Hop til indhold

Bøger / artikler om BC?


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Denne her er rigtig god og tager fat på rigtig meget af det essentielle i en bc.

Synes det er absolut en af de allerbedste race beskrivelser jeg har læst, fordi den tager fat i netop de ting der gør racen unik.

 

Og de ting der gør racen så fantastisk til alt du vil byde den, er de samme som kan gøre den til en problemhund hos en ejer der ikke har sat sig ind i, hvad en fuldblods hyrdehund rent faktisk er og indeholder.

At der naturligvis er forskel på linjer og typer er så en anden sag.

 

http://www.planethund.com/eng/border-collie-problem-dog-1809.html

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst artiklen MM linker til - men har skimmet overskrifterne og det ser sgu ok ud. Ellers synes jeg ikke at jeg har fundet den helt gode bog/artikel om BC endnu...

 

Det synes jeg heller ikke jeg kan finde - men det er nok sådan med de fleste racer.

Det er ret overfladisk og generelt.

 

De der kommer nærmest en dybdegående beskrivelse er mig bekendt bøger der går ret meget i dybden med hyrdehundene, instinktet og træningen.

Og det er jo mest rettet mod dem der er interesseret i netop hydning, fordi de ikke har bredt emnet ud på sport/familie hunde også.

 

 

Så en masse snak med bc ejere er nok den nemmeste måde at få et nuanceret billede af racen på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det synes jeg heller ikke jeg kan finde - men det er nok sådan med de fleste racer.

Det er ret overfladisk og generelt.

 

De der kommer nærmest en dybdegående beskrivelse er mig bekendt bøger der går ret meget i dybden med hyrdehundene, instinktet og træningen.

Og det er jo mest rettet mod dem der er interesseret i netop hydning, fordi de ikke har bredt emnet ud på sport/familie hunde også.

 

 

Så en masse snak med bc ejere er nok den nemmeste måde at få et nuanceret billede af racen på.

 

Er helt enig, i det hele...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for artiklen der var lidt at starte på :)

 

 

Er der noget specifikt du tænker på du vil vide noget om ifht racen?

 

Overordnet set, så er det jo "bare" en hund som alle andre, men med et instinkt der adskiller den og instinktet medføre så nogle specielle fordele/udfordringer, alt efter hvordan man tackler det.

Så instinktet er nok det der er det vigtigste at sætte sig ind i ifht. racen og det er såmænd også komplekst nok :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej jeg tænker bare at alle racer jo er forskellige, min egen schæfer vs min søsters golden, de har dermed også forskellige behov, men ikke mindst træningsindgange osv!!

 

Jeg lurer lidt på hvad race jeg evt skal have næste gang (om maange maange år, Darko er jo en hund på 4 i sin bedste alder, der begynder at blive en smule mere voksen nu :) ), men jeg brugte lang tid på at læse forskellige værker om schæferen inden den kom i huset, og vidste dermed hvad jeg skulle kigge efter hvis jeg skulle have en hund der skulle passe ind som ren familie hund! (Ja det var jo ikke planen han skulle blive konkurrencehund, men jeg er og bliver et kæmpe konkurrencemenneske!) Og jeg fik præcis det jeg søgte!

 

Men nu kan jeg bruge nogen år på at undersøge lidt andre racer, jeg overvejer nemlig en lidt mindre hund næste gang :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok.

 

Synes generelt der er skrevet meget lidt interessant om bc'en.

Det er meget kliché a'la skal arbejde og arbejde og aaaaarbejde.... Og den skal aktiveres en masse.

 

Meget lidt om at den f.eks har tendens til lydfølsomhed pga. netop hyrdeinstinktet.

Hvor blød racen kan være, igen, netop fordi den skal kunne lystre det mindste vink på 500 meters afstand, uanset hvad!

Helt præcist hvad "eye" er, hvordan det kommer til udtryk og hvordan man håndtere det.

 

Osv.

Kunne ikke selv finde noget af ordentlig relevans og slet ikke ifht. forskellen på de forskellige linjer og typer af hunde.

 

Måske @Siri kan hjælpe med noget læsestof?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak @Miss_M (det er altså smart man kan tagge folk :) )

 

nu har jeg jo ikk noget hast, men at læse lidt er et godt sted at starte stille og roligt :)

 

Velbekomme - Og hvis du vil skræmmes langt væk fra racen/eller risikere at forelske dig uigenkaldeligt, så kender jeg riiiiigeligt med eksemplarer efterhånden :mrgreen:

Trine's Vilya og Siri's Spot (og Joppe) vil jeg på det kraftigste anbefale dig at holde dig laaaaaangt væk fra :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Velbekomme - Og hvis du vil skræmmes langt væk fra racen/eller risikere at forelske dig uigenkaldeligt, så kender jeg riiiiigeligt med eksemplarer efterhånden :mrgreen:

Trine's Vilya og Siri's Spot (og Joppe) vil jeg på det kraftigste anbefale dig at holde dig laaaaaangt væk fra :engel:

 

Tanken/interessen om en BC er nok kommet fra mine bedsteforældres lille tyran! Hun er bare alt for lækker!

De havde jo to gamle, og og havde nok derfor aldrig tænkt jeg skulle have BC! Men nu har de fået hende her hun bliver vel et par år i år, amen altså, hun giver dem lidt ekstra grå hår, men for pokker hun er til at knuselske!

Link til indlæg
Del på andre sites

Tanken/interessen om en BC er nok kommet fra mine bedsteforældres lille tyran! Hun er bare alt for lækker!

De havde jo to gamle, og og havde nok derfor aldrig tænkt jeg skulle have BC! Men nu har de fået hende her hun bliver vel et par år i år, amen altså, hun giver dem lidt ekstra grå hår, men for pokker hun er til at knuselske!

 

Det er også en helt fantastisk race.

Men det er en man enten elsker og tager til sig som ens race, eller tænker at "den er sød, men kommer aldrig indenfor min dør".

 

Elsker selv at have verdens nemmeste familiehund, der ligger i ske og er sindssygt nem herhjemme og en ren arbejdsmaskine så snart jeg tænder for ham.

Andre får totalt stress bare ved synet af den intensitet der er i sådan en type hund!

 

Men kan afsløre at bc'er og schæfere kan have det viiiiiildt sjovt sammen, så Darko vil sikkert gerne have sådan en lille sag at lege med!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er også en helt fantastisk race.

Men det er en man enten elsker og tager til sig som ens race, eller tænker at "den er sød, men kommer aldrig indenfor min dør".

Elsker selv at have verdens nemmeste familiehund, der ligger i ske og er sindssygt nem herhjemme og en ren arbejdsmaskine så snart jeg tænder for ham.

Andre får totalt stress bare ved synet af den intensitet der er i sådan en type hund!

 

Men kan afsløre at bc'er og schæfere kan have det viiiiiildt sjovt sammen, så Darko vil sikkert gerne have sådan en lille sag at lege med!

 

Og så er der dem der bare virkelig ikke kan li' BC'ere, og ikke en gang kan synes de er søde - sådan nærmest af princip... :lol:

 

Jeg elsker virkelig intensiteten og den arbejdsvilje BC'en har. Og så at de er hurtige i hovedet - lidt som jeg har det med mennesker faktisk...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil han sikkert! Men det kommer så ikke til at ske!

Det er rigeligt at holde styr på ham og Laura!

 

Bordere er nemme! Selv de slemme jeg har haft er nemme ift andre racer. Blev jo ramt af momentan sindssyge og fik hvalp nummer to mens jeg var ret gravid. 3 bordere og en baby - no problem! De er virkelig nemmere end rygtet! Og fylder ikke alverden. Jojo kom frisk :slem:

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der dem der bare virkelig ikke kan li' BC'ere, og ikke en gang kan synes de er søde - sådan nærmest af princip... :lol:

 

Jeg elsker virkelig intensiteten og den arbejdsvilje BC'en har. Og så at de er hurtige i hovedet - lidt som jeg har det med mennesker faktisk...

 

haha dem møder jeg mange af og det er netop sådan lidt en principsag :mrgreen: de ved ikke hvad de går glip af :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

BC og FT Spaniels har så vidt jeg har forstået en del fælles kvaliteter. Hurtig i hovedet, hurtige i optræk og stor drift osv. Og jeg oplevede faktisk ikke at der blev ret meget mere arbejde/krav til mig da jeg gik fra at have en til at have 2, jeg synes derimod at da vi havde 3 blev det mere bøvlet. der er svært at holde øje med 3 når man lufter, det er svært at få 3 passet ude, 3 fyldte for meget i buret i bilen.

 

Der er jo så absolut også mange fordele ved at have 2 hunde - ikke mindst for hundene.

 

Jeg skal nok have 3 hunde igen, men det er nok mest for altid at have 2 hunde, som kan gå med på jagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jaja I snakker godt for jeres sag! Men der kommer ikke to hunde her i huset forløbigt!

Darko tid er darko tid og den er rigelig sparsommelig i tiden, så den skal han ikke dele med en anden, for det første for det andet er jeg slet slet ikke klar til endnu en hund og for det tredje så ved jeg slet endnu ikke hvilken race det skal være! Det er godt nok at have nogen år til at undersøge, tjekke ud mv!

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så er der dem der bare virkelig ikke kan li' BC'ere, og ikke en gang kan synes de er søde - sådan nærmest af princip... :lol:

 

Jeg elsker virkelig intensiteten og den arbejdsvilje BC'en har. Og så at de er hurtige i hovedet - lidt som jeg har det med mennesker faktisk...

 

Jeg er jo en af dem som aldrig skal have en border collie - selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig :lol: Det betyder ikke, at jeg ikke kender nogle rigtigt lækre border collier - men jeg kender bare alt for mange som jeg ikke ville eje om folk så gav mig penge for det! Så HVIS det nogensinde skulle blive aktuelt ville jeg godt nok skulle ligge timer og timer og timers arbejde i at finde en hund.

 

Og så helt generelt er jeg bare ikke god til det der hyrde noget - jeg kan ikke lide det der stirren og kravlen og kryben. Har en bekendt der har 3 BC'ere. Når han slipper dem løs løber de alle sammen fremad, vender front mod hinanden og så står de der og hyrder på hinanden - det giver mig hysterisk stress! Og så tror jeg virkelig jeg ville savne den logrende vippehale under arbejdet :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo en af dem som aldrig skal have en border collie - selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig :lol: Det betyder ikke, at jeg ikke kender nogle rigtigt lækre border collier - men jeg kender bare alt for mange som jeg ikke ville eje om folk så gav mig penge for det! Så HVIS det nogensinde skulle blive aktuelt ville jeg godt nok skulle ligge timer og timer og timers arbejde i at finde en hund.

 

Og så helt generelt er jeg bare ikke god til det der hyrde noget - jeg kan ikke lide det der stirren og kravlen og kryben. Har en bekendt der har 3 BC'ere. Når han slipper dem løs løber de alle sammen fremad, vender front mod hinanden og så står de der og hyrder på hinanden - det giver mig hysterisk stress! Og så tror jeg virkelig jeg ville savne den logrende vippehale under arbejdet :lol:

 

He he, jeg kender også rigtig mange BC'ere jeg ikke ville eje... :lol: Men så handler det jo mere om type/individ, end om racen som sådan.

 

Du kan jo sætte ord på hvad det er ved racen du ikke kan li' (selv om noget af det du beskriver IMO er noget der er et spørgsmål om at tillade/ikke tillade adfærden), og det er jo ærlig snak. Sådan har vi det vel alle med racer vi ikke er helt vilde med. Dem jeg tænkte på er dem der bare har bestemt sig for at ikke kunne li' BC'ere - uden at kende ret meget til racen, og uden at kunne folklare hvad de ikke kan li'. Dem er der nemlig en del af! :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

He he, jeg kender også rigtig mange BC'ere jeg ikke ville eje... :lol: Men så handler det jo mere om type/individ, end om racen som sådan.

 

Du kan jo sætte ord på hvad det er ved racen du ikke kan li' (selv om noget af det du beskriver IMO er noget der er et spørgsmål om at tillade/ikke tillade adfærden), og det er jo ærlig snak. Sådan har vi det vel alle med racer vi ikke er helt vilde med. Dem jeg tænkte på er dem der bare har bestemt sig for at ikke kunne li' BC'ere - uden at kende ret meget til racen, og uden at kunne folklare hvad de ikke kan li'. Dem er der nemlig en del af! :lol:

 

Det kan sagtens tænkes, at meget af det jeg ikke kan lide kan undgåes ved at sætte ind tidligt og ikke tillade adfærden - det skal jeg ikke kunne sige. Det har ikke været så aktuelt for mig, da jeg aldrig har overvejet en BC. Jeg er vist bare en "jagthundepige" :mrgreen:

 

Men det er lidt sjovt det med hvad man "får stress af", jeg tror jeg starter en anden tråd om det, for jeg kender fx flere BC ejere som siger de ville få stress af en hund som Karla...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan sagtens tænkes, at meget af det jeg ikke kan lide kan undgåes ved at sætte ind tidligt og ikke tillade adfærden - det skal jeg ikke kunne sige. Det har ikke været så aktuelt for mig, da jeg aldrig har overvejet en BC. Jeg er vist bare en "jagthundepige" :mrgreen:

 

Men det er lidt sjovt det med hvad man "får stress af", jeg tror jeg starter en anden tråd om det, for jeg kender fx flere BC ejere som siger de ville få stress af en hund som Karla...

 

Jamen vi er jo alle forskellige - og så er vi jo heldige at der også findes forskellige racer! :5up: Kan sagtens se at mange personer slet ikke ville matche med BC. Og jeg selv ville nok matche dårligt med jagthunderacerne. Men jeg er godt nok lidt misundelig på de der logrende haler - det kan jeg sagtens sætte mig ind i at du ville savne! Havde jo også selv én, i Daiwa... :lun:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...