Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Jeg tænker nu at det giver god mening at træne afleveringen seperat hvis man ikke står med en hund der har et klart billede af at alt man får i munden skal man skynde sig væk med. Som det er pt. Har Calle absolut ingen intention om at være i nærheden af mig med mindre han er ret overbevist om at få noget som er lige så godt.

 

Men tror jeg vil prøve MMs metode af... Han er jo ret ferm til det næsetouch... Og så må frøken grum bare blande sig uden om!

Link til indlæg
Del på andre sites

@AnneMangetal Der er desværre ingen tvivl om at han har det super fedt selv. Det er en af forskellen på ham og storesøster. Hende kan jeg ikke slippe for når hun får sit legetøj,mig hun har en kæmpe fest bare jeg holder i rebet. Calle har lavet de samme lege som hvalp, og han synes da også det er fedt at lege med mig, men slet slet ikke på samme måde som Cassi.
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nu at det giver god mening at træne afleveringen seperat hvis man ikke står med en hund der har et klart billede af at alt man får i munden skal man skynde sig væk med. Som det er pt. Har Calle absolut ingen intention om at være i nærheden af mig med mindre han er ret overbevist om at få noget som er lige så godt.

 

Men tror jeg vil prøve MMs metode af... Han er jo ret ferm til det næsetouch... Og så må frøken grum bare blande sig uden om!

 

Det har i hvertfald været ret nemt at lære mine.

 

Bamse har lidt sværere ved det, da han jo er så "veltrænet" ifht. en vældig forstærket "her" position og det er der man aflevere genstande i hans verden og så tygger han helt tosset i forventning om den belønning der kommer liiiiige om lidt, når jeg har fået mine langsomme hænder ned og taget genstanden.

Det tager sgu' for lang tid, for min utålmodige hund :blink:

 

For mig er afleveringen og selve søget to vidt forskellige ting og glæden ved søget har jo ikke nødvendigvis det fjerneste med afleveringen at gøre.

De to ting kan sagtens trænes selvstændigt og søget for mine hunde, forstærkes jo netop af fundet af genstanden som er = Giga belønning når de kommer hjem med den.

 

Efterhånden som de er sikre på afleveringen (det er de normalt ret tidligt i livet), så kobler jeg den ud i feltsøgslignende miljøer og bygger lige så stille afstand og sværhedsgrad på ifht. terræn, synlighed, tilgængelighed, antal genstande osv.

 

Jeg har også trænet en viiiiirkelig eksplosiv start på søget på hos Yoda, fordi det er en decideret forstærker for aflevering, at han får "go" til at spurte afsted og finde den næste og det er trænet helt for sig selv.

På den måde kan jeg nemmere pille belønningerne af mellem genstandene, uden han går død ved 3-4 genstand fordi det er svært og han endnu ikke har fået en "reel" belønning for de første 2-3 genstande.

 

Har været nød til at pille tingene meget fra hinanden med Yoda, fordi det ikke var en øvelse der faldt ham naturligt og det er mega lærerigt at have sådan en hund.

Man får virkelig tænkt over nogle detaljer og får arbejdet med de forskellige momenter hver for sig og finder ud af, at selve søget også kan pilles ud og deles op i rigtig mange momenter.

Det er mega sjovt og har efterhånden en hund der er super stærk i øvelsen og eeeeeelsker den, nu han har forstået hvad det går ud på.

 

Er vild med den øvelse!!

Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M lad os nu sige man gør det som på din video. Calle har jo både næsetarget som er fint, fint og med lidt hjælp forstod han også at dutte på genstand. Det er sjovt at dutte på ting, synes han. Prøvede at kaste genstanden, han tager den i munden, lægger sig og tygger løs i den. Hvordan får man hunden til at forstå at den skal tilbage igen til en?
Link til indlæg
Del på andre sites

@Miss_M lad os nu sige man gør det som på din video. Calle har jo både næsetarget som er fint, fint og med lidt hjælp forstod han også at dutte på genstand. Det er sjovt at dutte på ting, synes han. Prøvede at kaste genstanden, han tager den i munden, lægger sig og tygger løs i den. Hvordan får man hunden til at forstå at den skal tilbage igen til en?

 

Jeg startede med at have genstanden i hånden og så næsetarget på den en del gange så den ligesom bliver en del af billedet inde hos mig i hånden og med Kaia havde jeg lidt fat i den, så hun ikke kunne skride med den :lol: De første 2-3 gange ville hun nemlig gerne bare snuppe den og smutte og det ville jeg ikke have hun fik succes med, så fejlede hende for det og repeterede vist håndtaget imellem, hvis jeg husker rigtigt.

Vil ikke fejle mere end 2 gange i træk for det er = Eksplosion af tilbud og frustration, så der er jeg nød til at sætte kriteriet ned.

 

Derefter så havde jeg den i den ene hånd, præsenterede den ligeforan den anden hånd, som jeg så åbnede samtidig med at hunden bed om genstanden. Med Bamse og Yoda gik det ret nemt, for de berørte selv hånden meget hurtigt.

Kaia havde også en tendens til at skride med genstanden, hvis muligt.

Men der sad jeg bare så hun var ret tæt på en mur og så var det jo lige så nemt at bevæge sig mod hånden for hende, som jo kunne præsenteres i det hun bevægede sig, som at smutte med genstanden = jeg havde både venstre og højre hånd i brug.

Al bevægelse mod hånden blev belønnet med et klik - Så fik jeg ligesom brudt mønstret ret hurtigt og efter nogle få vel-timede klik, så søgte hun selv hånden.

 

Men inden da, havde jeg repeteret håndtarget rigtig, rigtig mange gange, så det sad 110% på rygmarven, inden genstanden overhovedet kom i spil.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror jeg har fået hul på problemet.

 

Hvis der er noget han synes er fedt, så er det at hive i et stykke legetøj sammen med Cassi. Han kan finde på at stille sig med et stykke legetøj helt oppe i fjæset på hende, og hvis hun har noget i munden er han ikke bleg for at tage fat i det, heller ikke selvom hele gebisset bliver vist.

 

Så igår blev Cassi smidt ud af stuen og og så tog jeg en bidepølse frem og lavede lidt trækkeleg med ham, slap meget kortvarigt(den forlod aldrig min hånd) og forsatte træklegen. Da han havde fattet at vi kunne lege sammen, så blev den kastet lidt væk og han kom tilbage med legetøjet(afleverede ikke i hånden men kom tilbage og lagde sig foran mig med den på gulvet, så det var da fremskridt).

 

I dag kørte vi samme leg og efter to gange med ruskeleg så kom den første gang direkte til hånden :banan: Vi prøvede endda med forskelligt legetøj og han syntes det var FEEEEEEDT... SÅ tror bare vi skal arbejde videre fra legen. Når vi ikke skal bruge feltsøget til konkurrence foreløbigt sker der jo intet ved at lege meget med genstandene. Tænker at det når det er ret sikkert så kan der blive kørt en slipkommando på.

 

Ih, er så glad, så har han da præsteret noget fornuftigt i dag :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan fortælle mig om der findes noget skriftligt vedr. DcH's træningsmetoder? Altså, jeg ved godt det med at det skal være positivt, og med respekt for hunden osv. Det jeg har brug for er en beskrivelse af de enkelte træningsmoduler, hvad man gør, og især hvad man ikke må gøre. Jeg har kigget i årbogen, men der står ikke noget ned i detaljer.

Eller er der nogen af alle jer, der har træneruddannelse, der kan hjælpe mig?

 

Mit problem er, at min træner pludselig har fået den idé, at jeg (og et par andre på holdet) ikke må træne rundering som vi gør :shock:. Det er jeg rigtig ærgerlig over, da jeg endelig har fået gang i det store skrummel - og han elsker pludselig at rundere.

 

På opfordring fra mange her på HF har jeg forsøgt at vende billedet, sådan at figuranten er det sjoveste i verden - og jeg har fundet en figurant, som er hammer god til det.

Han starter ham op med leg med en bidepølse, hvorefter han løber ud og stiller sig. Når Sinus er løbet ud til ham og har gøet (tit meget længe, hvor han før slet ikke gad gø overhovedet) får han så igen bidepølsen som belønning, og de/vi leger trækkeleg til den store guldmedalje.

Men nu er bidepølsen pludselig blevet det store issue…. Og da jeg bad om en forklaring på hvorfor den ikke må bruges fik jeg beskeden ”at det bruger vi ikke i DcH” :stupid:

 

Personligt tror jeg jo at det handler om en træner, der ikke har formået at få min hund til at rundere, og nu har en udefrakommende løst problemet over ganske kort tid. Så der er gået personfnidder og politik i det.

Derfor vil jeg gerne se det på tryk, at det ikke er metoder man bruger i DcH....

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan fortælle mig om der findes noget skriftligt vedr. DcH's træningsmetoder? Altså, jeg ved godt det med at det skal være positivt, og med respekt for hunden osv. Det jeg har brug for er en beskrivelse af de enkelte træningsmoduler, hvad man gør, og især hvad man ikke må gøre. Jeg har kigget i årbogen, men der står ikke noget ned i detaljer.

Eller er der nogen af alle jer, der har træneruddannelse, der kan hjælpe mig?

 

Mit problem er, at min træner pludselig har fået den idé, at jeg (og et par andre på holdet) ikke må træne rundering som vi gør :shock:. Det er jeg rigtig ærgerlig over, da jeg endelig har fået gang i det store skrummel - og han elsker pludselig at rundere.

 

På opfordring fra mange her på HF har jeg forsøgt at vende billedet, sådan at figuranten er det sjoveste i verden - og jeg har fundet en figurant, som er hammer god til det.

Han starter ham op med leg med en bidepølse, hvorefter han løber ud og stiller sig. Når Sinus er løbet ud til ham og har gøet (tit meget længe, hvor han før slet ikke gad gø overhovedet) får han så igen bidepølsen som belønning, og de/vi leger trækkeleg til den store guldmedalje.

Men nu er bidepølsen pludselig blevet det store issue…. Og da jeg bad om en forklaring på hvorfor den ikke må bruges fik jeg beskeden ”at det bruger vi ikke i DcH” :stupid:

 

Personligt tror jeg jo at det handler om en træner, der ikke har formået at få min hund til at rundere, og nu har en udefrakommende løst problemet over ganske kort tid. Så der er gået personfnidder og politik i det.

Derfor vil jeg gerne se det på tryk, at det ikke er metoder man bruger i DcH....

Der fintes intet forbud eller lign imod bidepøller;) heldigvis da, for det er ofte en rigtig god form for belønning;)

bed træneren om at tage på kursus eller finde et familiehundehold at træne;)

Link til indlæg
Del på andre sites

På opfordring fra mange her på HF har jeg forsøgt at vende billedet, sådan at figuranten er det sjoveste i verden - og jeg har fundet en figurant, som er hammer god til det.

Han starter ham op med leg med en bidepølse, hvorefter han løber ud og stiller sig. Når Sinus er løbet ud til ham og har gøet (tit meget længe, hvor han før slet ikke gad gø overhovedet) får han så igen bidepølsen som belønning, og de/vi leger trækkeleg til den store guldmedalje.

.

 

Det er en god gammel, velkendt metode som er blevet brugt i årevis i hundeverdenen - også i DcH.

Der er mange måder at bygge en en runderingsøvelse op på og intet "ulovligt" i at bruge en bidepølse som belønning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Er der nogen der kan fortælle mig om der findes noget skriftligt vedr. DcH's træningsmetoder? Altså, jeg ved godt det med at det skal være positivt, og med respekt for hunden osv. Det jeg har brug for er en beskrivelse af de enkelte træningsmoduler, hvad man gør, og især hvad man ikke må gøre. Jeg har kigget i årbogen, men der står ikke noget ned i detaljer.

Eller er der nogen af alle jer, der har træneruddannelse, der kan hjælpe mig?

 

Mit problem er, at min træner pludselig har fået den idé, at jeg (og et par andre på holdet) ikke må træne rundering som vi gør :shock:. Det er jeg rigtig ærgerlig over, da jeg endelig har fået gang i det store skrummel - og han elsker pludselig at rundere.

 

På opfordring fra mange her på HF har jeg forsøgt at vende billedet, sådan at figuranten er det sjoveste i verden - og jeg har fundet en figurant, som er hammer god til det.

Han starter ham op med leg med en bidepølse, hvorefter han løber ud og stiller sig. Når Sinus er løbet ud til ham og har gøet (tit meget længe, hvor han før slet ikke gad gø overhovedet) får han så igen bidepølsen som belønning, og de/vi leger trækkeleg til den store guldmedalje.

Men nu er bidepølsen pludselig blevet det store issue…. Og da jeg bad om en forklaring på hvorfor den ikke må bruges fik jeg beskeden ”at det bruger vi ikke i DcH” :stupid:

 

Personligt tror jeg jo at det handler om en træner, der ikke har formået at få min hund til at rundere, og nu har en udefrakommende løst problemet over ganske kort tid. Så der er gået personfnidder og politik i det.

Derfor vil jeg gerne se det på tryk, at det ikke er metoder man bruger i DcH....

Sikke noget sludrer fra den træner. Hvis en på det hold jeg træner har en problem som jeg ikke kan løse, og en anden så løser det. Så vil jeg da bare være glad for at det er blevet løst. Så længe belønningen er positiv forstærkning. Så er der ingen regler for hvordan belønningen skal og ikke skal være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sikke noget sludrer fra den træner. Hvis en på det hold jeg træner har en problem som jeg ikke kan løse, og en anden så løser det. Så vil jeg da bare være glad for at det er blevet løst. Så længe belønningen er positiv forstærkning. Så er der ingen regler for hvordan belønningen skal og ikke skal være.

 

Jeg undrer mig jo også over at han ikke er glad på mine vegne over at det nu er lykkedes, og at han ikke stille og roligt putter den viden ned i sin træner-værktøjskasse til brug en anden gang :hmm:

Men jeg har desværre før oplevet, at han ikke kan glæde sig over at andre får succes med deres hunde - og specielt når "guldkornene" ikke er kommet fra ham.

 

Har talt med bestyrelsen, og de siger at det står ham frit for at bestemme hvordan man skal træne på hans hold - men at det står mig frit for at træne det når den officielle træning er slut.

Men ville bare gerne ha' noget på skrift, for jeg fornemmer at meget er tolkninger og holdninger, og ikke faktuelt. Det nemmeste ville være at skifte hold, der er bare ingen ledige pladser, så jeg hænger fast :evil:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der står ingenting om noget så basalt som hvordan man belønner sin hund.

Derfor vil du ikke kunne finde noget på skrift om det.

 

DcH har nogle overordnede retningslinjer for at træning skal foregå på en ordentlig og etisk korrekt måde, men intet der går i sådanne tåbelige detaljer.

 

Jeg kan blive rødglødende over at høre om sådanne trænere. Det er sådan nogle forstokkede typer der giver Dch et dårligt ry.

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig må du bruge bidepølle som belønning - hvad hulen er det da for et fjols af en træner :shock:

 

Jeg bruger da selv bold, andre bruger fleecetov, eller "bare" dåser med guffer i - det er da helt op til den enkelte HF hvordan de belønner deres hund ;-)

 

Synes da helt sikkert at hvis det fungere for din hund så siger du bare at sådan vil du gerne have det - for de fungere bedst for din hund

Så må han acceptere det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er op til den enkelte klub (inden for positive træningsmetoder) at selv bestemme hvordan man træner i klubben.

yderligere er der jo stor forskel inden for hver enkelt træner hvordan man griber tingene an, alt efter erfaring fra tidligere. Så selv i vores klub hvor al træning på alle hold er ens er der forskel pp hvad der rådes til, og hvad der kommer af input :)

 

men når det er sagt så er det altså op til trænerne at afhjælpe problemer og kan de ikke løse dem, så må de jo finde sig i at hundeførerne finder andre metoder! sorry to say men den træner burde have et los bag i!! En adfærd bliver kun forstærket (sandsynligheden for at den gentager sig) ved at bruge en forstærkning (belønning) som er forstærkende, altså en belønning som hunden er glad ved!

 

Man kunne håbe pågældende træner læste med herinde!

 

Fint han synes det skal trænes på en anden måde, hvis det altså virkede!!

 

i vores klub klikkertræner vi, og mange tror fejlagtigt at man så kun kan sætte øvelserne og træningen op på en måde! Men vi var et runderingshold i engen med den ene af vores trænere i lørdags, hun er helt enorm dygtig til at se den enkelte hund! Ikke én (jo de to schæfere men ellers) havde samme træningssetup - så det var 4 forskellige setup for at skabe succes ved 5 forskellige hunde!

 

I øvrigt er det det første vi lærer i vores klub, find ud af hvilket legetøj din hund er vild med og dyrk det! For det er ligepræcis sådanne forstærkninger der skal trække de store øvelser for rigtig mange af hundene!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig jo også over at han ikke er glad på mine vegne over at det nu er lykkedes, og at han ikke stille og roligt putter den viden ned i sin træner-værktøjskasse til brug en anden gang :hmm:

Men jeg har desværre før oplevet, at han ikke kan glæde sig over at andre får succes med deres hunde - og specielt når "guldkornene" ikke er kommet fra ham.

 

Har talt med bestyrelsen, og de siger at det står ham frit for at bestemme hvordan man skal træne på hans hold - men at det står mig frit for at træne det når den officielle træning er slut.

Men ville bare gerne ha' noget på skrift, for jeg fornemmer at meget er tolkninger og holdninger, og ikke faktuelt. Det nemmeste ville være at skifte hold, der er bare ingen ledige pladser, så jeg hænger fast :evil:

 

Kunne det bunde i at det i noget tid har været drøftet at man ikke må fremprovokere agressivitet i runderingen? Jeg ved at der mange steder er diskuteret at den gamle metode skrinlægges, altså hvor figuranten truer hunden til at hidse sig op? Problemet med denne metode er jo, at hunden bliver pisse ustabil og usikker, og det kan resultere i uheldig adfærd. Pågældende træner har så bare fuldstændig misforstået hele diskussionen.... Men det kunne være du skulle spørge ham om det er der problemet er (og forklare forskellen):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig må du bruge bidepølle som belønning - hvad hulen er det da for et fjols af en træner :shock:

 

Jeg bruger da selv bold, andre bruger fleecetov, eller "bare" dåser med guffer i - det er da helt op til den enkelte HF hvordan de belønner deres hund ;-)

 

Synes da helt sikkert at hvis det fungere for din hund så siger du bare at sådan vil du gerne have det - for de fungere bedst for din hund

Så må han acceptere det ;-)

 

Helt enig med bodeval - og heldigvis for det for det sidste år har vi da siddet i den samme bestyrelse.

 

Find det der virker for hunden og brug det.

Den gode træner er den træner, som forstår at læse hunden og sætte øvelserne op, så de passer til hunden (og hundeføreren)

 

At din træner ikke bryder sig om bidepøller som belønning er en personlig ting. Det har intet med DCH at gøre.

 

Tror at han ville få trækninger af den måde, som jeg indimellem belønner Liva med hendes træktov - det bedste hun ved er nemlig meget voldsom trækkeleg, hvor jeg næsten "svinger" hende rundt i luften.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kunne det bunde i at det i noget tid har været drøftet at man ikke må fremprovokere agressivitet i runderingen? Jeg ved at der mange steder er diskuteret at den gamle metode skrinlægges, altså hvor figuranten truer hunden til at hidse sig op? Problemet med denne metode er jo, at hunden bliver pisse ustabil og usikker, og det kan resultere i uheldig adfærd. Pågældende træner har så bare fuldstændig misforstået hele diskussionen.... Men det kunne være du skulle spørge ham om det er der problemet er (og forklare forskellen):-)

 

Tak for input - det vil jeg helt sikkert vende med ham.

Bare for at være helt sikker på hvad du mener, er det så den metode hvor figuranten bruger "stok/pisk" for at hidse hunden op? Har f.eks. set det i schæferhunde-regi.... al la det her:

PH.JPG

 

For det kan jo overhovedet ikke sammenlignes med det vi gør. Sinus har det herligt, og synes det er sjovt. Nu får vi bare tændt nogle drifter, som jeg førhen ikke vidste han havde :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input - det vil jeg helt sikkert vende med ham.

Bare for at være helt sikker på hvad du mener, er det så den metode hvor figuranten bruger "stok/pisk" for at hidse hunden op? Har f.eks. set det i schæferhunde-regi.... al la det her:

[ATTACH=CONFIG]124124[/ATTACH]

 

For det kan jo overhovedet ikke sammenlignes med det vi gør. Sinus har det herligt, og synes det er sjovt. Nu får vi bare tændt nogle drifter, som jeg førhen ikke vidste han havde :shock:

 

Nej, det gik man væk fra i DcH programmet da biddet gik ud af runderingen. Det jeg mener er, når figuranten fx tager bidepøllen og hopper truende mod hunden, så hunden bliver tændt på den aggressive måde. Den metode vi (de fleste) bruger i dag, er jo at hunden runderer for at få sin belønning, i stedet for at rundere fordi den er sur eller bange. Runderingen i dag bærer præg af ekstremt figurant(lalle)glade hunde, som oftere har problemer med at de kysse figuranten, end at de napper:-) Den "gamle" metode øger risikoen for bid og lignende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for input - det vil jeg helt sikkert vende med ham.

Bare for at være helt sikker på hvad du mener, er det så den metode hvor figuranten bruger "stok/pisk" for at hidse hunden op? Har f.eks. set det i schæferhunde-regi.... al la det her:

[ATTACH=CONFIG]124124[/ATTACH]

 

For det kan jo overhovedet ikke sammenlignes med det vi gør. Sinus har det herligt, og synes det er sjovt. Nu får vi bare tændt nogle drifter, som jeg førhen ikke vidste han havde :shock:

 

I bidearbejdet bruger man ikke pisken for at hidse hunden op (eller nogen gør måske), men det er ikke det setuppet går ud på :) pisken bruges for at ligge belastningen på hunden, som ikke må slippe / få løst bid under biddet trods en belastning. Det skal efterligne rigtig forsvarsarbejde hvor hunden henter en undsluppet og selv om denne truer hunden skal hunden ikke vige i sit bid, den skal holde fast og må ikke tygge!

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, det gik man væk fra i DcH programmet da biddet gik ud af runderingen. Det jeg mener er, når figuranten fx tager bidepøllen og hopper truende mod hunden, så hunden bliver tændt på den aggressive måde. Den metode vi (de fleste) bruger i dag, er jo at hunden runderer for at få sin belønning, i stedet for at rundere fordi den er sur eller bange. Runderingen i dag bærer præg af ekstremt figurant(lalle)glade hunde, som oftere har problemer med at de kysse figuranten, end at de napper:-) Den "gamle" metode øger risikoen for bid og lignende.

 

Du har ret den mulighed har jeg ikke lige overvejet, ud fra ts forklaring er det ikke helt klart hvad der foregår, bliver hunden glad og vil lege med bidepøllen ? Eller forskrækker figuranten den og får den til at gø/angribe bidepøllen? Det er jo ret væsentlig, er det det sidste der sker så har træneren ret, det bør ikke bruges i DcH

Link til indlæg
Del på andre sites

@Hofferne jeg kom til at tænke på om I er flere på holdet der synes han er dårlig til at problemløse, og når så I selv problemløser så skaber det problemer. For så synes jeg at alle jer på holdet der har det sådan (jo flere jo bedre) skal tage de konkrete situationer op med træningslederen. Står I mange og ikke er tilfredse med det I betaler for, så skal de tage det seriøst! :)
Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...