Hop til indhold

Formel 1 hun hund


Christine Roldhave
 Share

Recommended Posts

Hej alle.

Min kæreste og jeg har en formel 1 hun hun i brun. Som vi gerne vil ha hvalpe på. Men Jeg har hørt at når det er den lave model så skal man ha hende undersøgt for svær vækst. Er det rigtigt? Nogen der kan svare på det?

Hilsen Christine.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Det er ikke fordi jeg skal være ekspert på området omkring formal 1 hunde, men jeg har hørt en nævne herinde at en formel 1 ikke kan være brun? @DKWiechert

 

Ellers er jeg enig med pivpiv, få alle de ting undersøgt, samt husk at hanhunden skal have de samme tests, en god idé er også at kigge i stamtavlen og de tests der er lavet tidligere.

 

Derudover ville jeg nok også kigge på markprøver osv. Så vidt jeg ved er formel labradoren netop en "type" der er af de engelske linier, hvor der gåes lidt mere op i egenskaber, fremfor udseenet (Deraf de ofte mere slanke typer?)

Link til indlæg
Del på andre sites

brun formel 1 eksisterer ikke. En formel1 er en lab af ren engelsk/irsk jagt- og markprøveafstamning.

Brune labber er et udstillingsprodukt.

 

Lave model?

Og svær vækst?

Jeg forstår ikke helt hvad spørgsmålet egentlig går på?

 

 

 

Og nej. Der gåes ikke op i egenskaber frem for udseende. Men en hund der ikke kan arbejde tilfredsstillende, anvendes slet og ret ikke i avlen. Og dét der præmieres på udstillinger som moden nu engang ér (og også som ikke-jagthundefolk åbenbart mener en lab er pænest) fungerer bare ikke tilfredsstillende, når barren er sat efter engelsk målestok.

Egenskaberne og arbejdet i sig selv dikterer udseendet, hvad man også kan se hvis man går tilbage i historien og sammenligner hundene dengang, med hundene i dag.

Link til indlæg
Del på andre sites

brun formel 1 eksisterer ikke. En formel1 er en lab af ren engelsk/irsk jagt- og markprøveafstamning.

Brune labber er et udstillingsprodukt.

 

Lave model?

Og svær vækst?

 

Og nej. Der gåes ikke op i egenskaber frem for udseende. Men en hund der ikke kan arbejde tilfredsstillende, anvendes slet og ret ikke i avlen. Og dét der præmieres på udstillinger som moden nu engang ér (og også som ikke-jagthundefolk åbenbart mener en lab er pænest) fungerer bare ikke tilfredsstillende, når barren er sat efter engelsk målestok.

Egenskaberne og arbejdet i sig selv dikterer udseendet, hvad man også kan se hvis man går tilbage i historien og sammenligner hundene dengang, med hundene i dag.

 

Okay lidt havde jeg da opfanget :lol: En dag lærer jeg nok det hele!

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor kan en labrador af jagt linjer ikke være brun. Det giver ingen mening når farven kan forekomme i generne

 

Men det kommer jo egentlig ikke tråden ved

. Jeg har set en enkelt meget lille lavbenet labrador og det er muligt der kan forekomme noget dværg vækst, jeg ved ikke om det op det du har hørt

 

Uanset er det med en labrador en god idé at få tjekket hofter og albuer inden avl og så kan i jo spørge dyrlægen om resten når i er der.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor kan en labrador af jagt linjer ikke være brun. Det giver ingen mening når farven kan forekomme i generne

Det kan ikke siges mere simpelt end jeg allerede har gjort det:

 

EN formel1 er en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

Brune labber er et produkt af udstillingsavl (IKKE jagt og markprøveavl)

 

Så jo. Det giver skam mening. Faktisk er det ganske indlysende.

 

 

Med labber er Hofter, albuer og PRA et krav, EIC og CNM er anbefalet. Og der er gentest for PRA, EIC og CNM

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig med DKWiechert, jeg har selv en af hver, en brun "udstillings model" og en sort model af engelsk/irsk jagt-markprøveliner.

 

En formel 1 kan ikke være brun ;-)

 

Ellers enig med de andre om test af hofter, albuer mv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan ikke siges mere simpelt end jeg allerede har gjort det:

 

EN formel1 er en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

Brune labber er et produkt af udstillingsavl (IKKE jagt og markprøveavl)

 

Så jo. Det giver skam mening. Faktisk er det ganske indlysende.

 

 

Med labber er Hofter, albuer og PRA et krav, EIC og CNM er anbefalet. Og der er gentest for PRA, EIC og CNM

 

 

Men det tog mig så bare kun 5 min søgning at finde ud af at det er meget mere nuanceret end det og at der skam findes brune hunde i dag, med jagt linjer bag sig. Så fred være med det, tråd starter hund er formentlig uden stamtavle, så vi finder aldrig ud af det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men det tog mig så bare kun 5 min søgning at finde ud af at det er meget mere nuanceret end det og at der skam findes brune hunde i dag, med jagt linjer bag sig. Så fred være med det, tråd starter hund er formentlig uden stamtavle, så vi finder aldrig ud af det.

 

At der er brune labber med en jagthund histen og pisten i linjerne gør den ikke til en hund af ren jagt- og markprøveafstamning. og slet ikke til en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. Mere nuanceret ér det altså ikke, og det ER så simpelt: det findes ikke.

 

 

Uanset forstår jeg stadig ikke helt hvad TS egentlig spørger ind til. Hvis der med "svær vækst" menes dværgvækst, så skal der bare ikke avles på den.

Og hvad er en "lav model"?

Link til indlæg
Del på andre sites

Der findes brune labradorer som efter manges standard er gode jagthunde og det kan man så kalde jagtlinjer, men der findes ikke brune Labradorer af Engelske og Irske markprøvelinjer og det er dem vi kalder Formel 1.

 

Hvor stor forskellen brugsmæssigt er på en brun labrador af gode jagtlinjer og en gennensnitlig Formel 1 labrador er nok samme forskel som på en proffesionel cykelrytter og en god motionist - og en god motionist cykler jo ganske fortræffeligt efter de flestes målestok, men kan slet ikke følge med i en Tour De France, vel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Heeji Alle..

Mange tak for jeres svar.. :)

Kan godt være nogen af jer mener at der ikk findes en brun formel 1, men vi har en i levende live her hjemme.! Hun er BRUN med brune øjne og en tyk hale.. Hun er ikk særlig høj, mindre end en golden retriever.

Jeg er klar over at jeg skal have hende igennem et tjek af dyrlæge. men jeg ville bare hør omkring det med dværg vækst da der var en der fortalte mig at de ikke må avles på hvis de har det gen.. og jeg har heller ikk tænkt mig at avle på hende hvis hun har det gen... Men kan dog fortælle at hendes forældre er begge sorte formel ettere. og hun var den eneste brune i kuldet.. ! Så lad venligst hver at fortæl mig at der ikke findes den slags for hun er i mit hjem.. ! Og hun er en fantastisk Jagt hund. !

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså skulle hun være dværg så må der selvfølgelig ikke avles på hende.

Jeg har mødt to lab (sorte hanhunde) som havde dværgvækst. De har det begge godt.

Den gamle er vist 12 år og har gået på jagt til for nyligt og har ingen gener - men benene er VIRKELIG korte.

Den anden er knap så kort benet og bruges som besøgshund hos handicappede og har ingen gener i den retning (lider så dog af en masse andet)

 

Den yngste af dem havde folkene en mistanke, men var ikke sikre men der sagde dyrlægen det.

Den gamle var der ingen tvivl da han var 16 uger.

 

Begge vores tæver er lave hunde, langt fra højden som goldens men ingen af dem er dværg.

 

Er der papire på jeres hund?

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har en lille brun lav labbe pige som total ligner en formel 1 der hvor jeg går til træning. Hun er rigtig dygtig til jagt hundetræning, meget dygtig og smuk pige.

Hun ligner min sorte Zeus meget, dog har hun en hvid plet på brystet hun er så kær.

Hun er noget lavere end Zeus men er ikke dværg.

Link til indlæg
Del på andre sites

Heeji Alle..

Mange tak for jeres svar.. :)

Kan godt være nogen af jer mener at der ikk findes en brun formel 1, men vi har en i levende live her hjemme.! Hun er BRUN med brune øjne og en tyk hale.. Hun er ikk særlig høj, mindre end en golden retriever.

Jeg er klar over at jeg skal have hende igennem et tjek af dyrlæge. men jeg ville bare hør omkring det med dværg vækst da der var en der fortalte mig at de ikke må avles på hvis de har det gen.. og jeg har heller ikk tænkt mig at avle på hende hvis hun har det gen... Men kan dog fortælle at hendes forældre er begge sorte formel ettere. og hun var den eneste brune i kuldet.. ! Så lad venligst hver at fortæl mig at der ikke findes den slags for hun er i mit hjem.. ! Og hun er en fantastisk Jagt hund. !

Problemet er jo at for at være en Formel 1 så skal hunden være af irsk/engelske jagtlinjer, hvis ikke der er stambog på, hvordan ved du så at hunden er af de linjer? Formel 1 har intet med størelse eller udseende at gøre, det handler kun om de bestemte linjer og de linjer giver mig bekendt ikke brune hunde ;) jeg tror egentlig din hund er en labrador, eller labradore lignende hund som er efter fine jAgthunde, men Formel 1 er den næppe, ikke at det forandre på at du har en dejlig hund;) det er nok bare ikke en Formel 1 ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke nogen formel1'er.

 

FOrmel1 betegnelsen fortæller iøvrigt intet om hundens udseende. Det eneste det fortæller er at hunden er af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. Disse findes ganske enkelt ikke i brun, og der er heller ikke nogen der er dumme nok til at importere et sæt hunde fra england der er af ren jagt- og markprøveafstamning, for derefter at avle tavleløst på dem.

Det sker simpelthen ikke. Uden tavlen ryger hele formålet med at hive sådanne hunde hjem, og man mister ydermere muligheden for at tage mellem 6 og 8.000 kr pr. hvalp.

 

Besværligt at fremskaffe? Jeps. Ét telefonopkald....Hvis hunden nogensinde har haft tavle altså. Hvis ikke, så kan det slet ikke lade sig gøre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gider ikk høre på jer der siger de ikk findes. For det gør hun sku!! Jeg ville bare høre omkring dværg vækst det var det eneste.! Hvordan sletter jeg det her indlæg. Er træt at sure mennesker der tror de ved hvilke hund jeg har.

Der er absolut ingen der er sure på dig.

Men folk fortæller dig at du er blevet snydt og det er ikke ondt ment.

De folk der har svaret dig er nogle som virkelig ved hvad de taler om i forbindelse med linier og formel 1.

 

Må jeg spørge hvorfor du vil have hvalpe på hunden?

Vi kiggede hund (også lab) og på det tidspunkt var der 27!!! Kuld hvalpe i DKK. Jeg ved at flere ikke kan komme af med deres hvalpe på trods af de er racerene, sunde og testet i flere generationer - så kan jeg kun gisne om hvordan det er at sælge uægte hvalpe hvor man kun ved lidt om forældrene og intet om bedsteforældrene (rent sygdoms historik).

 

Ved du hvad farhunden til din hedder? Der kan man jo søge og læse lidt om ham og evt kan du lære noget om din hunds historie.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...