Hop til indhold

Forkert benstilling på hvalp?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Nu debatten også er omkring fortidens hunde og ulve, og hvorvidt de levede af affald eller ej, og hvor hårdføre de var.

så tænker jeg ikke de dengang blev så gamle som vores hunde som regel bliver i dag? Jeg har i hvert fald ikke lyst til at fodre min hvalp med et eller andet skidt, for så af aflive ham om 4-5 år fordi hans krop ikke kan mere.

Hvad er gennemsnitsalderen for en fritlevende ulv?

Æhhh min søgning gav lidt varieret udslag, nogle steder står der 5-6 år andre steder står der 10-12 år, kommer vel an på hvor de lever i verden tænker jeg..:vedikke: Og så længere levetid i fangeskab...

 

Og jeg er lidt tilbageholden med at sammenligne ulve og hunde så meget igen, da det er rigtigt mange år siden de to skilte sig fra hinanden, der sker jo en del på +30.000 år...:genert:

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeg tror også at ulvehunde har suppleret deres kost med alt muligt ekstra når/hvis de havde mulighed for det.

Men jeg vil stadig påstå at hunde ikke bør have så sart mave som mange incl min egnen har.

Rent ernæringsmæssigt er det ikke noget galt med det vi kalder affald fra kødproduktion bare det er varieret hvilket det nok sjældent er, hvis hunden altid for det samme fuldfoder. Selvfølgelig er det heller ikke godt for en hund at leve af sovs og kartofler, men lidt rester er en hund altså fra naturen designet til at spise.

 

Det med at ulve og hunde ikke kan sammenlignes fordi de har udviklet sig forskelligt vil jeg jeg mener er en sandhed med forbehold. Der er jo med mellemrum blevet tilført ulveblod til tamhunde og ret genetisk er hund og ulv jo meget nært beslægtet. Så vidt jeg ved er deres fordøjelse også næsten identisk.

Link til indlæg
Del på andre sites

Æhhh min søgning gav lidt varieret udslag, nogle steder står der 5-6 år andre steder står der 10-12 år, kommer vel an på hvor de lever i verden tænker jeg..:vedikke: Og så længere levetid i fangeskab...

 

Og jeg er lidt tilbageholden med at sammenligne ulve og hunde så meget igen, da det er rigtigt mange år siden de to skilte sig fra hinanden, der sker jo en del på +30.000 år...:genert:

 

det var egentlig også der jeg ville hen med mit spørgsmål, altså om det overhovedet holder vand at trække "ulvekortet" hver gang der opstår problemer med vores tamhunde, i dette tilfælde vækst og fodring. Min hund er ikke en ulv, og han skal ikke leve som en ulv eller som hundene gjorde i tidernes morgen. Han skal leve trygt og godt hos mig i år 2015. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

PinPoynter spurgte - hvor vil du hen med det.....

 

Der hvor vi er nu i debatten - at man begynder at reflektere over, at det man ikke avlsudvælger på - går det ned af bakke med. Uanset hvad det er, stort set.

 

Problemet idag er, at man kan få stort set alt til at overleve uanset diverse problemer. I sig selv ikke noget problem, men hvis man så også avler på alt hvad der overlever - bare fordi de er blevet kønne og søde og omgængelige, vil alle mulige andre "kvaliteter" forringes. Evne til at udnytte foderet er en ting, men der er mange andre ting.

 

Jeg tror det er derfor man igen og igen finder nye "urørte" racer ude på landet, i lande hvor befolkningen ikke bruger formuer til at få hvalpe og hunde til at overleve og hvor man kun avler på nøjsomme, hårdføre og samarbejdsvillige brugshunde.

 

Så bliver de modehunde i Europa og USA og 10 generationer senere, er de delvist ødelagte - får alle de samme problemer, som andre racehunde.

 

Ok, meget forenklet, men alligevel noget man måske skulle overveje før man avler på sin hund. Er den god nok?

Link til indlæg
Del på andre sites

En ulv I det fri lever I gennemsnit kun til den er 2-3 år i følge den ulve forsker jeg var til foredrag ved for to år siden.Den lave alder skyldes stor grad af hvalpe dødelighedG fangenskab er det ikke usædvanligt at ulve bliver pænt over 15 år .

 

Se det er avlsudvælgelse

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...