Hop til indhold

Min hvalp/unghund følger mig overalt


Christina
 Share

Recommended Posts

Jeg bor i et hus med masser af trapper min hund følger mig hele tiden overalt, hvilket jeg synes er problematisk, jeg ved at hun søger trygheden forståeligt nok men ønsker også at hun kan tage en lur uden at hun synes hun bør følge mig. Jeg tænker også at alle vores stejle trapper er alt for belastende. Har i gode råd til hvordan jeg lærer min hund at hun ikke må følge mig på trapperne. Jeg bruger positiv forstærkning i min træning af hende men det er sindssygt svært da hun piler op med det samme jeg er ude af syne...alle råd modtages med kyshånd - tak

Link til indlæg
Del på andre sites

Trapperne behøver du ikke at bekymre dig om. Det er kun store, tunge racer, eller racer med dårligt bevægeapparat, der kan tage skade af at gå på trapper.

Det vil jeg ikke give dig ret i. En hund der vokser har ikke godt af at blive overbelastet og der er næsten ikke noget der belaster mere unaturligt end det at gå op og ned ad trapper.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Jeg ville vælge at sætte et børnegitter op, så hunden ikke kan følge med op/ned af trapperne ;-)

 

Men det med at følge efter en, gør mine fra jeg kommer hjem fra job til jeg går i seng, næsten da...... de elsker at følge med i hvad jeg laver og jeg hygger mig med det ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg ikke give dig ret i. En hund der vokser har ikke godt af at blive overbelastet og der er næsten ikke noget der belaster mere unaturligt end det at gå op og ned ad trapper.

 

Ja - hvis hunden skal gå på trapper flere timer i træk. Men det skal de fleste hunde jo ikke.

Hele den trappeforskrækkelse, der florerer i hundekredse, er noget der er opfundet af folk, som ikke kan stå inde for sundheden i deres opdræt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja - hvis hunden skal gå på trapper flere timer i træk. Men det skal de fleste hunde jo ikke.

Hele den trappeforskrækkelse, der florerer i hundekredse, er noget der er opfundet af folk, som ikke kan stå inde for sundheden i deres opdræt.

Det var ligegodt Sørens. Så må de dyrlæger og kiropraktorer jeg er stødt på være fulde af løgn,.. eller de kan selvfølgelig være manipuleret af uetiske opdrættere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror også man med fordel kan undgå alt for meget trappegymnastik. Alting med måde, er nok det bedste råd. Lette adrætte racer klarer det nok bedre end tungere og større racer, men ingen grund til at tage chancer. Omvendt bør de fleste hunde nok kunne tåle 3-5 minutes trappegymnastik, fordelt over 5-10 gange på en dag, uden at tage varrig skade af det.

 

Værst for forbenene er det nok, hvis man lader den hoppe over de sidste 3-5 trin ned, så tror jeg faktisk mange hunde, vil kunne skades, hvis det sker 5-10 gange daglig i den mest krittiske tid, hvor de vokser mest.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det vil jeg ikke give dig ret i. En hund der vokser har ikke godt af at blive overbelastet og der er næsten ikke noget der belaster mere unaturligt end det at gå op og ned ad trapper.

 

Totte, der er havaneser blev båret både op og ned af trapper. Det havde opdrætteren anbefalet og jeg havde læst det adskillige steder. En dag, da Totte var omkring 7 mdr, skulle jeg til dyrlægen, der havde to trin op i selve klinikken. Jeg tog Totte under armen, hvorpå dyrlægen spurgte om han ikke selv kunne gå. Jeg svarede at han jo ikke måtte gå på træpper. Hendes svar var at trappetraveriet skulle modereres indtil de var et år. Men at de gerne måtte gå op, da det styrkede muskulaturen. Det var nedstigningen, der var problemet og især for hunde med korte ben, da de nærmest svinger benene ud til siden når de går nedad.

 

Til TS ang. det at følge efter.... Her i huset kalder vi Totte for "velcrohunden". Han følger også helst med overalt indenfor. Og det gjorde han især da han var lille. vi vidste godt at havaneseren er sådan af natur men ikke at det var så grelt. Vi troede at det skyldtes seperationsangst. Men nu har vi vænnet os til det og lært ham at blive, hvis vi beder ham om det. Eller hvis han går dessideret i vejen at bede ham gå ind i et andet rum.

 

Vi har gjort det med godbidder og positiv forstærkning. Og det er også brugbart i situationer udenfor, hvor man gerne vil have hunden til at blive et sted, hvor man ikke er lige i nærheden. F.eks når Totte er på fritløb.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...