Hop til indhold

Agilitytræning 2015


PinPoynter
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1,1k
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Min lille djævel er nu 11 måneder - snart et år allerede :shock: - og han er simpelthen bare alt for cool! Havde helt spontant meldt mig på et kursus i går aftes, fordi flere at min agilityvenner skulle med, og så var det kennelfar som skulle undervise, så tænkte at det kunne være hyggeligt :-D Havde aldrig regnet med at Taz ville være så sej! Til normal træning laver vi jo "bare" foundation work, men nu kan jeg så sandelig se at den træning har givet pote! Jeg bliver helt høj over hans fandenivoldskhed og drive altså - han giver den max gas :hjerte:

 

[video=youtube_share;rlgaYGFyft0]

 

Dygtig fyr :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange gange løber I den samme bane under træning? Jeg selv foretrækker at løbe den samme bane max 2 gange. Jeg kan tage del-elementer ud og træne dem, men vil aldrig løbe en hel bane mere end 2 gange.

 

Jeg spørger fordi en af mine træningskammerater terper den samme bane 4-5-6 gange i hvert træningspas og jeg tror det er derfor hendes hund begynder at snuse/finde andre ting mere interessante.

 

Det kommer selvfølgelig an på hunden, men jeg tænker at Leah ville begynde at kede sig lidt hvis hun skulle løbe samme bane så mange gange og vi får jo ikke meget ud af at træne hvis hunden kun reagerer udfra forventning?

 

Jeg vil gerne høre argumenter både for og imod mange gentagelser.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt an på hvad du mener med bane? Vi træner relativt sjældent hele baner. Som regel er det delmomenter på 5-15 forhindringer, med et eller andet tema. Dem løber jeg som regel 2-3 gange, hvis der er en bestemt del der bare ikke vil lykkes for kig, fx et flip eller lign. Så træner jeg evt den lille del et par gange mere, med max belønning på.

 

men det kommer jo også an på hvor motiveret hunden er for opgaven. Karla fx ville sagtens kunne løbe den samme bane igen og igen og stadig synes det var den fedeste fest. Johna ville ikke. Efter 2-3 gentagelser begynder hun at løbe sur i det. Hun løber dog som regel bedst anden eller tredje gang, da hun bruger den første omgang på at forstå hvad hun skal / hvilken rækkefølge. Wilma vil jeg tro bliver som Karla, altså at hun godt kan tåle mange repetitioner uden at dø i det.

 

og sidst men ikke mindst afhænger det af HVAD du træner. En fartbane, hvor det bare gælder om at blæse igennem tunneller og ligeud stræk kan du løbe mange flere gange end du kan en teknisk svær bane, eller en bane med mange slalom o.lign. fordi det er meget mindre mentalt drænende.

 

på mine kursisthold laver jeg som regel 2-3 småmoduler. Det passer som regel med at de kan løbe hvert modul ca 4 gange hver, så jeg forbereder altid minimum 2 baner til hvert modul. Nogle gange når vi kun den ene, fordi der er en masse teknisk vi skal snakke om / nørde med - andre gange når vi begge baner, hvor de så løber dem ca 2 gange hver

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor mange gange løber I den samme bane under træning? Jeg selv foretrækker at løbe den samme bane max 2 gange. Jeg kan tage del-elementer ud og træne dem, men vil aldrig løbe en hel bane mere end 2 gange.

 

Jeg spørger fordi en af mine træningskammerater terper den samme bane 4-5-6 gange i hvert træningspas og jeg tror det er derfor hendes hund begynder at snuse/finde andre ting mere interessante.

 

Det kommer selvfølgelig an på hunden, men jeg tænker at Leah ville begynde at kede sig lidt hvis hun skulle løbe samme bane så mange gange og vi får jo ikke meget ud af at træne hvis hunden kun reagerer udfra forventning?

 

Jeg vil gerne høre argumenter både for og imod mange gentagelser.

 

Er meget enig med Amocca.

 

Argumenter for og imod gentagelser... For gentagelser: "moves" og ting som skal sætte sig i muskelhukommelsen. Dog uden at overbelaste hunden fysisk! Men typisk "små" og korte ting, med hyppig belønning. Imod gentagelser: lige det du selv siger, det bli'r for kedeligt, og rigtig mange hunde kan ikke kapere mange gentagelser. Der er også risiko for at lave endnu flere fejl, hvis man ta'r en hel bane om og om igen, fordi ét sted driller. Og så er det jo fartdræberen nr. 1...

 

Vi træner sjældent hele baner, og er der noget som ikke fungerer bil'r det pillet ud og nørdet. Lige som Amocca er det typisk delbaner på op til ca. 15 forhindringer. Hos Ann-Britt derimod træner vi på laaaaange baner!!! Men de bli'r også delt op i mindre bidder. Det kan f.eks. være 6-7-8 forhindringer ad gangen, som der bli'r virkelig nørdet med. Til aller sidst løber nogle hele banen, men for vores del bli'r det oftest til at der bli'r valgt et stykke af banen ud, som vi har arbejdet med. Så der er "banetræningen" mest for os førere, som skal huske bane og handling, hvor hundene kun løber kortere dele hver gang de er på.

Link til indlæg
Del på andre sites

 

på mine kursisthold laver jeg som regel 2-3 småmoduler. Det passer som regel med at de kan løbe hvert modul ca 4 gange hver, så jeg forbereder altid minimum 2 baner til hvert modul. Nogle gange når vi kun den ene, fordi der er en masse teknisk vi skal snakke om / nørde med - andre gange når vi begge baner, hvor de så løber dem ca 2 gange hver

 

Sådan gør vi også når vi er til træning.

 

Men når vi øver herhjemme har vi fået den vane at sætte en bane op og bare løbe hele banen. Jeg belønner stadig flere steder på banen, fx ved alle felter, men jeg synes stadig vi burde dele det op og øve forskellige slags handling i stedet for bare at tonse banen igennem gang på gang. Det skal jeg lige have snakket med veninderne om.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting som er hårde for mine hunde (fx A-brædt til Duffen) laver de ikke mange gentagelser af, og generelt til træning tager jeg det rimelig stille og roligt, og holder øje med om hunden rent faktisk lærer noget af at gentage fx modulet fremfor at den stresser/har fået nok.

 

Taz er jo ikke så gammel, så ham træner jeg med i 2 timer på hold hver 14. dag (med pauser selvfølgelig). Duffen træner 1 gang om ugen (2 timer med pauser), hvis det går vildt for sig. Så til træning kan de godt klare gentagelser af forskellig art føler jeg.

 

Til kurser presser jeg nok "citronen" en smule mere, men har aldrig oplevet at "gå over stregen", og han kun oplevet hunde som er "på" hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ting som er hårde for mine hunde (fx A-brædt til Duffen) laver de ikke mange gentagelser af, og generelt til træning tager jeg det rimelig stille og roligt, og holder øje med om hunden rent faktisk lærer noget af at gentage fx modulet fremfor at den stresser/har fået nok.

 

Taz er jo ikke så gammel, så ham træner jeg med i 2 timer på hold hver 14. dag (med pauser selvfølgelig). Duffen træner 1 gang om ugen (2 timer med pauser), hvis det går vildt for sig. Så til træning kan de godt klare gentagelser af forskellig art føler jeg.

 

Til kurser presser jeg nok "citronen" en smule mere, men har aldrig oplevet at "gå over stregen", og han kun oplevet hunde som er "på" hele tiden.

 

Lige den dér tror jeg virkelig mange glemmer... Og det er bare SÅ vigtigt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Cassi på kursus om blindcross i lørdags... Desværre nåede vi ikke mere end det, da jeg var lidt en klodsmajor... Hun var dog fin nok til at træne med i går, men hun fik kun lov til at løbe på undervisningsdelen.

 

[video=youtube_share;sBk7CaFMqME]

Jeg kan ikke få linket til at åbne her, men hvis det er det som jeg så på Fb, så er det pænt blæret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså det er jo ofte at det er keglen (handleren) som har brug for lige at få benene til at gøre som hjernen vil, så det sidder i skabet, men der er nemlig mange gange, hvor jeg synes at det tager overhånd....

Nemlig! Folk vil jo gerne bare løbe og løbe - og glemmer at kigge på hvad det gør ved hunden, og om man lærer noget af det som team.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke få linket til at åbne her, men hvis det er det som jeg så på Fb, så er det pænt blæret.

 

Det er den der er på Facebook....

 

******

Efter Cassis stunt i lørdags til konkurrence(hun nåede at tage to spring og så kom hun ellers kurende hen af gulvtæppet) besluttede jeg at hun absolut intet vildt skulle lave før efter vi har være i Finland. Hun fik dog lov til lige at hoppe lidt spring efter jeg havde haft hold i dag. Hun bliver tit brugt til at vise ting, og havde stået og brokket sig noget over ikke at være med. Og hvor kan hun efterhånden mange ting. Jeg elsker at træne med hende.

 

Og så fik jeg talt med min træner omkring ham lillebror. Han er fuldstændig som Cassi var da hun begyndte at træne for alvor(han er så startet et halvt år senere). Der er så meget power og lyst til at skulle fremover jorden at det er på kanten til at blive for meget for hvad jeg kan følge med til. Så planen et egentlig at der bare skal arbejdes på rent basic handling med ham. Men lige nu er det bare en sejr at han bliver hos mig og ikke har travlt med at skulle ud til alle andre...

Link til indlæg
Del på andre sites

Men lige nu er det bare en sejr at han bliver hos mig og ikke har travlt med at skulle ud til alle andre...

Det ER altså også bare det allervigtigste, hvis man nogensinde skal ud at konkurrere. Kender mere end en, der ikke har fokuseret nok på kontrol/fokus, og de har måtte opgive konkurrencer, fordi hunden finder ud af at det er sjovere at løbe rundt udenfor banen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så ahr vi været til (som altid) knaldgodt springteknikkursus med Rikke Wriedt! Iso og jeg har jo været til Rikke-springteknik før, men vi har virkelig godt af at få det gentaget - og ikke mindst at få Rikkes kyndige øjne på os. Og søreme om ikke vi fik ros! Rikke syntes der var sket rigtig meget med Iso, så træningen har sgu gjort noget. Det er jo dejligt at få bekræftet at Iso's springteknik ikke fejler noget, selv om det så betyder at en stor del af hendes nedrivninger er min skyld... :lol: Ej, sådan er det jo ikke helt, for Iso slukker for hjernen og sjusker indimellem, og det er i hvert fald ikke min skyld! Det går også rigtig meget bedre med hendes nedrivninger til træning, når vi træner hos AB er nedrivningerne faktisk ikke det store problem. Men indimellem er der et enkelt spring som hun bare ikke KAN få sig selv til at springe ordentligt over, og det er svært at få ud af hendes hoved igen.

 

Kurset varede hele dagen, fra 9 ti 16, så vi fik virkelig nørdet og kom en hel del igennem. Der var også et par øvelser som Iso og jeg aldrig har prøvet før, så selv om det hverken er vores første eller andet Rikke-kursus fik vi noget nyt med hjem! :5up:

@Camilse - skal du på banegennemgangskurset? Det kunne jeg SÅ godt tænke mig, men kan selvfølgelig ikke den dag... :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Lille Wille har sidste gang til hvalpeagility på onsdag og så starter hun på de store hundes hold efter nytår. Må se om jeg kan optage lidt video af hende næste gang. Hun er supersød når hun arbejder. Hun er anderledes end begge de andre. Hun har intet af Johnas "gør jeg det mon rigtigt" tøven, men heller ikke Karlas utålmodighed og stress over ting hun ikke forstår... Hvis jeg kan få hende til at holde fokus tænker jeg hun kan blive en mageløs agilityhund, også selvom hendes intensitet ikke er lige så høj på agilitybanen som den er i jagttræningen....

 

Problemet er fokus pt. Hun bliver let distraheret, men hun er jo også unghund med stort U. Og så er hun lidt en sjuskedorte, ikke så interesseret i at gøre ting rigtigt, hvis hun bare kan gøre dem hurtigt. Og så er hun frygtløs og giver mig dårlige nerver. Vippenedslaget er jordens mest fantastiske ting, så den banker hun frem og tilbage hvis hhun ser sit snit til det og Hun tog to spring på 60 cm igår fordi jeg ikke ar opmærksom... Sindssyge lille køter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Glæder mig så meget til DAL i weekenden. Vi kunne ikke komme til træning i mandags pga. det lille monster skulle i narkose, og vejret har bare ikke været til at jeg kunne overbevise mig selv om at hjemmetræning var sjovt.

Men har lovet mig selv at selvom træning i klubben holder vinterferie i denne måned så skal vi ikke kede os. Der er booket enetimer hos Sanne, så det bliver spændende. Har ikke prøvet at være hos hende før. Enetimerne bliver dog delt med en anden fra klubben, da Aya ikke ville kunne holde særlig længe hvis det kun var os der var fokus på.

og så er active-dog hallen booket i næste uge, til noget alene træning med en anden fra klubben.

Gosh jeg glæder mig som et lille barn til stævnesæsonen går i gang igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...