Hop til indhold

Jeg er i syv sind om hvad jeg skal.


Jane
 Share

Recommended Posts

Og ud af det kan man vel drage den konklusion, at det handler om opdragelse eller lederskab om man vil. DU gider ikke noget pjat og så ER der ikke noget pjat. Troede egentlig bare, at det var den umulige drift at holde i ave, men altså åbenbart ikke, hvis man selv vil gøre arbejdet med at få lært sin hanhund at te sig ordenligt og hvorfor skulle det egentlig ikke være sådan ved nærmere eftertanke ? Man kan jo lære sin hund så meget, så hvorfor skulle lige det være umuligt ?

 

Nu er det anderledes når man selv har en tæve, for så kan man styre tingene. Det er straks værre når du møder andre med løbetidstæver. For det første opstår situationen ofte uden varsel og man kan jo ikke forvente at folk har tid og lyst til at agere figuranter.

 

Og jeg tror ikke det har en disse med lederskab at gøre, men om man formår at skabe en motivation hos hunden, der er stærkere for at lade være med at vise interesse for løbetidstæver. Så hvor stærk hanhundens drift er, må vel også betyde en del.

 

Men hvis man tænker over det, burde det jo være ligeså nemt at træne sin højløbske tæve til at ignorere hanhunde. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 197
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Nu er det anderledes når man selv har en tæve, for så kan man styre tingene. Det er straks værre når du møder andre med løbetidstæver. For det første opstår situationen ofte uden varsel og man kan jo ikke forvente at folk har tid og lyst til at agere figuranter.

 

Og jeg tror ikke det har en disse med lederskab at gøre, men om man formår at skabe en motivation hos hunden, der er stærkere for at lade være med at vise interesse for løbetidstæver. Så hvor stærk hanhundens drift er, må vel også betyde en del.

 

Men hvis man tænker over det, burde det jo være ligeså nemt at træne sin højløbske tæve til at ignorere hanhunde. :blink:

 

Tja, jeg ved det faktisk ikke. Ved bare, at det rent faktisk kan lade sig gøre at få sin hanhund på andre tanker end at suse rundt efter løbske tæver. Jeg har aldrig haft det inde på livet, selvom vi nu er igang med hanhund nr. 3. Vores har aldrig været specielt aktive på det område...

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ved det faktisk ikke. Ved bare, at det rent faktisk kan lade sig gøre at få sin hanhund på andre tanker end at suse rundt efter løbske tæver. Jeg har aldrig haft det inde på livet, selvom vi nu er igang med hanhund nr. 3. Vores har aldrig været specielt aktive på det område...

 

Det er faktisk også min erfaring, at der sjældent er ret store problemer, af den art, hos hanhunde af meget store racer. Og hvis folk bor på landet er det selvfølgelig også lettere at have med at gøre, end hvis man bor hvor hunden hele tiden stresses op af løbetidstæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tja, jeg ved det faktisk ikke. Ved bare, at det rent faktisk kan lade sig gøre at få sin hanhund på andre tanker end at suse rundt efter løbske tæver. Jeg har aldrig haft det inde på livet, selvom vi nu er igang med hanhund nr. 3. Vores har aldrig været specielt aktive på det område...

 

Oskar er også den første hanhund jeg har som har været så besat af løbske tæver at hans hjerne fuldstændig slår fra. Om det så er fordi hans drifter er stærkere end normal eller at jeg gør noget forkert når situationen opstår, ved jeg ikke, måske en kompination af begge dele.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis man tænker over det, burde det jo være ligeså nemt at træne sin højløbske tæve til at ignorere hanhunde. :blink:

 

Jeg melder pas på denne - Den liderlige tæve jeg har rendene har jeg opgivet (jeg ved godt hvor det udtryk kommer fra :roll:)

Det er så også alt hun reagere på: Katten, dyrlægen, kæresten (han får ofte den helt store tur ;-))

 

:mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg personligt ikke tilhænger af at kastrere en hanhund. Men hvis en hanhund ikke skal bruges i avl, kan man lade ham sterilisere. Så kan han også få lov at parre. Så er det min erfaring, at hanhunden bliver meget mere rolig og kun interesseret, når tæven er på højden.

De unge hanhunde er jo skøre, bare tæven er ved at være løbsk eller er færdig med løbetiden.

En erfaren han er kun interesseret, når tæven er klar. Det kan ejere af avlshanner snakke med om. Vi har sikkert allesammen oplevet, at folk er kommet for tidligt med deres løbske tæve, og hanhunden er komplet ligeglad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg personligt ikke tilhænger af at kastrere en hanhund. Men hvis en hanhund ikke skal bruges i avl, kan man lade ham sterilisere. Så kan han også få lov at parre. Så er det min erfaring, at hanhunden bliver meget mere rolig og kun interesseret, når tæven er på højden.

 

Det markerede: Mener du det helt seriøst? :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Jeg har selv praktiseret det. Jeg har været opdrætter, men da jeg stoppede, havde jeg en fertil hanhund og en fertil tæve af mit opdræt. Hanhunden blev steriliseret, det fungerede fint. Så behøvede jeg ikke at skille dem ad, når hun var i løbetid.

Jeg kender også andre opdrættere, det har praktiseret det. Hanhunden er stadigvæk hanhund, men der kommer ingen hvalpe. Der kan være en grund til, at ikke man ønsker hanhunden i avl.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja. Jeg har selv praktiseret det. Jeg har været opdrætter, men da jeg stoppede, havde jeg en fertil hanhund og en fertil tæve af mit opdræt. Hanhunden blev steriliseret, det fungerede fint. Så behøvede jeg ikke at skille dem ad, når hun var i løbetid.

Jeg kender også andre opdrættere, det har praktiseret det. Hanhunden er stadigvæk hanhund, men der kommer ingen hvalpe. Der kan være en grund til, at ikke man ønsker hanhunden i avl.

 

Nu er det jo ikke helt ualmindeligt at der kan opstå skader både på hanhund og tæve i forbindelse med parring hvis man ikke er obs - så jeg må indrømme at jeg personligt syntes det der lyder helt uansvarligt :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er måske et meget dumt spørgsmål, men hvad sker der rent praktisk, når man sterilisere en hanhund?

 

Jeg troede det var noget man gjorde på tæver :confused:

 

Jeg mener forskellen er at ved sterilasation (svært ord :oops:) nøjes man med at "binde" eller overskære sædlederne.

 

Ved kastaration fjerner man testiklerne helt.

 

Jeg ligger ikke hovedet på blokken for denne udtalelse, men jeg mener det er forskellen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er det jo ikke helt ualmindeligt at der kan opstå skader både på hanhund og tæve i forbindelse med parring hvis man ikke er obs - så jeg må indrømme at jeg personligt syntes det der lyder helt uansvarligt :shock:

 

Det kan der jo også, når det er parring med hvalpe til følge. Men jeg har nu aldrig oplevet at mine hunde har fået skader. Det vil selvfølgeligt være uansvarligt, hvis der meget størrelsesforskel på han og tæve. Jeg mener heller ikke, man skal lade sin steriliserede hanhund parre en hvilken som helst tæve.

Men det kan være en god løsning at lade sin hanhund sterilisere. Mine hunde var jo også samme race.

Så det kan godt være, du synes, det er uansvarligt, men det behøver det ikke at være.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kan der jo også, når det er parring med hvalpe til følge. Men jeg har nu aldrig oplevet at mine hunde har fået skader. Det vil selvfølgeligt være uansvarligt, hvis der meget størrelsesforskel på han og tæve. Jeg mener heller ikke, man skal lade sin steriliserede hanhund parre en hvilken som helst tæve.

Men det kan være en god løsning at lade sin hanhund sterilisere. Mine hunde var jo også samme race.

Så det kan godt være, du synes, det er uansvarligt, men det behøver det ikke at være.

 

- Men når man har hørt om indre skader på tæven som følge af en ivrig hanhund.

- Hanhunde der har stukket i blæren/urinrør og ikke skeden - med skader til følge.

- Hysteriske tæver der vender sig og nærmest bider udstyrret af hanhunden.

- Brækket penis på hanhunden pga tæven pludseligt har fået nok eller er blevet skræmt.

- Kønssygdomme.

- Skidt i skeden på tæven = betændelser.

 

Er det slet ikke noget du tænker på :confused:

Link til indlæg
Del på andre sites

Da Thailo var ung gik han helt i spåner når der var løbetidstæver og især i februar måned (har en lille teori om at hanhunde også kan have en slags løbetid, hvor de er mere obs på tæver).

 

Det blev værre og værre selvom jeg forsøgte at træne mig ud af problemet, så jeg besluttede mig for at give ham en kemisk kastration i håb om at få ham ned i et stressniveau, hvor han havde en reel mulighed for at ænse resten af verden. Det kunne du måske prøve. Synes bare det er svært fordi mange løbetidstæve ejere forsøger at skjule at deres tæve er i løb (eller hvad det er der gør at de lader som ingenting) og håber på at man ikke opdager det,... men det gør man jo. :roll::stupid:

 

Efter 7 års kamp gav jeg op og fik Thailo kastreret. Det har jeg ikke fortrudt et sekund og han er ikke mere usikker nu, end før (han har aldrig været særlig modig på det sociale område).:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det blev værre og værre selvom jeg forsøgte at træne mig ud af problemet, så jeg besluttede mig for at give ham en kemisk kastration i håb om at få ham ned i et stressniveau, hvor han havde en reel mulighed for at ænse resten af verden. Det kunne du måske prøve. Synes bare det er svært fordi mange løbetidstæve ejere forsøger at skjule at deres tæve er i løb (eller hvad det er der gør at de lader som ingenting) og håber på at man ikke opdager det,... men det gør man jo. :roll::stupid:

 

Det er altid en god mulighed inden man kaster sig over kniven - eller rettere sagt hunden under kniven :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

- Men når man har hørt om indre skader på tæven som følge af en ivrig hanhund.

- Hanhunde der har stukket i blæren/urinrør og ikke skeden - med skader til følge.

- Hysteriske tæver der vender sig og nærmest bider udstyrret af hanhunden.

- Brækket penis på hanhunden pga tæven pludseligt har fået nok eller er blevet skræmt.

- Kønssygdomme.

- Skidt i skeden på tæven = betændelser.

 

Er det slet ikke noget du tænker på :confused:

Hvis man skal tænke på alt det, kan man jo slet ikke opdrætte hunde eller selv få børn. Men du har da ret, hvis uheldet er ude, kan alt ske.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man skal tænke på alt det, kan man jo slet ikke opdrætte hunde eller selv få børn. Men du har da ret, hvis uheldet er ude, kan alt ske.

 

Man kan da godt avle alligevel. Alle jeg kender kontrollere da parringen - forstået på den måde at hundene ikke får lov til at stå alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Man kan da godt avle alligevel. Alle jeg kender kontrollere da parringen - forstået på den måde at hundene ikke får lov til at stå alene.

 

Det skal man da også gøre med en steriliseret hanhund. Tror du, jeg ville lade en hanhund rende og gøre, som det passer ham? Det har jeg aldrig anbefalet.

 

Men det kan være en løsning at lade sin hanhund sterilisere, hvis man ikke ønsker at kastrere ham.

Jeg har jo så valgt nu at lade mine tæver sterilisere, da tæver ikke ændrer adfærd ved at blive steriliserede.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det skal man da også gøre med en steriliseret hanhund. Tror du, jeg ville lade en hanhund rende og gøre, som det passer ham? Det har jeg aldrig anbefalet.

 

Ja - jeg syntes faktisk det lød sådan.

 

Men det kan være en løsning at lade sin hanhund sterilisere, hvis man ikke ønsker at kastrere ham.

Jeg har jo så valgt nu at lade mine tæver sterilisere, da tæver ikke ændrer adfærd ved at blive steriliserede.

 

Se det ved jeg ikke en skid om - dog hører jeg mange "snakke" om både hanner og tæver der ændre sig efter neutralisering (tror jeg det vist nok hedder når man tager dem alle 2 med).

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fandt jeg så ud af hvad en det indebærer at sterilisere en hanhund, tak for det :-)

 

Så kommer mit næste spørgsmål: Hvad er fordelen ved at sterilisere fremfor at kastrere?

 

Jeg mener det er noget i retning af at inbrebet er mindre og der skulle vist nok stadig være en vis produktion af hormoner...........

 

Men det er den med blokken igen ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fandt jeg så ud af hvad en det indebærer at sterilisere en hanhund, tak for det :-)

 

Så kommer mit næste spørgsmål: Hvad er fordelen ved at sterilisere fremfor at kastrere?

 

Fordelen er, at hanhunden ikke ændrer adfærd. Han er stadigvæk hanhund, men han kan ikke få hvalpe.

 

Ulempen er, at han stadigvæk er interesseret i løbske tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...