Hop til indhold

Lyd på FT Cocker


PBC
 Share

Recommended Posts

Vi har af og til talt om at der ikke må være lyd på FT Cocker på jagt

 

På det nyligt afholdte mesterskab kan du se og høre 15.41 minutter inde i filmen om Ft Cocker dag 1 hvor lidt lyd der skal til for at man er ude.

 

http://www.ftspaniels.dk/film/

 

Det er altså ikke meget lyd!

Link til indlæg
Del på andre sites

Er det ikke lidt noget pjat?

altså jeg er enige i at de ikke skal tonse rundt og glamme - men helt seriøst, hvad skulle gør den til en dårligere jagthund af at de siger verdens mindste lyd.

 

Det er jo nok fordi prøverne er prøver og ikke virkelighed (selvom enhver markprøve-udøver vil benægte det). Men lidt ligesom PH ikke er virkeligt politihundearbejde, og ligesom det i den virkelige verden er uendelige ligegyldigt om en hund flakker på et spor, men at det giver voldsomme fratræk i DcH-regi.

 

I øvrigt kan man gøre sig aldeles upopulær ved at argumentere med hvordan en given øvelse ville være i det "virkelige" liv, når man diskuterer med fx. et konkurrenceudvalg:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er ingen tvivl om at det er fordi man mener lyd er arveligt betinget og man på denne måde forsøger at avle disponering for lyd væk.

 

Om det så hjælper ved jeg ikke. Men træls er det at have trænet en hund i flere år og så, når der kommer lidt stress på giver den et lille bjæf - og tak for idag.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay enten er jeg døv eller jeg leder i den forkerte del af filmen, men jeg kan ikke høre en skid (andet end ham filmgutten der ævler løs som en kælling)...:genert:

 

Du skal kigge på den rigtige film - der er jo flere. Det skal være Cocker dag 1 (2014) og så 15.41 minutter inde (start 10 sek før) - en brun cocker der finder fugl og i flushet giver en lille lyd

Link til indlæg
Del på andre sites

a-prøverne er nu rigtig jagt.

Ikke simuleret.

 

Og en hund med lyd på, når vi snakker spaniels og den jagtform de egner sig eminent til, roughshooting, ødelægger en hel del, for fuglene vil da stødes for tidligt, eller blot blive drevet frem langs jorden istedet for at blive stødt.

Udover dét er det helt lavpraktisk også vanvittig træls at høre på, når man venter mellem såterne, på parolen osv osv.

 

Og ja. ifm filmen er det givetvis fordi man bedømmer at hunden har tendens til lyd når den er stresset, og det ønsker man ikke at give videre i avlen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal kigge på den rigtige film - der er jo flere. Det skal være Cocker dag 1 (2014) og så 15.41 minutter inde (start 10 sek før) - en brun cocker der finder fugl og i flushet giver en lille lyd

Hårh, så giver det mere mening at kigge på den rigtige film...:oops:

 

Men ja der kommer da lidt mumleri fra kræet, men det er da ligefør den ånder tungere end det den blev disket for..

 

Men hvis man skal være stille under prøverne, så skal man være stille, så det er der ikke noget at gøre ved..:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja man kan godt sige at den smule bjæf hverken gør fra eller til men altså disponeringen for lyd, når hundene presses vil man meget gerne af med / forebygge.

 

Men ingen tvivl om at for en almindelig jæger er det gode hunde at købe af en markprøvemand der må have sig en anden hund - forhåbentlig uden lyd så.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var noget fnidder med at jeg skulle vælge som nr 3 af 4 tæver, men der var kun en tilbage da jeg skulle vælge.

 

Så jeg fandt en anden hvalp, som også heldigvis var efter super forældre, men her var det så hanhunden jeg kendte og var varm på. Det viste sig sjovt nok at moderen var datter en en anden af mine favorit hunde, som jeg faktisk forsøgte at få en hvalp fra da vi fik Judy i 2012, så det var ikke så ringe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Angående lyden. Nu larmer mændene jo væsentligt mere end hunden, men når reglerne er sadan, sa er de sådan og det er jo fint når det netop onskes at holde gøen nede I racen.

 

Derfor kan lige denne hund jo sikkert sagtens være en super fin jagthund, han skal nok bare ikke lave hvalpe.

 

Nogen hunde gør vel også noget på prøver som de aldrig gør ellers

 

Jeg kender en curley som vil samtlige af de mark prøver hun nåede at deltage i, knuste due nummer tre

 

Hun gjorde det aldrig til træning og hun gjorde det aldrig på jagt.

Der var noget ved ejers fremtoning og stemningen der formentlig stressede hende så meget til prøver at hun tyggede sammen

 

Og svært at træne på noget når det aldrig optræder til træning.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...