Hop til indhold

livmoderbetændelse


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Gamle Sassy på 11 år har fået konstateret åben livmoderbetændelse.

Hun skal 8 dage på antibiotika syntes dyrlægen og så skal vi se om ikke det tager det.

 

Egen dyrlæge mener at vi skal holde øje og så se om ikke vi kan nøjes med det og skulle det komme igen så give endnu en antibiotika kur, fremfor at operere.

 

Jeg er slet ikke enig, men lige nu tænker jeg måske ikke så klart.

 

Har ringet til anden dyrlæge og spurgt om deres vurdering.

De siger også antibiotika påsken over og se om ikke det slår det ned som det skal.

Men så siger de så operation inden næste løbetid.

 

Jeg ved godt hun er gammel, men det skal vel ikke afskrive hende og gøre at man ikke vil ofte pengene.

 

Begge dyrlæger sagde at vi godt kunne tage hende med på camping.

Ja egen dyrlæge var lidt overrasket over at hunden fejlede noget for hun viste INGEN tegn på sygdom og virkede enormt frisk.

Så fik ros for at opdage det så hurtigt.

 

Jeg er så pisse ked af det og bange og har lyst til at gemme mig under dynen for evigt. Tanken om at miste hende kom lige for tæt på :(

 

Åh hvor det hele roder i mit hoved.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 125
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Øv, det er jeg ked af at læse :bighug:

 

Altså personligt ville jeg nok få hende opereret. Jeg læste forleden om en hund på hundegalleri som havde fået 3x antibiotikakure og livmoderbetændelsen vendte tilbage hver gang efterfølgende. Jeg ville ikke turde andet end at operere med en omgang livmoderbetændelse - og uanset hvor hårdt det end skulle lyde, så ville jeg hellere at hun så evt sover ind under narkosen, fordi kroppen er blevet for gammel til at klare det, end at hun skulle opleve en livmoder der fx brister pga betændelse og hvad dertil følger. Dét alternativ ville for mig være meget værre, og jeg ville hele tiden frygte scenariet.

 

Men det er før, og ofte, hørt om gamle hunde der i fineste stil klare en operation - og Sassy lyder jo ellers til at være en frisk og frejdig ældre dame, så jeg er sikker på hun også vil kunne klare sådan en omgang :bighug:

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.

Jeg hælder også til operation og overvejer faktisk at få begge piger ordnet samtidigt. Så er det jo dem begge der skal holdes i ro og ikke noget med at en vil lege og en ikke må.

Men vi bruger lige påsken til at tale om det, for lige nu er jeg lidt rundtosset.

 

Ja hun er en frisk og aktiv gammel pige. Var hun svag ville jeg ikke udsætte hende for det.

Men jeg vil heller ikke udsætte hende for en betændelse igen, så hellere krydse fingre under operationen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak.

Jeg hælder også til operation og overvejer faktisk at få begge piger ordnet samtidigt. Så er det jo dem begge der skal holdes i ro og ikke noget med at en vil lege og en ikke må.

Men vi bruger lige påsken til at tale om det, for lige nu er jeg lidt rundtosset.

 

Ja hun er en frisk og aktiv gammel pige. Var hun svag ville jeg ikke udsætte hende for det.

Men jeg vil heller ikke udsætte hende for en betændelse igen, så hellere krydse fingre under operationen.

Vi har også fået steriliseret alle tøserne herhjemme - Zazu havde jo pludselig en meget alvorlig omgang livmoderbetændelse efter 1. løbetid. Hun var glad, frisk, legede, løb, spiste osv. der var intet at bemærke. En dag opdagede vi så en smule hvidligt udflåd og tog til dyrlægen. Hun havde heller ikke feber og udfra symptomer troede han ikke på livmoderbetændelse, men blot noget skedebetændelse. Jeg ringede dog dagen efter (torsdag) og sagde at jeg gerne ville have hende steriliseret, og gerne inden weekenden - der havde han nemlig ikke vagt, og jeg kunne ikke overskue en weekend med en evt akut livmoderbetændelse hos en fremmed vagtdyrlæge! Så hun blev presset ind i deres fredagsprogram - og heldigvis for det. Hendes livmoder var FYLDT med betændelse! Dyrlægen var meget chokeret over at det var så voldsomt, når hun havde været så frisk og tilmed feberfri.

 

Efter det blev Ayo & Liva også steriliseret (Camy var i forvejen) - når Zazu kunne skjule en livmoderbetændelse så godt, så turde jeg godt nok ikke risikere at stå i den situation, eller værre igen. Så selvom jeg indtil da havde været meget imod at sterilisere forebyggende, så syntes jeg pludselig det var verdens bedste idé - og jeg er glad for at alle tøserne er fixet nu!

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er heller ingen feber og vores alm dyrelæge ville alligevel ikke få lov at operere, det har de ikke ry for at gøre godt nok.

 

Dyrlægen mente heller ikke der var noget, før hun scannede og hun sagde flere gange at vi ikke skulle være urolige for at tage på ferie.

Det hele er kun fordi det er en åben betændelse, var den lukket så var det akut operation.

Link til indlæg
Del på andre sites

det nytter i hvertfald ikke at gemme sig under dynen! Jeg ville operere, og nok også som du siger, ordne begge tøser på samme tid, hvis i alligevel går med de tanker om Luna. Der er jo slet ingen grund til at Sassy ikke skulle have flere gode år endnu, og hvis hun ikke bliver opereret vil du for evigt gå og bekymre dig..

Link til indlæg
Del på andre sites

Her er heller ingen feber og vores alm dyrelæge ville alligevel ikke få lov at operere, det har de ikke ry for at gøre godt nok.

 

Dyrlægen mente heller ikke der var noget, før hun scannede og hun sagde flere gange at vi ikke skulle være urolige for at tage på ferie.

Det hele er kun fordi det er en åben betændelse, var den lukket så var det akut operation.

Jeg ville absolut stadig få hende steriliseret. Jeg ville i hvert fald bekymre mig efterfølgende og sikkert se en masse spøgelser ved det mindste fremover.

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv for pokker da! :ae:

 

Ville helt klart også få begge tøser steriliseret.

Ja, det er aldrig sjovt med narkose, men de kommer sig virkelig hurtigt bagefter!

Det er kun lige de første par dage efter, at det er lidt slemt og det er stadig til at overkomme.

 

Rigtig god bedring til hende!

Link til indlæg
Del på andre sites

Øv for pokker da! :ae:

 

Ville helt klart også få begge tøser steriliseret.

Ja, det er aldrig sjovt med narkose, men de kommer sig virkelig hurtigt bagefter!

Det er kun lige de første par dage efter, at det er lidt slemt og det er stadig til at overkomme.

 

Rigtig god bedring til hende!

...og derefter er det "slemme" at skulle holde dem i ro, når de overhovedet ikke er enige :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

...og derefter er det "slemme" at skulle holde dem i ro, når de overhovedet ikke er enige :lol:

 

Shhh...... :fyfy:

 

Lige nu, så er det virkelig ikke noget jeg ønsker for nogen, efter en top-frisk Kaia har været i ro snart 14 dage :lol:

 

 

Men ok, trods alt billigt sluppet ifht. at bøvle med livmoderbetændelse :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Shhh...... :fyfy:

 

Lige nu, så er det virkelig ikke noget jeg ønsker for nogen, efter en top-frisk Kaia har været i ro snart 14 dage :lol:

 

 

Men ok, trods alt billigt sluppet ifht. at bøvle med livmoderbetændelse :mrgreen:

hvor mange gange er det lige Sally har skulle holdes i ro, i de snart 5 år jeg har haft hende :rolleyes: det er virkelig mange gange! Og hun er bare ikke den rolige type :lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

...og derefter er det "slemme" at skulle holde dem i ro, når de overhovedet ikke er enige :lol:

tænker bare om det er lettere når de er to der skal holdes i ro.

I stedet for en skal holdes i ro og en vil lege.

Når de begge er fixet så vil de begge jo skulle holdes i ro.

 

Men Luna er bare ikke psykisk så langt fremme i skoene. Hun er en meget underdanig hund og jeg læser jo tusinde ulemper og fordele.

Den må vi tage med den dyrlæge der skal fixe hende.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hælder også aller mest til operation når vi kommer hjem, så nu skal ferien og antibiotikaen lige overståes.

Dette lyder også mest fornuftigt.

 

Hold øje med hende men lad hende komme sig over den værste infektion før operationen, hvis muligt, da hun så klarer en operation bedre.

 

Hun kan sagtens klare en operation er jeg sikker på. God bedring.

Link til indlæg
Del på andre sites

tænker bare om det er lettere når de er to der skal holdes i ro.

I stedet for en skal holdes i ro og en vil lege.

Når de begge er fixet så vil de begge jo skulle holdes i ro.

 

Men Luna er bare ikke psykisk så langt fremme i skoene. Hun er en meget underdanig hund og jeg læser jo tusinde ulemper og fordele.

Den må vi tage med den dyrlæge der skal fixe hende.

 

Bella var heller ikke særlig voksen da hun blev steriliseret, men nu er hun blevet en voksen dame med sine egne ideer. Hendes temperament har udviklet sig en del, og jeg tror ikke det havde set anderledes ud hvis hun havde ventet med at blive steriliseret.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er træls på godt jysk. Håber hun bliver frisk igen .

 

En tæve på 11 år som ellers er frisk og rask, ville jeg nok overveje at få fjernet livmoderen på efter sådan en tur for jeg mener risikoen for at det kommer igen er ret stor. fejler hun alle mulige andre ting og skranter på af andre grunde ville jeg ikke men lade det være ved antibiotika kuren og håbe det bedste. Så må man tage stilling senere, hvis livmoderbetændelsen kommer igen.

 

Unge hunde kunne jeg ikke drømme om at få fjernet livmoderen på. Det er et ret stort indgreb, som har både fysiske og mentale "bivirkninger". Jeg er imodindgreb af den slags uanset om man kalder det forebyggende eller bekvemmelighed. Kun som egentlig behandling af sygdom.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er træls på godt jysk. Håber hun bliver frisk igen .

 

En tæve på 11 år som ellers er frisk og rask, ville jeg nok overveje at få fjernet livmoderen på efter sådan en tur for jeg mener risikoen for at det kommer igen er ret stor. fejler hun alle mulige andre ting og skranter på af andre grunde ville jeg ikke men lade det være ved antibiotika kuren og håbe det bedste. Så må man tage stilling senere, hvis livmoderbetændelsen kommer igen.

 

Unge hunde kunne jeg ikke drømme om at få fjernet livmoderen på. Det er et ret stort indgreb, som har både fysiske og mentale "bivirkninger". Jeg er imodindgreb af den slags uanset om man kalder det forebyggende eller bekvemmelighed. Kun som egentlig behandling af sygdom.

 

Jeg er også imod det mht unge hunde, men Luna viser tegn på at gå i løb meget tit og det kan være tegn på der er noget rod der.

Og nu er det gået godt med sassy så mange år, men oddsene må jo være bedre hvis skidtet fjernes inden der sker noget og inden hunden bliver gammel.

 

Sassy er klart så frisk at jeg vil satse på operationen.

Hun har ingen særlige skavanker udover lidt gigt i en pote, men det holdes nede med cortaflex. Derudover glemmer hun gerne alderen når de løber frit og hun spiser godt og er glad.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du er pivet. Det var jeg også hver gang Sille skulle opereres, men det er hun blevet både som 9 , 11 og 12 arig og klaret det med bravur

 

Hvis hun ikke har fået det taget for nylig, så få lavet en indledende blodprøve for at tjekke lever og nyre tal og sørg for at de har den nyeste narkose og at de giver væske undervejs hvis nødvendigt

 

Det kan være det der gør hele forskellen for en ældre hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Kan godt forstå du er pivet. Det var jeg også hver gang Sille skulle opereres, men det er hun blevet både som 9 , 11 og 12 arig og klaret det med bravur

 

Hvis hun ikke har fået det taget for nylig, så få lavet en indledende blodprøve for at tjekke lever og nyre tal og sørg for at de har den nyeste narkose og at de giver væske undervejs hvis nødvendigt

 

Det kan være det der gør hele forskellen for en ældre hund.

Tak. det får vi lige taget inden så.

Hun fik vist taget nogle i efteråret og de var super flotte, men hellere få taget nye og hjælpe hende mest muligt.

 

Jeg regner med at bede om hjælp herinde til hvilken dyrlæge her i området (omkring Aalborg) der er bedst. Desværre har jeg hørt nogle trælse episoder omkring vores normale dyrlæge så jeg tør ikke bruge dem selvom jeg er glad for dem som personer.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er træls på godt jysk. Håber hun bliver frisk igen .

 

En tæve på 11 år som ellers er frisk og rask, ville jeg nok overveje at få fjernet livmoderen på efter sådan en tur for jeg mener risikoen for at det kommer igen er ret stor. fejler hun alle mulige andre ting og skranter på af andre grunde ville jeg ikke men lade det være ved antibiotika kuren og håbe det bedste. Så må man tage stilling senere, hvis livmoderbetændelsen kommer igen.

 

Unge hunde kunne jeg ikke drømme om at få fjernet livmoderen på. Det er et ret stort indgreb, som har både fysiske og mentale "bivirkninger". Jeg er imodindgreb af den slags uanset om man kalder det forebyggende eller bekvemmelighed. Kun som egentlig behandling af sygdom.

Det er ikke et stort indgreb - idag fjerner de fleste bare æggestokkene (vidst nok, i hvert fald ikke hele livmoderen). Altså ifht det du skriver med unge hunde.

 

Med Sassy vil livmoderen selvfølgelig blive fjernet når det er pga betændelse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...