Hop til indhold

problemer med hård mave.


luckyluna
 Share

Recommended Posts

Det er jo oftere omvendt, men er der nogen der har erfaringer med hård mave hos hunde

 

Sille er begyndt at døje med det. Muligvis skyldes det anal kirtel betændelse, men det tjekker dyrlægen i morgen

 

Kender i til nogle tilskud der afhjælpes dette eller andet

 

Jeg er lidt begrænset på foder siden på grund af allergi, men har da overvejet at begynde at koge mad til hende igen, da det i gamle dage satte skub i fordøjelsen.

Hun er bare ikke fan af det mere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Camy har problemer med hård mave på dage hvor de får kødfulde ben til aftensmad - selvom det er samme mængde som de ande, og de har fin mave dagen efter, så har Camy hård mave. Jeg giver enten lidt indmad eller dåsemad sammen med benet. Så er der ingen problemer dagen efter :-) måske det kunne hjælpe at give lidt af det iblandet den almindelige mad?

Link til indlæg
Del på andre sites

...Hvis det er allergitørfoder, hun får, så kan det i hvert fald hjælpe hvis hun får det opblødt i masser af varmt vand..

 

Og ellers er det godt med fibre. Hvis hun kan tåle gulerødder, så er det glimrende fibre til en træg mave. De går næsten ufordøjede igennem, uanset om de er i stykker eller revne.

 

Olie er også godt, men hold dig fra olier fra ting hun ikke kan tåle.. Hvis hun ikke tåler fisk, så er fiskeolie ikke en god ide. Selv om olie er fedtstof og det er proteinerne der giver allergier, så vil der altid være en lille smule fiskeproteiner i en fiskeolie...

 

Har hun allergi overfor bestemte pollen, så kan der være visse vegetabilske olier, hun ikke kan tåle. Men hvis der er en bestemt olie eller et fedtstof som hun godt kan tåle, så giv lidt mere af det.

 

Hørfrø, HUSK og lignende pulvere kan give problemer hvis hun har støvmideallergi..

 

Bedste middel mod forstoppelse er: Mere motion... :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

På sine gamle dage havde Speedy ofte hård mave. Jeg masserede hende blidt på maven, hun fik lidt olie i maden 2-3 gange om ugen, og når det var helt tosset hjalp havresuppe.

 

Jeg tænker nemlig det er alders betinget. Kan læse at det ikke er helt unormalt. Men ikke meget om hvad man kan gøre.

 

Vi må prøve med olie igen. Og havregrød med rigeligt leverpostej kan hun godt lide ha ha

Link til indlæg
Del på andre sites

...Hvis det er allergitørfoder, hun får, så kan det i hvert fald hjælpe hvis hun får det opblødt i masser af varmt vand..

 

Og ellers er det godt med fibre. Hvis hun kan tåle gulerødder, så er det glimrende fibre til en træg mave. De går næsten ufordøjede igennem, uanset om de er i stykker eller revne.

 

Olie er også godt, men hold dig fra olier fra ting hun ikke kan tåle.. Hvis hun ikke tåler fisk, så er fiskeolie ikke en god ide. Selv om olie er fedtstof og det er proteinerne der giver allergier, så vil der altid være en lille smule fiskeproteiner i en fiskeolie...

 

Har hun allergi overfor bestemte pollen, så kan der være visse vegetabilske olier, hun ikke kan tåle. Men hvis der er en bestemt olie eller et fedtstof som hun godt kan tåle, så giv lidt mere af det.

 

Hørfrø, HUSK og lignende pulvere kan give problemer hvis hun har støvmideallergi..

 

Bedste middel mod forstoppelse er: Mere motion... :mrgreen:

 

 

Tak birgitta. Gode ideer. Hun kan godt tåle fiskeolie. Jeg plejer at bruge torsk da den lugter mindst af fisk og det passer hende bedst:) tror du gulerødder har samme effekt kogt? Hun er ikke meget for de rå.

 

Hun er så tur cirka to timer hver dag, men tempoet er jo adstadigt, så den vilde motion er det jo ikke. Men ja, det er helt korrekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Oscar har kronisk hård mave - eller rettere IBS. Det har været et stort problem altid. Men erfaringen viser at han fungerer bedst på foder med vandopløselige fibre. Fiber indholdet må ikke overstige 3 % - askeindholdet skal helst være under 6 % jo lavere jo bedre. Udover det får han daglig våd foder og hovedmåltiderne med tør foder blødes op i så varmt vand som muligt og står til "pillerne" er opblødt. Udover det får han hver dag aloe vera drikke gel - 1 spsk.

 

Den ældste af mine beagler som er over 10 år har de seneste par år også fået mere hård mave. Hans mave har taget skade af gentagne antibiotika kure grundet læbefold svamp som han havde for nogle år siden. Charlie får derfor også sin mad på samme måde som Oscar.

Link til indlæg
Del på andre sites

Camy har problemer med hård mave på dage hvor de får kødfulde ben til aftensmad - selvom det er samme mængde som de ande, og de har fin mave dagen efter, så har Camy hård mave. Jeg giver enten lidt indmad eller dåsemad sammen med benet. Så er der ingen problemer dagen efter :-) måske det kunne hjælpe at give lidt af det iblandet den almindelige mad?

 

Ja, ben får hun aldrig. Men god ide med mere dåsemad. Det har jeg givet mere af end jeg gør nu. Så det eller hjemmelavet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tænker nemlig det er alders betinget. Kan læse at det ikke er helt unormalt. Men ikke meget om hvad man kan gøre.

 

Vi må prøve med olie igen. Og havregrød med rigeligt leverpostej kan hun godt lide ha ha

Tror alderen gør en del. Håber du finder noget som han hjælpe Sheila.

Link til indlæg
Del på andre sites

Gæst DorteDK

Walther har til tider lidt hård mave, hos ham hjælper det at få lidt vådfoder i hans tørkost, og jeg hælder og så lidt vand i hans mad da han ikke er så god til at drikke vand om vinteren, om sommeren ingen problem.

Leverpostej virker også her. ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak birgitta. Gode ideer. Hun kan godt tåle fiskeolie. Jeg plejer at bruge torsk da den lugter mindst af fisk og det passer hende bedst:) tror du gulerødder har samme effekt kogt? Hun er ikke meget for de rå.

 

Hun er så tur cirka to timer hver dag, men tempoet er jo adstadigt, så den vilde motion er det jo ikke. Men ja, det er helt korrekt.

 

Jeg har jo selv en gammel hund nu. Silke er 13 år. Men hun kan stadig gå 5-6 km daglig, trods lidt gigt. Så hun klarer sig med grundigt opblødt foder og lidt rå gulerod.

 

Hun render egentlig også meget rundt herhjemme... Når jeg render rundt.

Når jeg sidder i sofaen, så sover hun...

Jeg er jo hjemme hele tiden, næsten...

 

Motion er jo ikke KUN længden på turene.. Det er også hvor meget man rører sig hjemme. Og med alderen sover mange hunde nok mere i løbet af dagen..

 

 

Gulerødder er osse gode kogte. Det var mere allergien, jeg tænkte på. Visse pollenallergier kan gøre, at der kommer en reaktion på gulerødder. Og der er større risiko for at der optages nogle proteiner fra gulerødderne hvis de er kogt..

Men fibrene skal nok gøre deres arbejde i tarmene selv om de er kogt..

 

Hvad er det, hun er allergisk overfor?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har jo selv en gammel hund nu. Silke er 13 år. Men hun kan stadig gå 5-6 km daglig, trods lidt gigt. Så hun klarer sig med grundigt opblødt foder og lidt rå gulerod.

 

Hun render egentlig også meget rundt herhjemme... Når jeg render rundt.

Når jeg sidder i sofaen, så sover hun...

Jeg er jo hjemme hele tiden, næsten...

 

Motion er jo ikke KUN længden på turene.. Det er også hvor meget man rører sig hjemme. Og med alderen sover mange hunde nok mere i løbet af dagen..

 

 

Gulerødder er osse gode kogte. Det var mere allergien, jeg tænkte på. Visse pollenallergier kan gøre, at der kommer en reaktion på gulerødder. Og der er større risiko for at der optages nogle proteiner fra gulerødderne hvis de er kogt..

Men fibrene skal nok gøre deres arbejde i tarmene selv om de er kogt..

 

Hvad er det, hun er allergisk overfor?

 

Ja silke har også en flot alder.

 

Hun kan godt både tåle og lide kogte gulerødder. Så vidt jeg ved har hun ikke nogen pollen allergi.

 

Hun kan ikke tåle kylling, soya og hvede af det jeg helt sikkert ved. Hun er ilaldrig ellers blevet testet.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja silke har også en flot alder.

 

Hun kan godt både tåle og lide kogte gulerødder. Så vidt jeg ved har hun ikke nogen pollen allergi.

 

Hun kan ikke tåle kylling, soya og hvede af det jeg helt sikkert ved. Hun er ilaldrig ellers blevet testet.

 

Hvad sker der, når hun spiser f.eks. kylling? Får hun dårlig mave eller får hun kløe og knopper eller sådan noget?

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun klør. Først ører og numse og så poter og til sidst hele kroppen.

 

Hun fik et anfald der startede anal problemerne for en måneds tid siden, fordi jeg forsøgte at give hende andet foder.

 

Hun har praktisk talt aldrig tynd mave. Og størrelsen er som normalt. Når der endelig kommer noget. Det er bare ofte meget tørt i det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen hun klør. Først ører og numse og så poter og til sidst hele kroppen.

 

Hun fik et anfald der startede anal problemerne for en måneds tid siden, fordi jeg forsøgte at give hende andet foder.

 

Hun har praktisk talt aldrig tynd mave. Og størrelsen er som normalt. Når der endelig kommer noget. Det er bare ofte meget tørt i det.

 

størrelsen på hver enkelt knold kan være normal... Men så må der være færre af dem... For lort i tør form må jo nødvendigvis fylde mindre end lort i opblødt form. Fuldstændig som tørt tørfoder fylder mindre end opblødt foder. :mrgreen:

Resultatet kan blive det samme: for få hårde klumper får ikke tømt analkirtlerne tit nok..

 

ang. allergien, så kunne det godt tyde på atopisk allergi, altså luftbåren allergier. Og de symptomer, hun får med kløe, kan være krydsreaktioner fra det, hun spiser. Det er ikke noget, der er undersøgt så meget for hunde, men for mennesker ved man at hvis man har græspollenallergi, så kan man få krydsreaktioner hvis man spiser hvede og andre kornarter, og bælgfrugter, som f.eks soya.. Men også ærter og bønner og jordnødder kan give reaktioner. Gulerødder er ok!

 

Der er ikke meget at finde på nettet om dyreproteiner som krydsreaktion, altså hvad der kunne være årsagen til f.eks. en reaktion, når man spiser kylling.

Men hvis en hund har støv/lagermideallergi, så tror jeg at den kan få samme reaktion ved at spise proteiner, der ligner.

 

Silke kunne tidligt i hendes allergi ikke tåle fisk. Senere var det også kylling, hun fik kløe af, og nu er det stort set alle dyreproteiner. Undtagen gris, som hun stadig tåler fint, heldigvis..

 

Men ligesom hos mennesker, så er krydsreaktionerne forskellige fra individ til individ. Når man kender årsagen til allergien, så kan man gætte sig til eller slå op, hvilke fødevarer, der måske kan komme reaktion på, hvis man spiser dem.

 

En ting, der er træls ved en krydsreaktion er, at nogle gange opstår symptomerne først flere uger efter man har spist fødevaren. Så det kan være rigtig svært at finde årsagen til kløen..

 

--- du har nok ikke mod på den store allergiudredning, selv om det måske kunne gøre det hele nemmere..

Men du kunne "lade som om" at der er tale om græspollenallergi og støv-lagermideallergi.

Undgå al korn og alle bælgfrugter. Og hold øje med, om der kommer ekstra kløe i forbindelse med årstiden for græspollen om 1-2 måneder.. Måske skal der lidt antihistamin til, til den tid..

 

Støvmiderne kan du nedsætte antallet af, ved at have et varmt og tørt indeklima. Og ved at lufte ud. Ekstra meget, når det er koldt ude og varmt inde, altså om aftenen. En fugtmåler kan være god at have stående. Fugtigheden skal være under 40% hele tiden.. Vi er tit nede på 20-25%. Der går lidt sport i det..

 

Lagermider er der heldigvis mange foderproducenter, der er opmærksomme på efterhånden.

Men et rigtig allergifoder med en sammensætning, der gavner den udsatte hud uden at der er tilsat risikable ingredienser, kan også gøre meget..

 

Der findes rigtig meget på Nettet om krydsreaktioner forårsaget af atopiske allergier.. Der er kommet så mange nye sider siden jeg sidst kikkede, så jeg slet ikke har kikket på det hele..

Men prøv selv at google på krydsreaktion fødevarer. Der er stadig mest brugbart til mennesker. Men det kan bruges til hunde også.

Link til indlæg
Del på andre sites

He he du har ret med hensyn til lorten. Der kom dog en god portion idag. Ris, olie og a38 hjalp vist.

 

Dyrlægen sagde at jeg skulle få mere væske I hende og frem for alt bare holde mig til det jeg ved hun kan tåle.

 

Det er muligt hun har nogle luftbårne allergi er, men jeg har ikke kunnet finde en sikker forskel på f. Eks. Sommer og vinter.

 

Har ikke tænkt mig at udrede hende mere. Hun har I lang tid været stort set uden symptomer. Indtil jeg lige skulle lege med maden.

 

Og hun er fin igen nu.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...