Hop til indhold

Formel 1 hun hund


Christine Roldhave
 Share

Recommended Posts

Lad os nøjes med at være enige om det! :slem:

 

Men der er bunkevis af jægere som vælger tavleløse hunde. De kan simpelthen ikke se hvad man får for pengene ved at give 7-9 K for en hund med tavle, når man kan få en "magen til" uden tavle til 3-4 K.

...mumler noget om sundhed og brugtvognsforhandlere og at partroner vist er dyre...

 

 

 

 

 

Man kan få en halv pekingøjser til 4K, og det gale terrier sind får man gratis med...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 136
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Heeji Alle..

Mange tak for jeres svar.. :)

Kan godt være nogen af jer mener at der ikk findes en brun formel 1, men vi har en i levende live her hjemme.! Hun er BRUN med brune øjne og en tyk hale.. Hun er ikk særlig høj, mindre end en golden retriever.

Jeg er klar over at jeg skal have hende igennem et tjek af dyrlæge. men jeg ville bare hør omkring det med dværg vækst da der var en der fortalte mig at de ikke må avles på hvis de har det gen.. og jeg har heller ikk tænkt mig at avle på hende hvis hun har det gen... Men kan dog fortælle at hendes forældre er begge sorte formel ettere. og hun var den eneste brune i kuldet.. ! Så lad venligst hver at fortæl mig at der ikke findes den slags for hun er i mit hjem.. ! Og hun er en fantastisk Jagt hund. !

 

hvis ikke der er tavle på moderen, kan der ikke være sikkerhed for at moderen er af de rigtige linjer. Hvilket er afgørende for om en hund er en F1 eller ej.

 

Jeg elsker altså at de fleste danskere tror at hvis det er en labrador af mindre højde og drøjde en den 'gammeldags' - så er det en F1 :)

 

Du har en labrador, hvis far (måske) er F1 - that's it...

Link til indlæg
Del på andre sites

Ren nysgerrighed: hvordan vælger de så den perfekte hvalp for dem og er det ligegyldigt for dem hvilke egenskaber forældredyrene har for de kan lære hunden at blive en god jagthund alligevel?

 

Egentlig såre simpelt. Man har en jagtkammerat, som har en Labrador. Den fungerer - dvs den kan apportere godt nok til at de fleste jægere vil sige, at den gør et godt arbejde. Den ligner måske noget mellem kategori 1 og 2 i den opdeling jeg tidligere lavede. I tillæg til at den kan apportere lidt, kan den sørme også støde en fugl i ny og næ, når man går igennem og den er sød til ikke at rende for langt væk - for længe.

 

Flere synes oven i købet at den er pæn - og ikke for stor, så flere siger: Hvis du skal have hvalpe, vil jeg gerne lægge billet ind på en - og ja, så laver man hvalpe på hunden. Som hanhund kender man en man træner sammen med og som har en flot hanhund, som virker rar og som også bruges på jagt.

 

Til det ambitionsniveau mange jægere har, er den slags hvalpe fuldt og helt ok - papirer eller ej. Man kan måske også sige, at en perfekt avlet hund, ville være lidt spildt på en jæger/fører, som ikke gider at træne den til mere end det mest nødvendige alligevel - og egentlig har lidt bøvl fordi den har lidt mere vildt finde drift end føreren kan håndtere.

 

Hunde med stort potentiale, er jo ikke altid også de letteste hunde for en almindelig jæger at håndtere. Det gælder nok mere for FT Spaniels end for Labrador - fordi det en Labrador med stort potentiale, ikke nødvendigvis gør den "voldsommere" og sværere at håndtere - det er der nok lidt forskel på. Nogen er særdeles lette at træne til at være nemme og letførte, men andre har måske lidt mere selvstændighed end hvad en meget let håndterbar hund skal have.

 

Og har man ikke lige en kammerat med sådan en hund, har man sikker en kammerat, som har en kammerat som har sådan en hund.

 

Jeg kunne have solgt 100 vis af hvalpe på Sally, Mille og Bonnie på den måde, for de virker jo så nemme og søde og i en fin størrelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW: Nu bliver jeg nødt til at spørge ind til den F1-betegnelse, da den for mig ikke helt giver mening.

Hvis jeg nu importerer to F1-hunde fra England, en tæve og en hanhund. Jeg vælger herefter at avle på disse to hunde; vil afkommene så ikke blive F1-hunde alene af den grund, at de er født i Danmark? Det giver jo ikke mening, da de jo stadig er ud af de rene engelske F1-linier. Så giver det jo slet ikke mening at have den type/liniebetegnelse i Danmark, når denne ikke gælder så snart man forlader Storbritannien.

 

Hvordan kan der så sælges F1-hvalpe i Danmark? Jeg kan se at flere DKK registrerede avlere sælger deres hvalpe som F1.

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW: Nu bliver jeg nødt til at spørge ind til den F1-betegnelse, da den for mig ikke helt giver mening.

Hvis jeg nu importerer to F1-hunde fra England, en tæve og en hanhund. Jeg vælger herefter at avle på disse to hunde; vil afkommene så ikke blive F1-hunde alene af den grund, at de er født i Danmark? Det giver jo ikke mening, da de jo stadig er ud af de rene engelske F1-linier. Så giver det jo slet ikke mening at have den type/liniebetegnelse i Danmark, når denne ikke gælder så snart man forlader Storbritannien.

 

Hvordan kan der så sælges F1-hvalpe i Danmark? Jeg kan se at flere DKK registrerede avlere sælger deres hvalpe som F1.

 

Der er ikke tale om en betegnelse for en type, men derimod om hvad hunden er avlet til at indeholde/være, og det adskiller sig ved de værdier der er for avlen af en jagt- og markprøvehund, afhængig af hvor man nu engang befinder sig henne.

 

Og for englænderne er en særdeles let dresserbar, meget blød, og ekstremt pleasende hund af stor vigtighed. Meget mere end det har været herhjemme. Og uagtet PBC's forbehold for at de også derovre naturligvis har lidt forskellige indgangsvinkler til tingene, er en lab derovrefra, én som er avlet specifikt som jagthund, altså helt generelt væsentligt blødere i sindet, lettere at træne og meget mere pleasende, end en hund avlet herhjemme, for herhjemme vil man gerne have lidt mere selvstændighed og skarphed. Eller sådan var det for kun få år siden.

I dag er der stort set engelsk blod at finde i alle danske linjer, og enkelte danske opdrættere er også gået alt for vidt hvad blødhed og pleasergenet angår.

 

Med det in mente, kan der i princippet ikke sælges f1'ere avlet herhjemme. Det er dog rimeligt almindeligt og anerkendt, at antage at en hund avlet efter de samme værdier, også herhjemme er en f1'er. særligt hvis begge forældredyr er importer. Er de ikke dét, så er det normen at hvalpene ikke betegnes som f1'ere mere. Eller som ½f1 (hvis kun det ene forældredyr er en import.)

 

Mere vanskeligt er det altså heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ikke tale om en betegnelse for en type, men derimod om hvad hunden er avlet til at indeholde/være, og det adskiller sig ved de værdier der er for avlen af en jagt- og markprøvehund, afhængig af hvor man nu engang befinder sig henne.

 

Og for englænderne er en særdeles let dresserbar, meget blød, og ekstremt pleasende hund af stor vigtighed. Meget mere end det har været herhjemme. Og uagtet PBC's forbehold for at de også derovre naturligvis har lidt forskellige indgangsvinkler til tingene, er en lab derovrefra, én som er avlet specifikt som jagthund, altså helt generelt væsentligt blødere i sindet, lettere at træne og meget mere pleasende, end en hund avlet herhjemme, for herhjemme vil man gerne have lidt mere selvstændighed og skarphed. Eller sådan var det for kun få år siden.

I dag er der stort set engelsk blod at finde i alle danske linjer, og enkelte danske opdrættere er også gået alt for vidt hvad blødhed og pleasergenet angår.

 

Med det in mente, kan der i princippet ikke sælges f1'ere avlet herhjemme. Det er dog rimeligt almindeligt og anerkendt, at antage at en hund avlet efter de samme værdier, også herhjemme er en f1'er. særligt hvis begge forældredyr er importer. Er de ikke dét, så er det normen at hvalpene ikke betegnes som f1'ere mere. Eller som ½f1 (hvis kun det ene forældredyr er en import.)

 

Mere vanskeligt er det altså heller ikke.

 

Så en F1 er:

 

Bosiddende i Dk

Importeret fra England eller Irland

Efter forældredyr som går irske/engelse markprøver

 

Og må ikke være:

Avlet/parret/født i Dk eller noget andet land?

 

 

Det er eddermame langhåret!! Findes der ikke sådanne hunde i Tyskland? Og hvad hedder de der? Lamborghini?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så en F1 er:

 

Bosiddende i Dk

Importeret fra England eller Irland

Efter forældredyr som går irske/engelse markprøver

 

Og må ikke være:

Avlet/parret/født i Dk eller noget andet land?

 

 

Det er eddermame langhåret!! Findes der ikke sådanne hunde i Tyskland? Og hvad hedder de der? Lamborghini?

Det er jo kun langhåret, fordi nogle VIL gøre det langhåret. Det er i virkeligheden, som jeg hele tiden ahr sagt, meget meget simpelt. Er hunden af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer, eller er den IKKE af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer.

 

Er hunden opdrættet i danmark, så er den jo i sagens natur ikke af rene engelsk/irske linjer længere. Så er den sku et produkt af dansk opræt, avlet efter danske normer, danske værdier, og danske systemer. Og de adskiller sig nu engang fra de engelske ditto.

 

 

Men ja. Lad os da kalde dem lamborghini i tyskland. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

KJeg er ikke overbevidst om at den snævre og restriktive definition deles af ret mange markprøvefolk i Danmark, men den må jeg prøve af når jeg mødes med nogen af dem, der startede importerne og da det tog fart. Indtil da tror jeg jeg vil holde fast i at F1 er Labradorer der afles på basis af engelske og irske jagt og markprøvehunde uanset om at opdrættes i Danmark. Jeg vil endda includere generationerne efter disse, så længe forældrene er jagthunde som prøves og klarer sig fint på markprøver som laves efter engelske traditioner og jævnligt kalibreres ved at man anvender engelske eller irske dommere.

 

DKW kan du finde beskrivelser som støtter din meget snævre måde at definere F1 labradorer på?

 

I tillæg kan jeg sige at FT Spaniels i hvert fald kaldes FT Spaniels uanset om de seneste generationer er af dansk opdrættede og markprøvede forældre. Og at de engelske og irske dommere vi har haft herovre og dømme mesterskaber siger at niveauet er på højde med hundene som føres på engelske markprøver. Ganske mange af hundene på mesterskabet i år er dansk opdrættede.

 

En del af den engelske kultur og værdisæt omkring avl af brugshunde gr på at opdrættere beholder ganske mange hunde selv og kasserer en del for at kunne beholde og avle ppå de bedste selv. Bla derfor holder man en høj standard på hundene som er svær at nå på anden vis.

 

En del danske opdrættere gør dog lidt det samme. Den opdrætter jeg købte Maggie af beholdt selv en han og en tæve fra kuldet. Dem skiller han sig af med hvis de ikke lever op til hans standard og beholder en eller begge hvis de gør.

 

Sådan gør de engelske og irske markprøvefolk og opdrættere. De frasorterede hunde er til en vis grad dem der sællges til fx. Almindelige jægere og danskere som altså importerer hunde på 7-12 måneder. Så var man måske alligevel bedre tjent med en dansk opdrættet hvalp som ikke er frasorteret

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ikke overbevidst om at den snævre og restriktive definition deles af ret mange markprøvefolk i Danmark, men den må jeg prøve af når jeg mødes med nogen af dem, der startede importerne og da det tog fart. Indtil da tror jeg jeg vil holde fast i at F1 er Labradorer der afles på basis af engelske og irske jagt og markprøvehunde uanset om at opdrættes i Danmark. Jeg vil endda includere generationerne efter disse, så længe forældrene er jagthunde som prøves og klarer sig fint på markprøver som laves efter engelske traditioner og jævnligt kalibreres ved at man anvender engelske eller irske dommere.

 

DKW kan du finde beskrivelser som støtter din meget snævre måde at definere F1 labradorer på?

Per. DU læser, som sædvanlig, kun halvdelen af hvad jeg faktisk skriver, det kan vel ikke passe at jeg skal huske at skrive alting med i alle indlæggende, så du kan huske det hele, hver eneste gang?

IMO må det være nok at jeg allerede har skrevet, og gentaget iøvrigt, de forbehold der ér for hvordan begrebet anvendes i praksis i både jagt- og markprøveverdenen. Jeg burde ikke være nødt til at gentage det i hvert eneste indlæg, kun for din skyld.

 

Og jo. Den deles af en hel del markprøvefolk.... og jagt-prøvefolk. Også fra dengang importerne rigtig tog fart. Det er sgu bl.a. dem der har lært mig hvad jeg ved om labrador.

 

Og ja. Hvis artiklen der startede det hele var tilgængelig online, så var det verdens letteste sag at bevise det hele for dig, uden skyggen af tvivl.

Det er den så ikke.

 

I tillæg kan jeg sige at FT Spaniels i hvert fald kaldes FT Spaniels uanset om de seneste generationer er af dansk opdrættede og markprøvede forældre. Og at de engelske og irske dommere vi har haft herovre og dømme mesterskaber siger at niveauet er på højde med hundene som føres på engelske markprøver. Ganske mange af hundene på mesterskabet i år er dansk opdrættede.

Jeg skriver, på intet tidspunkt, nogetsomhelst om niveauet hundene anvendes på. Og det er iøvrigt, i den her forbindelse, fuldstændig irrelevant.

Og "i tillæg"'et er også irrelevant. Den har været vendt i tråden, flere gange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå så slap dokumentation og beskrivelser op og du bliver sur. En lidt kedelig udgang på en ellers udemærket debat. Hvis din snævre måde at definere F1 labrador på er almindelig udbredt skulle det vel ikke være så vanskeligt at henvise til dokumentation.

 

Problemet er. at selvom du har skrevet det samme flere gange og jeg har læst det flere gange, bliver det jo ikke mere dokumenteret endsige rigtigt af det. Du har tilsyneladende lidt svært ved at acceptere, at der kan være forskellige tolkninger og udlægninger af begreber. Og ikke kun den måde du og måske også andre opfatter begrebet deles af alle og er mest rigtigt. Jeg tror faktisk langt de fleste, har en noget bredere definition af hvad en F1 Labrador er. Fred være med det.

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg er ikke sur per, og hverken dokumentation eller argumentation er sluppet op fra min side af. jeg er bare træt af en evig debat der er meningsløs, trods det at det hele er ligefor og ligetil og sindssygt simpelt.

 

Fakta er at en f1'er er en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer. (og jo. Skotland og wales hører med dér) DOkumentationen ligger ligefor i de definitioner de selvsamme jagt- og markprøvefolk du henviser til, anvender. Jeg har fulgt de folk igennem snart 9 år, hvor jeg ikke har lavet andet end at gå i røven af dem på alle de jagt- og markprøver jeg overhovedet har kunnet komme i nærheden af, hvor jeg stadig har kunnet få fri fra arbejde, for at lære racen at kende, at lære folkene at kende, at lære hundene at kende.

Jeg ahr flere gange haft folk herindefra med ud på nogle af de prøver.

Jeg har været i england et par gange med et par hundefolk, for at se hvad toppen af poppen render og laver derovre, og se et par af de hunde der importeres herhjem til avl. Enkelte af de hvalpe der er kommet ud af dét følger jeg den dag i dag.

Ganske mange fornøjelige timer, dage, uger og måneder er gået med at rende folk i hælene, og tage billeder af dem og deres hunde.

 

Dokumentationen ligger også ligefor i form af den oprindelige artikel der startede hele "balladen", hvis man har adgang til dén. Og den er, indrømmet, svær at komme i nærheden af, for den ligger mig bekendt ikek tilgængelig online nogen som helst steder. Hvis nogen finder den online et sted, så hører jeg meget gerne om det.

 

De forbehold der ér, i den praktiske anvendelse af begrebet, som du jævnligt nævner i en argumentation om at markprøvefolkene ikek ville være enig med mig, har jeg OGSÅ nævnt. Jeg nævner dem bare ikke i hvert eneste indlæg, for det burde være unødvendigt, men jeg erkender også at det fra tidligere debatter med dig andre steder, er en normalt anvendt praksis af dig at overse hvad der ikke lige passer dig.

 

Slutteligt er det en fuldstændig meningsløs debat, for der er stort set ikke en eneste hund af jagtlinjer herhjemme der dur til noget, der ikke er af engelsk/irske linjer. Der er bare ikke en eneste af dem der ejer en sådan hund, der nævner det med et eneste ord, de har "bare" en labrador. Kun dem der åbenbart føler et behov for at hævde sig i lab-verdenen, nævner f1 begrebet i én eller anden sammenhæng.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du har tilsyneladende lidt svært ved at acceptere, at der kan være forskellige tolkninger og udlægninger af begreber. Og ikke kun den måde du og måske også andre opfatter begrebet deles af alle og er mest rigtigt. Jeg tror faktisk langt de fleste, har en noget bredere definition af hvad en F1 Labrador er. Fred være med det.

 

jamen hvis det er argumentet så kan trådstarter da lige så vel have en f1er for så vi tilbage til det misbrug som f1 er blevet brugt til at alle labber der ikke er tykke nok til en udstillingsring nemlig f1er!

 

Og det er nok sådan flertallet af gennemsnits hundeejere opfatter det!

 

Men det gør det ikke mere rigtig!

 

Hvor snævner man skal være med hvad der kaldes en f1er har jeg intet begreb om! Jeg stødte bekendskab med at jeg har fået fortslt fejlforklaringen for nogen år siden, og modsat trådstarter så tog jeg den nye information til mig, skrev mig den bag øret :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Når jeg i ovennævnte sammenhæng siger langt de fleste er det jf tidligere indlæg langt de fleste markprøvefolk jeg mener, men det kan jeg godt se jeg ikke fik med. Jeg vil mene at det må være den almindelige forståelse blandt markprøvefolkene der er af betydning for hvordan F1 labrador defineres, da det jo primært er disse folk der ejer og bruger dem.

 

apropos de engelske hundes fantastiske kvalitet og forskellige holdninger og synspunkter på hvad en fantastisk Labrador er er her en artikkel fra 2006. Interessant læsning, synes jeg. Især måske viser den at der er ret stor forskel på hvad experter mener. De engelske hunde der omtales er så ophavet til vore F1 labradorer.

 

http://www.kennelfuglevig.dk/Wordpress3/wp-content/uploads/2010/12/Finder-markprøveprøv6E5A39.pdf

Link til indlæg
Del på andre sites

DKW, når man taler om linjer i avl, så taler man om afstamning og så er en hund stadig af disse linjer i hvert fald i så mange generationer efter det at den skal begynde at skille sig ud fra ophavet før man kan sige der er en ny linje.

Så du må længere ud på landet med din definition, hvis kun engelsk opdrættere og importerede hunde kan kaldes F1! Men herregud- så er der bare endnu mere grund til at sløjfe det begreb og i stedet kalde de få der er af den slags, engelske importer.

 

HVis jeg har en araberhest, for at tage et helt andet eksempel, af polsk brugsafstamning, så holder hverken den eller dens afkom nogensinde op med at være af polsk afstamning, så længe faderen til afkommet er det samme.

Efter mange generationer med andre avlskriterier kan det være de danske araber med polsk afstamning begynder at adskille sig fra de polske og man kan begynde at kalde dem noget andet...meeeen der gå længere end første og anden generation;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du må længere ud på landet med din definition, hvis kun engelsk opdrættere og importerede hunde kan kaldes F1! Men herregud- så er der bare endnu mere grund til at sløjfe det begreb og i stedet kalde de få der er af den slags, engelske importer.

Det er ikke min definition.

Men ja. Man kunne lige så godt sløjfe den. For folk fatter tydeligvis akkurat lige så meget "labrador" med, som uden.

 

Sammenligningen til hesteverdenen holder ikke. Hesteavl har alle dage været markant anderledes end hundeavl, men jo. EN hest af polsk afstamning betegnes som en hest af polsk afstamning, såfremt denne rent faktisk ER af polsk afstamning, og avles af heste der er polske eller af ren polsk afstamning. Hvad jeg, FYI, også har skrevet indtil flere gange, hvad forbeholdene ift. den praktiske anvendelse af begrebet f1 angår.

Er der en hingst fra et andet land inde over, så er den, ifølge din og Pers logik, stadigvæk polak..... mærkværdigvis nok er den ikke af ren polsk aftsamning længere ifølge hestefolkene jeg kender....

 

Og jeg kender sjovt nok professionelle hestefolk, såvel som hestefolk der flere gange har været til danmarksmesterskaber med marathonkørsel, og folk der arbejder og har arbejdet for internationale stutterier og springstalde mv. Et par af disse er i min egen lille familie, omend jeg aldrig har interesseret mig væsentligt for heste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ej altså, hvor kan i ævle, i to:lol: Apropos "kællingesladder":sjov:

 

Enig vi ævler og jeg ser måske heller ikke den store værdi i debatten fordi den igen er ordfnidder og ikke indhold. Jeg er måske bare overrasket over at man kan definere begrebet F1 Labrador så snævert som DKW gør.

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig vi ævler og jeg ser måske heller ikke den store værdi i debatten fordi den igen er ordfnidder og ikke indhold. Jeg er måske bare overrasket over at man kan definere begrebet F1 Labrador så snævert som DKW gør.

 

Igen, Per, Læs nu hvad jeg rent faktisk skriver, istedetfor at springe halvdelen af det over, på meget belejlig vis, iøvrigt. ;)

Desuden er det stadigvæk ikke min definition.

 

Men jeg er helt enig med dig i at der ikke ER nogen værdi i den debat. Det har der aldrig været.

Link til indlæg
Del på andre sites

Står sgu da alle stederne.

 

Men okay. Vi kan jo vende den om..eller vel rettere dele den lidt op, hvis det er for besværligt og uoverskueligt med en hel sætning på én gang:

 

En hund af rene jagt- og markprøvelinjer, er hvad? En hund af udstillingslinjer??? Nej vel? Det ville ikke rigtig give nogen mening, ville det?

EN hund af rene engelsk/irske linjer er hvad? EN hund avlet i alle andre lande end England? Njahh... heller ikke vel?

 

Hvad er så en hund af rene engelsk/irske jagt- og markprøvelinjer? EN hund, fra danmark, i en udstillingsring. YATZY!!!!!

 

 

 

 

Eller......

Link til indlæg
Del på andre sites

Igen, Per, Læs nu hvad jeg rent faktisk skriver, istedetfor at springe halvdelen af det over, på meget belejlig vis, iøvrigt. ;)

Desuden er det stadigvæk ikke min definition.

 

Men jeg er helt enig med dig i at der ikke ER nogen værdi i den debat. Det har der aldrig været.

 

jeg har faktisk læst alt hvad du skriver - endda flere gange. Måske har jeg ikke forstået helt hvad du mener med det hele, men måske er "fejlen" i så fald ikke kun på min side.

 

Hvis jeg har forstået dig ret er jeg uenig med dig og jeg vil altså også mene at det indtil videre kun er din snævre definitation af begrebet F1 labrador du beskriver og ikke en fælles forståelse blandt markprøvefolk - selvom jeg gidt kan se det er det du påstår, men altså ikke kan dokumentere. Og påstå kan jo enhver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her beskrives F1 som "en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier". Når man taler linier, taler man afstamning, ikke? Det vil sige hunden skal stamme fra hunde af engelske/irske markprøvelinier", ikke? Altså, hvis den sætning var en del af en bevisførelse, ville jeg ikke læse det som at det skal være direkte import, men at ALLE hunde der KUN er avlet på irske/engelske markprøvelinier er F1, også selvom det er 2., 3. eller 20. generation.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her beskrives F1 som "en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier". Når man taler linier, taler man afstamning, ikke? Det vil sige hunden skal stamme fra hunde af engelske/irske markprøvelinier", ikke? Altså, hvis den sætning var en del af en bevisførelse, ville jeg ikke læse det som at det skal være direkte import, men at ALLE hunde der KUN er avlet på irske/engelske markprøvelinier er F1, også selvom det er 2., 3. eller 20. generation.

 

det er jeg faktisk enig i.. Normalt vil afkommet dog være markprøvehunde og prøvede hunde, men principielt har du ret alt afkom efter rene engelske og irske hunde må være F1 labradorer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Her beskrives F1 som "en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier". Når man taler linier, taler man afstamning, ikke? Det vil sige hunden skal stamme fra hunde af engelske/irske markprøvelinier", ikke? Altså, hvis den sætning var en del af en bevisførelse, ville jeg ikke læse det som at det skal være direkte import, men at ALLE hunde der KUN er avlet på irske/engelske markprøvelinier er F1, også selvom det er 2., 3. eller 20. generation.

Jo linieavl er af en bestemt afstamning, og den linie må ikke brydes, ellers er det ikke længere af en bestemt linie.. Og sådan foregår det vist med alle dyr man avler, også den kongelige familie...:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Her beskrives F1 som "en hund der er avlet på engelske/irske markprøvelinier". Når man taler linier, taler man afstamning, ikke? Det vil sige hunden skal stamme fra hunde af engelske/irske markprøvelinier", ikke? Altså, hvis den sætning var en del af en bevisførelse, ville jeg ikke læse det som at det skal være direkte import, men at ALLE hunde der KUN er avlet på irske/engelske markprøvelinier er F1, også selvom det er 2., 3. eller 20. generation.

 

det er det jeg også prøver at sige..

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...