Hop til indhold

Forkert benstilling på hvalp?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Jeg har en hvalp på 5 måneder, og jeg har lige opdaget at han virker "blød" i sine forben. vinklen er i hvert fald forkert.

Er det noget han vokser fra af sig selv, eller skal jeg begrænse hans fysiske udskejelser, skifte foder og/eller noget helt andet?

 

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tak for svar, endelig. ;-)

han får Purozon Puppy.

jeg har googlet og googlet, men har svært ved at finde noget om foder og benstilling på hvalpe jeg lige kan bruge. Nogen steder står der at meget protein ikke er godt til hvalpe, og andre steder står der at det er en gammel skrøne. Men faktum er at Purizon indeholder 39% råprotein, så måske jeg bare skal skifte foder for en sikkerheds skyld?

men hvad skal jeg så give ham?

Har kigget på foder til hvalpe af større racer, men det er jo en jungle, og jeg vil så gerne give ham det bedste.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg:

 

Straks kigge på et foder MED korn og et foder fra en af de store anerkendte foderfirmaer. Jeg ville med sådan en hvalp her nok vælge large puppy fra eks. Eukanuba eller Medium puppy fra RC. Nej jeg tror faktisk helt speicifikt at jeg ville vælge RC german Sheperd til sådan en hvalp her. Det er GD Resse (med grand danois'erne) der fik mig sporet ind på det foder. Bonus voksede lidt forkert en overgang, det blev lynhurtigt rettet på det foder!

 

Samtidig vil jeg, som Stjernetosse også nævner supplere med C-vitamin. Du kan købe almindelig C-vitamin i supermarkedet og give.

 

Protein er selvfølgelig vigtigt, men hvad der er markant vigtigere er forholdet mellem calcium og fosfor.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg:

 

Straks kigge på et foder MED korn og et foder fra en af de store anerkendte foderfirmaer. Jeg ville med sådan en hvalp her nok vælge large puppy fra eks. Eukanuba eller Medium puppy fra RC. Nej jeg tror faktisk helt speicifikt at jeg ville vælge RC german Sheperd til sådan en hvalp her. Det er GD Resse (med grand danois'erne) der fik mig sporet ind på det foder. Bonus voksede lidt forkert en overgang, det blev lynhurtigt rettet på det foder!

 

Samtidig vil jeg, som Stjernetosse også nævner supplere med C-vitamin. Du kan købe almindelig C-vitamin i supermarkedet og give.

 

Protein er selvfølgelig vigtigt, men hvad der er markant vigtigere er forholdet mellem calcium og fosfor.

jeg er helt enig, jeg har også rigtig gode erfaringer med RC schæferhundefoderet, det retter disse "bløde" led op hurtigt og jeg bruger det altid til hunde med hurtig vækst;)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jamen et "godkendt" foder kan godt have et komplet forkert kalcium/fosfor indhold i forhold til hvad der er ønsket for hvalpens vækst. Og det er jo helt veldokumenteret og anerkendt at calcium/fosfor indholdet i allerhøjeste grad påvirker væksten.

Jeg skal med det samme indrømme at jeg ikke er den helt store ørn til ernæring. Det sidste er jeg klar over, men at der er godkendte produkter der har en forkert balance imellem mineralerne, det var jeg ikke klar over og det virker også ulogisk at man laver standarder der tillader skævheder der giver vækstskader.

 

Noget helt andet er at den mængde kalorier der er i foderet spiller en særdeles stor rolle og at folk alligevel giver deres hunde alt muligt andet end lige foderet,.. så spørgsmålet er jo om den evt. fejludvikling stammer fra foderet eller fra de andre ting der også glider ned i løbet af en dag. Den var ikke møntet på TS, min pointe er blot at hvis man ikke udelukkende giver sin hvalp tørfoder, så skubber man jo selv til balancen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis jeg var dig ville jeg:

 

Straks kigge på et foder MED korn og et foder fra en af de store anerkendte foderfirmaer. Jeg ville med sådan en hvalp her nok vælge large puppy fra eks. Eukanuba eller Medium puppy fra RC. Nej jeg tror faktisk helt speicifikt at jeg ville vælge RC german Sheperd til sådan en hvalp her. Det er GD Resse (med grand danois'erne) der fik mig sporet ind på det foder. Bonus voksede lidt forkert en overgang, det blev lynhurtigt rettet på det foder!

 

Samtidig vil jeg, som Stjernetosse også nævner supplere med C-vitamin. Du kan købe almindelig C-vitamin i supermarkedet og give.

 

Protein er selvfølgelig vigtigt, men hvad der er markant vigtigere er forholdet mellem calcium og fosfor.

 

Tak for svar allesammen:banan:

Siri det lyder som om du har godt styr på det her med foder sammensætningen. Det synes jeg har været svært at finde noget helt konkret om på nettet.

Jeg har faktisk haft kigget på RC German shepherd og RC Maxi Junior der også fås i en variant til aktive hvalpe, hvilket jeg synes lyder smart, da han er en knægt med go i. Men er det også smart, eller skal jeg bare købe varianten til schæfere?

http://t.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/hvalp/royal_canin/180890

hvalpen vejer lige nu ca. 19 kg.

Mor vejer 19 kg og far vejer 27 kg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal med det samme indrømme at jeg ikke er den helt store ørn til ernæring. Det sidste er jeg klar over, men at der er godkendte produkter der har en forkert balance imellem mineralerne, det var jeg ikke klar over og det virker også ulogisk at man laver standarder der tillader skævheder der giver vækstskader.

 

Noget helt andet er at den mængde kalorier der er i foderet spiller en særdeles stor rolle og at folk alligevel giver deres hunde alt muligt andet end lige foderet,.. så spørgsmålet er jo om den evt. fejludvikling stammer fra foderet eller fra de andre ting der også glider ned i løbet af en dag. Den var ikke møntet på TS, min pointe er blot at hvis man ikke udelukkende giver sin hvalp tørfoder, så skubber man jo selv til balancen.

 

jamen jeg skal gerne indrømme at han får meget andet ud over sit foder. Først og fremmest er han en meget sulten lille hund. Derudover bor vi på landet, hvor han er en del med ude, og dagligt "diskuterer" jeg med ham hvad der er hundemad og hvad der ikke er, og det er rigtig rigtig at forhindre ham i ikke at rode i noget overhovedet.:vedikke:

Ellers får han en del tyggeting, da han er ved at skifte tænder, samt vi bruger nogle bløde godbidder i træningssituationer.

Så jeg har rigtig rigtig svært ved at se hvordan jeg udelukkende skal lade ham leve af tørfoder, men jeg må selvfølgelig prøve at være ekstra obs på hvad han æder, til de ben har rettet sig.

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svar allesammen:banan:

Siri det lyder som om du har godt styr på det her med foder sammensætningen. Det synes jeg har været svært at finde noget helt konkret om på nettet.

Jeg har faktisk haft kigget på RC German shepherd og RC Maxi Junior der også fås i en variant til aktive hvalpe, hvilket jeg synes lyder smart, da han er en knægt med go i. Men er det også smart, eller skal jeg bare købe varianten til schæfere?

http://t.zooplus.dk/shop/hund/hundefoder_toerfoder/hvalp/royal_canin/180890

hvalpen vejer lige nu ca. 19 kg.

Mor vejer 19 kg og far vejer 27 kg

 

Jeg ville ikke vælge til aktive hvalpe, men bare helt almindelig RC german sheperd. Han lyder også til at være stor allerede nu - har du et billede i fuld figur?

Skift foder hurtigst muligt (du kan jo bare gemme resten af det foder du bruger nu - det kan han få engang når han er voksen) og så se om der ikke sker noget i løbet af 7-14 dage.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville ikke vælge til aktive hvalpe, men bare helt almindelig RC german sheperd. Han lyder også til at være stor allerede nu - har du et billede i fuld figur?

Skift foder hurtigst muligt (du kan jo bare gemme resten af det foder du bruger nu - det kan han få engang når han er voksen) og så se om der ikke sker noget i løbet af 7-14 dage.

 

Okay. Jeg køber den variant til schæferhvalpe og C--vitaminer i morgen.

Ja han er stor allerede, skyder meget i vejret. Han er lige så høj som Gracie over skulderen. Jeg skal nok lige få taget et billede i fuld figur. :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå for pokker. Havde slet ikke lige fanget at det er voksenfoderet til schæfere jeg skal købe. Hvorfor redet bedre, om jeg må spørge? :vedikke:

 

Tak, synes også han er nuttet, selvom han ser mega bøvet ud for tiden. :mrgreen:

Han er simpelthen så klodset med de lange tykke stænger der, og det er derfor jeg er lidt bekymret for om hans vilde leg belaster ham for meget, efter jeg opdagede de så bløde ud.

image.jpg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er noget med calcium/fosfor indholdet i netop det foder er helt perfekt til hvalpe der vokser en anelse for stærkt. Det rettede i hvert tilfælde Bonus ben på meget kort tid!

 

Medmindre han leger vildt flere timer dagligt, så ville jeg ikke være bekymret. Men jeg er måske også generelt meget lidt bekymret over aktivitet hos hvalpe.... :roll: Mine egne får i hvert tilfælde lov til at være ret aktive som hvalpe.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes det ligner at Taz har samme benstilling?

 

stjernetosse, jeg var ret spændt på om jeg kunne få ham til at æde en c-vitamin, eller om jeg skulle ud i noget andet, men han spiser den. Man er vel en sultet hundehvalp. :-)

 

MEN nu har jeg lige opdaget at jeg i stedet for RC German shepherd er kommet til at købe RC Maxi Adult, fordi der var en schæfer uden på posen. Blev vist lidt begejstret over at det var på tilbud, og faktisk en del billigere end jeg ellers havde set det til. Må han få det? Synes ikke det ser meget forskelligt ud fra German shepherd, men har ikke styr på det med fordeling og målestok mellem det forskellige.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...