Hop til indhold

Hvilken race vil passe til os??


Carina
 Share

Recommended Posts

Ved ikke helt hvad du mener med at deres væsen ikke er for alle, men hvis TS ønsker en stor hund, så vil jeg mene at flatten sagtens kan være med i opgøret. Min er lidt lille (dog stadig større end jagtudgaverne af både lab og golden) men til gengæld er det faktisk kun whippets, ude i hundeskoven, der kan følge med hende når hun åbner for gashåndtaget for alvor.

Jeg mener at det ikke er alle der kan få ret meget ud af en flatter i jagtsammenhæng. De brænder hurtigere sammen i knoppen, tåler ikke repetitioner så godt som en lab eller golden gør det, og tåler ikke fejlhåndtering eller korrektioner lige så godt heller.

I de rette hænder, en udmærket hund.

Men dels er der langt mellem snapsene hvad egenskaberne angår, og dels er der langt mellem dem der rent faktisk kan få det fulde ud af en flat.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ved ikke helt hvad du mener med at deres væsen ikke er for alle, men hvis TS ønsker en stor hund, så vil jeg mene at flatten sagtens kan være med i opgøret. Min er lidt lille (dog stadig større end jagtudgaverne af både lab og golden) men til gengæld er det faktisk kun whippets, ude i hundeskoven, der kan følge med hende når hun åbner for gashåndtaget for alvor.

 

Nu er det jo vendinger og smidighed der er afgørende, ikke så meget tophastigheden. De er nok lige klodsede nok til AG:-) Og inden du tager det nært, så synes jeg jo at schæfer er skøn og dejlig - og hurtig - men det gør den jo ikke egnet til AG:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Sorry for OT,

 

Men min sorte jagtlab, han er slank - hurtig, og meget adræt - jeg overvejer faktisk om jeg skulle begynde til noget agility med ham :hmm:

 

Har aldrig prøvet det, kun set det i tv. Men det ser sjovt ud - vi har en mini bane i haven og han er god til det :-) nok mere mig der ikke aner helt hvordan man gør :-) og hvor man starter? og hvor man kan gå til det?

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry for OT,

 

Men min sorte jagtlab, han er slank - hurtig, og meget adræt - jeg overvejer faktisk om jeg skulle begynde til noget agility med ham :hmm:

 

Har aldrig prøvet det, kun set det i tv. Men det ser sjovt ud - vi har en mini bane i haven og han er god til det :-) nok mere mig der ikke aner helt hvordan man gør :-) og hvor man starter? og hvor man kan gå til det?

DcH Christiansfeld har agility ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løber selv agility med min jagt Golden, men da jeg ikke bryder mig om hunde der stresser har jeg (ubevidst) fået min hund i et gear for lavt :D han er til gengæld super stabil og hans lange ben, gør at han alligevel følger ok med tiderne synes jeg. Men nu løber vi også kun ag på hygge niveau. Har ikke været til så mange stævner, men husker at han løber 5-6 sek. Langsommere end borderen. Det er selvfølgelig meget, men han løber fint indenfor banetiden og det er længe godt til mig :-)

Min hanhund er let og elegant, men ved siden af en border vil han se stor og klodset ud. Han bruger en del plads på at vende, men tror egentlig det er tillært - igen, han har ikke så travlt på en ag bane :D

hans søskende har noget mere power (men løber desværre ikke ag), så jeg er slet ikke i tvivl om at jeg selv har gjort ham lidt langsom, da jeg ikke er så god til det med en stresset hund.

Jeg vil gerne sende dig videoer af hans arbejde hvis du gerne vil se ham. Har vist video af både agility og noget lydighed.

 

Hvis du vælger tæve, er det jo oftest en del mindre og måske lidt mere handy på ag banen. På den anden side så giver de lange ben altså færre galop-spring = spare tid.

 

Jeg faldt over denne svenske (eller norske?) hund. Prøv at sige på brugernavnet hun har et hav af videoer liggende af både lydighed og agility og der er skrald på :-)

Der er også lavet nogle super lækre labrador, det var også et bud.

Jeg er total farvet af at min Golden er så god til alt hvad jeg gerne vil med ham, så jeg er ikke spor objektiv. Derfor kan jeg nok ikke vedlede og rådgive dig. Men du er til hver en tid velkommen til at møde min Golden hvis du vil :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu vi så er inde på det med at være farvet, så er jeg altså også farvet af Barney. Han er helt fantastisk! Han har et dejligt sind, og så er han en virkelig køn hund:hjerte: Det er måske ingen hemmelighed at jeg længe overvejede at få hund fra hans opdrætter - ved ikke lige hvordan pokker det blev til en corgi i stedet:mrgreen:

 

Jeg ser ham netop som en meget alsidig hund, der vil kunne nå til tops inden for stort set alt. Om det er golden eller lab, er nok en temperamentssag, men jeg ved godt hvad jeg ville vælge:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis vi skal holde os lidt til trådstarters emne! Så synes jeg det lyder som noget lab eller golden, af jagt/brugslinierne!

 

jeg har gennem mit sidste år ude i konkurrencer i dch lydighed støt på nogen uamindelige små lækre labber der bestemt ville kunne begå sig på en agility bane, lagt fra de der udstillings"pølser" man som regel kender labben for (og så beklager jeg lige de 20 første hf folk jeg har trådt over fødderne med det udtryk).

 

og @Retrieveren kan finde nogen videoer af en golden der løber agility og er benhård til det :)

 

Du må godt kalde min hund for en pølse - jeg kalder hende selv indimellem for et sofabord :-D

 

For nogle år siden (tror det var i 2009) var det en jagtgolden, som vandt DCH DM i agility, så de kan altså sagtens.

De skal bare satse på, at borderne laver fejl, fordi de er for hurtige :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg løber selv agility med min jagt Golden, men da jeg ikke bryder mig om hunde der stresser har jeg (ubevidst) fået min hund i et gear for lavt :D han er til gengæld super stabil og hans lange ben, gør at han alligevel følger ok med tiderne synes jeg. Men nu løber vi også kun ag på hygge niveau. Har ikke været til så mange stævner, men husker at han løber 5-6 sek. Langsommere end borderen. Det er selvfølgelig meget, men han løber fint indenfor banetiden og det er længe godt til mig :-)

Min hanhund er let og elegant, men ved siden af en border vil han se stor og klodset ud. Han bruger en del plads på at vende, men tror egentlig det er tillært - igen, han har ikke så travlt på en ag bane :D

hans søskende har noget mere power (men løber desværre ikke ag), så jeg er slet ikke i tvivl om at jeg selv har gjort ham lidt langsom, da jeg ikke er så god til det med en stresset hund.

Jeg vil gerne sende dig videoer af hans arbejde hvis du gerne vil se ham. Har vist video af både agility og noget lydighed.

 

Hvis du vælger tæve, er det jo oftest en del mindre og måske lidt mere handy på ag banen. På den anden side så giver de lange ben altså færre galop-spring = spare tid.

 

Jeg faldt over denne svenske (eller norske?) hund. Prøv at sige på brugernavnet hun har et hav af videoer liggende af både lydighed og agility og der er skrald på :-)

Der er også lavet nogle super lækre labrador, det var også et bud.

Jeg er total farvet af at min Golden er så god til alt hvad jeg gerne vil med ham, så jeg er ikke spor objektiv. Derfor kan jeg nok ikke vedlede og rådgive dig. Men du er til hver en tid velkommen til at møde min Golden hvis du vil :-)

 

Jeg vil super gerne møde din og høre mere. :-) Kan se du bor i Midtjylland, kan jo skrive, når jeg engang kommer der op ad..

Og jeg vil også rigtig gerne se nogle videoer af din hund - ligger de på YouTube?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad ville du så vælge (til ag og jagt) hvis det var dig? Og hvorfor? :-)

 

Jeg ville til enhver tid vælge golden, men det er fordi jeg synes (lidt upassende) at lab er en kedelig hund af udseende. Elsker udseendet på sådan en som Retrieverens Barney:lun: Han er så smuk og elegant, og har slet ikke det der til tider klumpe-dumpede udseende som en lab.

 

Jeg kender et par stykker som dyrker AG på ok niveau med golden. Men som Dorte skriver, vinder man kun hvis borderne laver fejl - det gør de tilgengæld tit:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men som jeg ser det, står valget lidt mellem en Lab. og en Golden... Ingen af dem er nogen der 'fanger mig' fra starten, men vi vil bestemt kigge nærmere på dem. :-)

 

Bare vi kunne have hver vores hund - han en til jagt og jeg en til ag, så var der ikke så meget bøvl i dét :-D

 

Hvorfor er det ikke muligt?

 

 

Altså hvis jeg skulle vælge mellem en lab og en golden vil jeg klart vælge en golden (samme argumenter som AnneMangetal)

Link til indlæg
Del på andre sites

Får helt lyst til at prøve ag m kræet men det ser sq lidt svært ud ....

 

Kast dig ud i det.

 

Jeg har jo en hund der "på papiret" ville have være super til agility. Let til bens og mega hurtig. Så prøvede vi og efter en hav omgan med lette forhindringer så hoppede sheila udd af banen og sagde at det der stress og jag det kunne jeg gøre selv. Haha

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Herligt der er så mange meninger, det ville da være lidt kedeligt hvis alle kom med en lab ;-)

 

Jeg er så enig med Amocca her. Jeg har to Golden venner de er bare så søde, men foretrækker klart en lab, men det er pga pelsen ;-) skulle jeg vælge mellem mine to labber (håber ikke Walther læser med) ville jeg klart vælge en jagtlab som min Zeus ;-) slank, adræt, hurtig og lidt kvikkere end Walther :-)

 

Næste lab blir helt sikkert en jagt lab igen :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så omvendt af Annemangetal. Jeg ville helt sikkert vælge en lab - men jeg synes så også de er langt kønnere end goldens (primært nok fordi jeg hader pels) og langt smartere og adrætte i jagtudgaven...

 

 

Er med på den her.

 

Synes jagtlabberne er meget mere atletiske og passer bedre i størrelsen end goldens.

Og så tænker jeg jagt-delen ind i det også, hvor jeg tror det er nemmere at finde en lab der kan gøre det rigtig godt på jagt og i AG.

 

Men med den rigtige opdrætter kan det sikkert også findes hos goldens.

 

Så du er nok nød til at skulle ud og kigge på et par stykker og se hvad du bedst kan lide.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal være velkommen :-) du siger bare til når du nærmer dig Midtjylland. Bor mellem Herning og Silkeborg :-)

 

jeg skal være ærlig at sige at jeg valgte Golden udelukkende pga. Pelsen. Barney fælder i dejlige totter, hvorimod labrador (har selv haft to lab blandinger), fælder små enkelte hår der sidder i alt.

Hvis jeg skulle have ny hund nu, kunne jeg finde på både at vælge Golden og Lab. Golden er nok en smule senere mentalt moden end lab, men ud af et langt hundeliv skulle det ikke være det afgørende :-)

 

her er en video fra vores første (og eneste) rally konkurrence. Barney har aldrig træner rally og vi havde blot prøvet lidt rally et par uger i forvejen. Han er vist nok 2 år på videoen og har ikke før været i det miljø (telte/hunde tæt på osv). Han havde kun prøvet et par lydigheds konkurrencer. Men han er bare super nem og rigtig let at have med i nye miljøer.

 

Videoen kan desværre kun ses på computeren.

 

Jeg har også en agility video. Den er fra hans første indendørs stævne nogensinde. (Og hans 2. Agility stævne). Igen er han super cool og løber 4 fejlfri baner, til trods for at han ikke rigtig har trænet hele baner og kun meget små lette kombinationer. Jeg er lidt ked af ar vise videoerne for det giver ikke et fair billede af Golden på agility banen, da det er lykkedes mig at gøre barney lidt for magelig på agility banen :D men han har faktisk også et 5. Gear og har de sidste gange til ag træning løbet betydelig hurtigere.

https://m.youtube.com/watch?v=J6Vvk9zJ8_c&feature=youtu.be

 

har desværre ikke en video fra feks løbe arbejde i skoven. Der vil du virkelig kunne se hans 5. Gear.

Barney er lidt atypisk da han er en stor livs nyder og har god tid med mange ting :D men det er altså mig der har gjort ham sådan fordi det passer rigtig godt til mit liv. Hans familie (ser jævnligt flere af hans søskende) kører i et helt andet gear.

 

Jeg vil sige at der findes meget godt avl indenfor jagt Golden (hvis man ved hvor man skal kigge).

Labradoren er mindre men omvendt så tager Golden længere skridt og spare på den måde tid på agility banen.

 

Uanset hvad du vælger, så tror jeg at du bliver glad for dit valg :-)

 

kan tilføje at barney er super nem at træne for han kræver ikke mange repetitioner. Feks. Så fik vi en opgave for 14 dage siden. Han skulle samle en sko op i snørrebåndet og sætte den hen på en bænk. Det tog 10 min. Så løste han opgaven perfekt! Til trods for at han normalt samler alt muligt op ved at gribe rundt om det (hvilket han også forsøgte med skoen). Men fik hurtigt lært ham at tage den i snørrebåndet. Han har et rigtig godt hoved og er let at træne og er mega let at have med i mange forskellige miljøer. Men tror labradoren ville være lige sådan :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er så omvendt af Annemangetal. Jeg ville helt sikkert vælge en lab - men jeg synes så også de er langt kønnere end goldens (primært nok fordi jeg hader pels) og langt smartere og adrætte i jagtudgaven...

 

Hvad vil du så men en Cocker...... Med lang pels på ørene, faner på benene,mgodt med bryst og halshår og også en del bagpå..... Det er jo nærmest kun kroppen som ikke er langhåret?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...