Hop til indhold

Formel 1 hun hund


Christine Roldhave
 Share

Recommended Posts

Kan man teste med dna test om en hund har dværgvækst? For så vil jeg bare for det gjort sammen med det anden sygdoms test, så det jo nemt at vide om hun har dværgvækst :)

 

jeg kender masser af labrador der er mindre end min søsters golden, uden dværgvækst, så det at den er 5-10 cm mindre siger ikke noget om dværgvækst :)

har du billede af hende du kan dele? Men vi herinde kan hverken be eller afkræfte dværgvækst, der du nødt til at fordi dyrlægen :)

 

 

mht til om hun er formel 1, så det jo bare at kigge på hendes forældres linjer, er de af rene irisl/engelse jagt - markprøve linjer, ja så er hun en formel 1, er hun ikke det, så hun ikke en formel 1, hun kan stadig være en enorm dygtig jagt hund efter nogen enorm dygtige forældre! Så formel 1 eller ej, så hun jo jeres dejlige dygtige hund :)

 

formel 1 er i dk blevet en betegnelse for alle hunde som ikke er udstillingsfede (sorry jeg træder helt sikkert endnu en gang en masse folk over føderne), men dette er ikke korrekt :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

mht til om hun er formel 1, så det jo bare at kigge på hendes forældres linjer, er de af rene irisl/engelse jagt - markprøve linjer, ja så er hun en formel 1, er hun ikke det, så hun ikke en formel 1, hun kan stadig være en enorm dygtig jagt hund efter nogen enorm dygtige forældre! Så formel 1 eller ej, så hun jo jeres dejlige dygtige hund :)

 

formel 1 er i dk blevet en betegnelse for alle hunde som ikke er udstillingsfede (sorry jeg træder helt sikkert endnu en gang en masse folk over føderne), men dette er ikke korrekt :)

Jeg er ikke uenig med dig, men måske skal man bare acceptere at betegnelsen i folkemunde er forkert. Tror ikke det er til at rette og det eneste man opnår i tråde som denne, er at komme til at lyde belærende og få folk til at føle at de bliver overhørt.

 

Et eller andet sted kan jeg godt forstå TS, for hvis folk spørger til avl på deres golden uden papirer er der jo ikke nogen der påstår at de ikke har en golden. Så tror man at man har en formel 1, så forstår jeg godt hvorfor man kan blive lidt irriteret over dette nørderi der for øvrigt altid opstår når formel 1 kommer på tale herinde.

 

Har labradorfolket et problem med denne misforståelse,.. så må de jo finde et andet ord for disse specielle linjer. Jeg tænker: hvad gør man i GB?. :vedikke:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Jah i vores klub hedder det bare en jagtlab eller en lab af brugslinier, der er ikke nogen af lab folkene der bruger formel1 betegnelse for disse hunde, af danske jagtlinjer. Lige som golden heller ikke kaldes formel1, men en jagtgolden, eller golden af brugslinie :)

 

der jo ikk nogen der har påstået at trådstarter ikke har en labrador med gode brugsegenskaber?

 

der er bare nogen der fortæller hvad en formel1 rent faktisk er - så kunne ts sige at af de linjer er hendes hund, det jo nemt at tjekke på stamtavlen eller sige så er jeg blevet så meget klogere! :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovedet på sømmet ascha. I England siger de vist bare working and field trial lines. Jeg tror kun det er Danmark der har fundet på den anden åndssvage betegnelse og nogle få der har besluttet at det kun gælder for hunde af en bestemt linje.

Det er muligt at de danske formel 1 linjer er blotlagt for brunt, men jeg finder det urealistisk at der overhovedet ikke er blevet avlet brune hunde ind i en eneste jagtlinje, nogen steder, nogensinde. Ligesom jeg finder det urealistisk at der ikke i visse udstillingslinjer kan gemme sig hunde af jagtlinjer. Mange der bare lige skal lave et hyggekuld kan jo godt finde på at blande linjer, og så er spørgsmålet hvor meget udstillingsblod må der være i en jagtlinje før man ikke kan kalde det jagtlinje, og omvendt. Nu ved jeg hat om genetik, men det virker ikke logisk at der ikke skulle kunne forekomme brune labradors af jagtlinjer.

 

Jah i vores klub hedder det bare en jagtlab eller en lab af brugslinier, der er ikke nogen af lab folkene der bruger formel1 betegnelse for disse hunde, af danske jagtlinjer. Lige som golden heller ikke kaldes formel1, men en jagtgolden, eller golden af brugslinie :)

 

der jo ikk nogen der har påstået at trådstarter ikke har en labrador med gode brugsegenskaber?

 

der er bare nogen der fortæller hvad en formel1 rent faktisk er - så kunne ts sige at af de linjer er hendes hund, det jo nemt at tjekke på stamtavlen eller sige så er jeg blevet så meget klogere! :)

Eller man kunne trække på skuldrene og tænke: det er vel egentlig også ligegyldigt om det er en formel 1 eller ej,... set ud fra TS's spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hovedet på sømmet ascha. I England siger de vist bare working and field trial lines. Jeg tror kun det er Danmark der har fundet på den anden åndssvage betegnelse og nogle få der har besluttet at det kun gælder for hunde af en bestemt linje.

 

Nogle få?

Betegnelsen kommer fra en artikel om markprøver efter engelsk mønster, med særligt importerede hunde af rene engelsk/irsk jagt- og markprøvelinjer.

Det er ikke nogle få der har bestemt at det kun gælder de hunde.

 

 

Og danske formel1 linjer eksisterer ikke. Formel 1 ER engelsk/irske linjer. Og ja. Man kunne sige jagtlinjer istedet.... Så skal man så tilføje engelsk/irske hver gang man snakker om hvilke egenskaber der specifikt er lagt vægt på i avlen, for der ER forskel på hvad der vægtes hvor højt i avlen, i de danske jagtlinjer og de engelske. Stor forskel.

Gør det sagen nemmere? Næh. EGentlig ikke, for det er det samme der diskuteres, istedet for blot at skrive "formel1" skal vi så bare til at skrive "engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer"...... det er da også så mundret.

 

Desuden er man akkurat lige så pernitten når det kommer til mange andre udtryk og begreber, og forventer ikke disse ændret på trods af at man i folkemunde ikke anvender dem korrekt.

 

Og der forekommer ikke brune labber af rene jagtlinjer, fordi brune labber er et produkt af udstillinger. Det ER så simpelt. Englænderne er mere end 30 år foran os her i danmark, hvad avl på labber angår, og de har stadig ikke en brun lab af rene jagt- og markprøvelinjer. Og de kan sært nok fint acceptere at det forholder sig sådan. Ligesom de også fint accepterer at racen ér en delt race.

Så hvad man gør i England? Man erkender at det faktisk forholder sig sådan, og har iøvrigt intet problem med dét. Noget jeg har beskrevet utallige gange herinde efterhånden, så det undrer mig hvorfor det stadig kan komme som en overraskelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det KAN være det samme.

 

Kommer jo an på hvilke linjer FT'eren er af. F1'eren ved vi jo er af engelsk/irske linjer og dermed også hvad der er lagt vægt på i avlen heraf. FT'eren kan være dansk avlet, engelsk avlet, tysk avlet, svensk avlet whatever.....

 

Ahhh.... Troede egentlig at det var det samme. Så F1 er en "underart" at FT, som udover egenskaber kræver et bestemt geografisk ophav?

 

Kan man så finde brune FT'ere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhh.... Troede egentlig at det var det samme. Så F1 er en "underart" at FT, som udover egenskaber kræver et bestemt geografisk ophav?

 

Kan man så finde brune FT'ere?

f1 er en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, altså ren brugsavl, intet andet. Englænderne sætter en anelse andre krav i deres brugsavl, end vi har gjort herhjemme historisk set, hvorfor hundene derovrefra også vil være en kende anderledes end f.eks. de danske jagt- og markprøvelinjer.

 

FT betegnelsen smækkes stort set på alt der på et eller andet tidspunkt har haft så meget som en lilletå på p-pladsen ved en markprøve. Teknisk set hedder det FieldTrial = markprøve, men betegnelsen er så udvandet efterhånden, at den er meningsløs at diskutere om, og så kommer ydermere et definitions-skel om det er ét led, eller alle led der skal være markprøvede, eller kun den pågældende hund (!!)

Om der findes brune FT'ere kommer derfor an på hvad man mener en ft'er ér, og dér kan jeg ikke være dig behjælpelig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ahhh.... Troede egentlig at det var det samme. Så F1 er en "underart" at FT, som udover egenskaber kræver et bestemt geografisk ophav?

 

Kan man så finde brune FT'ere?

Det er da også det samme,.. bare lidt dansk racesnobberi. Som jeg forstår det DKW siger, så ville en britte ikke kunne forklare dig hvad forskellen på en formel 1 og en ft'er er.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er da også det samme,.. bare lidt dansk racesnobberi. Som jeg forstår det DKW siger, så ville en britte ikke kunne forklare dig hvad forskellen på en formel 1 og en ft'er er.

;) i England er en ft vel også bare en ft;) det er i Danmark man har importeret nogle hunde fra england/Irland som i Danmark går under betegnelsen F1, i England er det vel bare ft, tilsvarende ville være at man til england importerede danske ft hunde og fx kaldte dem d1 ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Altså, jeg spørger jo. Fordi jeg ikke ved det:-)

 

Men DKW er det så KUN i Dk at vi bruger F1 betegnelsen?

 

EFtersom det er en dansk skrevet artikel der er baggrunden for begrebet, så ja.

I england ville de fleste snakke om working lines, eller gundogs, når snakken går på brugslinjerne. FT er lidt slidt og misbrugt, også derovre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det synes jeg faktisk ikke man kan, for ts ønsker at avle på sin hund, og jeg synes det er vigtig at hvalpekøbere får de rette informationer :)

 

Enig. Og forstår forøvrigt ikke hvorfor TS bliver så stødt over, at folk fortæller at hendes hund ikke kan være en formel 1er/efter engelske- og irske jagtlinier? Hvis man går så meget op i hundens race/afstamning, så har man vel tavle på den?

 

Forøvrigt er her lidt info om farvegenetik og Formel 1:

 

http://www.labrador-retriever.dk/farve-genetik

http://www.labrador-retriever.dk/formel1

Link til indlæg
Del på andre sites

;) i England er en ft vel også bare en ft;) det er i Danmark man har importeret nogle hunde fra england/Irland som i Danmark går under betegnelsen F1, i England er det vel bare ft, tilsvarende ville være at man til england importerede danske ft hunde og fx kaldte dem d1 ;)

Lige præcis. I GB ville der ikke være forskel på hvad du kaldte en dansk avlet formel 1 og en labrador af andre jagtlinjer. Jeg har så bare aldrig hørt at man har anvendt udtrykket "ft'er" om labrador herhjemme og tænker også at det er lidt rigeligt detaljeret at skulle angive de forskellige arbejdslinjer indenfor de forskellige racer med hver deres betegnelse. Så kan vi jo også begynde at kalde udstillingslinjer alt muligt, alt efter de enkelte linjers kvaliteter eller ophavsland.

 

Altså, jeg spørger jo. Fordi jeg ikke ved det:-)

Tror vi to skal på kommunikationskursus.
Link til indlæg
Del på andre sites

Problematikken mht hvad Labradorer kaldes skyldes efter min mening en meget stor forskel på ambitionsniveauet.

 

Nogen kalder deres Labrador en god jagthund, hvis den gider apportere lidt på jagter. Fugle den kan se falde og helst ikke mere en 50 m ude (eller må føreren gå med). Man kan lidt groft sige en hund der samler det op man selv kunne have samlet op.

 

Noget sætter baren lidt højere. De forventer en Labrador, som kan finde fugle de ikke selv ville kunne have fundet. Hunde som kan sættes i søg selvom de ikke har set noget falde og som forstår at bruge vind og fært til at finde skudte og især anskudte fugle. De kan og vil arbejde utrætteligt og de finder det meste. Den slags labradorer findes der flest af. Uden den helt store træning, men med ganske meget erfaring fra fasan og andejagter, bliver de bedre og bedre til at finde de skudte fugle og bringe den hjem i god behold (blødmundede hunde).

 

Så er der en del som sætter baren lidt højere igen. Hundene skal kunne alt hvad den forrige kategori kan, men derudover være i hånd hele tiden. Kunne dirigeres på lange afstande - 2-400 m. De skal kunne gå fri ved fod under jagter, hvor der skydes og falder vildt (uden at blive husket på det) de skal kunne apportere præcis den fugl ud af 3 faldne, som føreren peger ud og de skal gøre det uanset om der skydes eller rejses nye fugle efter de er sendt. Og DKW kan sikkert tilføje lidt flere parametre, især omkring det præcise dirrigeringsarbejde og markeringsarbejde. Men vi taler apporteringsarbejde på et niveau, som ingen andre jagthunde racer kan præstere. Det sublime.

 

Der befinder sig naturligvis også mange ekvipager mellem de forskellige kategorier - og mange af os, med de højeste ambitioner, havner et sted midt imellem kategori 2 og 3 fordi vi i praksis ikke rigtig magter eller gider, holde fast i de forbehold der ligger i at være i højeste kategori. Fx. bruges disse hunde kun til at apportere med, men mange Labrador ejere ønsker også at bruge hunden, når de driver, men den slags hunde vil så ofte ikke kunne lave så perfekt apporteringsarbejde efterfølgende - fx ignorerer fugle der letter, når de er på vej ud i en dirigering.

 

For at bestå en A markprøve skal man være i den højeste kategori. Og hvis man holder sig til at avle på den slags hunde, sikrer man sig en høj brugshunde kvalitet. Begynder man at avle på kategori 2 hundene, risikerer man at avle på hunde, som er vanskelige at træne og samarbejde med fordi, det behøver de faktisk ikke at kunne. Men ejerne af disse hunde, mener ofte at Deres hunde er perfekte, for de finder det hele, som de siger.

 

Nogen kalder alle Labradorer, som er i en af disse kategorier for gode Jagtlabber, hvad de ikke er i min optik. Hundene i 2. kategori, kan godt komme fra linjer som ikke er F1 eller FT, mens hundene i 3. kategori, med meget få undtagelser (tror jeg) er FT og F1 Labradorer. Om der er brune Labradorer, som har bestået en A markprøve med 1. præmie ved jeg ikke, men det vil jeg da tro der er. DKW?

Link til indlæg
Del på andre sites

For at besvare TS spørgsmål, hvis i da ikke har skræmt TS væk fra forum endnu...

 

Så vil jeg ikke anbefale at avle på jeres hund, der er rigeligt hvalpe og hunde der mangler gode hjem. Hvis i vælger at gøre det alligevel vil jeg råde jer stærkt til at få gennemtjekket hende for alle sygdomme racen er tilbøjelig til, også den hanhund i vælger til tæven. Men igen vil jeg ikke råde til at avle på en tavleløs labbe, og som andre har sagt 1000 gange så er jeres tæve ikke en F1 og vil aldrig blive det, ej heller hvalpene hvis der skulle komme sådan nogle...

 

PBC: Jep der er brune der er A prøve vindere..

Link til indlæg
Del på andre sites

Nogle få?

Betegnelsen kommer fra en artikel om markprøver efter engelsk mønster, med særligt importerede hunde af rene engelsk/irsk jagt- og markprøvelinjer.

Det er ikke nogle få der har bestemt at det kun gælder de hunde.

 

 

Og danske formel1 linjer eksisterer ikke. Formel 1 ER engelsk/irske linjer. Og ja. Man kunne sige jagtlinjer istedet.... Så skal man så tilføje engelsk/irske hver gang man snakker om hvilke egenskaber der specifikt er lagt vægt på i avlen, for der ER forskel på hvad der vægtes hvor højt i avlen, i de danske jagtlinjer og de engelske. Stor forskel.

Gør det sagen nemmere? Næh. EGentlig ikke, for det er det samme der diskuteres, istedet for blot at skrive "formel1" skal vi så bare til at skrive "engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer"...... det er da også så mundret.

 

Desuden er man akkurat lige så pernitten når det kommer til mange andre udtryk og begreber, og forventer ikke disse ændret på trods af at man i folkemunde ikke anvender dem korrekt.

 

Og der forekommer ikke brune labber af rene jagtlinjer, fordi brune labber er et produkt af udstillinger. Det ER så simpelt. Englænderne er mere end 30 år foran os her i danmark, hvad avl på labber angår, og de har stadig ikke en brun lab af rene jagt- og markprøvelinjer. Og de kan sært nok fint acceptere at det forholder sig sådan. Ligesom de også fint accepterer at racen ér en delt race.

Så hvad man gør i England? Man erkender at det faktisk forholder sig sådan, og har iøvrigt intet problem med dét. Noget jeg har beskrevet utallige gange herinde efterhånden, så det undrer mig hvorfor det stadig kan komme som en overraskelse.

 

Jeg er skam ikke spor overrasket - det er bare stadig lige dumt. Og totalt ødelæggende at påpege det igen og igen på samme måde, hvor man træder folk over tæerne og skræmmer dem væk fra forum med sin påståelighed.

 

Og ja, formel 1 burde af mange grunde sløjfes som betegnelse. Ud af den danske befolkning er det kun ganske få der deler opfattelse med dig og hvad det står for. Langt de fleste mennesker ser det som en type labrador og de nogle af dem ved godt at det er noget med jagtlinjer.

 

Derfor mener jeg, at det var bedre for alle parter og specielt for labradoren, at begrebet forsvandt og hundene blev kaldt det de var - nemlig jagtlinjer. Vil man så præcisere det i jagt kredse- så kan man jo sige hvilke linjer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Luckkyluna, du får det til at lyde mere enkelt hvis bare man kalder dem alle sammen for jagtlabber. Det er da helt omvendt. En race der er så mange af og så forskellige typer bliver da lettere at forstå hvis man deler op i de typer der rent faktisk er.

 

mig bekendt er der to "typer" i danmark. Den kraftige lidt tunge type, der oftest er udstilinslinjer og den lidt eller meget lettere der oftest er af jagtlinjer. og der en masse der er et mix af linjer.

 

Jagtlinjer svarer blot til det de andre opdelte racer hedder. en retvisende type betegnelse der siger noget om at her er en hund som er avlet med henblik på jagt. ligesom en ft spaniel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...