Hop til indhold

Hjælp til at finde opdrætter... Labrador og Cavalier King Charles


Hoppebolden
 Share

Recommended Posts

Endnu en forespørgsel...

 

To bekendte - uafhængigt af hinanden - har spurgt mig om jeg kender en god opdrætter af Labrador (udstilling - ikke jagt-linje) og Cavalier King Charles - og hvad man ellers skal være opmærksom på ved de to racer med hensyn til sundhed og lign..

 

Begge er førstegangskøbere/ejere, men har haft hund som børn. Hr indtrykket af at begge er villige til at vente på det rigtige kuld.

 

På forhånd tak for hjælpen :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos cavalier ville jeg bestemt tage fat i Maj-Britt hos http://www.canidan.dk Hvis jeg skulle have cavalier igen blev det helt klart derfra.

Når de skal kigge cavalier så er der selvfølgelig alle problemerne med sygdomme. Som minimum skal forældrene være hjertescannede, samt testet for EFS og CCS. Jeg kan ikke huske om det kræver at de er patella testet men det ville jeg helt klart mene at de skulle.

En anden ting jeg ville være opmærksom på var hvor nervefaste forældredyrene er. For racestandarten siger sporty, hengiven, og absolut frygtløs, munter og venlig, ikke aggressiv. Ingen tendens i retning af nervøsitet.

Dog synes jeg at en stor del af de cavaliers man møder er nervøse, og det er virkelig ærgeligt, så skulle jeg ud og kigge cavalier var det helt klart en af mine fokuspunkter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke anbefale nogen cavalier opdrættere i dk, da ingen efter min mening tager sundheden alvorligt, selvom de selv er af en anden mening, og desværre er rigtig gode til at overbevise om det.

 

Og så lige for at gentage dette:

Her er et lille sammenskriv fra agrias breed profiles 2006-2011.

 

Det er opgjort i dog-years-at-risk (dyar) for cavaliere i forhold til et gennemsnit af alle andre hunde. I perioden er der årligt mellem 2000-5000 cavaliere, og 1.350.000 andre hunde.

 

Cavalieren er til dyrlægen 1,2 gange oftere end gennemsnittet af alle andre hunde, og det gælder et dyrlægebesøg der koster mere end selvrisikoen på forsikringen. Gennemsnitsalderen for første dyrlæge besøg er ca. 5,0 år for cavalieren og 5,3 år for alle andre hunde.

 

Sygdomme hvor cavalieren har en højere relativ risiko, end gennemsnittet af alle andre hunde: hjerte, øjne, neurologiske, lunger, næse/svælg, blod, ører, hud, tævens kønsorganer, fordøjelsesystemet, infektion, hele kroppen, blære, led og lemmer, nyrer.

 

Sygdomme hvor cavalieren har en lavere relativ risiko, end gennemsnittet af alle andre hunde: hannens kønsorganger, hormonelle sygdomme, immunsystemet, cancer, brystkassen, skader, klør.

 

Den relative risiko for dødsfald er 1,3 gange større for cavalieren end for gennemsnittet af alle andre hunde. Gennemsnits alderen for cavalierer er 7,85 år, for alle andre hunde er den 6,8 år.

 

Dødsårsager hvor cavalieren har en højere risiko end alle andre hunde: hjerte, lunger, næse/svælg, ører, neurologiske, tævens kønsorganer, ingen diagnose, fordøjelse.

 

Dødsårsager hvor cavalieren ligger på samme gennemsnit som alle andre hunde: blod, øjne, brystkassen.

 

Dødsårsager hvor cavalieren har en lavere risiko end alle andre hunde: nyrer, immunforsvar, hele kroppen, hormonelle, skader, cancer, hud, blære, led og lemmer, adfærd.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

tja når jeg kigger på andre landes debatter så læser jeg også at de lande gør meget mere end alle andre lande, så undskyldningen er hørt før

 

har du en reference til de cavalieropdrættere der gør noget? og hvad de gør.

 

og ja der er noget i alle racer, men i cavalierne er der meget, men undskyldningen er hørt før.

 

Det var da noget af et postulat,der er noget i alle racer,men ikke alle racer ser efter..det gør cavalieropdrætterne og vi,i Danmark er godt med,sammenlignet med hvad der gøres i udlandet.
Link til indlæg
Del på andre sites

Du kunne jo starte med at læse hvad Cavalierklubben har på hjemmesiden om sundhed og avlsanbefalinger,så du bliver lidt opdateret i din viden om hvad der gøres for/ i racen.

Derud over så er Danmark bedst i Europa til hjerter(Lisbeth Høier,KU),hver scanning koster omkring 2000kr,vi er begyndt på MR scanninger som enten koster omkring 8-9000kr i Danmark eller må man tage til fx Berlin det er billigere,kun ca 3330kr,da Syringomyeli er et stort problem i racen,og det dukker også op i andre racer fx petit griffon,Pomeranians bl.a

Desuden undersøger de fleste opdrættere PL,øjenlyser, DNA tester for EFS og CCS så det er ikke fordi mange opdrættere ikke gør noget.

At der så er mange der klager over racens sundhed er forståeligt,da mange køber hvalpe,enten uden stambog af uundersøgte forældre eller dubiøse avlere for at spare penge og mange synes så,efter et par år,at deres tæve ville elske at få hvalpe og "dyrlægen siger jo at min hund er sund og rask", men dyrlægen kan jo ikke scanne hverken hjerte eller hjerne" og så kører rouletten videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 2 weeks later...

Jeg ved godt hvad der gøres i danmark, og som jeg har ”postuleret” er det efter min mening ikke nok.

Men hvad gør de i udlandet? Det må du jo vide siden du kommer med det postulat at vi i danmark er de bedste.

 

 

Du kunne jo starte med at læse hvad Cavalierklubben har på hjemmesiden om sundhed og avlsanbefalinger,så du bliver lidt opdateret i din viden om hvad der gøres for/ i racen.

Derud over så er Danmark bedst i Europa til hjerter(Lisbeth Høier,KU),hver scanning koster omkring 2000kr,vi er begyndt på MR scanninger som enten koster omkring 8-9000kr i Danmark eller må man tage til fx Berlin det er billigere,kun ca 3330kr,da Syringomyeli er et stort problem i racen,og det dukker også op i andre racer fx petit griffon,Pomeranians bl.a

Desuden undersøger de fleste opdrættere PL,øjenlyser, DNA tester for EFS og CCS så det er ikke fordi mange opdrættere ikke gør noget.

At der så er mange der klager over racens sundhed er forståeligt,da mange køber hvalpe,enten uden stambog af uundersøgte forældre eller dubiøse avlere for at spare penge og mange synes så,efter et par år,at deres tæve ville elske at få hvalpe og "dyrlægen siger jo at min hund er sund og rask", men dyrlægen kan jo ikke scanne hverken hjerte eller hjerne" og så kører rouletten videre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Danmark er pt det eneste land der har hjertescanning som krav, andre lande har det, til nød som en frivillig ting ellers bare stetoskopi,det er også billigere,men man finder kun en evt mislyd,ingen prolaps.

Holland har siden 11 haft MR scanning som krav,til gengæld har de ikke hjertescanning som i Danmark,de færreste lande har DNA test for EFS og CCS.

Men hvorfor er du så interesseret i CKCS, når du kun nedgør racen og rakker opdrætterne ned ?

jeg kender i øvrigt kun til DKK opdrættere,hvad der rør sig i andre klubber kan jeg ikke udtale mig om

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved godt hvad der gøres i danmark, og som jeg har ”postuleret” er det efter min mening ikke nok.

Men hvad gør de i udlandet? Det må du jo vide siden du kommer med det postulat at vi i danmark er de bedste.

 

Jeg er nysgerrig :-D hvad gør de i udlandet der gør dem bedre end Danmark? og hvilke lande er det der er bedre?.

Link til indlæg
Del på andre sites

Danmark er langt at foretrække,i det mindste gør opdrætterne i DKK en stor indsats,du svarer ikke på mit spørgsmål om hvorfor du i den grad arrogant rakker ned på de danske opdrættere?

Du virker meget påståelig og fortidig.så jeg slutter her..

 

Hun har nok ikke været på siden hun svarede sidst..... mon ikke der kommer et svar når hun kommer på næste gang :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld NickiA,havde ikke set at det var en anden der kom ind over..og jeg tror, du enten har misforstået hvad jeg har skrevet eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok,jeg mener afgjort at de danske DKK opdrættere er blandt de bedste i EU,der er lande i EU hvor de end ikke ikke har nogen avlskrav eller anbefaling.

Link til indlæg
Del på andre sites

undskyld NickiA,havde ikke set at det var en anden der kom ind over..og jeg tror, du enten har misforstået hvad jeg har skrevet eller også har jeg ikke udtrykt mig klart nok,jeg mener afgjort at de danske DKK opdrættere er blandt de bedste i EU,der er lande i EU hvor de end ikke ikke har nogen avlskrav eller anbefaling.

 

Jamen det er heller ikke dig jeg spørger :blink: mit spørgsmål er henvendt til @brittagarly fordi hun skriver de er bedre i udlandet, og derfor er jeg nysgerrig om hvad hendes oplevelse af hvad de gør i udlandet der gør dem bedre, og hvilke lande hun henviser til. For udlandet er et rimelig bredt begreb :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

nu med oskar

du svarede ikke på mit indlæg:

har du en reference til de cavalieropdrættere der gør noget? og hvad de gør, for så kan man jo også se hvad de ikke gør.

 

du svarede så på hvad de gør i udlandet, og kom med nogen gode informationer, men senere skriver du at du kun kender til dkk opdrættere, betyder det så at du egentlig ikke ved noget sikkert om udenlandske cavaliere? hvis du ved noget om de udenlandske så må du meget gerne komme med nogen referencer.

 

du spørger så om hvorfor jeg "rakker" de danske opdrættere ned, hvis du kalder det at rakke ned, når de efter min mening ikke gør nok, så vil jeg godt prøve at komme med nogen eksempler.

jeg har tjekket 5 hvalpekuld:

kuld 1.

endocardiose: 0-1, 0-1 X 0-2

efs/ccs: fri/fri X fri/fri

sm/cm: 0b/2 X ikke undersøgt

psom: not present X ikke undersøgt

patella: 0-0 X ikke undersøgt

øjne: intet påvist X ikke undersøgt

hd: ikke undersøgt X ikke undersøgt

 

kuld 2.

endocardiose: 0-1 X 0-1

efs/ccs: fri/fri X bærer/fri

sm/cm: 0c/2, 0b/2 X ikke undersøgt

psom: not present X ikke undersøgt

patella: 0-0 X ikke undersøgt

øjne: intet påvist X ikke undersøgt

hd: ikke undersøgt X ikke undersøgt

 

kuld 3.

endocardiose: 0-1, 0-1, 0-2 X 0-1

efs/ccs: fri/fri X fri/fri

sm/cm: ikke undersøgt X ikke undersøgt

psom: ikke undersøgt X ikke undersøgt

patella: ikke undersøgt X ikke undersøgt

øjne: ikke undersøgt X ikke undersøgt

hd: ikke undersøgt X ikke undersøgt

 

kuld 4.

endocardiose: 0-2 X 0-1

efs/ccs: fri/fri X fri/fri

sm/cm: 0c/2 X ikke undersøgt

psom: present right X ikke undersøgt

patella: ikke undersøgt X ikke undersøgt

øjne: ikke undersøgt X ikke undersøgt

hd: ikke undersøgt X ikke undersøgt

 

kuld 5.

endocardiose: 0-1 X 0-1, 0-2

efs/ccs: fri/bærer X fri/fri

sm/cm: 0c/2 X 2a/2

psom: not present X not present

patella: ikke undersøgt X ikke undersøgt

øjne: ikke undersøgt X ikke undersøgt

hd: ikke undersøgt X ikke undersøgt

 

jeg har taget udgangspunkt i de sygdomme som er registreret i racen, og de resultater der er registreret på hundeweb.

det er så det jeg mener med at de danske opdrættere ikke gør det godt nok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen det er heller ikke dig jeg spørger :blink: mit spørgsmål er henvendt til @brittagarly fordi hun skriver de er bedre i udlandet, og derfor er jeg nysgerrig om hvad hendes oplevelse af hvad de gør i udlandet der gør dem bedre, og hvilke lande hun henviser til. For udlandet er et rimelig bredt begreb :mrgreen:

 

jeg mener ikke jeg har skrevet at de er bedre i udlandet, men jeg kan godt se at det kan opfattes sådan efter nu med oskar begyndte at fortælle at dk opdrættere er "verdens bedste", tvært imod så har jeg skrevet at jeg har hørt/læst de samme undskyldninger på andre landes fora som jeg har fulgt med på.

og nej jeg har ingen sikker viden om hvad der foregår i andre lande, det var faktisk derfor jeg spørger efter referencer.

 

som jeg har det ligenu så er cavalieren for syg en race til at jeg har lyst til at anskaffe mig en. men hvis jeg skulle have en ny i dag så ville jeg nok kigge næremere på holland, for jeg har opfattet at "ministeriet" på en eller anden måde har ansvar for opdræt af cavaliere, og jeg har ikke fulgt med på hollandske fora'ere da hollandsk ikke er mit bedste, så derfor ved jeg intet om hvordan holdningerne er blandt opdrættere. men det ændrer sig forhåbentlig så jeg igen inden alt for mange år kan få lyst til at anskaffe mig en cavalier igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener ikke jeg har skrevet at de er bedre i udlandet, men jeg kan godt se at det kan opfattes sådan efter nu med oskar begyndte at fortælle at dk opdrættere er "verdens bedste", tvært imod så har jeg skrevet at jeg har hørt/læst de samme undskyldninger på andre landes fora som jeg har fulgt med på.

og nej jeg har ingen sikker viden om hvad der foregår i andre lande, det var faktisk derfor jeg spørger efter referencer.

 

som jeg har det ligenu så er cavalieren for syg en race til at jeg har lyst til at anskaffe mig en. men hvis jeg skulle have en ny i dag så ville jeg nok kigge næremere på holland, for jeg har opfattet at "ministeriet" på en eller anden måde har ansvar for opdræt af cavaliere, og jeg har ikke fulgt med på hollandske fora'ere da hollandsk ikke er mit bedste, så derfor ved jeg intet om hvordan holdningerne er blandt opdrættere. men det ændrer sig forhåbentlig så jeg igen inden alt for mange år kan få lyst til at anskaffe mig en cavalier igen.

 

Jeg er af samme holdning i forhold til at få cavalier igen, jeg løber skrigene væk fra racen lige nu pga. deres helbred. Jeg var bare nysgerrig for jeg har ikke sat mig ind i hvad man gør i udlandet i forhold til i DK. Jeg er rigtig glad for at flere og flere opdrættere i DKK begynder at SM scanne. Men jeg blev faktisk overrasket her den anden dag at de eneste avlsrestriktioner for racen var hjerte og DNA for EFS og CCS. Troede også patella og øjenlysning var et avlskrav.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er DKK der bestemmer avlskrav og det er de eneste de anerkender :-(,hjerteundersøgelserne skal så til forhandling i vistnok 2017 i DKK/Cavalierklubben,ellers er DKK's holdning at det er op til div. opdrættere at holde fanen højt og lave andre undersøgelser frivilligt,nogle af undersøgelserne er rimeligt dyre,så det er nok der skoen tit klemmer,men skulle jeg i dag have en cavalierhvalp,ved jeg da godt hvilke opdrættere jeg ville købe fra og hvilke jeg ville holde mig fra,jeg hævder ikke at DK's opdrættere er de bedste,men vi er rigtig godt med,især i hjerterne,og SM begynder at vinde indpas i flere og flere opdræt..desværre er genmassen i racen så lille at der altid popper noget nyt op,hver gang man indfører restriktioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...