Hop til indhold

En træls nyhed - HD


esmadsen
 Share

Recommended Posts

:megaked::megaked::megaked:

 

Fie er nu 10 måneder og har alle dage været en rigtig mandagshund.

Her til morgen haltede Fie på bagbenet og ville ikke rigtig flytte sig ud af stedet. Det er tredje gang hun halter og dyrlægen har tidligere sagt, at hun nok har lidt løse knæskaller. Her til morgen var det dog værre end før, og jeg valgte at ringe til dyrlægen og fik lov til at komme over med hende med det samme. Han observerede hende og mærkede efter og rigtigs mok konstaterede han løse knæled, men efter lidt tid mærkede han også, at der var noget galt med hoften. Der stod jeg så og tudede alene og skulle beslutte, om hun skulle røntgenfotograferes.

Nu har dyrlægen så ringet og sagt, at det ikke ser godt ud, og at hun har HD i begge hofter - den ene værre end den anden.

Så vi står nu og skal beslutte, hvad der videre skal ske. Hun kan nok godt opereres og leve med det, men hun vil alle dage have et handikap, som skal tages hensyn til.

Vi vil jo gerne have et aktivt hundeliv, og min drøm har været at vi skulle gå til træning og måske også konkurrencer.

 

Lige nu står vi midt i det hele og er helt ude af den.

 

Hvad skal vi tænke over og hvilke hensyn skal man tage i en sådan situation?

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 53
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Personligt ville jeg udnytte garantien, som der formentlig er? og få en anden hund. Men mine hunde er jo naturligvis brugshunde og helt uanvendelige, hvis de ikke har et godt bevægeapperat.

 

Jeg mener ikke det vil give mening at omplacere sådan en hund der allerede i 10 mdr. alderen har ret svære (det lyder sådan) problemer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun har været hårdt ramt, og derfor lyder det også på dyrlægen, som om han mener, vi virkelig skal overveje om det er det værd. Hun er med DKK stamtavle, og jeg har lige snakket med opdrætter, som vist også blev lidt chokeret. Men opdrætter skal vel have muligheden for at tage hende hende inden vi evt. vælger aflivning eller hvordan?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvor ondt har hun og hvor dårlige er de hofter? Jeg kender er coton som har hd og hun er nu altså 12 år og stadig frisk nok.

 

Hvis det var mig ville jeg tage en snak med dyrlægen om guld implantater var en mulighed og hvis de var det og hun derved blev smertefri, så ville jeg sørge for rigeligt motion til at få muskler af og lade hende være en aktiv hund på det plan hun kan.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har lige hentet hende og fået en lang snak med dyrlægen. Det står desværre så slemt til, at det vil kræve en operation, ellers vil der simpelthen ikke være noget tilbage til at holde på benene. Så der skal altså operation på begge hofter til. De skal fjerne et stykke at lårbensknoglen og hun ville have pseudoled.

 

:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Min hjerne er ikke i tvivl (jeg holder lige hjertet ude), jeg ville aflive. Der er minimal chance for at hun får et langt og smertefrit liv. Hun kan nok godt få en håndfuld ok år, men var det mig der gik med konkurrencedrømme, så er endnu en hund et must. Og det er måske ikke fair over for Fie at bo med en hvalp.

 

Edit: :ae::ae::ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for krammere.

Beslutningen er taget. I morgen siger vi farvel til hende. Det ville ikke være fair over for nogen af os. Men puha sikke en drejning det lige pludselig kan tage.

Vi har jo haft vores hyr med hende og måske har nogle af "adfærdsproblemerne" skyldtes smerter, men hold da kæft, man får knyttet sig til sådan et lille kræ :hjerte:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror det er den rigtige beslutning ikke kun for jer men også for hunden. Det lyder for mig som en hund der ikke ville få et godt liv uden smerter og med oplevelser, som sådan en hund helst skal have.

 

Men det er hårdt. Det virker så helt urimeligt med så ung en hund. Synd og skam

 

Der er intet man kan sige der gør det lettere undtagen, at i tog den rigtige beslutning.

 

:megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hun har været hårdt ramt, og derfor lyder det også på dyrlægen, som om han mener, vi virkelig skal overveje om det er det værd. Hun er med DKK stamtavle, og jeg har lige snakket med opdrætter, som vist også blev lidt chokeret. Men opdrætter skal vel have muligheden for at tage hende hende inden vi evt. vælger aflivning eller hvordan?

 

Det kommer an på hvad der står i kontrakten :-)

 

Jeg er rigtig ked af det på jeres vegne :ae:. Men nu holder jeg lige fokus på den del der har med opdrættter/DKK at gøre. I skal kontakte opdrætter INDEN i afliver. Hvis I forventer/håber på en ny hvalp eller penge retur (erstatning), så skal opdrætter ind over. I må ikke bare aflive på jeres egen dyrlæges anbefaling.

 

Edit; Nogle opdrættere vil vælge at få en anden dyrlæges mening, men ikke alle. Og opdrætter skal ikke have hende tilbage, hvis I kan blive enige om aflivning er løsningen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er rigtig ked af det på jeres vegne :ae:. Men nu holder jeg lige fokus på den del der har med opdrættter/DKK at gøre. I skal kontakte opdrætter INDEN i afliver. Hvis I forventer/håber på en ny hvalp eller penge retur (erstatning), så skal opdrætter ind over. I må ikke bare aflive på jeres egen dyrlæges anbefaling.

 

Edit; Nogle opdrættere vil vælge at få en anden dyrlæges mening, men ikke alle. Og opdrætter skal ikke have hende tilbage, hvis I kan blive enige om aflivning er løsningen.

 

Vi har fået det snakket rigtig godt igennem med opdrætter i dag, og de kender og er indforstået med vores beslutning. Vi har en aftale om, at vi får halvdelen af købsprisen tilbage. Så sender vi røntgenbillederne til dem også, så de kan forholde sig til det. De er meget kede af det og har aldrig oplevet det før.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv en forfærdelig drejning :(

 

Men havde taget samme beslutning som jer :bighug:

 

Synes det er godt at høre, at i har snakket det igennem med opdrætteren.

Man kan som opdrætter jo kun gøre sit bedste for at undgå mandagshvalpe, men de kan jo komme alligevel og det lyder heldigvis til jeres opdrætter tackler det ordentligt - Hvor er det bare ærgerligt det lige så blev jeres hvalp der var mandagshvalpen og i skal det her igennem :ae:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået det snakket rigtig godt igennem med opdrætter i dag, og de kender og er indforstået med vores beslutning. Vi har en aftale om, at vi får halvdelen af købsprisen tilbage. Så sender vi røntgenbillederne til dem også, så de kan forholde sig til det. De er meget kede af det og har aldrig oplevet det før.

 

Dejligt at I trods alt har opdrættet opbakning. Stort kram til jer :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I er villige til at give hende en chance - så ville jeg tage hende forbi Magtor!

Nu har jeg to små hunde med HD, den ene med den dårligste status på den ene hofte og anden dårligste på den anden. D/E hofter. I følge dyrlægen rigtig slemme og vi skulle ikke forvente at hun ville blive super gammel.

 

Det er ofte at små hunde kan have HD uden at være mærket af det. Zazus opdagede vi fordi hun havde ekstrem kort lunte og haltede indimellem. Men det er ikke pga. hendes hofter - hun havde et meget skævt bækken og vildt mange låsninger i ryggen. Efter vi har været hos Magtor nogle gange, har vi fået en helt ny hund!

 

Jeg tudet da dyrlægen fortalte mig hendes hoftestatus, og at hun nok ikke blev så gammel - i dag tænker jeg sjældent over at hun har HD.

 

Vi er hos Magtor 2 gange årligt, holder hendes muskulatur ved lige (for at det kan holde på hofterne) og giver hende kosttilskud og passer på hende med BoT dækkener mm.

 

Hvordan er hun udover halthed? Vil hun springe op i sofa, vil hun løbe og lege?

 

Jeg forstår fuldt ud jeres beslutning om aflivning af en hund med så slemme hofter i en så ung alder - hvis det ér HD'en hun er plaget af. Og det kan sagtens være. For det er så forskelligt - nogen har virkelig dårlige hofter uden at ane det, og andre kan have middel HD og være meget påvirket. Men var hun MIN hund, ville jeg få en second opinion af en anden person end en dyrlæge (og her vil jeg anbefale Christian Hembo fra Magtor v/Hinnerup) inden jeg traf beslutningen.

 

Vi har i dag en hund der aldrig halter, som ikke har så kort en lunte og som pludselig har fået sin anden ungdom - hun tonser rundt bare fordi hun kan. :-D

 

Jeg ville i hvert fald bare lige give mit besyv med som ejer af en lille hund med - på røntgen - rigtig dårlige hofter.

 

PS. Vi har også en anden lille hund på 3,3 kg som har C/D hofter (så knap så slemt) - men hun ved det heller ikke selv. Hun har været øm i sine hofter når man trykkede på dem, men hun havde også super mange spændinger og låsninger, og efter nogle behandlinger hos Magtor går hun heller ikke så stivbenet mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis I er villige til at give hende en chance - så ville jeg tage hende forbi Magtor!

Nu har jeg to små hunde med HD, den ene med den dårligste status på den ene hofte og anden dårligste på den anden. D/E hofter. I følge dyrlægen rigtig slemme og vi skulle ikke forvente at hun ville blive super gammel.

 

Det er ofte at små hunde kan have HD uden at være mærket af det. Zazus opdagede vi fordi hun havde ekstrem kort lunte og haltede indimellem. Men det er ikke pga. hendes hofter - hun havde et meget skævt bækken og vildt mange låsninger i ryggen. Efter vi har været hos Magtor nogle gange, har vi fået en helt ny hund!

 

Jeg tudet da dyrlægen fortalte mig hendes hoftestatus, og at hun nok ikke blev så gammel - i dag tænker jeg sjældent over at hun har HD.

 

Vi er hos Magtor 2 gange årligt, holder hendes muskulatur ved lige (for at det kan holde på hofterne) og giver hende kosttilskud og passer på hende med BoT dækkener mm.

 

Hvordan er hun udover halthed? Vil hun springe op i sofa, vil hun løbe og lege?

 

Jeg forstår fuldt ud jeres beslutning om aflivning af en hund med så slemme hofter i en så ung alder - hvis det ér HD'en hun er plaget af. Og det kan sagtens være. For det er så forskelligt - nogen har virkelig dårlige hofter uden at ane det, og andre kan have middel HD og være meget påvirket. Men var hun MIN hund, ville jeg få en second opinion af en anden person end en dyrlæge (og her vil jeg anbefale Christian Hembo fra Magtor v/Hinnerup) inden jeg traf beslutningen.

 

Vi har i dag en hund der aldrig halter, som ikke har så kort en lunte og som pludselig har fået sin anden ungdom - hun tonser rundt bare fordi hun kan. :-D

 

Jeg ville i hvert fald bare lige give mit besyv med som ejer af en lille hund med - på røntgen - rigtig dårlige hofter.

 

PS. Vi har også en anden lille hund på 3,3 kg som har C/D hofter (så knap så slemt) - men hun ved det heller ikke selv. Hun har været øm i sine hofter når man trykkede på dem, men hun havde også super mange spændinger og låsninger, og efter nogle behandlinger hos Magtor går hun heller ikke så stivbenet mere.

 

Tak for lidt perspektiv.

 

Vi oplevede først haltheden her til morgen, men hun flyttede sig ikke ud af stedet. Jeg havde på fornemmelsen, at hvis jeg lod hende sidde, ville hun have siddet der hele dagen. Lige nu har hun virkeligt ondt, hvis hun er nødt til at støtte benet - altså hun vil overhovedet ikke gå , og vi må ikke røre benet. Vi er nødt til at bære hende ud i haven, hvor hun så sætter eller lægger sig. Så som det er lige nu, synes jeg ikke jeg kan forsvare andet.

Lige nu bliver hun forkælet med klam klov i sengen og vores selskab.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst Krøllebølle

Øv hvor er det dog synd :megaked:

 

Men har hun ulidelige smerter nu ? For personligt ( og jeg ved godt at halvdelen af HF korser sig i r... over min udtalelse ) ville jeg vente med aflivning. Ikke i håb om at det bliver bedre, ikke fordi jeg ikke ville aflive, men fordi jeg ville have tid.

 

Jeg ville aldrig kunne få sådan en besked og så aflive hunden dagen efter, medmindre alt andet var åbenlyst dyremishandling. Har engang været nød til det med en hest og mindre dyr som kaniner og marsvin.

 

Uanset hvor skrækkeligt det er at vide at hunden lever på lånt tid og at man gerne ville have det "overstået " ( og det har jeg fuld forståelse for ) så kan det være alt værd for en selv og hunden at man giver tid. Om det er 4 dage, en uge, en måned, det er op til dyret og en selv.

 

Tiden kan bruges på at opleve skønne ting sammen, noget som hunden elsker. Tiden kan bruges på at snakke med hunden om at den snart skal sove og hvad der skal ske, hvordan det foregår. Tiden kan bruges på at takke hunden for tiden man har haft sammen, for det den har lært en. Men særlligt at fortælle hunden ordret hvad den fejler, hvorfor den skal herfra, hvordan og hvad der sker med dens krop. Jeg ved godt mange ville sidde og tænke :stupid: men tro det eller ej, det har stor betydning for hunden at vide. Du ville måske se hende blomstre op, når hun ved det. Fordi hun bliver tryg og forstår. Selv svært smerteplaget dyr beder nogen gange om mere tid her på jorden. Tid til at opleve og forstå og tage afsked.

 

Min svært syge og svært smerteplaget hund, havde jeg besluttet at give fred i april måned 2012, men han bad om 90 dage mere her på jorden. Han blomstede op, ingen troede på at han var så alvorligt syg. Vi oplevede alt sammen, lå i telt, var nede ved vandet hver eneste dag, som han elskede og det gik så godt, at jeg næsten glemte at han faktisk var meget syg. Jeg meldte os til hunde camping. Det var ca 80 dage efter at han bad om 90 dage mere. På anden dagen på hundecamping, var han klar, hans krop og organer stod af. Vi sov tæt sammen om natten, hans slimhinder var kolde og hvide. Han havde det så skrækkeligt. Næsten morgen ønskede han at se vandet en sidste gang. Vi kørte derud, han blev helt som ung, han løb rundt, svømmede, gravede kæmpe huller i sandet og igen tænkte jeg " det kan ikke passe ", da der var gået en times tid, kørte vi op til dyrlægen. På vejen derop faldt han helt ned, han var kold, han var klar. Jeg kunne ikke blive klar til at give slip, det var SÅ forfærdelig. Men han var klar og han kom herfra. Min seje lille hund :hjerte:

 

 

 

Jeg håber det bedste for jer, jeg føler med jer og sender de bedste tanker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for lidt perspektiv.

 

Vi oplevede først haltheden her til morgen, men hun flyttede sig ikke ud af stedet. Jeg havde på fornemmelsen, at hvis jeg lod hende sidde, ville hun have siddet der hele dagen. Lige nu har hun virkeligt ondt, hvis hun er nødt til at støtte benet - altså hun vil overhovedet ikke gå , og vi må ikke røre benet. Vi er nødt til at bære hende ud i haven, hvor hun så sætter eller lægger sig. Så som det er lige nu, synes jeg ikke jeg kan forsvare andet.

Lige nu bliver hun forkælet med klam klov i sengen og vores selskab.

Zazu sad også bare og pev når hun ikke ville støtte, hvor jeg måtte bære hende.

Nu må du nok også forvente hende at være ekstra øm efter sådan en omgang røntgen - de strækker jo altså hofterne ud i nogle ubehagelige positioner. Godt nok er hun bedøvet, men når mine egne (dårlige hofter) undersøges og rykkes i og drejes, så er jeg også ekstra øm bagefter - det tager lige noget tid at komme sig over.

 

Jeg ville stadig helt sikkert få en second opinion på hende.

 

Nogle gange kan en god gang genoptræning for at få en masse muskulatur opbygget altså hjælpe rigtig meget. Musklerne hjælper med at holde hofterne på plads - er muskulaturen stærk kan den altså holde rigtig meget ifht det manglende hold i skålen.

 

Det er selvfølgelig helt og holdent jeres valg, men personligt ville jeg ikke aflive en hund dagen efter HD status er givet hos dyrlægen - sådan nogle som Christian Hembo ser på tingene på en helt anden måde og er specialuddannet i ledproblemer. Han skal nok sige til hvis han mener han ikke kan gøre noget.

 

Men generelt kan muskulaturopbygning og vedligehold, samt kosttilskud osv hjælpe HD hunde rigtig meget. Som sagt vil jeg ikke sige det her for at love dig at det kan hjælpe - men det kan hjælpe rigtig mange hvor hofterne ellers ser håbløse ud. Så det behøver ikke betyde farvel - nødvendigvis.

 

Zazu er en hund som i dag, trods hofterne, sagtens kan tonse og lege fangeleg på marken med de andre, hun kan sagtens gå 10 km uden at være mærket af det - det eneste hensyn vi tager er som sagt 2x årligt besøg hos Magtor, div kosttilskud, "specialdækkener" som Back On Track der kan virke smertelindrende på ømme led - jeg holder mig dog fra agility med hende, men træner rally uden problemer :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil lige tilføje at jeg altså IKKE går ind for at holde dyr i live for hver en pris. Det skal kun være så længe det er for hundens skyld!

Og måske ér aflivning også det rigtige i jeres tilfælde - men med den besked vi fik hos dyrlægen, og den hund vi har nu efter nogle besøg hos Magtor - der er jo en verden til forskel. Derfor vil jeg altid fremover få en second opinion hvis jeg skulle stå i en lignende situation. Det er ikke altid dyrlægerne er de bedste til at vurdere ledproblemer. Nogle dyrlæger kigger lidt for meget på røntgen, uden at tjekke om der skulle være andre problemer udover hvad de lige kan se. (Min egen inklusiv - derfor har vi skiftet nu)

 

Nu har jeg i hvert fald givet mig besyv med og hvad jeg ville vælge - men uanset er det rigtig øv for jer :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...