Hop til indhold

Endnu en med hjælp til racevalg


esmadsen
 Share

Recommended Posts

Det hjælper lidt for mig at drømme om, at Fie ikke var min sidste hund, og at vi næste gang slet ikke er så uheldige - så nu går jeg og overvejer hvilken race, det skal være denne gang.

 

Jeg har jo hele tiden forestillet mig at Cotonen passede enormt godt til os - og det gjorde den også på mange punkter, men vi brugte rigtig lang tid på at lære hende at være alene hjemme, og hun gøede måske også lidt meget. Måske har vi også bare været sindssygt uheldige og brændt nallerne helt ufatteligt på en meget syg hund, men jeg tror ikke vi skal have en Coton igen.

 

Jeg kunne godt tænke mig en arbejdsglad hund, som jeg kan gå til rally og/eller agility med. Det behøver overhovedet ikke være på højt konkurrenceplan men en hund, der synes det er sjovt at arbejde.

Hunden skal ikke være for stor - nok max mellemstørrelse.

Den skal helst have en god tænd/sluk-knap, så den kan være nogenlunde rolig indenfor.

Man skal kunne lære den at begrænse gøen indenfor - den må gerne gø, når der er nogen ved døren, men ikke hele tiden af alt og ingenting (det lærte vi også selv at arbejde os udaf med Fie ved hjælp af en adfærdskonsulent, så vores egne forudsætninger er nok større denne gang)

Pelspleje er ikke noget problem, men jeg ville ikke savne det.

 

Jeg har selv tænkt på en D/S gårdhund, men måske den gør for meget.

 

Håber på at få lidt input ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg smider corgi-kortet:lun:

 

Corgien (man skal ikke måle for meget efter Dorit) er generelt en arbejdsglad og lærenem hund. Den vil elske både AG og rally, men i AG vil den aldrig vinde noget - den har simpelthen for korte ben:lol: Det er en meget snakkende race, men selve gøeriet kan man nemt træne ved at være konsekvent fra start. Snakkeriet tror jeg dog ikke man kan undgå:hjerte:

 

Corgier får noget vi i corgi-kredse kalder "corgi-amok". Det er et særligt flip hvor hunden fræser rundt og leger med sig selv og evt. noget legetøj. Der er hjulspin, knurren, rullefald og hvad ved jeg. Det sker 1-2 gange om dagen, og er ualmindeligt underholdende!

 

Corgien er ekstremt nem at opdrage, omend man skal være meget konsekvent og meget blid. En corgi har tendens til at blive terrier-stædig, og bruger man hård hånd ved sådan en, vil den modarbejde dig på alle tænkelige måder. Det er en virkelig kærlig og dejlig hund, som er fuld af spilopper og narrestreger. Afhængigt af linierne, vejer en tæve ca. 12-17 kg, hannerne lidt mere.

 

Som sagt skal man ikke bruge min Dorit som målestok. Hun er fantastisk på alle måder, men er virkelig ikke særlig klog:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk svenskere gør. Punktum. Det er en af de ting de er lavet til, og de fleste af dem tager deres alarm-hunde arv alvorligt!

 

Du kan sikkert finde talrige folk der vil sige: min gårdhund gøer aldrig! Men som hovedregel, så ER det en gøende race.

Du kan træne dig ud af meget af det, men det forsvinder ikke helt.

 

Har i overvejet en løwchen? Små fikse kræ med lange ben. Får du fra de rette linjer, så vil de gerne arbejde så vidt jeg har forstået.

Link til indlæg
Del på andre sites

Dansk svenskere gør. Punktum. Det er en af de ting de er lavet til, og de fleste af dem tager deres alarm-hunde arv alvorligt!

 

Du kan sikkert finde talrige folk der vil sige: min gårdhund gøer aldrig! Men som hovedregel, så ER det en gøende race.

Du kan træne dig ud af meget af det, men det forsvinder ikke helt.

 

Har i overvejet en løwchen? Små fikse kræ med lange ben. Får du fra de rette linjer, så vil de gerne arbejde så vidt jeg har forstået.

 

Jeg kan så her smide ikke-gøkortet, for Buster gør meget sjældent. Nå, det så er sagt, så er det ret atypisk for det er en gøende race og noget man nok skal indstille sig på at arbejde med, hvis I ønsker en gårdhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Mht løvchens er der så ikke flere herinde fra, som har haft en del alene-hjemmeproblemer m dem? Eller bytter jeg rundt på løvchens og bomuldshunde?

 

Du har helt ret, det er løven :-) De fleste löwchens jeg kender har haft meget svært ved at lære det eller kan slet ikke være alene. Så det er helt klart noget man skal have med i overvejelserne, IMO.

 

Derudover vil de MEGET gerne arbejde :5up: Specielt hvis der er godbidder :mrgreen: Jeg går selv til agility med min. Evnen til at holde fokus driller engang i mellem, men hun er stadig kun 19-20 måneder (Jeg håber det bliver bedre). Og hun har en suveræn tænd/sluk knap. Der er fart på hende udenfor og indenfor er hun helt rolig.

 

Rigmor gør (hun er jo en hund ikke :mrgreen:), men meget sjældent indenfor.

 

En löwchen fælder ikke, så der kan være meget pelspleje, hvis man vil holde det langt. Klipper man det ned (som jeg gør) er det ikke værre end at have en korthåret hund :-D

 

Ja, det var lige svar på nogle af de ting du selv nævner!

Link til indlæg
Del på andre sites

Alene-hjemme-mæssigt har cotonen vel det værste ry af alle, men tror ikke der er stor forskel ift løwchen og andre bichoner. Hvis det afskrækker, ville jeg vælge en anden race. Ellers er det et fint bud. De minder jo en del om cordon, men jeg opfatter dem generelt som lidt mindre skarpe - både på temperament og drive, hvis man kan sige det sådan :-)

 

ellers kunne en lille terrier måske være et bud? Det er jo en helt anden boldgade, men i får i hvert fald typisk en både fysisk og psykisk robusthed. Border terrier er nok mest oplagt, hvis det skal være agility for alvor, men eller kan Cairn, westie og norfolk måske også være bud. Alle skønne hunde, synes jeg, men terrier er jo en temperamentssag.

 

De dsg jeg kender, gør og er enten hysse eller nervøse. De findes dog helt sikkert også med godt og afbalanceret temperament.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var lidt det, jeg havde på fornemmelsen med gårdhunden :???:

@AnneMangetal Corgi er faktisk ikke et dårligt bud. Kæresten synes de er så charmerende og det er jo også vigtigt! Det kunne være jeg skulle undersøge, om der er et sted, hvor vi kan opleve dem live. Det virker nemlig ikke til, at der er så mange corgier omkring os. Kan du anbefale et sted?

 

Jeg er netop lidt bange for netop alene-hjemme delen ift løven, som ellers virker som en skøn hund! Og pelsplejen har jeg jo været vant til.

Link til indlæg
Del på andre sites

corgi kunne klart være noget....

 

Jackie snakker meget... men det ikke gøen.. det brum og mjaw (ja hun siger en lyd der lyder som mjaw)

 

du kunne se på corgi klubbens side om der er en avler nær dig... eller hvornår de har et møde... eller gå på en hunde udstilling.

 

være obs på at cardigangerne er der lige nu en tendens til at de skal være MEGET lang ryg... noget jeg syntes nærmer sig for langt.

 

 

sød, omsorgsfuld, legesyg, klog, vagtsom og mad glad hund..... men også lidt stædig (der skal være en god grund til at gøre noget)

 

Jackie er god til trapper... men ikke de åbne (så ryger hovedet under trinet hun skal op på... meget ofte)

Jackie klare fint at være alene hjemme (men er tydeligvis ikke glad ved det....) hun er klart hyrde hund der flokken skal være samlet..... hun er lidt utilfreds når jeg er hos mine forældre og vi ikke er i det samme rum alle sammen.

 

 

 

tænker måske også at islandsk fårehund kunne være noget, jeg tror den måske er mere egnet til agility.... trods det at en corgi har været Sveriges mester..

den islandske fårehund skulle netop være god til at tænde når den arbejdede ude og slukke når den kom ind.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var lidt det, jeg havde på fornemmelsen med gårdhunden :???:

@AnneMangetal Corgi er faktisk ikke et dårligt bud. Kæresten synes de er så charmerende og det er jo også vigtigt! Det kunne være jeg skulle undersøge, om der er et sted, hvor vi kan opleve dem live. Det virker nemlig ikke til, at der er så mange corgier omkring os. Kan du anbefale et sted?

 

Jeg er netop lidt bange for netop alene-hjemme delen ift løven, som ellers virker som en skøn hund! Og pelsplejen har jeg jo været vant til.

 

Hvor bor du? Jeg kan i den grad sende dig ud til nogen hvor du kan opleve dem live. De er præcis lige så dejlige som de er charmerende:lun:

 

Og det er ikke for at lokke, men Dorits mor skal nok parres (for sidste gang) i hendes næste løbetid om nogle måneder. Hannen er nok allerede valgt, og jeg kan afsløre at han er syyyyyyyygt lækker!!!! Og ps. de andre fra Dorits kuld virker både kloge og lærenemme, det er vist bare Dorit der er sluppet afsted med en kromosomfejl:mrgreen:

 

Vestgøtaspids er søde! Tror også de kan være udmærkede at træne med, men mon ikke de er ret gøende? En cavalier ville også være et godt bud, hvis ikke de var så virkelig helbredsudfordrede. Eller hvad med en lille puddel? Der får du i hvert fald træningsiver! Sådan en skal vi have næste gang :-D

 

Västgöta er VIRKELIG gøende:shock: Mødte en dame til Hundens Dag som altid havde haft corgi. Nu havde hun også fået en Västgöta, og hun var chokeret over hvor svær den var at få til at holde mund:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg burde nok lige redigere mine kriterier lidt.

Jeg kunne godt leve med pelsplejen, men kæresten har altså trukket lidt i land på det med en pelshund, og man skal åbenbart være enig omkring sådanne ting. Så der skal en del overtalelse til.

En dværgpuddel er jo fuldstændig oplagt :hjerte: Sad og kiggede på Phyrus pudler, og de er jo bare virkeligt lækre!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har hørt rigtig godt om phyrus pudler. Jeg tror virkelig pels plejen er til at overskue med sådan en lille en, så længe den ikke skal holdes i fuld udstillingsklip.

 

Min, store, klippes vel en gang hver 3. Mdr og børstes måske en gang om ugen. Klipningen tager lidt tid, men han er jo også stor.

 

Puddel er efter min erfaring nemmere pels mæssigt end coton'er.

 

Nogle pudler gør meget. Min siger aldrig et kvæk, så jeg dør af skræk, når han en meget sjælden gang gør.

 

På træningspladsen har jeg haft fornøjelsen af en del islændere. Alle havde gø problemer, en stor del havde impulskontrolproblemer, og mere end en havde adfærdsbehandler på for at afhjælpe fuglejagt, gøen mm.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg burde nok lige redigere mine kriterier lidt.

Jeg kunne godt leve med pelsplejen, men kæresten har altså trukket lidt i land på det med en pelshund, og man skal åbenbart være enig omkring sådanne ting. Så der skal en del overtalelse til.

En dværgpuddel er jo fuldstændig oplagt :hjerte: Sad og kiggede på Phyrus pudler, og de er jo bare virkeligt lækre!

 

 

det taler så også lidt for en corgi....

 

jo de fælder... men ikke slemt .... undtagen 2 gang om året når de fælder en hel hund.

men en let børsten om ugen normalt (og måske hverdag i de 2 fælde perioder) så går det fint.... + den skal ikke til frisøren. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vestgøtaspids er søde! Tror også de kan være udmærkede at træne med, men mon ikke de er ret gøende? En cavalier ville også være et godt bud, hvis ikke de var så virkelig helbredsudfordrede. Eller hvad med en lille puddel? Der får du i hvert fald træningsiver! Sådan en skal vi have næste gang :-D

 

Vi troede faktisk længe, vi skulle have en Cavalier, da vi først begyndte at snakke om at få hund, men jeg tør simpelthen ikke med alle de sygdomme. De to cavaliere, der bor her i nærheden virker simpelthen også bare så nervøse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi troede faktisk længe, vi skulle have en Cavalier, da vi først begyndte at snakke om at få hund, men jeg tør simpelthen ikke med alle de sygdomme. De to cavaliere, der bor her i nærheden virker simpelthen også bare så nervøse.

 

Jeg ville heller ikke turde :-) synes puddel lyder som et super godt bud, der får i også mange af de selskabshunde-kvaliteter, som i kan lide hos cotonen - men jeg har aldrig hørt, at pudler skulle være særligt svære ift alene hjemme. Altså corgi osv er jo også dejlige hunde, men trods alt en helt anden boldgade.

Link til indlæg
Del på andre sites

dybest set gælder det jo om at i sætter jer sammen og laver en liste med hvad I kan tilbyde hunden og ønsker fra den. + størrelse og pels pleje.

og så må i ellers sætte jer med et par forskellige gode bøger om racer og internettet.... udvælge 2-5 racer og ud og se på dem.

 

 

jeg ville heler ikke turde Cavalier.

En puddel lyder dejlig, har både mødt mange søde og mange komplet umulige (nok primært fordi de ikke fik nok udfordringer)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville heller ikke turde :-) synes puddel lyder som et super godt bud, der får i også mange af de selskabshunde-kvaliteter, som i kan lide hos cotonen - men jeg har aldrig hørt, at pudler skulle være særligt svære ift alene hjemme. Altså corgi osv er jo også dejlige hunde, men trods alt en helt anden boldgade.

 

Kæresten siger corgien er sjovere :roll: og jeg har nu egentlig også et blødt punkt der. Men jeg tror virkelig sådan en puddel er lækker at arbejde med :5up: Nå, men vi skal jo heller ikke beslutte os lige nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kæresten siger corgien er sjovere :roll: og jeg har nu egentlig også et blødt punkt der. Men jeg tror virkelig sådan en puddel er lækker at arbejde med :5up: Nå, men vi skal jo heller ikke beslutte os lige nu.

 

 

corgi er sjover..... syntes jeg :hjerte: og tror mig Jackie er arbejds ivrig..... men også meget magelig anlagt :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...