Hop til indhold

Bøger / artikler om BC?


Ninkamus
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det bedste du kan gøre er, at "prøve det på egen krop"... Altså, se BC'ere in action, snak med BC-ejere, måske kunne du komme til at selv prøve at arbejde lidt med én? Tror virkelig det er svært at læse sig til ret meget om BC. Jeg har forlængst opgivet at kigge efter BC-bøger, for dem jeg har læst har ikke været gode. Det er i og for sig mange år siden jeg opgav, så man kan jo håbe at der er kommet nyt og bedre? :vedikke: Men hvis hverken Siri eller MM har nogle gode tips, så tvivler jeg på det...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo en af dem som aldrig skal have en border collie - selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig :lol: Det betyder ikke, at jeg ikke kender nogle rigtigt lækre border collier - men jeg kender bare alt for mange som jeg ikke ville eje om folk så gav mig penge for det! Så HVIS det nogensinde skulle blive aktuelt ville jeg godt nok skulle ligge timer og timer og timers arbejde i at finde en hund.

 

Og så helt generelt er jeg bare ikke god til det der hyrde noget - jeg kan ikke lide det der stirren og kravlen og kryben. Har en bekendt der har 3 BC'ere. Når han slipper dem løs løber de alle sammen fremad, vender front mod hinanden og så står de der og hyrder på hinanden - det giver mig hysterisk stress! Og så tror jeg virkelig jeg ville savne den logrende vippehale under arbejdet :lol:

 

Jeg har det ligesom dig, synes dog der er vildt mange søde bordere og kunne da godt finde nogen jeg gad bo sammen med.

Jeg tror dog hellere jeg vil have noget andet, er ikke så meget til følsomme hunde, især ikke lydfølsomme. Kan godt lide at mine (især Soko) er så utrolig robust overfor larm, børn, bevægelse (med mindre det er fra et dyr der kan jages) mm. Og så elsker jeg logrende haler (har dog et problem med synlige røvhuller).

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er jo en af dem som aldrig skal have en border collie - selvom man selvfølgelig aldrig skal sige aldrig :lol: Det betyder ikke, at jeg ikke kender nogle rigtigt lækre border collier - men jeg kender bare alt for mange som jeg ikke ville eje om folk så gav mig penge for det! Så HVIS det nogensinde skulle blive aktuelt ville jeg godt nok skulle ligge timer og timer og timers arbejde i at finde en hund.

 

Og så helt generelt er jeg bare ikke god til det der hyrde noget - jeg kan ikke lide det der stirren og kravlen og kryben. Har en bekendt der har 3 BC'ere. Når han slipper dem løs løber de alle sammen fremad, vender front mod hinanden og så står de der og hyrder på hinanden - det giver mig hysterisk stress! Og så tror jeg virkelig jeg ville savne den logrende vippehale under arbejdet :lol:

 

Haha, kunne så heller ikke se dig med en bc :mrgreen:

 

Der er dog forskel på dig og så den type som Korvis og Siri tænker på, som bare hader bc'er fordi.....??

 

Kan så udmærket forstå at nogle ikke vil kunne leve med racen.

Den er så intens og har nogle stærke karaktertræk ifht. hyrdeinstinktet og det er bare ikke en hund for alle og bestemt ikke alle tiltrækkes af den.

Det synes jeg er rigtig dejligt, for dem der fravælger en bc' som endda selv gerne vil være med oppe i toppen, har jo gjort det fordi de har tænkt deres racevalg igennem.

Og synes virkelig jeg ser mange bc'er hos ejere der slet, slet ikke burde have den type hund, men de har den fordi de tror de kommer nemmere til tingene indenfor hundesport.

 

Naturligvis kan meget af alt det der uønskede hyrdning til livs ved opdragelse og forebyggelse.

Men det kræver jo man kan lide den type af hund, før man gider putte det arbejde i det :blink:

 

Jeg tror det bedste du kan gøre er, at "prøve det på egen krop"... Altså, se BC'ere in action, snak med BC-ejere, måske kunne du komme til at selv prøve at arbejde lidt med én? Tror virkelig det er svært at læse sig til ret meget om BC. Jeg har forlængst opgivet at kigge efter BC-bøger, for dem jeg har læst har ikke været gode. Det er i og for sig mange år siden jeg opgav, så man kan jo håbe at der er kommet nyt og bedre? :vedikke: Men hvis hverken Siri eller MM har nogle gode tips, så tvivler jeg på det...

 

Enig!

 

Og har virkelig ledt efter noget godt læsestof.

Men utroligt nok, så er der ikke ret meget andet end kliche'er på kliche'er som jeg ikke finder særlig relevant.

Især ikke, fordi det meste lægger op til en helvedes masse aktivitet og ikke ret meget om hvor helt vanvittig vigtigt RO er og at det faktisk er noget racen SKAL kunne - Det der med at lave ingenting!

 

Så helt enig i, at forarbejdet ikke rigtig kan gøres via læsning... Det er vist bare "hands on" erfaring der er vejen frem, når det kommer til bc'er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har det ligesom dig, synes dog der er vildt mange søde bordere og kunne da godt finde nogen jeg gad bo sammen med.

Jeg tror dog hellere jeg vil have noget andet, er ikke så meget til følsomme hunde, især ikke lydfølsomme. Kan godt lide at mine (især Soko) er så utrolig robust overfor larm, børn, bevægelse (med mindre det er fra et dyr der kan jages) mm. Og så elsker jeg logrende haler (har dog et problem med synlige røvhuller).

 

Det er ikke min erfaring at evt. lydfølsomhed gi'r sig udtryk helt på den måde. Men ingen af vores har heller været ret lydfølsomme, Iso er nok den der har mest af det. For hendes vedkommende gi'r det sig mest udtryk i at hun ikke kommer i køkkenet når jeg laver mad, fordi jeg har haft en minihakker der larmede ad H til. Hun er på ingen måde bange for at komme i køkkenet, og jeg kan også godt kalde hende ind i køkkenet medens jeg laver mad - men hun kommer ikke derud af sig selv. Så snart jeg har hældt maden op på tallerkenen er hun der på pletten. Hun har også reageret mere på visse lyde en andre af vores hunde - men hun afreagerer lynhurtigt og er fremme for at snuse til det der larmede. Er ikke skudræd eller bange for fyrværkeri. Så min helt personlige mening, ud fra mine erfaringer er, at det med lydfølsomheden er lidt en myte... I hvert fald hvis den fortolkes sådan som du gør i dit indlæg. Signalfølsomme derimod - det er de virkelig! Og det gælder jo både kropssignaler og lydsignaler. De reagerer hurtigt, og på meget små signaler. Det skal de jo sådan set også. Bevægelse kan være et problem, men ta'r man fat i det helt tidligt så er det ikke et problem som sådan.

 

Næ, så er det værre med "numsehunde", det er svært at omplacere r*vhul og hale på en hund... :lol: Og jeg har også svært ved numsehunde... :genert:

 

 

 

EDIT: jeg er dårlig til at forklare mig... Når jeg ikke laver mad, kommer Iso tit i køkkenet, og ligger der f.eks. ofte når jeg er på arbejde, elle rnår hun ligger og hviler! Det er KUN når jeg laver mad, at hun ikke kommer i køkkenet...

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, kunne så heller ikke se dig med en bc :mrgreen:

 

Der er dog forskel på dig og så den type som Korvis og Siri tænker på, som bare hader bc'er fordi.....??

 

Kan så udmærket forstå at nogle ikke vil kunne leve med racen.

Den er så intens og har nogle stærke karaktertræk ifht. hyrdeinstinktet og det er bare ikke en hund for alle og bestemt ikke alle tiltrækkes af den.

Det synes jeg er rigtig dejligt, for dem der fravælger en bc' som endda selv gerne vil være med oppe i toppen, har jo gjort det fordi de har tænkt deres racevalg igennem.

Og synes virkelig jeg ser mange bc'er hos ejere der slet, slet ikke burde have den type hund, men de har den fordi de tror de kommer nemmere til tingene indenfor hundesport.

 

Naturligvis kan meget af alt det der uønskede hyrdning til livs ved opdragelse og forebyggelse.

Men det kræver jo man kan lide den type af hund, før man gider putte det arbejde i det :blink:

 

 

 

Enig!

 

Og har virkelig ledt efter noget godt læsestof.

Men utroligt nok, så er der ikke ret meget andet end kliche'er på kliche'er som jeg ikke finder særlig relevant.

Især ikke, fordi det meste lægger op til en helvedes masse aktivitet og ikke ret meget om hvor helt vanvittig vigtigt RO er og at det faktisk er noget racen SKAL kunne - Det der med at lave ingenting!

 

Så helt enig i, at forarbejdet ikke rigtig kan gøres via læsning... Det er vist bare "hands on" erfaring der er vejen frem, når det kommer til bc'er.

Det markerede - det ser jeg desværre også, og det gør mig virkelig ked af det... For det ender med ret stor sandsynlighed med en frustreret ejer og en hund der ikke er glad... :( Og det er vel den største myte af dem alle, at har man bare en BC så går alt som en dans. Ja, man er næsten nødt til at ha' en BC for at kunne være med i toppen indenfor agility - men det er ikke nemt at hverken træne eller løbe med en rigtigt god og hurtig BC. Det kræver rigtig meget arbejde, men tit er det bare en anden slags arbejde end med andre racer.

 

Og det du skriver om læsestof er vel sådan ca. det samme jeg også kom frem til...

Link til indlæg
Del på andre sites

Det markerede - det ser jeg desværre også, og det gør mig virkelig ked af det... For det ender med ret stor sandsynlighed med en frustreret ejer og en hund der ikke er glad... :( Og det er vel den største myte af dem alle, at har man bare en BC så går alt som en dans. Ja, man er næsten nødt til at ha' en BC for at kunne være med i toppen indenfor agility - men det er ikke nemt at hverken træne eller løbe med en rigtigt god og hurtig BC. Det kræver rigtig meget arbejde, men tit er det bare en anden slags arbejde end med andre racer.

 

Og det du skriver om læsestof er vel sådan ca. det samme jeg også kom frem til...

 

Ja, ser og høre det desværre ofte :(

 

Men vil man gerne være med i toppen i AG, så kan man jo vælge en mellem eller lille hund?

Ved det er svært, for der er jo også racer der dominere, men dog ikke så meget som hos de store hunde - Det giver naturligvis problemer hvis man selv er til store hunde.

 

Det må dælme også kræve sin mand/kvinde og en virkelig dygtig hundefører at styre en toptunet bc på en AG bane.

Synes jeg har rigeligt at se til i lydighed hvor mit kræ læser ALT i mit kropssprog og lære små unoder lidt for hurtigt - Tør slet ikke tænke på hvor svært det må være at styre på en AG bane :lol:

 

Har jo desværre også set et meget konkret eksempel på en der ville have en bc for at komme til tops, lidt nemmere, indenfor en anden sport end AG, ifht. med den race hun havde i forvejen.

Det gik ikke ligefrem som hun forventede og hunden bor nu et andet sted - Heldigvis!

Og de findes desværre mange steder og kender en del der ville være kommet længere med f.eks en lækker lab eller golden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Denne her er rigtig god og tager fat på rigtig meget af det essentielle i en bc.

Synes det er absolut en af de allerbedste race beskrivelser jeg har læst, fordi den tager fat i netop de ting der gør racen unik.

 

Og de ting der gør racen så fantastisk til alt du vil byde den, er de samme som kan gøre den til en problemhund hos en ejer der ikke har sat sig ind i, hvad en fuldblods hyrdehund rent faktisk er og indeholder.

At der naturligvis er forskel på linjer og typer er så en anden sag.

 

http://www.planethund.com/eng/border-collie-problem-dog-1809.html

 

Hov ledte efter en artikel jeg ville poste i den her tråd - det var så den her :-D Du er lysår foran mig MM :blink: Og enig - den rammer ret godt en BC.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og lige præcis det med at ende op med en forkert race er derfor jeg gerne til start vil læse en masse om forskellige racer, for siden så at kunne bruge den viden når man ser hundene rundt omkring, og engang kommer dertil at snakke med opdrættere af racerne!

 

Det er virkelig svært at læse sig til en BC. Og også svært at finde en opdrætter der kan give et nuanceret billede af racen. Så synes klart du skal starte med at møde flere af racen. Gerne fra forskellige linjer, da der kan være enorm forskel!

Generelt hvis man sammenligner schæferen og borderen, så er der mange ligheder synes jeg. Den helt helt store forskel er bordernes intensitet og impulskontrol. De er født med en virkelig god impulskontrol.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ninkamus, jeg er jo den samme tur igennem hvergang jeg skal have ny hvalp. Jeg læser naturligvis, men langt bare er det at besøge folk som har racerne. Jeg har læst grundigt om alle relevante racer - og set video om valg af jagthund, hvor racerne bliver præsenteret.

 

Jeg har besøgt og været ude og gå og træne med GDH (flere gange), Vizsla, Langhåret Hønsehund ( flere gange), Braque Francais og andre racer kender jeg jo grundigt fra de jagter jeg kommer på - KLM, Ruhår, Labrador, Golden. Alligevel er jeg endt op med FT Springer igen, igen, igen - I sidste ende tør jeg ikke tage en chance og så har FT Springer bare sådan en handy størrelse, men hvem ved næste gang, måske.

 

Men det er dejligt at undersøge og møde andre hundefolk. Udstillinger, markprøver og træf er også gode at komme på.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...