Hop til indhold

At logre med halen


Louise_J
 Share

Recommended Posts

Det kan måske lyde lidt sært, men jeg har for nylig haft en mindre åbenbaring. Det betyder virkelig meget for mig, at den hund jeg træner med logrer med halen. Jeg småtræner jævnligt lidt med Lulu herhjemme, og hun er egentlig meget sød at træne med. Ret klog og tilbyder en masse forskelligt. Og alligevel er det Mingus der er førstevalget. Lulu træner jeg med for hendes skyld, Mingus træner jeg med for min egen skyld, groft sagt. Og den anden dag opdagede jeg hvorfor: hendes hale logrer slet ikke! Den står bare lige op i luften - og jeg synes det er røvsygt. Det er ikke fordi hun er trykket eller ked af det, jeg tror bare ikke at hun kan koncentrere sig OG logre på samme tid. Jeg har altid syntes det var lidt øv at hun ikke logrer, men jeg var ikke klar over hvor meget det dræber min lyst til at arbejde med hende. Jeg elsker at træne agility med hende, men der opdager jeg jo heller ikke halen.

 

Jeg ved det lyder voldsomt overfladisk, men jeg er så vild med Mingus' hale. Det giver mig bare så meget motivation at han logrer konstant når vi træner.

 

Nu kommer vi så til det relevante for dette forum; hvor meget logrer en BC når den arbejder?

Jeg frygter allerede for det forventede svar... Dem jeg ser til konkurrencer, er koncentrerede og logrer ikke. Højst lidt høj haleføring ind i mellem, som min egen Cajsa har. Og det er ligesom ikke nok. Men jeg håber egentlig at I alle myldrer frem med beretninger om hvor meget meget jeres BC logrer når I træner :genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

De logrer ikke. Ingen af mine gør. Der kan komme sådan et lille logren ude i spidsen, men det er det.

Borderen er jo sådan set avlet til lav og stille haleføring når den arbejder, og det giver god mening. Og sådan gør mine altså også når vi arbejder med andet. Det gør Carla i øvrigt også!

Man vænner sig hurtigt til det! Jeg tænker aldrig over det og jeg kan jo se på øjnene og attituden at de stråler af glæde :-D

Jeg bruger tit halen hos borderne som paramenter for, hvordan de arbejder i en given øvelse. Nogle gange har de lige lovlig høj haleføring, eks. hvis de venter ved en kegle. Og så ved jeg at deres fokus er forkert. Eller de logrer i stillingsskiftet, så ved jeg også at deres fokus er forkert. Det er sådan et barometer for fokus og intensitet :blink:

Er sikker på man kan finde bordere der logrer når de arbejder, men eftersom de er avlet til ikke at logre under arbejde, så er der nok ikke så mange af dem.

Mine logrer i øvrigt vældigt når de ikke arbejder - Bonus kan uden problemer rydde et helt kaffebord!!

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er gammel overtro at logren = glæde, så der er ingen grund til at det skulle dræbe din lyst til at træne, at hunden ikke logrer.

Hunde bruger logren nærmest på samme måde som mennesker bruger smil. Det kan betyde glæde, men man kan også have f.eks. et ondskabsfuldt smil eller et nervøst smil. Ofte er logren udtryk for en eller anden form for forventning, positiv eller negativ. En hund, der er bange, kan logre helt vildt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Nu har jeg jo ingen BC, men jeg forstår godt hvad du mener.

 

Når jeg er ude og træne med Zeus og han skal søge et område - det eneste man kan se er halen - næsen er igang med at snuse og kroppen er væk i det høje græs, MEN halen ses og den logrer helt vildt :-)

Jeg elsker at stå og kigge på den hale og se hvor seriøst han søger efter den dummy ;-)

 

Men de sjældent gange hvor halen ikke logrer kan jeg se glæden i deres øjne :-)

 

Og lige en sidebemærkning, mine kan på 1 sek. ryddet et sofabord for kopper tallerkener kaffe og kage :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Er meget enig i det Siri skriver. En BC skal jo ha' en lav og "passiv" hale når den arbejder, og det har i hvert fald passet på mine. Iso's hale er nede når hun virkelig koncentrerer sig, som f.eks. når hun laver de øvelser fra Rikkekurset som er nye for hende. Når hun bare sjusker sig igennem noget, som f.eks. når vi laver en for-sjov fri ved fod (det er jo ikke noget vi træner seriøst...), så logrer halen højt. Til agility er det lidt anderledes, for dér bruger hun jo halen aktivt, så der er ikke rigtig plads til hverken logren eller hængende hale... Og lige som Siri kan jeg sige at glæden kan ses i øjne og udstråling, så jeg savner faktisk ikke den logrende hale Daiwa havde (:lun:), men forstår godt hvad du mener. Og Iso er en meeeget logrende hund resten af tiden, så jeg har jo alligevel rigelig logren - bare ikke lige når hun arbejder. Dvs. at hun logrer rigtig meget til træning, bare ikke lige i de minutter hvor hun rent faktisk arbejder, men mellem momenterne kører halen nærmest hele tiden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Bonus er den eneste af mine der har halen oppe når han arbejder - lidt ligesom en islandsk fårehund. Men den logrer ikke! Og det er altså en fejl med sådan en krøllet hale :blink:

De andre har bare helt lav haleføring. Ja, det ser måske specielt ud, hvis man er vant til en spanielhale, men det er tilvænning. Jeg er aldrig aldrig i tvivl om når mine hunde er glade under arbejdet :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Min erfaring er, at ofte er dyb koncentration, især i rolige adfærd, ikke ledsaget af logren.

 

Min cairn logrede ikke når hun arbejdede, hverken med sporsøg eller for sjov øvelser. Kun hvis jeg talte til hende imens, logrede hun. Jeg har egentlig ikke tænkt over dette tidligere.

Min lab logrede heller ikke under meget koncentreret søgearbejde alligevel var jeg aldrig i tvivl om at de begge var meget tilfredse med deres job.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker at mine logrer når de arbejder :lun: alle 3... Og du har ret i din mistanke, jeg kender ikke nogle BC'er der logrer når de arbejder

 

Enig! Og der er forskel på logren:hjerte: Bella har halen let hævet og så svajer den nærmest, når hun arbejder:lun: Når hun søger felt kommer der et par hurtige, glade sving med halen når hun er ved at nærme sig genstanden.

 

Dorits hale kører som et piskeris, undtagen når det regner:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg elsker også den store logre hale og det er blandt andet derfor jeg nok synes det er lidt kedeligt at se bordere og samme typer, gå lydighed.

 

Jeg ved godt at0 hunden kan have det fuldstændig lige så sjovt, men visuelt så bliver jeg bare glad i låget af en golden der arbejder lige så koncentreret, men halen går som en stor feje kost og jeg har så tit fået netop den kommentar af andre der har set Sheila træne. At hvor ser hun glad ud:-D

 

Mysla har naturligvis lidt sværere ved at logre på den måde, da halen er over ryggen, men med tiden har jeg fået forstærket det, så hun nu faktisk logre ganske meget under træning. I hvert fald efter klikket;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig! Og der er forskel på logren:hjerte: Bella har halen let hævet og så svajer den nærmest, når hun arbejder:lun: Når hun søger felt kommer der et par hurtige, glade sving med halen når hun er ved at nærme sig genstanden.

 

Dorits hale kører som et piskeris, undtagen når det regner:mrgreen:

 

Absolut forskel. Hvis karla søger, så står halen ret op og ned og hamrer frem og tilbage som en trommestik. Når hun går lydighed, er det en svajende konstant blød logren, når hun løber agility er den piskeris og ror.

 

Her er Karla til sin allerførste rallykonkurrence tilbage i 2010 (tror jeg det var)

Link til indlæg
Del på andre sites

Absolut forskel. Hvis karla søger, så står halen ret op og ned og hamrer frem og tilbage som en trommestik. Når hun går lydighed, er det en svajende konstant blød logren, når hun løber agility er den piskeris og ror.

 

Her er Karla til sin allerførste rallykonkurrence tilbage i 2010 (tror jeg det var)

 

Glaaaaaaade Karla:lun:

 

Jeg bliver altså også motiveret af at hunden viser sin glæde fysisk. Og jeg har aldrig tænkt over det, men måske er det derfor jeg ikke synes bordere er så fantastiske at se på når de arbejde:hmm:

 

Venindens samojede tager i øvrigt prisen:lol: Hans hale ligger jo krøllet op, og så kan han på mystisk vis få den til at piske rundt, og det ser bare SÅ sjovt ud!

Link til indlæg
Del på andre sites

Når mine Spaniels arbejder i et søg, kan man ved at følge hundens bevægelser, og især halens intensitet, se hvor meget fært der er - og når den er tæt på fugl kører halen helt vildt - derfor er geværet ret ofte skuldret og klart allerede før fuglen letter.

 

På markprøver bliver der jo udpeger vindere og beståede, men også en "Guns choise" og det er ofte en hund som tydeligt viser, når der snart kommer fugl!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...