Hop til indhold

Formel 1 hun hund


Christine Roldhave
 Share

Recommended Posts

Jeg tror det er noget mere kompliceret med Labrador. Der er mere end 2 hovedtyper. Det skyldes at Labradoren er så brugbar til mange forskellige opgaver. Som super apportør på jagter, som servicehund for handicapede, narkohunde, blindførerhunde, udstillingshunde og sweisshunde. Derfor er det ikke nok at opdele i udstillingshunde og jagthunde.

 

Labradoren er måske den race som kan deles op i flest typer, men der er jo også rigtig mange af dem

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som labbe-ejer synes jeg godt, at vi kan nøjes med de to typer, vi har nu.

 

De opgaver du nævner kan meget nemt overlappe og vi ender med for mange kasser til at putte hundene i.

 

Jeg ved, at narkohundeførerne ved politiet går efter jagtlinjerne, mens f.eks. blindeførerhunde og servicehunde som regel udstillingsmodeller.

For schweisshundene er det lidt mere blandet, men ved at mange af de rigtig gode schweisshundefolk foretrækker hunde med en stor del udstillingsblod i sig selv. F.eks. er Maggies søster en rigtig dygtig schweisshund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men vi har jo mere end 2 typer nu?

 

Ja, og en grå schæfer er også en schæfer, selvom hr og fru Danmark tror det er en anden race, for en schæfer er jo gul/sort. For den "almindelige" dansker, og i langt de fleste tilfælde, også den almindelige hundeejer, er der 2 typer lab: den fede og den slanke.

 

Jeg er enig med dem der synes at F1 er lidt overkill. Hvorfor ikke bare blive enige om at bruge FT, og så kan man jo specificere den geografiske tilknytning, hvis man synes det er vigtigt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man nu møder en bekendt,, som ikke kender meget til hunde og som har bestemt sig for at han og hans familie, gerne vil have en Labrador og han spørger, hvilke typer findes der og hvordan er de, kunne jeg ikke drømme om at dele dem op i mindre en 5-6 typer tror jeg. At sige der kun er 2 typer - og sige at den ene del er mest arbejdshunde mens den anden del er mest udstillingshunde, ville vist ikke hjælpe ham, til at træffe det bedste valg.

 

Så man må vurdere hvad formålet er med at opdele. For mig er det at forstå racen bedre. Ikke forenkel det til en grå masse af stort set ensartede hunde.

 

Men enig i at FT og F1 kunne være det samme. Det tror jeg så også det i det store hele er - forskellin ligger mest i om de har Stambog i DJR eller DKK tror jeg - i og med at FT Spaniles registreres i DJR - har det smittet Så Labradorer også kaldes FT i det regi. Hvis jeg møder en mand, som siger han har en FT Labrador, vil jeg også antage at den er avlet på engelske og irske markprøvelinjer (Field Trial linjer) også selvom de seneste 2-3 generationer er opdrættet i Danmark og markprøvet i danmark efter engelske traditioner.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og forstår forøvrigt ikke hvorfor TS bliver så stødt over, at folk fortæller at hendes hund ikke kan være en formel 1er/efter engelske- og irske jagtlinier? Hvis man går så meget op i hundens race/afstamning, så har man vel tavle på den?

 

Enig! Synes i øvrigt, at det er en rigtig dårlig ide at avle på en hund uden tavle, når man åbenlyst ikke engang er inde i begreberne omkring dens race :hmm:Der er ingen grund til at lave hvalpe bare fordi man kan! Som andre har skrevet, så er der masser af labber til salg rundt om, så der er ingen grund til at lave endnu flere, især ikke når man helt åbenlyst ikke har sat sig særlig meget ind i hvad det kræver.

 

Tænker..... at det er rigtig meget mere besværligt at ha' et kuld hvalpe, end det ville være at skaffe relevante papirer på sin tæve - hvis de da findes :confused:

 

TS: Det lyder som om du er rigtig glad og stolt af din hund - det synes jeg du skal fortsætte med at være, for selvfølgelig har du den bedste hund i verden, men glem hvalpeplanerne :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der masser af Labber til salg - og jeg mener heller ikke man skal avle på en hund uden tavle, men hvorfor tror I at der er for mange Labber til salg? Jeg mener en så stor race skal der være mange til salg af for at dække behovet. Har I kendskab til fine kuld, som ikke kan sælges - eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

f1 har været et begreb ved labber i over 20 år nu, så at aflive dét begreb for at lade et andet og endnu mere udvandet begreb, der på ingen måde er mere fyldestgørende eller forståeligt tage over, giver ingen mening.

 

På den anden side, kan man også droppe begge dele, og bare kalde det en labrador. SÅ er man ude om alle misforståelser.

 

 

 

Eller man kunen sætte sig ind i den race man påstår man har, inklusive den begrebsverden der følger med. Men det er sgu nok for meget forlangt, at folk sætter sig ind i hvad de køber.....Eller??

 

 

 

 

Med samme logik som anvendes hér, skulle vi holde op med at bruge hyrdelinjer, sportslinjer og showlinjer om bordere og tilsvarende racer. Ligesom vi også roligt kan afskaffe begrebsverdenen omkring træning, med negativ og positiv og alt det hejs, for folk fatter det alligevel ikke, og man er bare påståelig hvis man påpeger hvad der faktisk ligger bag de begreber også....

 

Dælme meget vi skal holde op med at fortælle og forklare, faktisk... Hvis ikke man vil mærkes som påståelig, altså....

Link til indlæg
Del på andre sites

Selvfølgelig er der masser af Labber til sald - og jeg mener heller ikke man skal avle på en hund uden tavle, men hvorfor tro I at der er for mange Labber til salg? jeg mener en så stor race skal der være mange til salg af for at dække behovet. har I kendskab til fine kuld, som ikke kan sælges - eller?

 

En hurtig optælling på DKKs hvalpeliste viser at der pt. er næsten 100 lab-hvalpe til salg, og det er så allesammen hvalpe med papirer. Hvis du så kigger på "gul & gratis" og andre hjemmesider, så er det der du finder alle dem uden papirer. Så jeg mener der er rig dækning af efterspørgslen....

Personligt mener jeg ikke, at det gør noget hvis man som hvalpekøber blir nødt til at vente på sin hvalp - hellere det, end at der produceres for mange. Man ville måske også undgå de alt for mange inpulskøb, der tit ender ud i frustrerede hundeejere og triste hundeskæbner... :megaked:

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo, at alt hvad der findes af sorte og nu også brune korthårede hunde, som ikke helt ligner den gængse labrador, fordi de fx er for små, for slanke, for langbenede eller lign. de kaldes i folkemunde f1 ;) det lyder unægtelig også bedre end blandingslabradore ;) for hånden på hjertet, det er jo det som der for det meste er tale om, blandingshunde som kunne minde lidt om labradore ;) og nu kommer det til at lyde som om jeg er imod blandinshunde, det er jeg på ingen måde;) men jeg forstår simpelthen ikke trangen til at kalde hunden noget andet end det den er, et sødt og charmerende mix af racer med udseende tæt på en lab. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvornår FT begrebet kom ind hos Labrador, men hos Spaniels, er det vist ret præcist 20 år siden.

 

Men enig med DKW i at man er nødt til at beskrive en race med de typer og facetter der er ellers nytter det jo slet ikke at beskrive den.

 

DKW, hvad mener du forskellen er på en F1 og en FT labrador - er det et spørgsmål om hvor mange dansk opdrættede og markprøvede hunde, der er i de sidste generationer?

 

Hvis 5 danske opdrættere baserer deres opdræt på indkøbte F1 hunde fra england og de så markprøver Deres hunde i Danmark med fine resultater - DKCK og vinderpladsplaceringer osv. - og de krydser og opdrætter på hinandens hunde i 3 generationer - altså så der ikke er en import i disse 3 generationer - er det så ikke F1 hunde mere? - for det er i hver fald FT hunde i min optik, så længe avlen er baseret på hunde, som er importeret og hunde, som er afkom af disse importer og som har bestået markprøver på højt niveau?

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er jo, at alt hvad der findes af sorte og nu også brune korthårede hunde, som ikke helt ligner den gængse labrador, fordi de fx er for små, for slanke, for langbenede eller lign. de kaldes i folkemunde f1 ;) det lyder unægtelig også bedre end blandingslabradore ;) for hånden på hjertet, det er jo det som der for det meste er tale om, blandingshunde som kunne minde lidt om labradore ;) og nu kommer det til at lyde som om jeg er imod blandinshunde, det er jeg på ingen måde;) men jeg forstår simpelthen ikke trangen til at kalde hunden noget andet end det den er, et sødt og charmerende mix af racer med udseende tæt på en lab. ;)

Og alt hvad der er stort og korthåret, det er gammeldags lab... Og det er så åbenbart også den "oprindelige" type, hvis man spørger folk der ikke undersøger noget der er fjernere end deres egen næsetip...

SÅdan er der så meget.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg aner ikke hvornår FT begrebet kom ind hos Labrador, men hos Spaniels, er det vist ret præcist 20 år siden.

 

Men enig med DKW i at man er nødt til at beskrive en race med de typer og facetter der er ellers nytter det jo slet ikke at beskrive den.

 

DKW, hvad mener du forskellen er på en F1 og en FT labrador - er det et spørgsmål om hvor mange dansk opdrættede og markprøvede hunde, der er i de sidste generationer?

 

Hvis 5 danske opdrættere baserer deres opdræt på indkøbte F1 hunde fra england og de så markprøver Deres hunde i Danmark med fine resultater - DKCK og vinderpladsplaceringer osv. - og de krydser og opdrætter på hinandens hunde i 3 generationer - altså så der ikke er en import i disse 3 generationer - er det så ikke F1 hunde mere? - for det er i hver fald FT hunde i min optik, så længe avlen er baseret på hunde, som er importeret og hunde, som er afkom af disse importer og som har bestået markprøver på højt niveau?

EN f1'er kommer fra england. Eller er for det mindste avlet med det engelske værdisæt (og hér snakker jeg ikke om prøver efter engelsk mønster, men om hvad der lægges vægt på i hunden)

En lab avlet i danmark, med danske værdier osv. er ikek en f1'er. Man kan vel kalde det en ft'er, hvis det er markprøvede hunde. Men en f1'er er det altså ikke.

 

Om hundene har vinderpladsplaceringer på a-prøver er fløjtende og pishamrende ligegyldigt, hvad begge begreber angår.

Unghundemesterskaber er endnu værre.

 

Den gode og stabile præstation, fortæller noget om om hunden er god eller ej. Og hér kan man altså lære en del af englænderne. ;)

Link til indlæg
Del på andre sites

En hurtig optælling på DKKs hvalpeliste viser at der pt. er næsten 100 lab-hvalpe til salg, og det er så allesammen hvalpe med papirer. Hvis du så kigger på "gul & gratis" og andre hjemmesider, så er det der du finder alle dem uden papirer. Så jeg mener der er rig dækning af efterspørgslen....

Personligt mener jeg ikke, at det gør noget hvis man som hvalpekøber blir nødt til at vente på sin hvalp - hellere det, end at der produceres for mange. Man ville måske også undgå de alt for mange inpulskøb, der tit ender ud i frustrerede hundeejere og triste hundeskæbner... :megaked:

 

Hvordan du udfra disse tal kan konkludere at der er nok - eller rigelig - eller for mange, fatter jeg ikke.

 

Hvis der er efterspørgelse af 2000 (med papir) Labrador hvalpe hver år er 1-200 til salg på et givent tidspunkt vel ikke for mange - der skal sælges 40 hver uge og hvalpene er vel typisk til salg fra de er 3-4 uger til 8-10 uger.

 

Hvis du vil sandsynliggøre et overskud synes jeg det kræver lidt mere dokumentation. ellers er det vist nærmest bare løse rygter og kællingesnak.

Link til indlæg
Del på andre sites

EN f1'er kommer fra england. Eller er for det mindste avlet med det engelske værdisæt (og hér snakker jeg ikke om prøver efter engelsk mønster, men om hvad der lægges vægt på i hunden)

En lab avlet i danmark, med danske værdier osv. er ikek en f1'er. Man kan vel kalde det en ft'er, hvis det er markprøvede hunde. Men en f1'er er det altså ikke.

 

Om hundene har vinderpladsplaceringer på a-prøver er fløjtende og pishamrende ligegyldigt, hvad begge begreber angår.

Unghundemesterskaber er endnu værre.

 

Den gode og stabile præstation, fortæller noget om om hunden er god eller ej. Og hér kan man altså lære en del af englænderne. ;)

 

Så allerede i 2. generation er hundene ikke F1 længere..... tror jeg måske en del danske opdrættere vil være uenig med dig i, men det kommer jo an på hvad der præcist menes med baseret på eller af engelske og irske jagt- og markprøvelinjer. Jeg har en lidt anden tolkning end du har DKW.

Link til indlæg
Del på andre sites

af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. Det er hvad der menes med det. Og værdisættet der er avlet efter, er forskellen. Noget man også kunne læse om i den artikel der er hele baggrunden for begrebet. Værdisættet der avles efter derovre er, og var, ganske anderledes end herhjemme. Derfor giver det også mening at tale om en f1'er, kontra en ft'er eller en jagtlab, eller hvad man vælger at kalde de dansk avlede hunde.

 

Og som udgangspunkt er en lab altså ikke en f1'er mere, så snart den er avlet her i landet, men som jeg også skrev: "Eller er for det mindste avlet med det engelske værdisæt"

Så må det være op til opdrætter og køber at vurdere om hundene så ér det, eller ej. Ganske få formår at fastholde de værdier de har derovre, i avlen herhjemme.

 

Men det ville givetvis gøre det noget nemmere at forstå hvis artiklen fra dengang var tilgængelig online.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jo unægtelig svært at måle om man bruger det ene eller andet værdisæt - og det ville også overraske mig overmåde meget, hvis alle irske og engelske opdrættere, bruger helt det samme værdisæt i deres opdræt.

 

Hvis der skal være det mindste objektive og målbare i avlen, må det være støttet af et prøvesystem, som er baseret på de engelske værdier - og hvor man sikrer, at det forbliver sådan, ved at invitere engelske eller irske dommere jævnligt til at dømme disse prøver. Jeg er ikke uenig i, at vejen til en vinderplacering på en A prøve eller vinder klasse markprøve, siger mere end placeringen, men alligevel vil jeg fastholde, at markprøvesystemet sammen med erfarne opdrætteres gode vurderinger og værdisæt, er det der skal til.

 

Men altså selv avlerne og de personer der nærmest definerer værdisættet, er jo ikke helt enige om hvordan den perfekte labrador arbejder - fx. hvor vigtig dirigerbarhed er sammenlignet med vildfinder evner og hvor vigtig let dressurbar er, i forhold til de andre parametre. Markerings evner og sundhed for skal også vurderes og ingen hund er perfekt på alle de enkelte discipliner.

 

Også for Spaniels diskuteres om man er ved at lave sportshunde (rene markprøve hunde) på bekostning af gode jagthunde - og igen er det værdisættet, som må huskes. Men at tro at englændere og irere, er indbyrdes enige og har et fælles værdisæt på dette, gør jeg ikke. Der er pænt store forskelle på hvordan man vil have hundene - både indenfor Spaniels og for Labrador - og det er jo faktisk ofte de samme avlere der avler begge racer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan du udfra disse tal kan konkludere at der er nok - eller rigelig - eller for mange, fatter jeg ikke.

 

Hvis der er efterspørgelse af 2000 (med papir) Labrador hvalpe hver år er 1-200 til salg på et givent tidspunkt vel ikke for mange - der skal sælges 40 hver uge og hvalpene er vel typisk til salg fra de er 3-4 uger til 8-10 uger.

 

Hvis du vil sandsynliggøre et overskud synes jeg det kræver lidt mere dokumentation. ellers er det vist nærmest bare løse rygter og kællingesnak.

 

Sorry, men det er egentlig ikke en diskussion jeg gider starte, og kald du det bare kællingesnak! Men så er vi vist to - for din "dokumentation" for hvorfor der skal sælges 40 hvalpe/uge er vist lige så mangelfuld :blink:

Lad os konkludere at vi bare ikke er enige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Sorry, men det er egentlig ikke en diskussion jeg gider starte, og kald du det bare kællingesnak! Men så er vi vist to - for din "dokumentation" for hvorfor der skal sælges 40 hvalpe/uge er vist lige så mangelfuld :blink:

Lad os konkludere at vi bare ikke er enige.

 

Den med de 2000 blev taget fra en top 10 liste, men nu var det jo lisom jer der startede med at sige at der var for mange til salg - og det synes jeg faktisk ikke man kan være bekendt bare at sige, uden at vide noget om det. Når man siger den slags skal det være rigtigt.

 

Jeg påstår ikke at det ikke er tilfældet, men sætter spørgsmålstegn ved det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med de 2000 blev taget fra en top 10 liste, men nu var det jo lisom jer der startede med at sige at der var for mange til salg - og det synes jeg faktisk ikke man kan være bekendt bare at sige, uden at vide noget om det. Når man siger den slags skal det være rigtigt.

 

Jeg påstår ikke at det ikke er tilfældet, men sætter spørgsmålstegn ved det.

 

Til det markere: :lol:

 

 

Der er pt. 57 (!!!!) annoncer med lab på dba.dk - og det kun under "blandingshunde". Uden at kunne dokumentere det, og i øvrigt uden lyst til at redegøre for min påstand i et længere notat, vil jeg anslå at ca. 40 af annoncerne drejer sig om hvalpe. Et forsigtigt slag på tasken, så drejer det sig om ca. 200 blandingshvalpe eller hvalpe uden stambog. Det er mange. Det er RIGTIG mange!! Kig på et givent internat, og lange størstedelen af de hunde der søger nyt hjem, er lab eller labblandinger. Nu er det jo ikke fordi lab er en svært adfærdsvanskelig hund, sådan helt generelt, så det er ikke deres særlige og vanskelige sind der gør det. Jeg formoder, uden at vide det, at der er overfloden af labber/labblandinger, der gør at de er så kraftigt repræsenterede i omplaceringsstatistikker.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes fint det dokumenterer at der er mange labrador hvalpe til salg. men om det er for mange kan man vist ikke vide.

 

Det dokumenterer også at der er en del blandingshunde som måske indeholder Labrador som er til salg og at en del af den slags hunde havner i hjem hvor det ender med en omplacering. Det er noget skidt men det dokumenterer vel stadig ikke at der avles flere end der er behov for - kan sælges.

 

Jeg tror disse tal peger på at labrador og labrador blandinger er populære og derfor kan sælges. Man kan ikke bruge det til så meget andet, synes jeg.

 

At bruge det til at anbefale folk ikke at avle på en tavleløs Labrador fordi der er for mange til salg, holder ikke.

 

Man skal undlade at avle på tavleløse hunde (herunder labrador) af mange andre og gode grunde, efter min mening, men ikke fordi de ikke kan sælges, for det kan de jo altså beviseligt. Jeg tror endda at det er ret let at sælge tavleløse labradorer til 4 K. no problems.

 

Hvis der er 550.000 hunde i DK og de bliver 8 år gamle i snit skal der hver måned sælges 5-6000 hundehvalpe - labradorer og blandinger af labradorer udgør nok en pæn del.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den med de 2000 blev taget fra en top 10 liste, men nu var det jo lisom jer der startede med at sige at der var for mange til salg - og det synes jeg faktisk ikke man kan være bekendt bare at sige, uden at vide noget om det. Når man siger den slags skal det være rigtigt.

 

Jeg påstår ikke at det ikke er tilfældet, men sætter spørgsmålstegn ved det.

 

Ikke alt hvad "man" siger skal nødvendigvis dækkes ind med faktuel viden, ind imellem er der tale om holdninger. Og jo, jeg kan godt være bekendt at sige, at jeg synes der er rigeligt med lab-hvalpe, for det mener jeg der er. :mrgreen:

 

Når jeg på et givent tidspunkt kan gå på DKKs hvalpeliste og finde ikke mindre end 12 opdrættere, der lige nu har hvalpe til salg - og samtidig kan vælge og vrage blandt labber uden papirer på alle de andre sider - tjaa, så mener jeg der er rigelig, og så behøver man ikke overveje at lave et kuld på sin egen tæve (uden papirer, og uden viden om hvad man er i gang med) bare fordi man synes det kunne være sjovt :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt mener jeg ikke jeg nævnte, at det var fordi de ikke kan sælges?

 

Min tanke er at dem der ønsker en labrador, som de skal bruge til f.eks. jagt eller andet bestemt, de vælger sikkert ikke den slags hvalpe som første valg. Useriøse opdrættere tiltrækker useriøse hvalpekøbere, fordi deres hvalpe er billigere - og det fortjener hvalpene ikke.....

 

Og nu er det ikke for at starte en ny diskussion om for eller imod blandingshunde :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt mener jeg ikke jeg nævnte, at det var fordi de ikke kan sælges?

 

Min tanke er at dem der ønsker en labrador, som de skal bruge til f.eks. jagt eller andet bestemt, de vælger sikkert ikke den slags hvalpe som første valg. Useriøse opdrættere tiltrækker useriøse hvalpekøbere, fordi deres hvalpe er billigere - og det fortjener hvalpene ikke.....

 

Og nu er det ikke for at starte en ny diskussion om for eller imod blandingshunde :shock:

 

Lad os nøjes med at være enige om det! :slem:

 

Men der er bunkevis af jægere som vælger tavleløse hunde. De kan simpelthen ikke se hvad man får for pengene ved at give 7-9 K for en hund med tavle, når man kan få en "magen til" uden tavle til 3-4 K.

Link til indlæg
Del på andre sites

Lad os nøjes med at være enige om det! :slem:

 

Men der er bunkevis af jægere som vælger tavleløse hunde. De kan simpelthen ikke se hvad man får for pengene ved at give 7-9 K for en hund med tavle, når man kan få en "magen til" uden tavle til 3-4 K.

 

Ren nysgerrighed: hvordan vælger de så den perfekte hvalp for dem og er det ligegyldigt for dem hvilke egenskaber forældredyrene har for de kan lære hunden at blive en god jagthund alligevel?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...