Hop til indhold

Hvilken race vil passe til os??


Carina
 Share

Recommended Posts

Vores 8 år gamle hund har lige fået konstateret kræft, og vi skal derfor ud og have ny hund på et tidspunkt. Men vi er helt på bar bund ang. race, så tænkte I måske havde et forslag :-)

 

 

 

Vores 'krav' til hunden:

 

- Den skal bruges til andejagt og agility (og gerne nå langt indenfor agility)

- Den må gerne have lang pels, men må ikke kræve for meget pelspleje. (For meget er i vores øjne mere end én gang ugentligt.)

- Den skal være aktiv og fuld af energi når vi er ude og træne, lege osv., men rolig når vi er inde.

- Den skal ikke have tendens til at gø meget.

- Den skal ikke være nervøs og bange anlagt.

 

Det var det vi lige kunne komme på... Håber I har nogle (eller bare et) forslag. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 132
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Toller, ikke Troller. ;)

 

Og jooo. Hvis man kan leve med at sådan en "toller" som det åbenbart hedder når den render mere eller mindre målløst rundt, så er det da en mulighed.

Der findes sikkert udmærkede eksemplarer af racen, men der er, så vidt jeg kan bedømme det, temmelig langt mellem snapsene.

Og så er de ikke i retrieverklubben af en årsag. Deres arbejdsform passer overhovedet ikke ind.

 

Skal man have en ordentlig apportør der er nem at have med at gøre og træne, så er en lab det åbenlyse valg. Alternativt en golden, omend hér vil man skulle bruge mere tid på at finde den rigtige hund.

En Flatter er også en mulighed, men også hér er der ved at være langt mellem snapsene, og deres væsen er ikke "for alle mand" så at sige.

Link til indlæg
Del på andre sites

GDH er slet ikke hunden til massivt arbejde i koldt vand. Bestemt ikke bedre end en FT Springer Spaniel.

 

Der er faktisk kun Labrador, Flatter og Golden, som jeg lige kan komme på ,hvis det er både Agility og andejagt, hvis man med andejagt mener massivt arbejde i koldt vand.

 

Jeg har nu brugt mine FT Springere til en del andejagt og de går også gerne i vandet om vinteren, men det er klart at Retrieve både har bedre pels og størrelse til timer i vandet om vinteren. Vil man gerne have en Springer til det, bør man kigge efter robuste hunde med god, kraftig pels - og så er der jo nu om dage neopren veste mv. Som kan bruges.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gad vide om Lagotto kunne være en mulighed. Jeg turde, som jæger, nok ikke tage chancen. Jeg ville afgjort bede dig vælge mellen jagtlab, golden til jagt eller FT Springer.

 

Dog hvis du er vild med Flatter findes de også med gode jagt egenskaber, men man skal se sig for da det vist ikke er helt så klare linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Toller, ikke Troller. ;)

 

Og jooo. Hvis man kan leve med at sådan en "toller" som det åbenbart hedder når den render mere eller mindre målløst rundt, så er det da en mulighed.

Der findes sikkert udmærkede eksemplarer af racen, men der er, så vidt jeg kan bedømme det, temmelig langt mellem snapsene.

Og så er de ikke i retrieverklubben af en årsag. Deres arbejdsform passer overhovedet ikke ind.

 

Skal man have en ordentlig apportør der er nem at have med at gøre og træne, så er en lab det åbenlyse valg. Alternativt en golden, omend hér vil man skulle bruge mere tid på at finde den rigtige hund.

En Flatter er også en mulighed, men også hér er der ved at være langt mellem snapsene, og deres væsen er ikke "for alle mand" så at sige.

 

 

bare hvad jeg havde hørt fra dem med toller her at de var gode netop til ande jagt.... og det blev de brugt til... men ogs ja det toller rundt, men det er en del af den teknik der er i dem at de ligesom nogle canadiske ræve åbenbart kan lege ænder og gæs tæt på..... og så det vel ikke formålsløst :vedikke:

 

tænkte bare at den modsat Labradoren var en let hund der måske var god til agility

 

+ jeg så på en men fik at vide at netop de danske linnier de sidste år var blevet meget jagt præget.... sååå

 

vær at undersøge måske:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det virker :5up: Men nej, kæresten er ikke til pudler..

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været på jagt med en der havde lavet et kompromis med sin familie og havde importeret en stor puddel fra Frankrig. Birger faktisk, som skulle kunne gøre det ud for en jagthund. Den var med på andejagt sidst på eftermiddagen.

 

Lad mig sige det på den måde: den var 1 1/2 år gammel og jeg ville have været flov hvis det havde været min. Den apporterede ringere end Maggie gjorde da hun var 6 måneder - og det skulle være racens stærke side. Jeg kender ikke manden som ejede hunden og ved ikke om han havde trænet den, men den kunne ikke engang tage en and som faldt synligt på 10 m afstand.

 

Det overraskede mig for jeg ville have troet at det kunne blive en super vand apportør. Luckyluna, hvis du får sådan en og består DJ's lille apporteringsprøve, kan du godt være bekendtcat tage den med på jagt

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har været på jagt med en der havde lavet et kompromis med sin familie og havde importeret en stor puddel fra Frankrig. Birger faktisk, som skulle kunne gøre det ud for en jagthund. Den var med på andejagt sidst på eftermiddagen.

 

Lad mig sige det på den måde: den var 1 1/2 år gammel og jeg ville have været flov hvis det havde været min. Den apporterede ringere end Maggie gjorde da hun var 6 måneder - og det skulle være racens stærke side. Jeg kender ikke manden som ejede hunden og ved ikke om han havde trænet den, men den kunne ikke engang tage en and som faldt synligt på 10 m afstand.

 

Det overraskede mig for jeg ville have troet at det kunne blive en super vand apportør. Luckyluna, hvis du får sådan en og består DJ's lille apporteringsprøve, kan du godt være bekendtcat tage den med på jagt

 

Men når du ikke ved hvordan manden har trænet, siger det jo ikke ret meget.

 

Jeg kender mange jagthunde af mange forskellige racer, som er meget dårligere end din, men alligevel kommer med på jagt. Og det er sjældent hundens skyld. De er sjældent trænet ret målrettet. Eller gennemtænkt

 

Hvad synes du om videoen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht til videoen kan man jo faktisk ikke bedømme hundens arbejde for man kan ikke vide om hunden markerer / har markeret anden og dummyen, men det går jeg udfra at den har for føreren giver jo ikke en retning som man gør ppå blind apport.

 

Dog, kan man godt sige at det under alle omstændigheder er ok arbejde, hvor hunden selvstændigt går ud og søger og returnerer med emnet. Afleverer flot og virker fokuseret og behersket. Det ser meget flot ud - på niveau med enhver retriever. Heller ikke alle Retrievere markerer så den går helt direkte efter terrænskift, men det handler også om erfaring.

 

Når jeg nævner den lille apporteringsprøve er det bare for at give dig en ide om hvad en apportør bør kunne. Ikke ret svær at bestå, hvis man bare træner lidt. Det vil du nemt kunne klare, er jeg sikker på og så ved du at du er rimeligt forberedt. Det giver ro i sjælen. Jeg husker mine bekymringer da jeg kom på min første jagt med hund. Jeg kunne dog hurtigt konstatere at vi var ganske godt med ��

Link til indlæg
Del på andre sites

Du mener udover at den ikke kan finde ud af at markere?

 

tror ikke en gennemsnitlig Retriever gør det bedre på den afstand og med terrænskift. FT Spaniels gør i hvert fald ikke - og mine FT Spaniels er bedre end de fleste retrievere jeg har mødt på jagt.

 

Retrievere på vinderklasse markprøver gør det bedre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...