Hop til indhold

Endnu en med hjælp til racevalg


esmadsen
 Share

Recommended Posts

Det skader vel ikke bare lige at snakke lidt med den ;-)

 

nop det kan det ikke :blink:

 

Je kender et par skarpe pudeltæver, men faktisk ikke nogen hysteriske. Alle dem jeg kendr er dværgpudler og fælles for dem er, at de vil arbejde røven ud af bukserne og de er intelligente. Måske ikke så modige som nigle amdre racer, men heller ikke tøsedrengeagtige...

 

jeg har et par corgier på mine hold og har også haft glæden af at stå for agilityintro til corgidag et pr gange. Corgier er fantastisk sjove, men ikke noget jeg selv ville eje og ihvertfald ikke hvis jeg ville træne med dyret. De kan godt, hvis de gider ;-) og det kan jeg personligt ikke arbejde med - men jeg er også en ekstremt doven anlagt hundefører.

De corgier jeg kender gøer en del. Men om det skyldes mangel på opdrgelse og om de gør det derhjemme ved jeg ikke. Jeg møder dem kun på træningspladsen.

 

 

det med trænningen passer meget godt på Jackie... det skal passe damen.... på den anden side er det en hyrde hund, lavet til samarbejde.... men sine egne idéer det har hun :engel:

 

en god puddel lyder nu godt..... de kan vel hellere ikke være helt umulige (i større omfang) når de nu bruges så meget til at optræde :hmm: så mon ikke jeg har været uheldig :vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 76
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

på den anden side er det en hyrde hund, lavet til samarbejde.... men sine egne idéer det har hun :engel:

 

En hyrdehund er jo ikke bare en hyrdehund. :blink: Corgierne skulle både hyrde og vogte får og kvæg - med "specialitet" i kvæg - og de var samtidig vagthunde på gårdene. Vogte- og vagtarbejdet gør dem mere selvstændige (og mere gøende) end f.eks. border collier, og racer, der er lavet til at hyrde/vogte kvæg, er typisk "barskere" i deres stil end fårehundene. Corgierne hyrder ved at presse kvæget fremad ved at nappe dem i haserne, og hvis et af dyrene forsøger at vende om og angribe, skal corgien stå fast og nappe den i mulen for at få den tilbage i flokken.

Link til indlæg
Del på andre sites

En hyrdehund er jo ikke bare en hyrdehund. :blink: Corgierne skulle både hyrde og vogte får og kvæg - med "specialitet" i kvæg - og de var samtidig vagthunde på gårdene. Vogte- og vagtarbejdet gør dem mere selvstændige (og mere gøende) end f.eks. border collier, og racer, der er lavet til at hyrde/vogte kvæg, er typisk "barskere" i deres stil end fårehundene. Corgierne hyrder ved at presse kvæget fremad ved at nappe dem i haserne, og hvis et af dyrene forsøger at vende om og angribe, skal corgien stå fast og nappe den i mulen for at få den tilbage i flokken.

 

absolut der er stor forskel :mrgreen:

det er der jo også på de forskellige slags jagt hunde (hvor pudlen oprindeligt høre til)

men det stadig som jeg ser det en god ide at se på hvilken gruppe hunde man oftes har det bedst med.... og derefter fin dele gruppen. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Har ikke læst alle svar, men hvad med en Cavilier?

 

Jeg tør ikke pga. sygdomme og synes, dem jeg møder er meget usikre - men det var faktisk sådan en vi troede vi skulle have, da vi først snakkede om at få hund.

 

Jeg har kigget virkelig meget på billeder af pudler og fundet alverdens kenneler. Jeg tror faktisk godt, jeg kan overtale kæresten, hvis bare jeg lover at stå for pelsplejedelen og den ikke skal klippes på alle mulige mærkelige måder :5up:

Desværre er der lige nogle andre helt praktiske ting, der skal falde helt på plads, inden vi er helt klar igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tør ikke pga. sygdomme og synes, dem jeg møder er meget usikre - men det var faktisk sådan en vi troede vi skulle have, da vi først snakkede om at få hund.

 

Jeg har kigget virkelig meget på billeder af pudler og fundet alverdens kenneler. Jeg tror faktisk godt, jeg kan overtale kæresten, hvis bare jeg lover at stå for pelsplejedelen og den ikke skal klippes på alle mulige mærkelige måder :5up:

Desværre er der lige nogle andre helt praktiske ting, der skal falde helt på plads, inden vi er helt klar igen.

 

 

Okay :-) Jeg kender ikke så meget til racen, og ja, min svigerinde har en der er meget nervøs osv., men troede faktisk det var en sjældenhed :oops:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay :-) Jeg kender ikke så meget til racen, og ja, min svigerinde har en der er meget nervøs osv., men troede faktisk det var en sjældenhed :oops:

Jeg synes nu også jeg har til gode at møde nervøse CKCS. :-) Men ja sygdomme er der desværre en del af i racen. Ellers super lækker hund :hjerte:

 

Til TS, så synes jeg også du skal arbejde videre på Pudel idéen - den lyder til at opfylde alle jeres krav. Så hvis bare din kæreste kommer med på idéen tror jeg I får jer en super dejlig hund der passer ind i jeres hverdag og til jeres krav :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes nu også jeg har til gode at møde nervøse CKCS. :-) Men ja sygdomme er der desværre en del af i racen. Ellers super lækker hund :hjerte:

 

Til TS, så synes jeg også du skal arbejde videre på Pudel idéen - den lyder til at opfylde alle jeres krav. Så hvis bare din kæreste kommer med på idéen tror jeg I får jer en super dejlig hund der passer ind i jeres hverdag og til jeres krav :5up:

 

Måske jeg har været uheldig så :hmm:men undersøgte heller ikke rigtig nærmere pga. sygdomme.

Jeg tror faktisk også pudlen har det hele - det var bare ikke lige den race, jeg nogensinde forestillede mig, jeg skulle have.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag til en agilitykonkurrence og du ser ...ikke en eneste corgi (der er garanteret nogle, der dyrker agility, men hvis du allerede nu, ved at det er formålet, hvorfor så gå efter en race, der ikke er egnet til det?). 13 kg tror jeg ikke, jeg gad slæbe op og ned af trappen, men nok bare mig der er doven - puddel lyder som et godt valg, alle dem vi træner med har været sociale, venlige og helt stille. Men ellers synes jeg jo at pavilloner er det eneste rigtige. Ellers en pumi? Dem har jeg mødt nogle stykker af (men muligvis ikke en begynderrace)

Link til indlæg
Del på andre sites

Måske jeg har været uheldig så :hmm:men undersøgte heller ikke rigtig nærmere pga. sygdomme.

Jeg tror faktisk også pudlen har det hele - det var bare ikke lige den race, jeg nogensinde forestillede mig, jeg skulle have.

Jeg synes selv CKCS er en super lækker hund, jeg synes de har et meget mildt sind og så ser man en del af dem på agilitybanerne også - men sygdommene i racen afskrækker også mig. Og særligt med jeres forhistorie med Fie ville jeg også, for jeres vedkommende, gå efter så sund en race som overhovedet mulig så I ikke skal gå og spekulere en masse i dén retning :bighug:

 

Jeg tror der er rigtig mange der egentlig ikke kan lide Pudler - jeg tror det er udseendet der skræmmer dem, nok særligt fordi man har billedet af dem i udstillingsklip. Og udseendsmæssigt er jeg absolut heller ikke fan, heller ikke selvom de ikke er i udstillingsklip, men det ér en lækker lille hund som rummer rigtig mange ting og som generelt er nem at have med at gøre hvis bare den aktiveres. Jeg synes det er en super lækker race som jeg sagtens selv ville kun se passe ind her - men sådan stor fan af deres krøller bliver jeg nok aldrig rigtig :genert: men hvad pokker, får man først sådan en lille fis ind i hjemmet, så er den helt sikkert den smukkeste og dejligste hund man nogensinde har set :mrgreen::hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag til en agilitykonkurrence og du ser ...ikke en eneste corgi (der er garanteret nogle, der dyrker agility, men hvis du allerede nu, ved at det er formålet, hvorfor så gå efter en race, der ikke er egnet til det?). 13 kg tror jeg ikke, jeg gad slæbe op og ned af trappen, men nok bare mig der er doven - puddel lyder som et godt valg, alle dem vi træner med har været sociale, venlige og helt stille. Men ellers synes jeg jo at pavilloner er det eneste rigtige. Ellers en pumi? Dem har jeg mødt nogle stykker af (men muligvis ikke en begynderrace)

I mine ører klinger Corgi også ret dårligt med TS's ønsker. Ved man på forhånd at man gerne vil træne agility og evt på lidt seriøst plan hvor man gerne vil konkurrere, så ville jeg ikke vælge en Corgi. Jeg tror simpelthen heller ikke på at det kan være helt sund med så forholdsvis mange kilo på sådan en lille hund (fordi den er så lang i ryggen og med så korte ben) at træne alt for meget agility. Jeg ville i hvert fald ikke selv turde satse. Og så har de få jeg har set på agilitybanen absolut heller ikke haft særlig meget drive!

Link til indlæg
Del på andre sites

I mine ører klinger Corgi også ret dårligt med TS's ønsker. Ved man på forhånd at man gerne vil træne agility og evt på lidt seriøst plan hvor man gerne vil konkurrere, så ville jeg ikke vælge en Corgi. Jeg tror simpelthen heller ikke på at det kan være helt sund med så forholdsvis mange kilo på sådan en lille hund (fordi den er så lang i ryggen og med så korte ben) at træne alt for meget agility. Jeg ville i hvert fald ikke selv turde satse. Og så har de få jeg har set på agilitybanen absolut heller ikke haft særlig meget drive!

 

Jeg læste "rally og/eller agility" og "ikke på konkurrenceplan" i startindlægget:vedikke: Og nej, en corgi vil næppe gøre stor karriere i AG (der findes dog nogle stykker som gør det rigtig godt), men i rally vil den kunne sparke røv. Det er der egentlig mange der gør:-)

 

Men hvis AG er det der vægtes, nej, så er det nok ikke corgien der skal vælges:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste "rally og/eller agility" og "ikke på konkurrenceplan" i startindlægget:vedikke: Og nej, en corgi vil næppe gøre stor karriere i AG (der findes dog nogle stykker som gør det rigtig godt), men i rally vil den kunne sparke røv. Det er der egentlig mange der gør:-)

 

Men hvis AG er det der vægtes, nej, så er det nok ikke corgien der skal vælges:-)

Nej det ved jeg der står, men det lyder som om at TS gerne vil træne og har man allerede dét som plan synes jeg man skal vælge en race der også kan gøre sig på konkurrencebanerne, da mange jo ofte bliver bidt af det og gerne vil konkurrere :-D

 

Rally tænker jeg også en Corgi er super til. Men står man allerede med rally/og eller agility ville jeg personligt klart vælge en race som kan på agilitybanen også, og også konkurrencebanerne :5up: så har man ligesom "fremtidssikret sig". Kender i hvert fald mange, jeg selv inkl, der starter til agility og ikke mener de vil konkurrere, men der går ikke længe før de gerne vil alligevel :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror der er rigtig mange der egentlig ikke kan lide Pudler - jeg tror det er udseendet der skræmmer dem, nok særligt fordi man har billedet af dem i udstillingsklip. Og udseendsmæssigt er jeg absolut heller ikke fan, heller ikke selvom de ikke er i udstillingsklip, men det ér en lækker lille hund som rummer rigtig mange ting og som generelt er nem at have med at gøre hvis bare den aktiveres. Jeg synes det er en super lækker race som jeg sagtens selv ville kun se passe ind her - men sådan stor fan af deres krøller bliver jeg nok aldrig rigtig :genert: men hvad pokker, får man først sådan en lille fis ind i hjemmet, så er den helt sikkert den smukkeste og dejligste hund man nogensinde har set :mrgreen::hjerte:

 

Der er mange fordomme omkring pudler, og jeg tror netop også, det er pelsen. Er lidt spændt på folks reaktioner, når man siger man skal have en puddel - men hvad pokker, hvis mån så får den helt rigtige hund!

Jeg synes faktisk heller ikke så godt om pelsen, men måske det så betyder, jeg så selv tør klippe den. Jeg kunne ikke få mig selv til det med Fie, for jeg var så bange for at ødelægge hendes fine pels :lun:

 

Og den fælder ikke :hjerte:

 

Jeg kommer til at få brug for trimme/klippe råd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg læste "rally og/eller agility" og "ikke på konkurrenceplan" i startindlægget:vedikke: Og nej, en corgi vil næppe gøre stor karriere i AG (der findes dog nogle stykker som gør det rigtig godt), men i rally vil den kunne sparke røv. Det er der egentlig mange der gør:-)

 

Men hvis AG er det der vægtes, nej, så er det nok ikke corgien der skal vælges:-)

 

Jeg har altså også et ømt punkt der :hjerte: og synes ikke det er et dårligt bud! - og den ville virkeligt være et festligt indslag. Men helt ærligt tror jeg en puddel passer bedre ind i vores hverdag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag til en agilitykonkurrence og du ser ...ikke en eneste corgi (der er garanteret nogle, der dyrker agility, men hvis du allerede nu, ved at det er formålet, hvorfor så gå efter en race, der ikke er egnet til det?). 13 kg tror jeg ikke, jeg gad slæbe op og ned af trappen, men nok bare mig der er doven - puddel lyder som et godt valg, alle dem vi træner med har været sociale, venlige og helt stille. Men ellers synes jeg jo at pavilloner er det eneste rigtige. Ellers en pumi? Dem har jeg mødt nogle stykker af (men muligvis ikke en begynderrace)

 

Måske jeg lige skal tjekke en Papillon ud også. Hvordan er de med gøen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Papilloner har ry for at være larmende, men synes ikke de larmer. Bor på 4. sal og jo, de siger vov, hvis naboen kommer for tæt på vores dør, eller vi får gæster. Men bortset fra den ene, som er ekstremt stresset (lang historie, dårlig hvalpetid), så er de ikke larmende og har haft dem med til mange aktiviteter.

det lækre ved pavilloner er, at de gerne vil gøre ting, bare fordi det er sjovt, de er ikke genstridige - men tilgængelige klistrer de, hvis du rejser dig fra sofaen, så følger de dig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tag til en agilitykonkurrence og du ser ...ikke en eneste corgi (der er garanteret nogle, der dyrker agility, men hvis du allerede nu, ved at det er formålet, hvorfor så gå efter en race, der ikke er egnet til det?). 13 kg tror jeg ikke, jeg gad slæbe op og ned af trappen, men nok bare mig der er doven - puddel lyder som et godt valg, alle dem vi træner med har været sociale, venlige og helt stille. Men ellers synes jeg jo at pavilloner er det eneste rigtige. Ellers en pumi? Dem har jeg mødt nogle stykker af (men muligvis ikke en begynderrace)

 

 

det er jo kun indtil den er et år.... det samme gælder jo egentlig anbefalingerne til mange andre hunde inklusiv GD

 

igen der er corgier på højt niveu i agility (champingong i Sverige

) men nej ikke den man ser flest steder på banen

 

kan TS finde den rette pudle tror jeg dog også at det vil være et tæt på perfekt bud

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænkte ud fra dine krav var også puddel. Og hvem kan stå for sådan en sveske her:hjerte: Det er hendes skyld at jeg er blevet fuldstændig forgabt i pudler og har lært (næsten) at forholde mig til pelsen.

Hun var/er ikke meget gøende - men når hun sagde noget så ER det en virkelig skinger og gennemtrængende gøen.

DSC00640.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

det er jo kun indtil den er et år.... det samme gælder jo egentlig anbefalingerne til mange andre hunde inklusiv GD

 

igen der er corgier på højt niveu i agility (champingong i Sverige

) men nej ikke den man ser flest steder på banen

 

kan TS finde den rette pudle tror jeg dog også at det vil være et tæt på perfekt bud

Nu har Corgien jo en lang ryg, som vil have godt af at blive skånet for alt for meget trappegang, også når den er voksen :-)

Nu ved jeg slet ikke hvorhenne TS bor, om det er lejlighed, hvad sal el.lign. men personligt ville jeg ikke lade en Corgi rende op og ned af 2. sal fx flere gange dagligt, heller ikke som voksen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det første jeg tænkte ud fra dine krav var også puddel. Og hvem kan stå for sådan en sveske her:hjerte: Det er hendes skyld at jeg er blevet fuldstændig forgabt i pudler og har lært (næsten) at forholde mig til pelsen.

Hun var/er ikke meget gøende - men når hun sagde noget så ER det en virkelig skinger og gennemtrængende gøen.

 

Hun er da også virkelig fin :hjerte:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har Corgien jo en lang ryg, som vil have godt af at blive skånet for alt for meget trappegang, også når den er voksen :-)

Nu ved jeg slet ikke hvorhenne TS bor, om det er lejlighed, hvad sal el.lign. men personligt ville jeg ikke lade en Corgi rende op og ned af 2. sal fx flere gange dagligt, heller ikke som voksen.

 

Vi bor i stuen helt uden trapper, men vi har en ret lille have - men dog en have ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...