Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

@Hofferne jeg kom til at tænke på om I er flere på holdet der synes han er dårlig til at problemløse, og når så I selv problemløser så skaber det problemer. For så synes jeg at alle jer på holdet der har det sådan (jo flere jo bedre) skal tage de konkrete situationer op med træningslederen. Står I mange og ikke er tilfredse med det I betaler for, så skal de tage det seriøst! :)

 

Det er faktisk dér vi er. Holdet består af 11 hundeførere, hvoraf vi er 5 der ikke føler vi får den hjælp vi har brug for. Vi føler også vi blir hæmmet når vi forsøger at hjælpe hinanden. Eller udtrykt anderledes så er de 6 andre ligeglade, de gør det de blir bedt om - bum! De har ingen ønsker om udvikling og konkurrencer osv.

 

Det hele har været vendt hos klubbens ledelse - og vi er "heldige" at klubbens formand er blandt de 5, der ikke er 100% tilfredse, så han ved hvad vi mener. Men jeg tror problemet hedder "træner-mangel" derfor vælger man bare at snakke om tingene, der sker ikke rigtig mere. Desværre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk dér vi er. Holdet består af 11 hundeførere, hvoraf vi er 5 der ikke føler vi får den hjælp vi har brug for. Vi føler også vi blir hæmmet når vi forsøger at hjælpe hinanden. Eller udtrykt anderledes så er de 6 andre ligeglade, de gør det de blir bedt om - bum! De har ingen ønsker om udvikling og konkurrencer osv.

 

Det hele har været vendt hos klubbens ledelse - og vi er "heldige" at klubbens formand er blandt de 5, der ikke er 100% tilfredse, så han ved hvad vi mener. Men jeg tror problemet hedder "træner-mangel" derfor vælger man bare at snakke om tingene, der sker ikke rigtig mere. Desværre!

 

I kan ikke få lov at være med på B-holdet?

For det lyder ikke optimalt :S

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige en lille video af lillebror..

 

Næste gang skal vi nok ikke kaste den så langt væk, men han er da trods alt gået fra slet ikke at ville aflevere, til at søge hånden(når han lige har fundet tilbage igen).

 

Jeg tænker lige umiddelbart på at du gør alt for meget ud af at han skal aflevere til hånd :confused:

I min verden så gælder det i første omgang om at han løber hurtigt ud og hjem og ikke så meget om afleveringen

 

Prøv evt. vende siden lidt til ham når han kommer og gå et par skridt væk og så ROS ROS DYGTIG ECT. når han kommer - IKKE gribe efter tingen men klappe ham på siden eller brystet i mens i evt går et par skidt

så han bliver ved dig med tingen i munden

Du skal være ligeglad med den ting - det er ham du vil se ;-)

Derud over kan du træne aflevering ved at sætte hunden foran dig og sige apport og slip - træn også her at klappe hunden inden du siger slip så den ikke forbinder hånden som nærmere sig med at den skal slippe

når den så kan sidde foran dig med tingen i munden så tager du et skidt baglæns og siger "her" og får ham ind foran dig igen og klapper igen inden du siger slip

Når den kan det så kan den også når du pludselig en dag siger her når du har kastet tingen :-P

 

det hele er bare et spørgsmål om øvelse og igen øvelse ;-)

 

Håber du forstår hvad jeg mener - det er utroligt svært at forklare og meget nemmere at vise :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er faktisk dér vi er. Holdet består af 11 hundeførere, hvoraf vi er 5 der ikke føler vi får den hjælp vi har brug for. Vi føler også vi blir hæmmet når vi forsøger at hjælpe hinanden. Eller udtrykt anderledes så er de 6 andre ligeglade, de gør det de blir bedt om - bum! De har ingen ønsker om udvikling og konkurrencer osv.

 

Det hele har været vendt hos klubbens ledelse - og vi er "heldige" at klubbens formand er blandt de 5, der ikke er 100% tilfredse, så han ved hvad vi mener. Men jeg tror problemet hedder "træner-mangel" derfor vælger man bare at snakke om tingene, der sker ikke rigtig mere. Desværre!

 

Hvis formanden er med så bed ham da om at sende træneren på efter udd - der er et super fint kursus med "opsøgning" af figurenter på programmet - måske det var en ide ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker lige umiddelbart på at du gør alt for meget ud af at han skal aflevere til hånd :confused:

I min verden så gælder det i første omgang om at han løber hurtigt ud og hjem og ikke så meget om afleveringen

 

Prøv evt. vende siden lidt til ham når han kommer og gå et par skridt væk og så ROS ROS DYGTIG ECT. når han kommer - IKKE gribe efter tingen men klappe ham på siden eller brystet i mens i evt går et par skidt

så han bliver ved dig med tingen i munden

Du skal være ligeglad med den ting - det er ham du vil se ;-)

Derud over kan du træne aflevering ved at sætte hunden foran dig og sige apport og slip - træn også her at klappe hunden inden du siger slip så den ikke forbinder hånden som nærmere sig med at den skal slippe

når den så kan sidde foran dig med tingen i munden så tager du et skidt baglæns og siger "her" og får ham ind foran dig igen og klapper igen inden du siger slip

Når den kan det så kan den også når du pludselig en dag siger her når du har kastet tingen :-P

 

det hele er bare et spørgsmål om øvelse og igen øvelse ;-)

 

Håber du forstår hvad jeg mener - det er utroligt svært at forklare og meget nemmere at vise :lol:

 

Jeg forstår du mener, men vi træner på ingen måde aflevering på den video :vedikke: Jeg har et mål, han skal komme tilbage med sit legetøj med mig fordi han får leg. Det er jo netop det jeg forsøger at få frem(jeg kommenterer endda selv på det at han ikke er så hurtig tilbage, men nu er det første gang han får lov til det uden for).

 

Jeg har været nødt til at arbejde ud fra det billede, for ellers er det slet ikke muligt at nå frem til hurtigt hjemløb osv. Han gav mig bogstaveligt talt fingeren for han havde kæmpe fest med sit legetøj og så kunne jeg ellers spille vild og åndssvag. Han havde sit legetøj, bum basta! Så jeg har måtte få ham til at forstå at legetøjet er sjovere hos mig, end når han bare har det for sig selv. Festen er sjovest når vi er sammen om det. Og det arbejder vi stadig stille og roligt på. En aflevering er laaaaaaaangt væk, og apport er nok en by i Rusland og slet ikke noget vi har i tankerne. Som nævnt er det jeg gerne vil have ud af det her at han kommer tilbage med genstandene fra feltet.

 

At slippe genstanden fordi jeg griber frem mod ham bliver næppe et issue, det er nok mere den anden vej rundt, at få ham til at slippe genstanden :roll:

 

 

Calle er en lidt spøjs eksistens. Alt hvad jeg troede jeg vidste om hundetræning er der vendt op og ned på efter jeg har fået ham. Dem der tror man får alt foræret bare fordi man har valgt at få en sort-hvid fartdjævel skulle komme og møde ham, for alt det med at ville please sin fører m.m. kender han intet til :genert:

Lige nu er et af de store mål at kunne gå fri ved fod på sidste halvdel af parkeringspladsen. Når vi overskrider halvdelen er vi ude over hans comfortzone og alt er pludselig nyt og fremmed. Nå, men en dag ender han jo nok med at blive en arbejdslidderlig border collie som sin storesøster. Han er jo kun knap 9 måneder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok - det var bare min umiddelbare tanke da jeg så filmen ;-)

du har hånden rakt frem - for mig betyder det aflevere - måske også for hunden ???

Hvis du vil træne som tarket (jeg har ingen erfaring der ;-)) så skal du vist bare have ham til at "Dutte" med snuen på hånden

og til sidst også med genstanden i hånden

(vi har en "hard cord" bruger af det i klubben - så har hørt lidt - hi hi )

 

Ja ikke alle hunde er ens - det man tror virker på den ene - ja det duer dælme ikke på den næste :lol:

 

et var kun ment som lidt inspiration - kan man bruge det er det fint - kan man ikke - ja så "hopper" man bare over ;-)

 

god weekend :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Helt ok - det var bare min umiddelbare tanke da jeg så filmen ;-)

du har hånden rakt frem - for mig betyder det aflevere - måske også for hunden ???

Hvis du vil træne som tarket (jeg har ingen erfaring der ;-)) så skal du vist bare have ham til at "Dutte" med snuen på hånden

og til sidst også med genstanden i hånden

(vi har en "hard cord" bruger af det i klubben - så har hørt lidt - hi hi )

 

Ja ikke alle hunde er ens - det man tror virker på den ene - ja det duer dælme ikke på den næste :lol:

 

et var kun ment som lidt inspiration - kan man bruge det er det fint - kan man ikke - ja så "hopper" man bare over ;-)

 

god weekend :-D

 

Det kan være videoen snyder, men har nu bare hånden nede langs siden :genert: Det er i hvert fald det der var meningen. Man kan hurtigt gøre ting man ikke lige har planlagt... Nej, vi træner ikke target på nogen måde... Det er bestemt ikke fordi det ikke kan bruges, men lige der hvor vi var for et par dage siden og hvor vi er lige nu, så passer det ikke ind. Så snart han er 100 % overbevist om at det er fedt at komme ind til mig, så kan vi arbejde med alt det :blink:

 

Kan så sige at han her til morgen for første gang kom springene op i sengen med et stykke legetøj, som jeg så blev tvunget til at skulle lege med :klap:

 

 

****************************

 

I dag til træning prøvede vi af med en anden ting, nemlig med hans apport. Sidst han havde den i munden kunne jeg prise mig lykkelig for at han altid lægger sig på sin dækkkommando, for ellers havde jeg ikke fået fat i ham... Målet var bare at han skulle følge mig når jeg slap, og bingo, et gjorde han uden at tøve. Det er jo lige før at jeg rent faktisk tror vi kan få indlært en apport med tiden.

 

han fik lov til at arbejde lidt med sin fremadsendelse, han er jo ellevild, fordi han ved at det betyder bold, så han er næsten ikke til at holde. Senere skulle han prøve at løbe frem til et låg m. godbid to meter fra startporten og så dække(han træner aldrig med target på sin fremadsendelse) og han smuttede da afsted for fulde drøn, over låget og stoppede så og gloede beklagende på mig, for hvor blev den dumme bold af :roll:

 

Han er altid lidt flyvsk i starten af træningen, der er så mange hunde han gerne vil hilse på og så mange ting han gerne vil snuse til, men han præsterede at holde kontakten selvom han kom helt tæt på de andre hunde. Han har stadig en enorm høj belønningsfrekvens når han træner andre steder herhjemme. Det har han brug for, men tror at vi snart kan begynde at trappe ned på det.

 

Han var lidt træt da han skulle arbejde med sit-stå-dæk. Han kan sagtens, men når der sker mange ting omkring en og man er lidt brugt, så er det svært at være en lille ballademager. Han havde lige lavet en fin, fin stå, og bagefter skulle han en dæk. Og hihi, han var så sød, hopper afsted sammen med mig og har pludselig den fedeste kontakt. Dække vil han ikke lige, for da han får kommandoen laver han et kæmpe hop fremad og står så fint igen og ser bare så stolt ud. Hold nu kæft han var sjov at se på.

 

Da vi kom hjem var han forøvrigt heldig. Naboens dreng var derude. De er vilde med hinanden, men drengens forældre synes vist Calle er ved at være for voldsom, for de må ikke sige hej længere :vedikke: Men Calle er lykkelig bare ved at se ham, så han var glad...

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det muligt at være ny"forelsket" i sin hund?

Det er bare så fedt at træne med Liva i øjeblikket. Hun er PÅ og vil bare så meget.

Hun er ved at have forståelsen for de nye øvelser bortset fra runderingen.

 

I dag var vi på Vejers Strand for at træne. Det blev bl.a. til felt-træning op af klitterne.

Liva fik "kun" lov til at finde en genstand p.g.a. hendes HD, men den klarede hun fint. Hendes fører skal så bare lære at slippe kontrollen lidt og lade hende arbejde :genert:

 

attachment.php?attachmentid=124186&d=1423412509

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så kan jeg vist konstatere, at vi har fået en heftig glæde i feltet hos Yoda :mrgreen:

 

Han arbejdede rigtig fint i dag.

Desværre har jeg ikke video af det første søg, hvor han måtte arbejde ret længe før han fandt nr. 2 genstand.

Feltet ser umiddelbart ret nemt ud, men af en eller anden årsag er det mega svært for de fleste hunde.

Vinden driller, hullerne mellem græstuerne gør et eller andet ved færten og det er ret vådt.

 

Men der var ingen problemer i dag.

Han er satme hurtig min lille sorte tornado, men på mystisk vis, så har han næsen med og finder fint genstandene selvom det går temmelig hurtigt.

Arbejder dog seperat med meget, meget gemte genstande og det vil jeg snart have koblet ud i feltet, for at få tempoet bare en smuuuule ned.

 

Men glad, DET er han :engel:

 

Og nu jeg endelig har lidt video af ham, så må jeg hellere vise det.

 

[video=youtube_share;DHg6i1uWHAg]

Link til indlæg
Del på andre sites

Skulle hilse fra Yoda og sige, at du er for langsom med at få belønning frem efter første genstand - han er jo lige ved at gå ud af sit gode skind :mrgreen:

 

Ser skidegodt ud.

Maggie har også fart på i feltet (dog ikke border-fart) og indimellem står man og får en farlig tanke "søger hun mon" - og vupti så er genstanden fundet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, alt går for langsomt hvis det står til Yoda :mrgreen:

 

Faktisk sjovt du nævner det, for har bevidst været nød til at trække belønningerne lidt, så han kan se et formål med at blive inde ved mig og jeg kan få bygget en ny opstart på til genstand nr. 2 og 3.

For da han først fandt glæden ved feltsøg, så piskede han ud efter den næste med det samme han havde afleveret den første - Og det er ikke nødvendigvis altid lige praktisk.... F.eks når der ikke er flere genstande i feltet :lol:

 

Men det er sgu' sjovt med den fart - At de kan bruge næsen samtidig virker næsten helt overnaturligt.

Jeg ser det også ved Bamse, omend hans tempo trods alt er lavere end Yodas - Men man kan høre hans næse arbejder konstant.

 

Bamse er i øvrigt helt vanvittig god til det der feltsøg.

Winnie og jeg havde stået og rost vores dygtige to unge hunde for deres fine felt.

 

Og så tager jeg Bamse ud, til lidt hygge aktivering og han finder genstande der er sværere at finde, end dem de andre fandt på den halve tid :mrgreen:

Han er virkelig noget særligt.

Håber Yoda kommer op på hans niveau engang, så kan det kun blive godt!

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi arbejder os stille og roligt fremad med apporten. I dag var første gang han skulle prøve at komme ind med apporten, indtil nu har vi kun arbejdet med legetøj...

 

 

Nu skal han være mere sikker i at komme ind og være bedre i afleveringen, og så kommer sitten på.

 

Og så var jeg da en super stolt hundemor, da han i lørdags til konkurrence kom drønene tilbage med det legetøj der var kastet til ham og kom med det direkte til hånden :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, alt går for langsomt hvis det står til Yoda :mrgreen:

 

Faktisk sjovt du nævner det, for har bevidst været nød til at trække belønningerne lidt, så han kan se et formål med at blive inde ved mig og jeg kan få bygget en ny opstart på til genstand nr. 2 og 3.

For da han først fandt glæden ved feltsøg, så piskede han ud efter den næste med det samme han havde afleveret den første - Og det er ikke nødvendigvis altid lige praktisk.... F.eks når der ikke er flere genstande i feltet :lol:

 

Men det er sgu' sjovt med den fart - At de kan bruge næsen samtidig virker næsten helt overnaturligt.

Jeg ser det også ved Bamse, omend hans tempo trods alt er lavere end Yodas - Men man kan høre hans næse arbejder konstant.

 

Bamse er i øvrigt helt vanvittig god til det der feltsøg.

Winnie og jeg havde stået og rost vores dygtige to unge hunde for deres fine felt.

 

Og så tager jeg Bamse ud, til lidt hygge aktivering og han finder genstande der er sværere at finde, end dem de andre fandt på den halve tid :mrgreen:

Han er virkelig noget særligt.

Håber Yoda kommer op på hans niveau engang, så kan det kun blive godt!

 

de var super fine de felt søg de fik lavet :lun:

 

Jeg begynder efterhånden at glæde mig til konkurrencerne. Ikke fordi vi er klar, men vi skal bare have det sjoooovt og lære en masse :banan:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nysgerrig på hvordan i træner det tomme udslag i runderingen?

 

jeg startede med at træne det hvor der 9 ud af 10 gange stod en trækker i skjulet og belønnede.

jeg gik over til at træne med target i det tomme istedet for, fordi jeg tænkte at hunden måske bedre kunne koble det.

 

jeg har haft rigtig mange tanker om det tomme udslag specielt fordi figuranten er den ultimative belønning for min hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Min er trænet op uden trækker. Vi har kørt udslag ude i det fri på tværs af pladsen, hvor hun er løbet ud for at finde en belønning(hvor hun kunne se belønningen). Da det sad godt har hun været ude på en sti i skoven og er sendt frem og tilbage, hvor der ikke har været den store belønning derude(hun løber gerne for at løbe).

 

Hun kan pt. lave udslag på 30-40 skridt i hver retning og laver gerne udslag ud flere gange til det samme sted selvom hun ved belønningen ikke er der længere, for med tiden er der kørt en forventning på at hun når hun krydser mig får kastet en bold.

 

Jeg ønsker ikke selv at træne med trækker, min hund skal løbe i den retning jeg beder den om, uanset om der er fært eller ej, og jeg tror der er en risiko for at hunden løber på færten, hvis man kører for meget på trækker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi er stille og roligt gået igang med feltsøget. Vi har kørt et par gange med massere af drift, og i dag fik han lov til at finde noget der var gemt og som ikke var lige foran ham... Måske der er lidt lydighedshund i ham alligevel...

 

https://www.facebook.com/video.php?v=10153074201158954

 

håber i kan se det, den er i hvert fald offentligt...

 

søde lillebror...

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 month later...

Så har vi været afsted i årets første konkurrence, og det gik skide godt, bortset fra at vi bommede fremadsendelsen:stupid: Den fik vi 1 (!!!!) i:( I alle andre øvelser fik vi fra 8 og opefter. Sporet gik fantastisk, trods bakket terræn og stiv blæst. Vi endte på 170,75 point og en 2. plads.

 

Og vigtigst af alt: jeg havde en glad og sød hund hele dagen, som bare hyggede sig og havde en kæmpe fest:lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været afsted i årets første konkurrence, og det gik skide godt, bortset fra at vi bommede fremadsendelsen:stupid: Den fik vi 1 (!!!!) i:( I alle andre øvelser fik vi fra 8 og opefter. Sporet gik fantastisk, trods bakket terræn og stiv blæst. Vi endte på 170,75 point og en 2. plads.

 

Og vigtigst af alt: jeg havde en glad og sød hund hele dagen, som bare hyggede sig og havde en kæmpe fest:lun:

 

Flot. Tillykke :klap:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har vi været afsted i årets første konkurrence, og det gik skide godt, bortset fra at vi bommede fremadsendelsen:stupid: Den fik vi 1 (!!!!) i:( I alle andre øvelser fik vi fra 8 og opefter. Sporet gik fantastisk, trods bakket terræn og stiv blæst. Vi endte på 170,75 point og en 2. plads.

 

Og vigtigst af alt: jeg havde en glad og sød hund hele dagen, som bare hyggede sig og havde en kæmpe fest:lun:

 

Hvor dejligt - og tillykke!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak! Jeg var inde for at se dine point (er altid så pisse nysgerrig!). Har du problemer med din opmarch? Eller hvad går der galt i sit/stå? Undskyld jeg snager:genert:

 

Du må gerne snage :-D Og ja, han hænger altid 1/2 meter bagved = fratræk i point - irriterende, men også derfor han får dårlige resultater i lineføring.

Tror desværre det er min egen skyld! Har ikke lært ham at gå "på plads" men at gå "bagved en godbid" .....

 

Gode input er mere end velkomne :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklaring på de andre fratræk:

Apporten - han løb med kastet - "møghund", det plejer han ikke.

Ronderingen - jeg gik for langsomt ud til ham, så han kom til at dutte til figuranten, fordi han syntes at der burde ske noget ..... men alt i alt et OK resultat, når jeg tænker på, at det i efteråret var umuligt, at få ham til at løbe ud i det hele taget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...