Hop til indhold

Omregistrering af stamtavle?


Michela
 Share

Recommended Posts

Hej

 

Min hanhund har en norsk stamtavle og er registreret i NKK og så har han et norsk/EU pas. Jeg er i tvivl om jeg skal få ham registret i DKK også. Hvornår er det nødvendig (meningsfuldt) at gøre dette?

 

Når jeg kigger på hvad der skal til for at gøre det, ser det for mig ud som om at jeg skal indsende den originale stamtavle, pas og ejerbevis, er det rigtigt forstået? Jeg er ikke helt tryg ved at overlade min hunds originale papirer til post danmark, hvad nu hvis de bliver væk i posten, hvad gør man så?

 

Håber nogen vil hjælpe mig til at blive lidt klogere på dette emne :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej

 

Min hanhund har en norsk stamtavle og er registreret i NKK og så har han et norsk/EU pas. Jeg er i tvivl om jeg skal få ham registret i DKK også. Hvornår er det nødvendig (meningsfuldt) at gøre dette?

 

Når jeg kigger på hvad der skal til for at gøre det, ser det for mig ud som om at jeg skal indsende den originale stamtavle, pas og ejerbevis, er det rigtigt forstået? Jeg er ikke helt tryg ved at overlade min hunds originale papirer til post danmark, hvad nu hvis de bliver væk i posten, hvad gør man så?

 

Håber nogen vil hjælpe mig til at blive lidt klogere på dette emne :)

 

Der er ingen grund til at overføre til DKK med mindre du vil udstille/avle i Dk. Jeg er ikke sikker på hvordan det forholder sig med at stille til prøver i DKK og få resultaterne på stambogen:hmm:

 

Nå, men min veninde importerede en amerikansk hanhund, og sendte alt til DKK med anbefalet post, som i følge kvitteringen var afleveret hos DKK. Men alt blev væk, og hun måtte så skaffe "original" kopi fra USA. Det var både langsommeligt og bekosteligt. DKK var jævnt ligeglade...

Link til indlæg
Del på andre sites

Den originale stambog skal sendes ind. Det er nemlig den du får tilbage når hunden er omregistreret, så er der bare påført et stempel og hundens danske stambogsnummer. Man får altså ikke en ny, dansk stambog. Jeg var også lidt nervøs da jeg sendte Iso's papirer ind, men sendte dem anbefalet, og det gik godt. Men kunne snildt finde på at selv køre over med dem en anden gang, hvis jeg alligevel havde vejene forbi... :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :) Jeg tænker også lidt om det overhoved har et formål for min hund at få dkk papirer?

 

Jeg vil gerne have ham sundhedsundersøgt, så jeg ved om hofter, albuer og øjne er som de skal være, og jeg ved at hans opdrætter vil blive taknemmelig for at modtage resultaterne :) Jeg vil også gerne udstille med ham :) Kan resultaterne af disse ikke registreres på den norske stambog?

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar :) Jeg tænker også lidt om det overhoved har et formål for min hund at få dkk papirer?

 

det kommer an på hvad du ønsker med den :)

ønsker du at den skal avles på, eller ønsker du f.eks. at stille op i konkurrencer, så er det en fordel at den har dkk papire :)

 

i øvrigt er jegnret sikker på at @Siri kan hjælpe lidt her også, for ved at hun skal/har fået Joppe omregistreret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne begynde til ringtræning med ham ved DKK, jeg er medlem der, men skal hunden også være registreret i DKK for at det kan lade sig gøre?

 

Lige nu går vi til lydighedstræning ved DCH, og det synes jeg er vildt spændende og kan godt lide at gå til hundesport. Jeg ved ikke om det bliver til konkurrencer eller bare hygge, det må tiden vise. Hvis Njord bliver ved med at være glad for det, tror jeg vi ser hvor langt vi kan komme og prøver nogle af de forskellige sportsgrene af. Han er lidt en forsøgshund på det område :)

 

Jeg ved ikke om der skal avles på ham. For mig selv er det ikke aktuelt i overskuelig fremtid, men han er jo heller ikke særlig gammel. Men hvis han viser sig at være sund og rask både fysisk og mentalt og han viser sig at være racetypisk, vil jeg ikke udelukke at jeg vil lade ham være til rådighed for andre. Racen er jo meget lille og hvad jeg har forstået er det en fordel med så mange avlsgodkendte individer som muligt uanset om de er ejet at proffecionelle eller private.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne begynde til ringtræning med ham ved DKK, jeg er medlem der, men skal hunden også være registreret i DKK for at det kan lade sig gøre?

 

Lige nu går vi til lydighedstræning ved DCH, og det synes jeg er vildt spændende og kan godt lide at gå til hundesport. Jeg ved ikke om det bliver til konkurrencer eller bare hygge, det må tiden vise. Hvis Njord bliver ved med at være glad for det, tror jeg vi ser hvor langt vi kan komme og prøver nogle af de forskellige sportsgrene af. Han er lidt en forsøgshund på det område :)

 

Jeg ved ikke om der skal avles på ham. For mig selv er det ikke aktuelt i overskuelig fremtid, men han er jo heller ikke særlig gammel. Men hvis han viser sig at være sund og rask både fysisk og mentalt og han viser sig at være racetypisk, vil jeg ikke udelukke at jeg vil lade ham være til rådighed for andre. Racen er jo meget lille og hvad jeg har forstået er det en fordel med så mange avlsgodkendte individer som muligt uanset om de er ejet at proffecionelle eller private.

 

Det er jo kun ved DKK's aktiviteter det har nogen betydning, DcH er ligeglade med stambog. Jeg synes næsten du skulle ringe DKK og spørge, de ved jo bedst hvor der evt. kræves dansk bog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo kun ved DKK's aktiviteter det har nogen betydning, DcH er ligeglade med stambog. Jeg synes næsten du skulle ringe DKK og spørge, de ved jo bedst hvor der evt. kræves dansk bog.

 

Ja det er selvfølgelig det nemmeste bare at ringe til dem. Var bare lidt flov over at ulejlige dem med dumme spørgsmål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man så vil udstillinger, konkurrencer eller avl i DKK, så dur en Stamtavle der er registreret i NKK ikke, er det rigtig forstået? Hvad så hvis jeg vil have min hund udstillet i fx Norge eller Sverige, skal den så også være registreret der?

 

Du kan godt både udstille og stille til konkurrencer i DKK uden at omregistrere din hund.

Det er derfor hunden kan blive champion i andre lande end danmark

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man så vil udstillinger, konkurrencer eller avl i DKK, så dur en Stamtavle der er registreret i NKK ikke, er det rigtig forstået? Hvad så hvis jeg vil have min hund udstillet i fx Norge eller Sverige, skal den så også være registreret der?

 

Du kan sagtens udstille en danskejet hund med DKK tavle i udlandet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan godt både udstille og stille til konkurrencer i DKK uden at omregistrere din hund.

Det er derfor hunden kan blive champion i andre lande end danmark

 

Danskejede hunde med udenlandsk tavle, kan ikke tilmeldes udstillinger i DKK. Det er jeg oplyst af DKK gentagende gange. Det står i øvrigt i udstillingsreglementet på side 6.

Redigeret af Ditte B
Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne begynde til ringtræning med ham ved DKK, jeg er medlem der, men skal hunden også være registreret i DKK for at det kan lade sig gøre?

 

Lige nu går vi til lydighedstræning ved DCH, og det synes jeg er vildt spændende og kan godt lide at gå til hundesport. Jeg ved ikke om det bliver til konkurrencer eller bare hygge, det må tiden vise. Hvis Njord bliver ved med at være glad for det, tror jeg vi ser hvor langt vi kan komme og prøver nogle af de forskellige sportsgrene af. Han er lidt en forsøgshund på det område :)

 

Jeg ved ikke om der skal avles på ham. For mig selv er det ikke aktuelt i overskuelig fremtid, men han er jo heller ikke særlig gammel. Men hvis han viser sig at være sund og rask både fysisk og mentalt og han viser sig at være racetypisk, vil jeg ikke udelukke at jeg vil lade ham være til rådighed for andre. Racen er jo meget lille og hvad jeg har forstået er det en fordel med så mange avlsgodkendte individer som muligt uanset om de er ejet at proffecionelle eller private.

 

Nu ved jeg ikke hvor besværligt og omkosteligt et omregistrering er, men for mig lyder det som en god idé at du gør :)

måske du lige nu ikke skal bruge det,en når du nu gerne vil prøve forskelligt af, så vil det da være dumt at stå i en situation hvor det er en fordel med en dkk tavle og så ikke have det :)

 

og det er slet ikke dumt at ringe ind til dkk med, det er sådan noget de skal stå til rådighed for :)

 

og tillykke med hunden forresten :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan man udstille en dansk ejet hund med NKK tavle i Danmark? Jeg tænker om det er besværet og usikkerheden med papirerne med post Danmark værd? Om det reelt har nogen praktisk betydning hvilket land hans stamtavle er registreret i?

 

Jeg synes også at jeg så et sted at sundhedsoplysningerne på hans forfædre ikke ville blive ført med over i DKK? Eller er det mig der har misforstået noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan man udstille en dansk ejet hund med NKK tavle i Danmark? Jeg tænker om det er besværet og usikkerheden med papirerne med post Danmark værd? Om det reelt har nogen praktisk betydning hvilket land hans stamtavle er registreret i?

 

Jeg synes også at jeg så et sted at sundhedsoplysningerne på hans forfædre ikke ville blive ført med over i DKK? Eller er det mig der har misforstået noget?

 

Du kan ikke udstille i DKK med en NKK tavle når hunden er danskejet.

Sundhedsresultater og aner overføres i 3 generationer: http://www.dkk.dk/side.asp?ID=1576

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes ikke det er omkostningsfuldt at få ham omregistreret, slet ikke når jeg nu er medlem af DKK.. Jeg kan bare ikke rigtig se fordelen i det, hvis man kan udstille uanset om man gør det eller ej.. Jeg må prøve at ringe til DKK i morgen og få svar på mine spørgsmål :) Tak for hjælpen alle sammen, er da blevet lidt klogere :)

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...