Hop til indhold

DcH konkurrence og træningstråden 2015 og 2016


Miss_M
 Share

Recommended Posts

Du må gerne snage :-D Og ja, han hænger altid 1/2 meter bagved = fratræk i point - irriterende, men også derfor han får dårlige resultater i lineføring.

Tror desværre det er min egen skyld! Har ikke lært ham at gå "på plads" men at gå "bagved en godbid" .....

 

Gode input er mere end velkomne :mrgreen:

 

Det har vi godt nok også kæmpet meget med! Jeg tudede da jeg fik 10 i lineføring forrige år:lol: Og i går fik vi 8 i fvf, men det ene point var for en ekstrakommando i 2. stop, og det andet (hele:shock:) point var fordi hun angiveligt hang i en vending og fordi der var varierende afstand. Jeg synes det var dybt urimeligt, men vi var første ekvipage i fvf, og der var en aspirant med til bedømmelsen. Men fred være med det....

 

Vi har som sagt også kæmpet med opmarch/LF/FVF, og træner det rigtig, rigtig meget. For det første er vi begyndt at belønne en masse med legetøj, og belønner aldrig samme sted (frem, tilbage, til siden). I starten belønnede jeg rigtig meget frem, for at få hende med.

 

Jeg har også trænet en del at hun aldrig ved om vi starter i gang, langsom gang eller løb, netop for at få hende på stikkerne. I starten startede vi meget i løb.

 

Og så træner vi rigtig tit på at vi har de 3 pinde stående, men aldrig, aldrig, aldrig laver en øvelse før efter pinden. Det gør at hun ikke længere går i stå af sig selv:-)

 

Nåh ja, og så træner vi fvf hver eneste gang vi går tur! Bella ved at hun får sin bold, så hun er begyndt at tilbyde af sig selv, og bliver følgelig belønnet med både leg og tid hvor hun må gå med bolden.

 

Jeg synes virkelig at det har været op ad bakke med det, og det er noget der skal investeres rigtig meget krudt i (når man som os ikke har gået højt nok op i det fra start). Og jeg forventer egentlig heller ikke at hun går perfekt fremover, men jeg synes klart at der er fremskridt:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Forklaring på de andre fratræk:

Apporten - han løb med kastet - "møghund", det plejer han ikke.

Ronderingen - jeg gik for langsomt ud til ham, så han kom til at dutte til figuranten, fordi han syntes at der burde ske noget ..... men alt i alt et OK resultat, når jeg tænker på, at det i efteråret var umuligt, at få ham til at løbe ud i det hele taget.

 

2 nemme løsninger:

 

Med apporten (og alle andre øvelser), kan det nogle gange være en ide at bede hunden lave en anden øvelse inden, fx at den skal dække, sitte og så får lov at apportere. Hvis man samtidig arbejder med doggizen, kan man få en fed drift på øvelsen:-)

 

Mht. runderingen - prøv at arbejde på at figuranten venter med at belønne hunden til du er derude (hvis det kan lade sig gøre, må du gerne kunne stå ved hunden i nogle sekunder inden den belønnes). Men med en hund der har haft svært ved rundering, er det noget der skal bygges meget langsomt op.

Link til indlæg
Del på andre sites

2 nemme løsninger:

 

Med apporten (og alle andre øvelser), kan det nogle gange være en ide at bede hunden lave en anden øvelse inden, fx at den skal dække, sitte og så får lov at apportere. Hvis man samtidig arbejder med doggizen, kan man få en fed drift på øvelsen:-)

 

Mht. runderingen - prøv at arbejde på at figuranten venter med at belønne hunden til du er derude (hvis det kan lade sig gøre, må du gerne kunne stå ved hunden i nogle sekunder inden den belønnes). Men med en hund der har haft svært ved rundering, er det noget der skal bygges meget langsomt op.

 

Tak for input - det er altid dejligt med nye vinkler på opgaven :5up:

 

Apporten plejer ikke at være et problem, så derfor irriterende fratræk - men der skal åbenbart hele tiden være noget at arbejde med :-D

 

Runderingen har indtil for nyligt været et stort problem, men jeg har fundet en rigtig god figurant, der bare kan læse Sinus SÅ godt. Så han er begyndt at elske den øvelse. At jeg så bare (til konkurrence) skal være OBS på at gå lidt hurtigere ud til ham, er jo mit problem. Vi bruger faktisk tit det med at han skal vente med belønning, og at han skal blive ved at gø for at få den, og de virker til træning. Men en konkurrencesituation er jo aldrig magen til det vi gør til træning. Her er jeg optimistisk, for han har gjort rigtig meget fremskridt - også selv om min træner (fjols!) har forsøgt at dæmpe os med at vi ikke må bruge bidepølse osv. men det gør vi altså alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tillykke Anne :klap:

 

Tak:bighug: Jeg var skide ærgerlig over den fremadsendelse! Ville virkelig gerne have været over 180 point, så DM kunne være et mål. Og når resten gik så godt, er det 1-tal bare røv!! Jeg kørte jo Bella hjem, fordi jeg var 100% sikker på at vi ikke skulle på podiet med de point. Så fik også sådan et kællinger-blik fra nogle af dem der ikke blev placeret. Og det var virkelig ikke for at være arrogant, overhovedet, men jeg var oppe imod nogle rigtig dygtige hunde og hundeførere, så var helt sikker på at vi var langt fra placering! Det var i øvrigt ham fra Kjellerup med den sindige (pænt formuleret) schæferblanding der vandt. Har erklæret til ham at mit eneste mål fremover er at give ham røvfuld - hver gang:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så fik også sådan et kællinger-blik fra nogle af dem der ikke blev placeret. Og det var virkelig ikke for at være arrogant, overhovedet..

 

Der jo altså også nogen der ikke lige bryder sig om fælles foto hunde billede, så det forstår jeg ikke er et problem!

og tillykke! Det viser jo bare det var rigtig at trække hende et år!

 

Hvad laver I i fremad?

 

 

 

Angående det med at hænge i opmarch, så har jeg i en periode belønnet fremad, og delt øvelsen op, så den slutter lige efter kommando, og så kastet bolden (ynglingslegetøj) fremad!

 

Det har taget få repitationer, og hvis han kan få lov så smutter han fra mig op til kommandopinden :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak @Ninkamus:-) Ja, det var helt rigtigt at trække os sidste år. Bare det at hun var så glad hele dagen, var beviset på at det var det rigtige:-)

 

Mener du hvordan vi har bygget øvelsen op? Den er i sin tid bygget op med synlig belønning (bold). I dag træner vi med usynlig bold/boldkanon. Jeg tror det der gik galt var, at hun 2 gange de sidste 14 dage er bedt om at dække i træningen, for det der skete var, at hun satte kursen mod en af markeringerne og dækkede af sig selv:(

 

Nu skal vi lige lave 50 af slagsen med usynlig belønning og uden dæk. Kæmpe brøler at lave den færdige øvelse med hende!! Det er uden tvivl min fejl:(

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak @Ninkamus:-) Ja, det var helt rigtigt at trække os sidste år. Bare det at hun var så glad hele dagen, var beviset på at det var det rigtige:-)

 

Mener du hvordan vi har bygget øvelsen op? Den er i sin tid bygget op med synlig belønning (bold). I dag træner vi med usynlig bold/boldkanon. Jeg tror det der gik galt var, at hun 2 gange de sidste 14 dage er bedt om at dække i træningen, for det der skete var, at hun satte kursen mod en af markeringerne og dækkede af sig selv:(

 

Nu skal vi lige lave 50 af slagsen med usynlig belønning og uden dæk. Kæmpe brøler at lave den færdige øvelse med hende!! Det er uden tvivl min fejl:(

 

bygge øvelsen op? Nej nej, jeg vil bare høre hvad der gik galt på selve dagen :) og det svarede du også på :)

I må træne lidt mere �

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Så har Loui og jeg meldt os til en C-konkurrence d. 17 maj.

 

Vi vil gerne prøve at få lidt konkurrence erfaring. Loui er kun lige blevet et år og er derfor meget ustabil. På en god dag vil vi kunne få næsten 10 i alle øvelser, på nær lineføring. På en dårlig dag lander vi under 50 point samlet hvis det går virkeligt slemt. Men planen er at vi ikke vil rykke op i år, så får vi en oprykker så stopper vi. Vi er for ustabile og vil på ingen måde nå at blive klar til B næste år. Og vi vil gerne have en hel sæson til konkurrencer og håbe på en DM plads.

 

Er det en hel tosset plan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Loui og jeg meldt os til en C-konkurrence d. 17 maj.

 

Vi vil gerne prøve at få lidt konkurrence erfaring. Loui er kun lige blevet et år og er derfor meget ustabil. På en god dag vil vi kunne få næsten 10 i alle øvelser, på nær lineføring. På en dårlig dag lander vi under 50 point samlet hvis det går virkeligt slemt. Men planen er at vi ikke vil rykke op i år, så får vi en oprykker så stopper vi. Vi er for ustabile og vil på ingen måde nå at blive klar til B næste år. Og vi vil gerne have en hel sæson til konkurrencer og håbe på en DM plads.

 

Er det en hel tosset plan?

 

Den sidste del lyder rigtig fornuftig:5up:

 

Personligt ville jeg nok vente til efteråret med en konkurrence, dels fordi i begge får lidt mere stabilitet, dels fordi hunden er det ældre. Hvis nu det går helt i ged allerede nu, så er der en risiko for at det vil sidde i jer begge. Har i ikke en klubkonkurrence i efteråret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan er det, var det jeres første oprykning? Og har du fået trænet noget opmarch?:mrgreen: Ville ønske jeg kunne komme og heppe på dig!

 

Faldt lige over denne her....

Ja det var vores første oprykning (i år) har haft flere men altid om efteråret, og derfor ikke kunne bruges til noget. Jeg har ikke trænet opmarch mere end sædvanligt - har vist nok lært at leve med det som det er, mit ønske er at lineføringen blir bedre (så kommer det andet måske også).

 

Du kan da sagtens komme forbi og heppe - du skal bare tidligt hjemmefra :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt lige over denne her....

Ja det var vores første oprykning (i år) har haft flere men altid om efteråret, og derfor ikke kunne bruges til noget. Jeg har ikke trænet opmarch mere end sædvanligt - har vist nok lært at leve med det som det er, mit ønske er at lineføringen blir bedre (så kommer det andet måske også).

 

Du kan da sagtens komme forbi og heppe - du skal bare tidligt hjemmefra :blink:

 

Opmarch og lf er jo egentlig det samme:lol: Siger damen som altid nailer opmarch med fik 5 i fvf i weekenden:oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Loui og jeg meldt os til en C-konkurrence d. 17 maj.

 

Vi vil gerne prøve at få lidt konkurrence erfaring. Loui er kun lige blevet et år og er derfor meget ustabil. På en god dag vil vi kunne få næsten 10 i alle øvelser, på nær lineføring. På en dårlig dag lander vi under 50 point samlet hvis det går virkeligt slemt. Men planen er at vi ikke vil rykke op i år, så får vi en oprykker så stopper vi. Vi er for ustabile og vil på ingen måde nå at blive klar til B næste år. Og vi vil gerne have en hel sæson til konkurrencer og håbe på en DM plads.

 

Er det en hel tosset plan?

 

Hvis du ikke føler for at skulle op i B allerede fra næste år, så lad hunden blive hjemme og tag den evt. med ud og kig på til konkurrencer. du kan jo fint arbejde lidt med øvelserne ude i byen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Loui og jeg meldt os til en C-konkurrence d. 17 maj.

 

Vi vil gerne prøve at få lidt konkurrence erfaring. Loui er kun lige blevet et år og er derfor meget ustabil. På en god dag vil vi kunne få næsten 10 i alle øvelser, på nær lineføring. På en dårlig dag lander vi under 50 point samlet hvis det går virkeligt slemt. Men planen er at vi ikke vil rykke op i år, så får vi en oprykker så stopper vi. Vi er for ustabile og vil på ingen måde nå at blive klar til B næste år. Og vi vil gerne have en hel sæson til konkurrencer og håbe på en DM plads.

 

Er det en hel tosset plan?

 

Det passer meget på det, vi gjorde.

Jeg var ude et par gange efter DM 2013 (der er et par konkurrencer på Fyn + vores egen klubkonkurrence), og så gav vi den gas i 2014. Det blev dog ikke til DM-plads.

 

Det samme er planen her i 2015.

Vi træner på livet løs, tager ud og afprøver formen sidst på året og så giver vi den gas i 2016 - med begge hunde.

 

---

 

Jeg er jo i fuld gang med at træne B-programmet med begge hunde. Lige i øjeblikket rykker Liva helt vildt.

 

Vi var kommet på et hold fyldt med konkurrenceklare hunde. To af dem er allerede klar til A og der er et par helt klare DM-kandidater imellem - og så rally-Liva.

I starten skulle der næsten "tages hensyn" til os i alle øvelser; altså opsætningerne gøres lidt nemmere og så'n.

Nu er vi nået til, at det kun er rundering og spor, som vi ikke kan træne på samme niveau som de andre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo i fuld gang med at træne B-programmet med begge hunde. Lige i øjeblikket rykker Liva helt vildt.

 

Vi var kommet på et hold fyldt med konkurrenceklare hunde. To af dem er allerede klar til A og der er et par helt klare DM-kandidater imellem - og så rally-Liva.

I starten skulle der næsten "tages hensyn" til os i alle øvelser; altså opsætningerne gøres lidt nemmere og så'n.

Nu er vi nået til, at det kun er rundering og spor, som vi ikke kan træne på samme niveau som de andre.

 

Træner du begge på samme hold? Og hvordan går det med Maggies træning?

 

 

Bella er simpelthen en bandit! Hun eeeeeelsker jo at gå spor, så selvfølgelig får hun både lange og komplicerede spor. Det betød jo så at damen skred fra 2. genstand i søndags, for hun mente overhovedet ikke at vi var færdige med at gå spor. Nu tror jeg lige at vi skal træne med 2 genstande de næste par uger, og så med max belønning på begge.

 

Vi fik jo vores 2. oprykning. Desværre ikke med prangende resultater, hhv. 170 og 174, men det er ikke nok til DM i år (det havde været fint sidste år).

 

Bella er ved at været fint stabil i A-øvelserne, så det bliver dejligt at få lidt at kæmpe med næste år. Jeg tror at vi begge sætter pris på at der kommer endnu mere fokus på arbejdsøvelserne:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Træner du begge på samme hold? Og hvordan går det med Maggies træning?

 

 

Bella er simpelthen en bandit! Hun eeeeeelsker jo at gå spor, så selvfølgelig får hun både lange og komplicerede spor. Det betød jo så at damen skred fra 2. genstand i søndags, for hun mente overhovedet ikke at vi var færdige med at gå spor. Nu tror jeg lige at vi skal træne med 2 genstande de næste par uger, og så med max belønning på begge.

 

Vi fik jo vores 2. oprykning. Desværre ikke med prangende resultater, hhv. 170 og 174, men det er ikke nok til DM i år (det havde været fint sidste år).

 

Bella er ved at været fint stabil i A-øvelserne, så det bliver dejligt at få lidt at kæmpe med næste år. Jeg tror at vi begge sætter pris på at der kommer endnu mere fokus på arbejdsøvelserne:-)

 

Vi har heldigvis to B-hold i klubben, så en på hvert hold (+ har mit egen rallyhold), så dagene går hurtigt.

 

Maggie elsker stadig felt og rundering og kan ikke få det svært nok.

Sporet er vi startet forfra på for at få farten ned. Det virker, men vi skal ikke forcere det, så tager det stille og roligt.

Fremadsendelsen har hun lidt svært at ved at fange.

 

Vi skal på Himmerlandsgården i weekenden, så håber på at få nogle tips med hjem.

Maggie har haft den samme træner hele vejen igennem, så måske vi trænger til nogle helt nye øjne.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Tilføj...