Hop til indhold

Forkert benstilling på hvalp?


KarinaO
 Share

Recommended Posts

Det tror jeg også har betydning, men jeg tror faktisk desværre, at det er sådan at hvis du tager 10 tilfældige racehunde, som alle skal ende på en slutvægt på 20-25 kg og fodrer dem ens med et lødigt foder og passende varieret, vil en del af dem alligevel have problemer med at spise og udvikle sig normalt. Det tror jeg skyldes at det simpelthen ikke har været en avlsparameter - netop fordi man, som Ninkamus, bare siger at det er foderet der er for ringe! Men hvad nu hvis det ikke er foderet der er for ringe?

 

Nu blander jeg mig lige og ikke fordi jeg skal være bedrevidende. Alle mine hunde kommer fra en af Danmarks mest anerkendte indenfor beagleopdræt - hendes hunde er brugt af andre beagleopdrættere som startskud til deres egen avl - blot for lige at sige at alt er i orden.

Begge mine yngste beagler har haft "voksebesvær" forstået på den måde at deres forben på et tidspunkt så "mærkelige" ud - hos den ene havde han meget fortykkede led hvor den anden havde sådan nogle lange stolper at det så ud som om de skulle knække når som helst.

I begge tilfælde fik jeg hjælp gennem min opdrætter - som sagde at jeg skulle gå ned i protein - altså omkring 24-25 % - og gerne give tilskud af voksenfoder evt et junior foder. Dette gjorde jeg og i løbet af en måned havde de begge rettet sig - samt fået et mere normalt udseende. Min næste hund - (hvis jeg får en) bliver IKKE fodret op på hvalpefoder - det har jeg ligesom lært giver en alt for hurtig tilvækst - så noget er der om det, som blandt andet Siri skriver

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 86
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu blander jeg mig lige og ikke fordi jeg skal være bedrevidende. Alle mine hunde kommer fra en af Danmarks mest anerkendte indenfor beagleopdræt - hendes hunde er brugt af andre beagleopdrættere som startskud til deres egen avl - blot for lige at sige at alt er i orden.

Begge mine yngste beagler har haft "voksebesvær" forstået på den måde at deres forben på et tidspunkt så "mærkelige" ud - hos den ene havde han meget fortykkede led hvor den anden havde sådan nogle lange stolper at det så ud som om de skulle knække når som helst.

I begge tilfælde fik jeg hjælp gennem min opdrætter - som sagde at jeg skulle gå ned i protein - altså omkring 24-25 % - og gerne give tilskud af voksenfoder evt et junior foder. Dette gjorde jeg og i løbet af en måned havde de begge rettet sig - samt fået et mere normalt udseende. Min næste hund - (hvis jeg får en) bliver IKKE fodret op på hvalpefoder - det har jeg ligesom lært giver en alt for hurtig tilvækst - så noget er der om det, som blandt andet Siri skriver

 

Eller også er dine hunde ikke så godt avlet som du mener mht. at kunne udnytte foder og vokse normalt. Som sagt hvis man blot mener det er foderet det er galt med avler man jo måske videre på individer som burde tages ud af avlen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg også har betydning, men jeg tror faktisk desværre, at det er sådan at hvis du tager 10 tilfældige racehunde, som alle skal ende på en slutvægt på 20-25 kg og fodrer dem ens med et lødigt foder og passende varieret, vil en del af dem alligevel have problemer med at spise og udvikle sig normalt. Det tror jeg skyldes at det simpelthen ikke har været en avlsparameter - netop fordi man, som Ninkamus, bare siger at det er foderet der er for ringe! Men hvad nu hvis det ikke er foderet der er for ringe?

Tja det ved jeg ikke lige, gad vide om der er nogle der har forsket i det.. For det må have noget at gøre med tarmene og deres optagelsesprocent i den dur.. Men unghunde ser jo mærkelige ud i flere stadier, så hvor går grænsen for hvor mærkelige de må se ud i væksten?? For hvis man bare kigger på heste så kan plage ligne noget der er helt forkert sammensat, men de vokser lidt hist og pist på et tidspunkt, og retter sig så op og ligner heste igen...:hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også er dine hunde ikke så godt avlet som du mener mht. at kunne udnytte foder og vokse normalt. Som sagt hvis man blot mener det er foderet det er galt med avler man jo måske videre på individer som burde tages ud af avlen?

 

Den der gider jeg ikke høre på - mine hunde er af bedste avl - så den må du tørre af på dig selv - dine spaniels er vel ikke hævdet over vi andres hunde herinde - det får jeg i hver fald ofte indtrykket af ;-) - Jeg hævder ingen steder at det er foderet den er gal med - men jeg har ved selvsyn at da de fik mindre protein at deres benstilling - ændrede sig - det har intet med avl at gøre - men hvor hurtigt til væksten er - og jeg kan fortælle dig at der er fart på en beaglehvalp

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ingen forstand på heste (eller på hunde vil nogen måske mene :-)) men jeg synes jeg har læst at "naturheste" - altså heste, som ikke er så forædlede, kan leve og have det godt på langt mere enkelt og ringere foder end mere forædlede heste, som kræver mere.

 

Hunde som i generationer er opdrættet under "fattige" kår og har fået det der nu var at få er måske langt bedre til at udnytte foderet - de der ikke var blev syge og overlevede ikke.

 

Hvis man så tager sådan en hund og giver den et "for godt foder" vokser den måske for eksplosivt, men andre hunde, som generationer er blevet mere og mere krævende mht foder ville trives godt på sådan et foder, men ville mistrives på et ringere foder.

 

Det er for såvidt ok til en vis grad. men måske er det kommet så vidt at man har avlet selv på hunde som er svære at fodre og som er rigtig vanskelige at fodre fordi de ikke udnytter foderet bare nogenlunde eller fordi de ikke kan tåle det ene eller det andet eller det tredje.

 

Tidligere faldt den slags hvalpe måske fra. Blev syge og svage og blev derfor selvfølgelig ikke avlshunde. Idag overlever det hele og de kønneste (eller bedste jagthunde) bliver avlshunde uanset hvor gode de er at fodre på.

 

Ville enhver racehund kunne overleve og præstere på det en slædehund får eller måske nærmere fik for år tilbage, at æde?

 

Jeg ved det ikke, men det er da en tanke værd, vil jeg mene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det eneste der egentlig undrer mig er at du tilsyneladende er så sikker på det (at foderet er ringe men hundene ok). For mig er det indlysende at en normal hund skal kunne udvikle sig normalt på et foder som veterinærmyndighederne siger indeholder alt hvad det skal og er lavet af rimelige råvarer.

 

Jeg tror at vi over de seneste 30-40 år har avlet på bunkevis af hunde som udnytter sit foder dårligt eller ikke kan tåle det eller andre besynderlige foderproblemer, men blot levet med disse problemer og ikke taget disse hunde ud af avlen. Det var aldrig gået for 100 år siden. Det er et skråplan.

 

Men sikker er jeg ikke - det er noget jeg tror. Jeg har blot meget svært ved at forstå at netop et dyr (en art) som grundlæggende skulle kunne leve og formere sig på "hvad de nu kommer over" idag skal have special foder blot for at blive almindelig sunde og raske.

 

Jeg tror der er kæmpestor forskel på hvordan forskellige hunde udnytter foderet - fra meget, meget dårligt til super godt. Og jeg tror det er arveligt.

 

Jeg siger ikke det kan være avl, jeg siger bare, det er dælme dytme værd at vende den om og kigge på om fodret reelt er godt nok!

jovidst hunde i naturen lever af det de kan finde, men det er som regel ikke kun én proteinkilde, og det er ej heller ren benmel og alt andet affald der ikke kan bruges som menneskemad.

 

bare fordi de veterinæremyndigheder godkender foder/godbidder mv til vores dyr er ikke ens betydne med at det er af god kvalitet. F.eks. er det intet problem at fremstille foder til kaniner der indeholder laktolose, som kaniner er intolerante over for, godkendt på det danske marked!

Faktisk fastslår flere dyrlæger at den hyppigste døds årsag hos kaniner er overvægt - foder med alt alt for meget fedt og stivelse, fra producenter der er ude på en ting, at tjene penge! Godkendt på det danske marked!

 

Så det med at fodret er godkendt som foder, giver jeg nul niks nada for! Det siger intet om værdien af fodret!

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportsheste kan også leve af "ingenting", hvis de lever et liv hvor de "ingenting" laver.

Korrekt, bare sjovt at der er så mange sportsheste der har anlæg til mavesår.. Dem der er uddannet i heste ernæring hvisker om musli produkterne er synderen, men det må man for guds skyld ikke sige til hesteejerne for så ramler deres verden..:lol:

Link til indlæg
Del på andre sites

Sportsheste kan også leve af "ingenting", hvis de lever et liv hvor de "ingenting" laver.

 

Men hvis vi nu tager slædehunde og jagthunde fra før tørfoderets tid tror jeg ikke de fik hverken specielt udvalgt eller specielt meget foder, men præsterede alligevel.

 

Jeg husker stadig hvor relativt lidt foder min Norske Elghund skulle have og alligevel var den i meget fin form og foderstand.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis vi nu tager slædehunde og jagthunde fra før tørfoderets tid tror jeg ikke de fik hverken specielt udvalgt eller specielt meget foder, men præsterede alligevel.

 

Jeg husker stadig hvor relativt lidt foder min Norske Elghund skulle have og alligevel var den i meget fin form og foderstand.

Men tiderne ændrer sig jo og vi bliver jo klogere og klogere og lærer meget mere om hvad der er optimalt for både mennesker og dyr.

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvis vi nu tager slædehunde og jagthunde fra før tørfoderets tid tror jeg ikke de fik hverken specielt udvalgt eller specielt meget foder, men præsterede alligevel.

 

Jeg husker stadig hvor relativt lidt foder min Norske Elghund skulle have og alligevel var den i meget fin form og foderstand.

 

og i gamle dage levede galopheste af havre og vandt løb? Jeg forstår ikke helt hvor du vil hen.

 

Nu svarer jeg lige jer begge to.. Men det gik vel heller ikke så stærkt dengang, der var jo ikke noget paradise hotel man skulle nå at komme hjem til og se..:mrgreen:

 

Men seriøst, dyrene render hurtigere og hurtigere og springer højere og højere, de bliver presset meget mere end før...:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

@KarinaO hvor gammel er han efterhånden? Ludwig's halvbror er lige blevet 6 mdr. og vejer knap 20 kg, så kom til at se på Ludwig's vægt også, og han vejede ligeledes 20 kg da han var 6 mdr. Og er nu med slutvægt på ca. 26 kg.

 

Desuden så jeg også fået at vide, at det er protein-indholdet der er for højt og kan gøre det de vokser skævt/forkert.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulven blev til tamhunde da den begyndte at opholde sig ved menneskers bopladser for at spise de rester menneskerne ikke selv spiste. Dengang var der ikke overflod af mad så menneskerne har uden tvivl spist og brugt hvad de kunne af deres bytte. Derfor må det antages at de tidlige hunde i høj grad levede af affald, men varieret affald helt uden e numre og den slags. Hvis hunde ikke kan det i dag så synes jeg det er logisk at det må skyldes vores avl. Jeg tror faktisk PCB har ret i at det ikke har været et fokusområde. Men mange kost relatere problemer skydes jo nok også at mad\foder produktionen er så industrialiseret og unaturlig nu om dage. At leve på det samme foder næsten hele livet er jo heller ikke en særligt varieret kost.

Link til indlæg
Del på andre sites

@KarinaO hvor gammel er han efterhånden? Ludwig's halvbror er lige blevet 6 mdr. og vejer knap 20 kg, så kom til at se på Ludwig's vægt også, og han vejede ligeledes 20 kg da han var 6 mdr. Og er nu med slutvægt på ca. 26 kg.

 

Desuden så jeg også fået at vide, at det er protein-indholdet der er for højt og kan gøre det de vokser skævt/forkert.

 

Han er 5 måneder og en uges tid, og i dag på en rigtig hundevagt vejede han 17,5 kg (fik vist skrevet 19kg) tidligere.

Kunne godt lide som om han også følger Ludwig og hans halvbrors vægtkurve.

 

Det er godt nok en videnskab med det foder. Har også læst det med proteinindholdet på nettet, men der stod også nogle steder at det var en gammel skrøne. Men det skal ikke komme an på det. Kan jo sagtens finde godt foder uden for meget protein.

Link til indlæg
Del på andre sites

Han er 5 måneder og en uges tid, og i dag på en rigtig hundevagt vejede han 17,5 kg (fik vist skrevet 19kg) tidligere.

Kunne godt lide som om han også følger Ludwig og hans halvbrors vægtkurve.

 

Det er godt nok en videnskab med det foder. Har også læst det med proteinindholdet på nettet, men der stod også nogle steder at det var en gammel skrøne. Men det skal ikke komme an på det. Kan jo sagtens finde godt foder uden for meget protein.

Mener at Lukullus har et relativt lavt proteinindhold, uden at der er for meget mærkeligt andet fyld i.. De prøveposer jeg fik hjem er da blevet taget godt imod, på trods af problemer med pille størrelsen (lille mund, store piller= gnaven hund)... Vent laver de hvalpefoder???

Link til indlæg
Del på andre sites

Mener at Lukullus har et relativt lavt proteinindhold, uden at der er for meget mærkeligt andet fyld i.. De prøveposer jeg fik hjem er da blevet taget godt imod, på trods af problemer med pille størrelsen (lille mund, store piller= gnaven hund)... Vent laver de hvalpefoder???

 

Jeg fik jo anbefalet RC Adult til schæfere da flere har god erfaring med det, men ellers tak for dit forslag. Jeg synes ikke jeg vil eksperimentere yderligere, selvom jeg godt nok er kommet til at købe RC Maxi Adult i første omgang, fordi der var en schæfer udenpå. :damn:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ulven blev til tamhunde da den begyndte at opholde sig ved menneskers bopladser for at spise de rester menneskerne ikke selv spiste. Dengang var der ikke overflod af mad så menneskerne har uden tvivl spist og brugt hvad de kunne af deres bytte. Derfor må det antages at de tidlige hunde i høj grad levede af affald.

 

teoretisk set ja, men hvordan var det i praksis?

Selv hunde i dag som får alverdens mad serveret i en skål uden at skulle lave dagens gode gerning går på jagt, fanger mus/kaniner/harer - jeg tror ikke på at hundene dengang ikke gjorde det samme!

vi ser jo endda flere hunde tager får!

Link til indlæg
Del på andre sites

teoretisk set ja, men hvordan var det i praksis?

Selv hunde i dag som får alverdens mad serveret i en skål uden at skulle lave dagens gode gerning går på jagt, fanger mus/kaniner/harer - jeg tror ikke på at hundene dengang ikke gjorde det samme!

vi ser jo endda flere hunde tager får!

Det ses også med katte der tager mus og fugle på trods af en fyldt madskål derhjemme, man mener faktisk at huskatte tager flere smådyr end herreløse katte da de ofte er sultne og laver flere fejl i jagten.. :???:

 

Man er ikke helt sikker på endnu hvornår ulvehunden blev en del af menneskers hverdag, men man har fund der er 30.000 år gamle der viser at de var en del af mennesker hverdag og liv. Allerrede der kan man finde ulvehunde der blev begravet (ofte med ben i munden) af mennesker, så båndet var stærkt dengang. Kosten hos ulevehundene var anderledes end hos menneskene, hvilket indikerer at de fik hvad der var tilbage eller ikke kunne bruges, og man mener at de store killsites man har fundet af mammutter og andre store dyr hvis knogler har ligget i en stor pærevælling har noget at gøre med at mennesket fik hjælp af ulvehundene i jagten: Menneskene stod for drabet og ulvehundene stod for at løbe dyrene trætte, på den måde kunne der nedlægges store og mange dyr på kortere tid..

 

Jeg har lavet en tråd om det for noget tid siden, der ikke rigtig fik nogen respons, den ligger under Debat siden, hvis du vil læse nogle artikler om det.. :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu debatten også er omkring fortidens hunde og ulve, og hvorvidt de levede af affald eller ej, og hvor hårdføre de var.

så tænker jeg ikke de dengang blev så gamle som vores hunde som regel bliver i dag? Jeg har i hvert fald ikke lyst til at fodre min hvalp med et eller andet skidt, for så af aflive ham om 4-5 år fordi hans krop ikke kan mere.

Hvad er gennemsnitsalderen for en fritlevende ulv?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...