Hop til indhold

Vorter/knopper?


Sitto
 Share

Recommended Posts

Vi var til dyrlæge i onsdags og jeg fik dyrlægen til at kigge på en knop Liva har i nakken. Jeg opdagede den i december, den er vel omkring 3mm nu - den var lidt mindre da jeg opdagede den i december, men har været status quo 1 måneds tid nu - den sidder ikke løs som jeg forestiller mig en vorte gør. Den sidder mere fast - som en fast knop der dog er vokset udad. Dette gjorde at dyrlægen ikke mente den skal undersøges nærmere - hun ville være mere bekymret hvis man kunne mærke den som en hård knop under huden og ikke voksede opad, men lå plant med huden. Jeg har heller ikke selv været bekymret for det, men syntes selvfølgelig det var på sin plads at dyrlægen kiggede på det, da vi alligevel skulle til tjek. :-)

 

Nu har jeg så lige opdaget en på hendes ryg helt bagtil ved hendes lår - ikke helt så stor, men præcis samme udformning. Den der hårde knop under huden, men som dog også vokser udad.

 

Nu ved jeg så ikke længere om jeg skal være lige så rolig. :genert: Nogle der har erfaringer med sådan nogle hårde, faste knopper - som der kommer mere end én af? Hun klør ikke i dem, de er ikke røde eller noget - fuldstændig samme udseende som resten af hendes hud. Er det normalt de kan få sådan nogle knopper bare fordi?

 

Jeg tror lige jeg ringer til dyrlægen på mandag for at høre hvad hun siger til at jeg har fundet en mere. Umiddelbart tror jeg dog hun vil afvente og se, da hun som sagt ikke var bekymret over den i nakken, og da vi skal derned igen d. 4/2 til revaccination, så kan vi jo se om/hvordan den udvikler sig.

 

Men ville lige høre om nogen herinde har fundet lignende knopper på deres hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor gammel er Liva? Min venindes tæve, på 7 år, har lignende knopper rundt omkring på kroppen (kan også minde lidt om en flåt) og dyrlæge kalder dem noget så fint som 'gammelkoneknopper' - alderdomstegn og totalt ufarlige.

Hun fylder 3år her d. 18/1. Godt nok er hun doven og har slidgigt, så på sin vis kunne hun godt gå under gammelkone-kategorien. Men alderen passer ikke helt derpå alligevel :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, ud fra din beskrivelse lyder det som det koneknopper, men synes dog dyrlæge skal endeligt be-/afkræfte.

Dyrlæge kommer også til endeligt at be-/afkræfte det, da vi som sagt skal derned igen d. 4/2 alligevel :-) og jeg vil også lige ringe derned på mandag, bare lige for at tjekke om dyrlægen mener vi skal få det tjekket før d. 4/2 eller om vi bare skal se om/hvordan det udvikler sig indtil da :-)

 

Men rart at høre at du kender til knopper der lyder som dem, og som er helt ufarlige! :bighug: :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vedr. Laura.

Lauras knopper er nok de såkaldte gammelkoneknopper, dog har hun haft en mystisk en der blev fjernet,. Muligvis cancer, lignede det sagde dr. dyr, men den blev ikke sendt til analyse. Dem i mælkesystemet er kommet mellem jul og nytår og der er ikke taget prøver. For hvis operation skulle lykkes skal hun skæres op fra forben til lysken, og det er en stor operation, som hun skal skånes for.

Hvis du er i tvivl så bestil tid til en udtagning til biopsi.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther har også sådanne to knopper, en på låret og en på hans lille kind.

Jeg har fået dem tjekket og det er talg knuder han har. Walther blir 9 år i næste måned ;-)

Vi vil ikke have dem fjernet da de ikke generer ham, de generer mig lidt når jeg aer ham på kinden, men det er det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Walther har også sådanne to knopper, en på låret og en på hans lille kind.

Jeg har fået dem tjekket og det er talg knuder han har. Walther blir 9 år i næste måned ;-)

Vi vil ikke have dem fjernet da de ikke generer ham, de generer mig lidt når jeg aer ham på kinden, men det er det ;-)

Tak, jeg har lige googlet og det kunne godt lyde som sådan noget! Jeg kom også lige til at tænke på at jeg for et stykke tid siden opdagede en knop ved hendes halerod - egentlig ligesom disse - men jeg holdt øje, den voksede ikke og forsvandt igen. Det kan jeg læse at talgknopper godt kan gøre. Så det kunne godt lyde ala sådan noget, når den forsvandt og hun har fået to nye. Det ville da i hvert fald være dejligt harmløst! ;-):x:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sheila har mange underlige dutter og mere eller mindre hårde knuder.

 

Dyrlægen har ved tjek for andre ting set de fleste og kalder dem for det meste bare vorter eller talgknuder.

Tak, dejligt at høre :5up:

 

Som sagt var dyrlægen heller ikke spor bekymret over den knop hun har i nakken - og denne jeg har fundet er præcis magen til, bare lidt mindre. Men jeg/vi holder selvfølgelig øje og hvis de udvikler sig, så er både dyrlæge og jeg, enige om at der naturligvis skal tages biopsi af det. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...