Hop til indhold

Klar til udstilling - klip - trim


PBC
 Share

Recommended Posts

Hos langt de fleste racer, som klippes eller trimmes til udstilling, forklares det med hvad hunden bruges til - altså at den måde hundene klargøres på, understøtter brugen.

 

På en Pudel efterlader man mest hår på ledene og brystet, så disse dele beskyttes mest mod det kolde vand og på hovedet og halen, så man kan se hunden når den vand apporterer.

 

Og så hos Ruhårede hunde efterlader man pels der hvor hunden skal beskyttes.

 

Men hos Spaniels klipper man hårene på halsen helt korte. Den flotte krøllede pels på halsen fjernes. Det er da netop et meget udsat sted på en Spaniel, som går igennem krat og brombær. Og man klipper ikke noget af hår-længden på ørene på Cocker og Springer selvom det jagtmæssigt jo ikke er hensigtsmæssigt med så lange hår på ørene - omvendt klipper man ørene helt glatte på Welsh, hvilket efterlader ørene ubeskyttede for torne og krit krat.

 

Jeg har aldrig kunnet forlige mig med at man skal soignere jagthunde på en måde, som gør den uegnede til jagt.

 

Hvis jeg havde en Welsh, som skulle med på jagt fra septenber til februar, ville det betyde at jeg ikke kan udstille i den periode og lidt før. Det virker da helt absurd.

 

Hvordan bliver man behandlet, hvis man møder op på udstilling med en Spaniel, som er pæn, ren og velplejet med klippede poter, men ellers i jagtrelevant pels på resten af hunden. Bliver der sagt "kan ikke bedømmes" eller?

Link til indlæg
Del på andre sites

Lige dette med den flotte krøllede pels på halsen. Der står ingen steder at krøller er ønskeligt. Faktisk står flere udstillere med glattejern inden de skal i ringen.

Jeg tror, de fleste dommere dømmer en hund ned, hvis dens trim ikke er den i øjeblikket ønskede/ mode. Det forvirret sikkert deres øje. Min hanhund fik en bemærkning, ikke fra dommer i ringen , men én der så på og godkendt til racen, at det var synd at hans finish ikke var OK. Nok fordi han ikke havde været pakken ind i dækken eller bleer om natten efter føntørring, så rygpelsen lå 100 % glat.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg ikke ret meget inde i udstilling og trim/klip af racer. Men er det ikke efterhånden mest mode der har noget at sige, de pudler jeg har set der bruges til jagt er i hvert fald ikke klippet i udstillings klip eller noget der ligner.

Måske det er startet med at man lod pelsen blive lidt længere/tykkere nogle fornuftige steder i forhold til hvad hunden skulle bruges til, men som med alt andet blev det mere og mere ekstremt som det blev mode og blev belønnet på udstilling.

Link til indlæg
Del på andre sites

På en Spaniel ville det give mening at klippe hårene på ørene lidt og måske også på bagudvendte områder for at undgå at der hænger skidt i pelsen. Ligeledes kan poter klippes, så hår udover potekanten klippes.

 

Men netop det smukke krøllede hår på halsen er da i høj grad beskyttende på jagt. At klippe det kort virker helt tosset.

 

Og mærkeligt også, fordi udstilleres argumenter tradiotionelt er at man laver og bedømmer hundene, så de er egnet til deres formål.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos langt de fleste racer, som klippes eller trimmes til udstilling, forklares det med hvad hunden bruges til - altså at den måde hundene klargøres på, understøtter brugen.

 

På en Pudel efterlader man mest hår på ledene og brystet, så disse dele beskyttes mest mod det kolde vand og på hovedet og halen, så man kan se hunden når den vand apporterer.

 

Og så hos Ruhårede hunde efterlader man pels der hvor hunden skal beskyttes.

 

Men hos Spaniels klipper man hårene på halsen helt korte. Den flotte krøllede pels på halsen fjernes. Det er da netop et meget udsat sted på en Spaniel, som går igennem krat og brombær. Og man klipper ikke noget af hår-længden på ørene på Cocker og Springer selvom det jagtmæssigt jo ikke er hensigtsmæssigt med så lange hår på ørene - omvendt klipper man ørene helt glatte på Welsh, hvilket efterlader ørene ubeskyttede for torne og krit krat.

 

Jeg har aldrig kunnet forlige mig med at man skal soignere jagthunde på en måde, som gør den uegnede til jagt.

 

Hvis jeg havde en Welsh, som skulle med på jagt fra septenber til februar, ville det betyde at jeg ikke kan udstille i den periode og lidt før. Det virker da helt absurd.

 

Hvordan bliver man behandlet, hvis man møder op på udstilling med en Spaniel, som er pæn, ren og velplejet med klippede poter, men ellers i jagtrelevant pels på resten af hunden. Bliver der sagt "kan ikke bedømmes" eller?

 

 

Det er dommerens skøn hvorledes pelsen skal bedømmes.

 

I standarden står om cockeren:

Glatliggende, silkeagtig i strukturen, aldrig ruhåret eller bølget. Pelsen må ikke værefor rigelig og aldrig krøllet. Godt behæng på forben og krop samt på bagbenene ovenfor haserne.

 

jeg har flere gange siddet som sekretær for racedommere, og pelsen er på ingen måde afgørende for hundens kvalitetsbedømmelse hvis ellers hundens anatomiske bygning er korrekt. Det har betydning for konkurrencebedømmelsen derimod, men den er jo principielt ligegyldig.

 

Jeg har set korrekt konstruerede spaniels med fanerne klippet af få excellent ligesom jeg har set meget pelsede, men dårligt konstruerede spaniels, få et good... Hvis ikke konstruktionen er med, så er pelsen ligegyldig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man klipper pelsen på halsen for at halsen skal se længere ud, for at få hovedet til at fremstå større og bestemt ikke for at vise evt løs halshud (så skulle jeg kende udstillere meget dårligt).

 

men uanset hvad grunden er synes jeg det er grundlæggende forkert, når det er en jagthund der har god gavn af beskyttende pels på halsen. Det er simpelthen helt galt og viser måske meget godt hvorfor folk med arbejdshunde ikke mener udstilling kan bidrage til at lave "bedre hunde" samlet set. blot et meget let gennemskuelig eksempel, blandt mange.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror man klipper pelsen på halsen for at halsen skal se længere ud, for at få hovedet til at fremstå større og bestemt ikke for at vise evt løs halshud (så skulle jeg kende udstillere meget dårligt).

 

men uanset hvad grunden er synes jeg det er grundlæggende forkert, når det er en jagthund der har god gavn af beskyttende pels på halsen. Det er simpelthen helt galt og viser måske meget godt hvorfor folk med arbejdshunde ikke mener udstilling kan bidrage til at lave "bedre hunde" samlet set. blot et meget let gennemskuelig eksempel, blandt mange.

 

og hvilken ide skulle der være i at hovedet skulle være større?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at udstillere synes stort hoved er pænt - især på hanhunde. Det er ikke noget jeg ønsker, lige som jeg ikke kan se den jagtlige ide i det. Tværtimod er et lille hoved og ret små øjne, med tætsluttende øgenlåg, en fordel for en spaniel.

 

Krøllet pels på halsen, som altså er uønsket ifht standarden, viser blot at standarden ikke er lavet udfra hvad der tjener en stødende jagthund bedst

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at udstillere synes stort hoved er pænt - især på hanhunde. Det er ikke noget jeg ønsker, lige som jeg ikke kan se den jagtlige ide i det. Tværtimod er et lille hoved og ret små øjne, med tætsluttende øgenlåg, en fordel for en spaniel.

 

Krøllet pels på halsen, som altså er uønsket ifht standarden, viser blot at standarden ikke er lavet udfra hvad der tjener en stødende jagthund bedst

 

Det kan jeg så fortælle dig at mange dommere dømmer ned hvis hovedet ikke er i harmoni med kroppen. -og der er mange hanner der har for store hoveder og det er ikke ønskværdigt.

 

om pelsen krøller eller ej har noget med den generelle pelskvalitet at gøre, på nogle hunde vil pelsen krølle på halsen, på andre ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, da jeg havde og udstillede Riesenschnausere skulle hovedet bare være så stort som muligt. Det var også en af grundene til at det var svært at konkurere med ørekuperede hunde og hunden med stort skæg - selvom de ofte havde blød pels - den klippede man bare og sagde at den var trimmet - var den kort nok var den også hård nok. :-)

 

Da vi havde Norsk Elghund - holdt vi den bare i passende kondition, så var den altid klar til udstilling - herlig hund. ikke noget figumdik!

Link til indlæg
Del på andre sites

selvom de ofte havde blød pels - den klippede man bare og sagde at den var trimmet - var den kort nok var den også hård nok. :-)

Det lyder underligt. Man kan da godt mærke (som regel også se) om en hund er klippet eller trimmet og der skal jo være pels nok tilbage på hunden til at man kan bedømme kvaliteten af den.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...