Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

Så blev der løbet DAL, og Aya gjorde det super :mrgreen: super fint tempo, og en fejlfri runde. Det er dejligt at vi havde en god 1. runde. Siden vi er kommet ind i ridehus har Aya's 1. runder været totalt lalle fjolle runder :engel: sandet er nemlig sjovt og dufter goooodt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg vælger bare at ikke kommentere vores DAL-løb... :roll::lol: Ej, det gik faktisk rigtig godt til at starte med! Der var to tunnelfælder Iso snildt kunne ha' været faldet i - men det gjorde hun sgu ikke! Hun var virkelig obs på mig, og meget lydhør. Og så kom det dér lange løbestræk... I tuuuung ridehussand... Så en disk til os, som absolut ikke var Iso's skyld. Og hun rev ikke en pind! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løb også 2 x DAL med Luna og Milo, og så en begynder bane til Mana.

 

Luna var fejlfri og fik en 2. plads ud af vores gruppe af små hunde. Fint tilfreds, hun har ikke løbet agility i snart 3 uger og jeg kunne næsten ikke trække vejret da jeg løb. Dygtig hundepige :lun:

 

Milo har ikke løbet siden i sommers, så det var en noget usikke runde vi fik lavet. Der sneg sig vist også lidt fejl ind rundt omkring, men det betyder intet. Han løb faktisk og tog 12 pine i sin slalom, dygtige gammelpot :hjerte:

 

Så fik Mana lov at løbe en begynder bane. Hun har haft de fedeste felter, virkelig sikker og super opmærksom, meeen de sidste 2 gange til træning har kun pænt meget glemt man skal bliver stående til man får lov at løbe videre :mrgreen: Uartige hundehvalp :blink: Så var spændt på hvad hun ville gøre under løbet, og ja, hun skred fra begge felter :lol: Men hun løb ellers så fint, og super slalom!

 

I kan se løbet her:

 

 

Grunden til at jeg dækker hende af efter hendes flyve vippe er at hun har en tendens til at hoppe op og bide :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige nu lidt frustreret over Scoop's træning. Vores hold om søndagen er så kæmpestort, at vi ikke når ret meget. Håber virkelig hun deler det op og laver et hold mere.

 

Det er især slalomen hvor vi ikke rigtig kommer videre. Vi øver på en "channel" slalom og han tager den fint til træning, men når jeg forsøger herhjemme med mine stik-i-jorden pinde synes jeg ikke rigtig han fatter det.

 

Overvejer at prøve en anden metode med ham men hvad? Jeg har en konkurrenceslalom, som er delt i 2 x 6. Skulle jeg prøve at sætte den op som en channel? Eller noget helt andet? Han er jo lidt af et stort skrummel, det gør det heller ikke lettere. :lol:

 

Til gengæld lærte han 2o2o på ganske få minutter, så det er ikke fordi han er fattesvag. :mrgreen:

 

Leah's hold er til gengæld så lille, at det næsten er som at få enetimer. :-D.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er lige nu lidt frustreret over Scoop's træning. Vores hold om søndagen er så kæmpestort, at vi ikke når ret meget. Håber virkelig hun deler det op og laver et hold mere.

 

Det er især slalomen hvor vi ikke rigtig kommer videre. Vi øver på en "channel" slalom og han tager den fint til træning, men når jeg forsøger herhjemme med mine stik-i-jorden pinde synes jeg ikke rigtig han fatter det.

 

Overvejer at prøve en anden metode med ham men hvad? Jeg har en konkurrenceslalom, som er delt i 2 x 6. Skulle jeg prøve at sætte den op som en channel? Eller noget helt andet? Han er jo lidt af et stort skrummel, det gør det heller ikke lettere. :lol:

 

Til gengæld lærte han 2o2o på ganske få minutter, så det er ikke fordi han er fattesvag. :mrgreen:

 

Leah's hold er til gengæld så lille, at det næsten er som at få enetimer. :-D.

 

Jeg tror det var amocca der lærte mig en metode engang. Hvor hunden selv regnede ud, hvad det der slalom skulle bruges til.. og jeg har en hund der har de fineste indgange og aldrig har haft behov for at der var buer eller lignende. Man kan givetvis diskutere fart og den slags, men nu går vi heller ikke til agility ;-) det vil der sikkert være andre metoder til at rette op på..

Nå men, Amocca må komme forbi og instruere

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det var amocca der lærte mig en metode engang. Hvor hunden selv regnede ud, hvad det der slalom skulle bruges til.. og jeg har en hund der har de fineste indgange og aldrig har haft behov for at der var buer eller lignende. Man kan givetvis diskutere fart og den slags, men nu går vi heller ikke til agility ;-) det vil der sikkert være andre metoder til at rette op på..

Nå men, Amocca må komme forbi og instruere

 

Det er egentlig bare en afart af 2X2 - jeg bruger det primært til at indlære selvstændige indgange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vælger bare at ikke kommentere vores DAL-løb... :roll::lol: Ej, det gik faktisk rigtig godt til at starte med! Der var to tunnelfælder Iso snildt kunne ha' været faldet i - men det gjorde hun sgu ikke! Hun var virkelig obs på mig, og meget lydhør. Og så kom det dér lange løbestræk... I tuuuung ridehussand... Så en disk til os, som absolut ikke var Iso's skyld. Og hun rev ikke en pind! :5up:

Iso ville have været stolt af Cooper, hvis hun havde set hans løb. På det lange løbestræk tog han spring, tunnel, spring, tunnel i det andet hjørne :-). Han skal undskyldes med, at føreren var laaangt bagud og bare råbte fremad fremad.

Jessie var en stjerne og løb fejlfrit. På det lange stræk kunne jeg godt se, at hun tænkte "Hvor f' bliver du af" - men hun fortsatte fremad i rigtig rækkefølge.

Link til indlæg
Del på andre sites

Iso ville have været stolt af Cooper, hvis hun havde set hans løb. På det lange løbestræk tog han spring, tunnel, spring, tunnel i det andet hjørne :-). Han skal undskyldes med, at føreren var laaangt bagud og bare råbte fremad fremad.

Jessie var en stjerne og løb fejlfrit. På det lange stræk kunne jeg godt se, at hun tænkte "Hvor f' bliver du af" - men hun fortsatte fremad i rigtig rækkefølge.

 

Hi hi - dygtig Cooper!!! :lol: Det var godt nok også et langt stræk! Især fordi man først var nødt til at være nede i den anden ende. :roll:

 

Jessie er jo altid en stjerne! :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Højde på spring.... Taz bliver et år i dag og havde stadigvæk overliggeren på laveste (10 cm) fx til træning i går. Hvad gør I? Jeg har selv tænkt 14 md før jeg begynder at sætte op, men mht handling er det ved at være et problem pga den lille djævel er så hurtig, at det er svært at nå noget :lol:

 

Til sammenligning så springer jævnaldrende bc'ere på vores hold ca. 40 / 45 cm.

 

Vi er heller ikke begyndt på slalom endnu (tænker også 14-16 md der) og er kun i gang med indlæring af vippen af feltforhindringerne.

 

Taz var super sej som altid, men jeg var altså ikke helt på toppen mht timing i går og jeg kunne konsekvent ikke huske banen, så det var lidt svært at nå tingene når han bare blæser derudaf :engel:

 

[video=youtube_share;QzzysjYbH4U]

Link til indlæg
Del på andre sites

Højde på spring.... Taz bliver et år i dag og havde stadigvæk overliggeren på laveste (10 cm) fx til træning i går. Hvad gør I? Jeg har selv tænkt 14 md før jeg begynder at sætte op, men mht handling er det ved at være et problem pga den lille djævel er så hurtig, at det er svært at nå noget :lol:

 

Til sammenligning så springer jævnaldrende bc'ere på vores hold ca. 40 / 45 cm.

 

Vi er heller ikke begyndt på slalom endnu (tænker også 14-16 md der) og er kun i gang med indlæring af vippen af feltforhindringerne.

 

Taz var super sej som altid, men jeg var altså ikke helt på toppen mht timing i går og jeg kunne konsekvent ikke huske banen, så det var lidt svært at nå tingene når han bare blæser derudaf :engel:

 

[video=youtube_share;QzzysjYbH4U]

 

 

Sejeste djævel :lun:

 

Ang spring og slalom kan jeg fortælle hvad jeg har gjort med henholdsvis Luna og Mana hvis det hjælper?

Link til indlæg
Del på andre sites

Meget gerne!

 

Hilsen hende den hysteriske :cool:

 

Først Luna som jo er lille bitte :mrgreen:

 

Hun begyndte først at springe over 10 cm da hun var 16 måneder og det samme med slalom. Vi startede på preagility hold da hun var 7 og på rigtig agility hold da hun var 13 måneder. Der startede vi indendørs i januar måned og hun begyndte først på spring da vi gik ud. Altså spring over 10 cm. Jeg ville dengang gerne havde været igang hurtigere men blev overtalt til at vente. Det er jeg glad for idag.

 

Mana.

 

Startede spring teknik som 9 måneder. Løb på 20 -25 cm indtil hun var næsten 17 måneder. Først der begyndte vi at sætte op, men så kom hun også på 55 cm i løbet af en god måneds til.

 

Slalom. Indledende 2x2 fra 9 måneder. 4 samlede pinde da hun var 15. Derefter pause til hun var ca 17 måneder hvor vi i løbet af 2-3 uger fik en fuld slalom.

 

 

Ja mana er nok en smule efter så mange andre i hendes alder men jeg er så tilgengæld sikker på hun er med både fysisk og psykisk :-D

 

Hun legede i øvrigt med nedslag på vippe ret tidligt men så først rigtig vippe og A da hun var over 18 måneder. Kyllingemor her :mrgreen:

 

Jeg ville nok vente et par måneder med Taz specielt hvis du er i tvivl :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Først Luna som jo er lille bitte :mrgreen:

 

Hun begyndte først at springe over 10 cm da hun var 16 måneder og det samme med slalom. Vi startede på preagility hold da hun var 7 og på rigtig agility hold da hun var 13 måneder. Der startede vi indendørs i januar måned og hun begyndte først på spring da vi gik ud. Altså spring over 10 cm. Jeg ville dengang gerne havde været igang hurtigere men blev overtalt til at vente. Det er jeg glad for idag.

 

Mana.

 

Startede spring teknik som 9 måneder. Løb på 20 -25 cm indtil hun var næsten 17 måneder. Først der begyndte vi at sætte op, men så kom hun også på 55 cm i løbet af en god måneds til.

 

Slalom. Indledende 2x2 fra 9 måneder. 4 samlede pinde da hun var 15. Derefter pause til hun var ca 17 måneder hvor vi i løbet af 2-3 uger fik en fuld slalom.

 

 

Ja mana er nok en smule efter så mange andre i hendes alder men jeg er så tilgengæld sikker på hun er med både fysisk og psykisk :-D

 

Hun legede i øvrigt med nedslag på vippe ret tidligt men så først rigtig vippe og A da hun var over 18 måneder. Kyllingemor her :mrgreen:

 

Jeg ville nok vente et par måneder med Taz specielt hvis du er i tvivl :engel:

Fnis så kan vi være bagud sammen !

 

Vi træner i forvejen kun hver 14 dag sådan "rigtigt", så tænker at tempoet på den måde passer helt naturligt med hvor hurtigt tingene introduceres? Tror også at jeg holder fast mht højde på spring, det er jo alligevel stadigvæk uafklaret om vi overhovedet kommer til at løbe ag pga hans højde :megaked: så har jo ikke ligefrem travlt ... Vippen træner vi nedslag på, men i går gik vi lidt videre. Skal have løbefelt på balancen, men venter på at få en hjem, så er overhovedet ikke startet. Har tænkt at slalom skal være 2x2 og ellers alle-metoden, så hvis jeg tog mig sammen kunne jeg vel godt starte med Seni haven (altså bare farten/løbe igennem alleen? Suk, har bare så travlt påjob pt zzzz. Han fik 2 måneders voksero fra slut aug til start nov og det fungerede rigtig godt også mht læring, så tænker at gentage det hvis der skulle være behov for det når han er de der 16 md.

 

Talte med Jane om forløbet i går og hun sagde at det var tydeligt at se forskel på andre unghunde/hvalpe kontra vores i fht indlæring og hvad de kunne - og det er klart også det indtryk som jeg har :5up: Taz klarer alt nærmest i første hug med få repetitioner ... Det er simpelthen så vildt! Så tænker at Taz og Mana nok skal nå det!

Link til indlæg
Del på andre sites

Fnis så kan vi være bagud sammen !

 

Vi træner i forvejen kun hver 14 dag sådan "rigtigt", så tænker at tempoet på den måde passer helt naturligt med hvor hurtigt tingene introduceres? Tror også at jeg holder fast mht højde på spring, det er jo alligevel stadigvæk uafklaret om vi overhovedet kommer til at løbe ag pga hans højde :megaked: så har jo ikke ligefrem travlt ... Vippen træner vi nedslag på, men i går gik vi lidt videre. Skal have løbefelt på balancen, men venter på at få en hjem, så er overhovedet ikke startet. Har tænkt at slalom skal være 2x2 og ellers alle-metoden, så hvis jeg tog mig sammen kunne jeg vel godt starte med Seni haven (altså bare farten/løbe igennem alleen? Suk, har bare så travlt påjob pt zzzz. Han fik 2 måneders voksero fra slut aug til start nov og det fungerede rigtig godt også mht læring, så tænker at gentage det hvis der skulle være behov for det når han er de der 16 md.

 

Talte med Jane om forløbet i går og hun sagde at det var tydeligt at se forskel på andre unghunde/hvalpe kontra vores i fht indlæring og hvad de kunne - og det er klart også det indtryk som jeg har :5up: Taz klarer alt nærmest i første hug med få repetitioner ... Det er simpelthen så vildt! Så tænker at Taz og Mana nok skal nå det!

 

Lyder fornuftigt. Tænker også de når det :blink: når altså Mana engang genfinder sin hjerne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Wilma er knap 14 mdr. Overliggerne er stadig på jorden. Hun har dog sprunget et par få gange på 10 cm i springteknik fra hun var omkring 9-10 mdr. Hun kan en fuld vippe, men har ellers kun trænet felter på jorden. Hun kan sine slalomindgange, men har ikke prøvet en fuld slalom.

 

Hun starter på et agilitybegynderhold til januar, hvor hun er omkring de 15 mdr. Karla startede på reelt forhindringsarbejde som 13 mdrs. Johna var 18 mdr, da hun slet ikke hang sammen før da.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er han endt i stor, eller? Siden du siger det er uklart mht. højde?

Spørger det samme..??

---------------------

Slalom - jeg satser på 2x2, og starter det først op når han er udvokset.

 

Felter - 2o2o her, har allerede shapet 2o2o-position på en kasse hjemme i stuen. Har testet en enkelt gang på en rigtig balancenedgang, hvor han uden problemer overførte adfærden. Så næste skridt er at begynde at træne på en nedgang liggende på jorden. Vintervejret afgør hvornår det bli'r...

 

Spring/springhøjde - jeg har stor tiltro til Rikke Wriedt og hendes syn på hvornår man starter med hvad og hvor hurtigt man går videre. Så det bli'r nok hendes råd jeg kommer at følge med Terkel. Jeg ved ikke helt hvordan hun gør det, men ved at hun ikke hænger alt for længe på lav højde, det kan dog være mest for de store hunde?

 

 

Iiiiihhh, der er godt nok mange ting at ta' stilling til, når man komme så langt!! Men lige nu glæder jeg mig bare til vi komme ri gang med noget "rigtig træning"! Er godt nok lidt træt af "bare almindelig familiehundetræning" og sit/bliv, 2o2o og "lie down", som er de 3 vigtige ting vi træner lige nu. Og indkald!! For pokker da - indkald!!! Som Terkel indtil videre lystrer hvis der absolut ikke er det mindste i nærheden som kunne være bare lidt mere spændende... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dexter kom først rigtig igang med agilitytræning da han var omkring 16 mdr, inden da havde vi vidst haft 2 eller 3 lektioner spredt ud over 6 mdr, mellem 11 og 16 mdrs alderen. Vi "skyndte os langsomt" med at komme op på fuld højde, dvs vi flyttede dem op i et tempo han fint kunne følge med i, men inden han blev for "sat" på de lave højder. Han startede også først slalomtræning som 16 mdrs, men jeg havde selv lært ham 2o2o felter på liggende balancenedgange, og også en lille smule på A'et hvis jeg husker rigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lemon er halvandet og springer p.t. kun 35 cm - jeg ved godt, at hun sagtens kunne springe højere (det gør den ene af hendes kuldbrødre f.eks.), men jeg er sgu lidt hys med det. :genert: Jeg synes, at hun er så ung, og at det er så højt, de store hunde skal springe. Jeg ved godt, at det måske er lidt noget pjat, men jeg har så heller ikke travlt med, at hun skal være konkurrenceklar på et bestemt tidspunkt, da agilityen mest er for hyggens skyld (altså, jeg vil da gerne ud og løbe nogle klasse 1 med hende på et tidspunkt, men jeg regner ikke med, at det bliver til meget mere end det). Men hun har godt nok fået virkelig meget fart på efterhånden, så det kan godt være, at det ville være rart for mig med højere spring, hvis det kunne gøre det bare minimalt lettere for mig at følge med. :lol

 

(Jeg er for øvrigt heller ikke begyndt at indlære nogen form for spring i Freestylen endnu eller at lære hende at gå/stå på bagben uden støtte fra min arm under forpoterne - af samme hysse årsager. ;-))

 

Feltforhindringerne tager vi, men ikke så tit og ikke så mange gentagelser. Jeg fik nærmest 2o2o foræret, fordi jeg har trænet så meget bagpotetarget med hende, fra hun var hvalp. Det skal selvfølgelig trænes endnu stærkere på feltforhindringerne, så hun bliver der, indtil hun får sit go, uanset hvor jeg er henne på banen, eller hvad jeg foretager mig - men grundlaget er der.

 

Slalom er vi ikke startet på endnu. Jeg følte ikke, at hun fysisk var klar til det, og det bekræftede Rikke Wriedt, da hun havde et lille stykke øverst i ryggen, hvor hun muskelmæssigt ikke var stærk/veludviklet nok. Vi har nu i flere måneder lavet øvelser til at styrke dette stykke, og hun har fået rigtig fine muskler der, men jeg venter alligevel til foråret med at indlære slalom (også fordi jeg vil tage ned i DAF og indlære det, og det er altså bare lidt federe med udendørs træning om foråret). Jeg har gode erfaringer med at indlære slalom på ganske kort tid med 2x2, så det gør mig ikke noget, at hun nærmer sig to år, før hun lærer det (og igen har jeg jo heller ikke travlt med at starte agilitykonkurrencer). Og jeg vil i hvert fald hellere starte lidt sent på slalom end for tidligt, inden hunden er fysisk klar til det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ville også helst bare have overligger på jorden, men tør ikke da han kan træde/glide på dem og komme til skade. Hjemme har jeg trænet med kun vinger. Til træning har jeg så sat den i nederste hul for at have en "fast" overligger som han ikke kan glide på.

 

Jeg ville aldrig lægge overliggere på jorden, af de samme grunde du nævner. Så hellere sætte dem i nederste hul - eller bruge omvendte tagrender. Til gengæld ville jeg dog bruge noget, og ikke kun vinger, for at få et billede der ligner det rigtige spring, og for at hunden også skal ha' en fornemmelse af at den "springer", og ikke bare løber forbi/rundt om vingerne. Hvis det gi'r mening..?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville aldrig lægge overliggere på jorden, af de samme grunde du nævner. Så hellere sætte dem i nederste hul - eller bruge omvendte tagrender. Til gengæld ville jeg dog bruge noget, og ikke kun vinger, for at få et billede der ligner det rigtige spring, og for at hunden også skal ha' en fornemmelse af at den "springer", og ikke bare løber forbi/rundt om vingerne. Hvis det gi'r mening..?

Det er netop også derfor at jeg så endte med at have overligger i sidste hul. Dog så har jeg trænet fremadsendelse hjemme med vinger kun, da jeg 1) ikke har nogle overliggere til de tre hjemmelavede spring og 2) at jeg synes at den øvelse gav ok mening for ham uden overligger :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Scoop er 20 mdr., er 69 cm høj og springer indtil videre 30 cm. Vi går langsomt frem, da han jo er et stort skrummel, og der går alligevel et godt stykke tid inden han får lært slalom og vippe.

 

Han tager A brættet sat på laveste højde og han har ikke været på den store balance endnu. Min træner har en baby balance som han er helt vild med. :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...