Hop til indhold

hvornår er negle for lange?


Dinah
 Share

Recommended Posts

Cleo halter en anelse idag på det ene bagben. Hun er ikke øm på trædepuderne, men så tænkte jeg på neglene. Hvordan kan man se at de trænger til klipning? Jeg aner ikke, hvad lange negle er på hunde:confused:

Tror ikke det er årsagen til haltningen, da det nok har noget at gøre med hendes springtur igår:shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi klipper negle på vores en gang om måneden (når han skal til udstilling), så det er en vane. Du skal holde øje med at neglen ikke begynder at bue rundt mod dens rod igen og du skal klippe så du ikke rammer blodåren i neglen. Du kan se den lyserøde blodåre igennem neglen. Går det alligevel galt, så panik ej. Lad som om det da ikke er noget at hidse sig op over, selvom det bløder ad h****** til og smid dyret ud i haven indtil det holder op med at bløde (det pynter ikke på gulvet eller de lyse møbler).

 

Men altså, hold øje med at neglene ikke bliver så lange at de buer indad igen og gør det der negleklipperi til en fast rutine. Så slipper du for besværet med en hund, der bare ikke synes, at du lige skal have lov til at fedte ved dens negle...

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har parketgulv i hele huset, så jeg lytter mig frem til hvornår det er tid :mrgreen:

 

Når det siger:

 

klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik klik

 

Ja så er det på høje tid :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, ja, det er nemt at høre, at de er for lange også på trægulv... klik klik klik klik osv. :mrgreen:

 

Sascha har for lange negle nu, men det er fordi vi lod dem blive for lange, så de skal langsomt forkortes, så blodet trækker sig tilbage, og så klippes igen - så bliver de fine og korte igen.

 

Min kæreste skulle engang klippe hendes negle og klippede for langt, så det blødte... stakkels, stakkels Sascha - æh, hun var ikke så gammel, så det var jo så synd, og så fik hun pakket poten ind i gazebind... LOL...:rolleyes:

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er jo hvid, så jeg går ud fra, at hun ikke har sorte negle.

 

Når du kikker på en enkelt klo, så kan du tydeligt se den lyserøde nerve inde i kloen. Det hvide af neglen der stritter længere ud, det kan man uden videre klippe af. --Neglen skal helst klippes så undersiden flugter med underlaget.

Hvis du har problemer med at se nerven inde i neglen, så kan det hjælpe at gnide lidt olie på. Det gør neglen mere gennemsigtig. (--Fandt lige en tegning i en bog... øjeblik!..)

 

Sådan!

 

Hvis du er i tvivl, så lad dyrlægen eller en hundefrisør vise dig det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Cleo er jo hvid, så jeg går ud fra, at hun ikke har sorte negle.

 

Når du kikker på en enkelt klo, så kan du tydeligt se den lyserøde nerve inde i kloen. Det hvide af neglen der stritter længere ud, det kan man uden videre klippe af. --Neglen skal helst klippes så undersiden flugter med underlaget.

Hvis du har problemer med at se nerven inde i neglen, så kan det hjælpe at gnide lidt olie på. Det gør neglen mere gennemsigtig. (--Fandt lige en tegning i en bog... øjeblik!..)

 

Sådan!

 

Hvis du er i tvivl, så lad dyrlægen eller en hundefrisør vise dig det.

 

 

Hvad kigger man så efter ved sorte hunde?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad kigger man så efter ved sorte hunde?

 

 

Det er meget sværere på sorte hunde. Men hvis du ser på tegningen, så er der ligesom en "bule" i stregen på undersiden af neglen. Hvis du kan se/mærke den bule, så kan du lægge klippet som på tegningen.

 

Men det er ikke alle hunde, der har brug for at få klippet negle. Jeg har haft 4 bernere med flere sorte negle. Ingen af dem fik nogensinde klippet negle. Heller ikke de hvide. De sled dem lige så hurtigt som de voksede ud.

 

(Hvor var det egentlig nemt dengang..:roll: )

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget sværere på sorte hunde. Men hvis du ser på tegningen, så er der ligesom en "bule" i stregen på undersiden af neglen. Hvis du kan se/mærke den bule, så kan du lægge klippet som på tegningen.

 

Men det er ikke alle hunde, der har brug for at få klippet negle. Jeg har haft 4 bernere med flere sorte negle. Ingen af dem fik nogensinde klippet negle. Heller ikke de hvide. De sled dem lige så hurtigt som de voksede ud.

 

(Hvor var det egentlig nemt dengang..:roll: )

 

Det var også før man fandt ud af, at der ikke var en gyldig grund til at flå ulveklørne af Bernerhvalpene indenfor deres første 24 timers levetid. Hvis du bare anede, hvordan de tingesters negle kan gro :roll::mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også før man fandt ud af, at der ikke var en gyldig grund til at flå ulveklørne af Bernerhvalpene indenfor deres første 24 timers levetid. Hvis du bare anede, hvordan de tingesters negle kan gro :roll::mrgreen:

 

Mine bernere havde kun vildtkløer på forbenene. Undtagen den sidste, Ramses II. Vildtkløerne voksede altså heller ikke særlig meget. De kunne da godt blive studset lidt ved den årlige dyrlægekontrol, men de blev ikke dramatisk lange eller generende.

 

Men Ramses II havde små ekstra tæer på bagbenene da jeg fik ham. Den ene var der ingen negl på, og heller ingen knogle indeni. Det var nærmest en lille hudlap. Den anden var lidt større, med en lille løs knogle indeni og en lillebitte negl for endne. Men den sad så løst, så han ikke var ret gammel før den røg af under leg. Han hverken pev eller blødte..

 

--Jeg ved ikke, om de andre berneres vildtkløer blev fjernet lige efter fødslen eller om de aldrig havde haft nogen. Det er jo mere end 25 år siden. Jeg ved ikke hvornår det blev forbudt at fjerne dem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Mine bernere havde kun vildtkløer på forbenene. Undtagen den sidste, Ramses II. Vildtkløerne voksede altså heller ikke særlig meget. De kunne da godt blive studset lidt ved den årlige dyrlægekontrol, men de blev ikke dramatisk lange eller generende.

 

Men Ramses II havde små ekstra tæer på bagbenene da jeg fik ham. Den ene var der ingen negl på, og heller ingen knogle indeni. Det var nærmest en lille hudlap. Den anden var lidt større, med en lille løs knogle indeni og en lillebitte negl for endne. Men den sad så løst, så han ikke var ret gammel før den røg af under leg. Han hverken pev eller blødte..

 

--Jeg ved ikke, om de andre berneres vildtkløer blev fjernet lige efter fødslen eller om de aldrig havde haft nogen. Det er jo mere end 25 år siden. Jeg ved ikke hvornår det blev forbudt at fjerne dem?

 

I samme åndedrag som det blev forbudt at kupere ører og hale. Vores har ulveklør på begge bagben og med en extra negl på den ene og det skidt gror, men han har jo så heller ikke mulighed for at slide dem ned, så det er: "Stååååå !" og klip-klip-klip. Nå, han tager det koldt og roligt. Han svæver lidt over sine menneskers underlige påfund :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...