning. :cry:

 

Jeg kunne nu ikke drømme om at hænge opdrætter ud af den grund. Dengang var man endnu ikke sikker på, om HD og AA var arvelige, eller om det skyldtes forkert fodring og for meget motion..... Så måske var det vores egen skyld.......

 

Det er mange år siden. I dag har vi DKK-hundeweb, hvor vi kan kontrollere om forældrene til et kuld hvalpe er testet for de arvelige sygdomme der er i racen.

Og man ved mere om, hvad der fodermæssigt kan påvirke udviklingen af knogler og led.

 

 

Prøv på at komme videre. Lær af det, der er sket. Og bliv bedre til at sikre dig selv og din hvalp, når du næste gang skal ud og hente hvalp..

 

---Og alle hunde får altså sygdomme i løbet af livet. Nogle sygdomme er der måske noget arv i, andre er forårsaget af miljøet. Mange sygdomme skyldes en blanding af begge.

 

Som hvalpekøber kan du nu kontrollere begge dele: Racens arvelige sygdomme kan du kontrollere med Hundeweb, og miljøet kan du kontrollere ved at sætte dig godt ind i den race, du har tænkt dig at anskaffe, --sætte dig ind i, hvad den har brug for af foder og aktiviteter. Og hvad den ikke har brug for.

 

Og hvis du vil hjælpe andre hvalpekøbere med dine oplevelser, så kunne du skrive en anmeldelse af den kennel, du er utilfreds med --på Trustpilote, hvor man kan anmelde alle virksomheder man handler med. Også kenneler.

På den måde kan man få samlet både negative og positive anmeldelser på et sted. Og folk kan selv vurdere, om den negative/positive anmeldelse er en enlig svale. Desværre er der ikke så mange, der bruger Trustpilot ved hvalpekøb..... Endnu..

 

Kik på det. Måske er det noget for dig. http://company.trustpilot.dk/about

Nu er der jo også forskel på om man bare har været uheldig og fået en hvalp der har raget div sygdomme til sig - eller om man kan se et generel mønster, og kennelen generelt avler syge hunde - hvilket lyder til at være tilfælde hos TS's opdrætter. Så synes jeg absolut det er fair at poste det på nettet for at advare andre som evt overvejer at købe hvalp derfra.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er lige denne stambogsførende klub jo ikke kendt for at støtte evt. uheldige hvalpekøbere, eller i det hele taget gøre meget andet end vist holde lidt udstillinger.Og en tyskchippet danskfødt hvalp er nødvendigvis så smuglet over grænsen, da jeg ikke kan forestille mig, at Tyskland vil godkende dette .Forestiller mig de sydjyske opdrættere har en dyrlæge dernede med god rabat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig købe en hvalp uden DKK stambog.. Og jeg ville se stambog inden jeg kom for at besøge hvalpen. Det ville gøre alt for ondt at komme på besøg fuld af forventning, for så at finde ud af, at begge forældre måske havde patellaluxation eller ikke var undersøgt for nogen af racens sygdomme.

 

Men jeg HAR stået der. Med den dejligste berner sennen hvalp, der efter et par år viste sig at have alvorlige ledproblemer. Han havde vokset sig alt for stor.. Han måtte opereres i albuen og kunne ikke mere tåle motion efter operationen. Senere døde han derfor af en mavedrejning. :cry:

 

Jeg kunne nu ikke drømme om at hænge opdrætter ud af den grund. Dengang var man endnu ikke sikker på, om HD og AA var arvelige, eller om det skyldtes forkert fodring og for meget motion..... Så måske var det vores egen skyld.......

 

Det er mange år siden. I dag har vi DKK-hundeweb, hvor vi kan kontrollere om forældrene til et kuld hvalpe er testet for de arvelige sygdomme der er i racen.

Og man ved mere om, hvad der fodermæssigt kan påvirke udviklingen af knogler og led.

 

 

Prøv på at komme videre. Lær af det, der er sket. Og bliv bedre til at sikre dig selv og din hvalp, når du næste gang skal ud og hente hvalp..

 

---Og alle hunde får altså sygdomme i løbet af livet. Nogle sygdomme er der måske noget arv i, andre er forårsaget af miljøet. Mange sygdomme skyldes en blanding af begge.

 

Som hvalpekøber kan du nu kontrollere begge dele: Racens arvelige sygdomme kan du kontrollere med Hundeweb, og miljøet kan du kontrollere ved at sætte dig godt ind i den race, du har tænkt dig at anskaffe, --sætte dig ind i, hvad den har brug for af foder og aktiviteter. Og hvad den ikke har brug for.

 

Og hvis du vil hjælpe andre hvalpekøbere med dine oplevelser, så kunne du skrive en anmeldelse af den kennel, du er utilfreds med --på Trustpilote, hvor man kan anmelde alle virksomheder man handler med. Også kenneler.

På den måde kan man få samlet både negative og positive anmeldelser på et sted. Og folk kan selv vurdere, om den negative/positive anmeldelse er en enlig svale. Desværre er der ikke så mange, der bruger Trustpilot ved hvalpekøb..... Endnu..

 

Kik på det. Måske er det noget for dig. http://company.trustpilot.dk/about

Er enig med dig i meget. Ville f.eks. heller aldrig købe andet end med FCI-stambog. Og er også enig i at man kan tjekke meget via hundeweb - og andre databaser på nettet. Men der er søreme også mange sygdomme man ikke har en chance for at sikre sig imod. Min første havde allergi, det vil være svært at sikre sig imod selv i dag, med hundeweb og alt hvad vi har (som jeg ikke havde den gang). Min næste fik konstateret CDA, en hud/pelssygdom, som den gang var totalt ukendt, og som jeg heller ikke havde en chance for at sikre mig imod (og heller ikke ville kunne i dag). Iso, som jeg har nu, har collienose, heller ikke noget der er til at finde nogen som helst steder. Det eneste vi faktisk kan gøre er, at sikre os imod de sygdomme der kan DNA-testes for, og som bliver registreret, og så studere databaser og stamtavler for HD, AD og evt. andre arvelige sygdomme der er registreret. For min race er der f.eks. oprettet epilepsi-databaser, i privat regi. Offentligt - nada... Og af de DNA-tests der er for arvelige sygdomme i racen, er der yderst få der er godkendt af DKK, og som dermed kan tjekkes på hundeweb. Så selv om man er stor DKK-fortaler (som jeg er) så har hundeweb også kæmpe mangler. Man skal være virkelig godt inde i racen for at vide hvad man skal lede efter, og hvor. Hundeweb er slet ikke nok, man er nødt til at også kende de private databaser. Så jeg synes ikke det er fair at sige til TS at de skal "se sig bedre for næste gang", for det kan søreme være svært selv for én der er "inde i sagerne"!

 

Mht. det at advare imod en opdrætter, herinde... Det ser vi jo en gang imellem. Men det er jo ikke herinde det gør mest gavn, for brugerne herinde kender som regel faldgruberne. Nu henviser du til trustpilot... Bumbum... Det er måske slet ikke så tosset..? Måske er folk i dag vant til at bruge trustpilot når de køber "ting", og vil måske også lige prøve det når de køber hvalp? :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg læst alle jeres svar, tak for dem.

 

Jeg syntes ellers, jeg har læst meget op på denne race, og fik det indtryk, at det var en sund race uden sygdomme. Så godt så langt. Vi har talt en del med ham, der anbefalede at handle hund hos denne kennelejer. Hun var åh så sød. Vi har også talt med hende i telefonen, og fået lidt at vide om hvalpene. Så ingen klokker ringede der. Set i bagspejlet kan vi da godt se der var signaler der burde have advaret os. bl.a gik der et kuld hvalpe i et mørkt rum bag ved køkkenet, som vi ikke måtte se, fordi vi havde udvalgt os en bestemt hvalp ud fra et foto i Gul og Gratis. Vi har vist alle stået med en hvalp som bare er ååhh så sød, og den skal da bare med hjem, og det kan ikke gå for stærkt. Naiv har jeg nok også været, da jeg ikke troede der var andre kennelklupper end DKK. og så specialklupper under DKK. Dårlige undskyldninger, ja, nu har vi så lært det.

 

Jeg er nu snart 69 år og vi skal ikke have en ny hund når Poco ikke er her mere. Vi skal jo lægge en hunds alder oveni ens egen, og lever hunden i 10-15 år, er det ikke sikkert vi har heldbred til at tage os af hunden.

 

Ang. hundepas har det i rigtig mange år været ulovligt at tage hunden med over grænsen. Ved ikke hvornår det er indført, måske engang i 80'erne i forbindelse med et rabisudbrud i sønderjylland. Der er sikkert mange der lige tager et smut over grænsen, og som har hunden liggende i bilen, det er jo synd den skal være alene hjemme, men ulovligt er det. Og ja prisen er ca. det halve af prisen hos danske dyrlæger. Har lige haft en "snak" med en kennelejer, der nu skal beholde sine hvalpe, der er solgt til udlandet, til hvalpene er 15 uger fordi hvalpene skal rabisvaccineres.

 

Jeg vil til enhver tid advare hvalpekøbere af lhasa apso mod at købe hvalpe i Christiansfeldt/Ødis.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener da godt man kunne tage en ikke rabiesvaccineret hvalp under 12 uger med over grænsen, i følge af dens mor?

 

Sådan var reglerne i hvertfald her i NL, indtil de nu lige er blevet ændret... At man måtte tage en hvalp under 12 uger ind i landet uden rabiesvaccine, fordi den tæller som værende dækket af sin mors... Derfor ville vi jo f.eks også kunne tage til Tyskland og få den vaccineret...

 

Så i princippet vil jeg da tænke at man godt kunne tage hvalpe til tyskland for 4 år siden og helt korrekt kunne få dem chippet og vaccineret der, uden at det var ulovligt?

 

Det er helt korrekt at fra i år af skal hvalpene beholdes til de har rabies, samt denne skal være 3 uger gammel (vaccinen). Men det er jo kun LIGE blevet indført.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg mener da godt man kunne tage en ikke rabiesvaccineret hvalp under 12 uger med over grænsen, i følge af dens mor?

 

Sådan var reglerne i hvertfald her i NL, indtil de nu lige er blevet ændret... At man måtte tage en hvalp under 12 uger ind i landet uden rabiesvaccine, fordi den tæller som værende dækket af sin mors... Derfor ville vi jo f.eks også kunne tage til Tyskland og få den vaccineret...

 

Så i princippet vil jeg da tænke at man godt kunne tage hvalpe til tyskland for 4 år siden og helt korrekt kunne få dem chippet og vaccineret der, uden at det var ulovligt?

 

Det er helt korrekt at fra i år af skal hvalpene beholdes til de har rabies, samt denne skal være 3 uger gammel (vaccinen). Men det er jo kun LIGE blevet indført.

Nej det må man ikke fra Danmark;) de skal have pas det vil sige du kan ikke lovligt rejse til Tyskland og få lavet pas;)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 7 months later...

Hvor er ked af at høre din historie.

Jeg kender desværre selv til problematikken. Vi købte sidste år en hvalp i Christiansfeld med stamtavle i dansk tysk race klub. Chippen var der ikke, så han kom retur, da opdrætter ville gange ham chippet om i Tyskland, det var lidt mystisk.

Vi faldt jo for denne her forsigtige lille hvalp, som tilfældigvis var den eneste tilbage fra kuldet.

Han har gennemsnitligt været ved dyrlæge en gang om måneden. Udover alt det fysiske var han en meget nervøs hund og ikke socialiseret godt nok. Ryg og led problemer og til sidst fandt vi også ud af, at han slet ikke kunne se ordentlig på det ene øje. Vi prøvede alt for at give ham et godt hundeliv, men blev til sidst anbefalet at aflive ham, i en alder af 15 mdr, det var meget hårdt for vores familie, men det eneste rigtige for ham.

Så vi vil også fraråde andre at købe hvalp derfra.

Mvh Sanne

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...
På 11/1/2015 den 17:15 , Poco skrev:

Nu har jeg læst alle jeres svar, tak for dem.

 

Jeg syntes ellers, jeg har læst meget op på denne race, og fik det indtryk, at det var en sund race uden sygdomme. Så godt så langt. Vi har talt en del med ham, der anbefalede at handle hund hos denne kennelejer. Hun var åh så sød. Vi har også talt med hende i telefonen, og fået lidt at vide om hvalpene. Så ingen klokker ringede der. Set i bagspejlet kan vi da godt se der var signaler der burde have advaret os. bl.a gik der et kuld hvalpe i et mørkt rum bag ved køkkenet, som vi ikke måtte se, fordi vi havde udvalgt os en bestemt hvalp ud fra et foto i Gul og Gratis. Vi har vist alle stået med en hvalp som bare er ååhh så sød, og den skal da bare med hjem, og det kan ikke gå for stærkt. Naiv har jeg nok også været, da jeg ikke troede der var andre kennelklupper end DKK. og så specialklupper under DKK. Dårlige undskyldninger, ja, nu har vi så lært det.

 

Jeg er nu snart 69 år og vi skal ikke have en ny hund når Poco ikke er her mere. Vi skal jo lægge en hunds alder oveni ens egen, og lever hunden i 10-15 år, er det ikke sikkert vi har heldbred til at tage os af hunden.

 

Ang. hundepas har det i rigtig mange år været ulovligt at tage hunden med over grænsen. Ved ikke hvornår det er indført, måske engang i 80'erne i forbindelse med et rabisudbrud i sønderjylland. Der er sikkert mange der lige tager et smut over grænsen, og som har hunden liggende i bilen, det er jo synd den skal være alene hjemme, men ulovligt er det. Og ja prisen er ca. det halve af prisen hos danske dyrlæger. Har lige haft en "snak" med en kennelejer, der nu skal beholde sine hvalpe, der er solgt til udlandet, til hvalpene er 15 uger fordi hvalpene skal rabisvaccineres.

 

Jeg vil til enhver tid advare hvalpekøbere af lhasa apso mod at købe hvalpe i Christiansfeldt/Ødis.

Jeg har været i dialog med Christiansfeld om køb af hvalp men opdager at de har hvalpe klar til afhentning den 29/10-19, 05/01-20 og skal have hvalpe igen denne weekend 25/26-januar derfor spørger jeg om de har flere tæver men får svaret at de kun har en tæve! Voldsomt???????

Link til indlæg
Del på andre sites

16 timer siden, Jofo skrev:

Jeg har været i dialog med Christiansfeld om køb af hvalp men opdager at de har hvalpe klar til afhentning den 29/10-19, 05/01-20 og skal have hvalpe igen denne weekend 25/26-januar derfor spørger jeg om de har flere tæver men får svaret at de kun har en tæve! Voldsomt???????

Det kan ganske simpelt ikke lade sig gøre med en tæve;) en tæve er drægtig i 63 dage, der går som minimum 5-6 mdr imellem hver løbetid ;) så nej enten har du misforstået noget, eller også er hvalpene ikke født i det hjem :) 

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Vi kan tilslutte os koret af dem, der advarer mod kennelen i Christiansfeld. I 2014 købte vi en Lhasa apso ved kennelen som førstegangskøbere. For at gøre en meget lang historie kort, har vi nu i sidste måned sagt farvel til væres bedste ven efter 6 år med utallige dyrlægebesøg og bekymringer.

Hurtigt finder vi ud af, at hunden er kryptokid. Derudover har han altid været meget nervøs og bange. Han har haft problemer med led og ben, der knækkede sammen, problemer med at se ordentligt (grå stær), kløe pga. Allergi, skæv mund og epilepsi. 

I hans 6 år har vi gjort vores absolut bedste for at han skulle få et godt liv, hvilket er lykkes på trods af hans dårlige odds. Dog ønsker vi ikke for andre at skulle igennem et lignende forløb og derfor kommer vi med vores advarsel også. 

Redigeret af Lene
Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...

Hejsa…

 

Jeg har en Lhasa på knap 9 år fra Ødis, med en seriøst kæmpe flok af hunde,. OG pas fra Tyskland, så tror godt det kunne være fra samme sted,.. var dog meget nybegynder indenfor racen og det at købe en hund med stamtavle, så nok en anelse naiv,. det undrede os at han havde en hvid plet i sit ene øje, og totalt skeløjet, men blev fortalt at det rettede sig ud,. ( not ) men ud over det,.. er han ganske fin og har aldrig været syg, men de sidste par år, har han haltet lidt på sit ene knæ, og nu lader det til at han har et problem med sit sjovt nok ene øje,.. Tror du har helt ret i at man skal holde sig fra hende. 

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...