Hop til indhold

Ny side for hundetræf


Kamilla_korn
 Share

Recommended Posts

Tysse skal ikke møde nye hunde hver dag men det vil han gerne :-)

Jeg har i en del år kørt rundt og solgt is bl.a for hjemis. Da jeg blev single skulle Tysse enten være alene hjemme 9-13 timer eller med i isbilen. Så derfor var det ret vigtigt at han kunne opføre sig ordentligt overfor fremmede mennesker og hunde.

En af mine bedste venner havde en hundepension og her var det også en stor fordel at Tysse kunne omgås fremmede hunde.

Da jeg fik ham kunne han slet ikke med andre hanhunde men det har han lært i hundeskoven, hvor hunde faktisk også skal være under kontrol.

Hvis du selv har dine hunde med i tog og bus så forstår du vel også at det er ret praktisk at de kan møde fremmede hunde uden at opføre sig helt tosset.

 

Du henviser til om jeg har læst dette - og ja, det har jeg. Men det ændrer ikke på min holdning.

 

Nu er det ikke sådan at grunden til jeg undgår hundeskovene er fordi min hund ikke kan opføre sig ordentligt, for det kan han sagtens. Derfor kan jeg også ha' ham med mange steder, men det betyder stadig ikke han absolut skal snakke med alle de hunde vi møder på vejen.

 

At din ven har hundepension, og derfor skal din hund kunne omgåes alle??? Den skal vel ikke nødvendigvis lege med dem i pensionen?

 

Og at din hund har lært at kunne med andre hanhunde fordi du har gået i hundeskov, må du uddybe. Jeg er da nødt til at vide hvordan du lærte den det - uden at det kom til at gå ud over andre hunde..... Mener jo netop ikke at hundeskove er for hunde man på forhånd ved ikke kan med andre :hmm:

 

Og den med at hunde faktisk også skal være under kontrol i hundeskove - jahhh, det skal de, men er det ikke ret ofte, vel? Det er jo dér problemet ligger begravet.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 185
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Som ung hund faldt Tysse i vandet et sted hvor han ikke kunne komme op igen, så da jeg fik ham var han bange for vand. Jeg brugt lang tid på at lokke ham ud i vandet, og i dag er han glad for at svømme (og for at finde sunkne pinde) så det har faktisk gavnet ham at jeg lokkede ham ud i noget han ikke kunne lide.

Der er godt nok også KÆMPE forskel på at lokke en hund i vand igen efter en ubehagelig oplevelse - til at tage en hund med i hundeskov igen efter den er blevet overfaldet der. De to ting kan jo på ingen måder sammenlignes? At lokke hunden i vandet igen er noget du hele tiden har under kontrol. At tage en hund med ind i en hundeskov igen, er netop noget man ikke har under kontrol - du ved ikke hvilke hunde du møder og hvordan de reagere overfor din hund!

 

Man kan jo sagtens give en hund gode oplevelser igen efter et overfald - ved at lade den møde andre hunde under kontrollerede forhold. Hunde som man ved er søde og derved sikre hunden en god oplevelse. Og det tror jeg så sandelig også alle herinde gør. Jeg tror ikke der er nogen der bare helt holder op med at møde andre hunde..

Link til indlæg
Del på andre sites

Det tror jeg nu ikke vi gør, jeg har bare erfaring for at de ofte løses uden de helt store armbevægelser. Men jeg kan se vi opfatter dæmpende signaler lidt forskelligt.

 

Ascha, nu svarer jeg dig for sidste gang. Når du fremover hår efter manden i stedet for bolden, så find en anden der gider.

 

Jeg definerer konflikter som alle situationer hvor hunde sender dæmpende signaler. Derfor opstår der fortsat konflikter (som jeg definerer dem) i den gruppe hunde som mine hunde kommer i. Jeg skriver netop ikke at vi griber ind, med mindre vi synes der er behov for det ("de løses uden større armbevægelser"=vi er på papiret enige).

 

Af samme grund skriver jeg at mere end én hund altid vil afstedkomme konflikter=dæmpende signaler. Jeg siger ikke at der er noget galt i det, som sagt definerer vi bare ordet konflikt forskelligt.

 

 

Et sted i denne tråd var der en der skrev at han/hun prøvede at undgå alle situationer hvor hunden sendte dæmpende signaler.

At være sammen med hundevenner og en bror er ikke det sammen som at møde nye hunde. Jeg har så vidt muligt altid min hund med mig, derfor er det vigtigt for mig at min hund er god til at møde nye hunde.

 

Hvis det var mig, så se ovenstående.

 

@PBC, man kan ikke sætte lighedstegn mellem fri leg og hunde på jagt. På jagt er hundene på job, og agerer anderledes end hvis i slap dem fri i en indhegning.

 

 

TS, jeg er 100% enig i Ninjamors betragtninger, og er glad for at du er faldet lidt ned. Jeg synes det lyder godt at i havde en god tur, og ikke bare kaster en kæmpe flok hunde sammen.

 

Som jeg tidlige har skrevet, har mine hunde stor fornøjelse af deres gruppe, og når tingene foregår forholdsvist kontrollerede, er jeg helt enig i at det gavner de hunde som har fornøjelse af det. Jeg håber i får en masse gode oplevelser med gruppen (og at din veninde kan tøjle sit temperament IRL):-)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

@PBC, man kan ikke sætte lighedstegn mellem fri leg og hunde på jagt. På jagt er hundene på job, og agerer anderledes end hvis i slap dem fri i en indhegning.

 

Nej det siger nogen af jeg jo hvergang jeg nævner det eksempel - og jeg replicerer hver gang, at der er ganske mange fælles punkter. Når man ankommer til jagten og hundene lukkes ud af bilerne, får en del hunde lov at cirkulere rundt og checke af hvilke andre hunder der er - og snakke med dem der vil, hvis ejeren giver lov - og i pauserne mellem såterne er det ofte samme billede - fx 3 hunde holdes i snor, men 6 bare dasker lidt rundt.

 

Det der måske er den væsentligste forskel er at vi, som udgangspunkt går udfra at det er uproblematisk - altså at hundene selv finder ud af det og at selvom der er lidt små knurren og advaren, siger vi - pjat med dig - de andre må godt være her. Stemningen og hundeejerne er afslappede og vi ved af erfaring at det går fint. Og det gør det så.

 

Jeg gider ikke gå i hundeskove på de tidspunkter, hvor andre også kommer, dels er der en del hundeejere, som ikke har det mindste styr på deres hunde, men dels møder man også en del, som mener de skal være en helt væsentlig person/deltager når 2-4 hunde mødes og lige skal hilse - eller checke hinanden og ofte er mindst en er disse hundeejere så nervøs og bekymret at hxn ødelægger situationen, som bliver akavet, anspændt og chancen for ballade bliver for stor.

 

Vi møder til gengæld mange hunden på stranden og det går altid helt uproblematisk - faktisk ofte, når den tilsyneladende mest dominerende hund, får lov at gå 10 m foran sin fører hen til os. (mine er tilsyneladende ikke særlig dominerende). Jeg står så ofte stille og lader den komme mens mine hunde bliver i nærheden af mig. Det går altid godt.

 

Er det en tilbageholdende hund bliver den jo oftest hos sin fører og hundene mødes først når vi er tæt på hinanden alle sammen og det går også fint - især hvis vi mennesker lige hilser og snakker. Det er som om hundene fornemmer at alt er ok.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lykkedes det lige hf at skræmme endnu en eller to nye brugere væk. ..

 

Bare fordi vedkommende ikke lige skriver det helt korrekte på den helt rigtige måde. Suk, hvor er rummeligheden?

 

Hvis ens hund ikke ville trives med at mødes på den måde ts lægger op til, så kan man jo bare lade være at deltage. Der findes faktisk mange hunde I dk der kan. Ja der var endda en gang her på hf hvor folk kunne samles til fallesture bade med ig uden snor.

 

Jeg har da for eksempel deltaget I en hundeskov til hf træf med 10 hunde...uden ballade. Eller nåh nej det var jo dengang nogle af os var på jubii debatten.

 

Og jeg deltog endda med en hund med flere overfald i bagagen, men hun havde det sgu skide skægt.

 

At hun så idag ikke kan skyldes så nok mere at jeg ikke havde mulighed for at holde det ved lige i en lang periode, samt endnu et overfald.

Link til indlæg
Del på andre sites

I misforstod mig, og jeg kunne virkelig godt have brugt at I spurgte hvad jeg mente i stedet for at drage jeres egne konklusioner.. Det er utrolig træls :-)

 

Det der faktisk flere i tråden der har forsøgt, (inkl mig selv), uden held! Der vælges tilsyneladende kun at bruge krudt på at være negativ stemt over for at nogen ikke synes jeres tiltag er det mest fantastiske!

 

På side 1 er der brugere der helt i starten på en PÆN måde fortæller hvorfor de er af den holdning, da du pænt spørger hvorfor man mener sådan, men allerede her er det jo et problem at man ikke er for jeres tiltag!

Så hvad er det du ønsker? - At alle skal være for jeres tiltag?

 

(Se bort fra alle de senere komne indlæg), kig på de første indlæg som du jo allerede fra start bliver støt over......

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så lykkedes det lige hf at skræmme endnu en eller to nye brugere væk. ..

 

Bare fordi vedkommende ikke lige skriver det helt korrekte på den helt rigtige måde. Suk, hvor er rummeligheden?

 

Hvis ens hund ikke ville trives med at mødes på den måde ts lægger op til, så kan man jo bare lade være at deltage. Der findes faktisk mange hunde I dk der kan. Ja der var endda en gang her på hf hvor folk kunne samles til fallesture bade med ig uden snor.

 

Jeg har da for eksempel deltaget I en hundeskov til hf træf med 10 hunde...uden ballade. Eller nåh nej det var jo dengang nogle af os var på jubii debatten.

 

Og jeg deltog endda med en hund med flere overfald i bagagen, men hun havde det sgu skide skægt.

 

At hun så idag ikke kan skyldes så nok mere at jeg ikke havde mulighed for at holde det ved lige i en lang periode, samt endnu et overfald.

 

Ja man skal være rimelig robust for at blive hængende. For ens ord bliver vejet på en guldvægt. Vendt og drejet. Forstået og misforstået.

 

Og værst - man føler, lige under overfladen, at der bliver talt ned til en. Du bliver nok klogere... Er du da tosset, det kan slet ikke gå.... Ofte går der heller ikke længe før det antydes at man nok ikke behandler sin hund hensynsfuldt og godt nok.

 

Min "udvikling" på forum, kan jeg beskrive med korte sætninger:

 

Fra starten:

De er alle sammen pyldrede, tossede og behandler Deres hunde som menneskebørn

De tror jeg er ond ved mine hunde. Behandler dem hårdt, undertrykker dem og tror jeg forfærdelig gammeldags

De tror jeg overhovedet ikke har forstand på hunde. Ingenting ved. Bare gør som for 40 år siden

De tror at alle jægere kommer fra det mørkeste og mest uoplyste hul og behandler hunde barskt og hårdt

 

Midt i processen

De ved en masse om hunde, har en del erfaringer og en del også en god teoretisk baggrund

De vil usandsynlig gerne diskutere ord og begrebet (skyldes måske teoretisk tilgang) og ikke indhold og praktik

De er egentlig velmenende, men det er svært at forstå når de hele tiden fortæller en at man ikke har "forstået det"

De skændes også indbyrdes - det er ikke kun mig de somme tider synes er åndsvag

Vi har alle dårlige dage hvor vi er noget kontante og korte for hovedet

 

Sådan ser jeg det nu:

Hold da kæft hvor er der meget viden herinde

Hold da kæft hvor kan man finde mange vinkler på samme sag herinde

Nå nu kører vi igen igen igen på samme tangent

Nu kommer XX snart med et indlæg og så går der gang i debatten

Jeg siger stadig ikke hvad jeg mener i en række debatter for at undgå "unødvendige debatter"

Men som i enhver skoleklasse begynder jeg at holde af de fleste, men jeg kan stadig ikke sige at jeg føler mig som en del af HF/klassen. Jeg føler stadig der er kliker. Jeg føler stadig at jeg ofte bliver betragtet, som lidt af en barbar. Jeg tror dog de fleste har forstået at jeg ikke tæver hundene og at de ikke bliver mishandlet.

 

Da jeg så trådstarters indlæg tænkte jeg: "Hun bliver slagtet". "De æder hende råt". "Hun får læst og påskrevet". Og når jeg siger "De" ved jeg ikke helt hvem - men ikke mig :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg en af dem der faktisk har holdt mig helt udenfor konflikten udover at skrive min egen oplevelse!!! Så nej jeg har ikke set mig sur på nogen, jeg bander heller ikke og taler ikke negativt i nogle af mine indlæg!!! så det du har gang i der er voldsom generalisering!!!!! Og det din veninde har gang i, ja også i det indlæg du har der, er simpelthen dybt respektløst... i har vist så travlt med at være tøsefornærmede over dem der skriver hårdt, at i ikke ser alle dem der faktisk er kommet med gode og brugbare råd og oplevelser....

 

Nu skriver jeg den også kun til dem som skriver den sådan til os?

Jeg er ikke ude i at bebrejde nogle for noget andre har gjort :-)

Er ked af hvis du følte den rettet mod dig eller de andre som faktisk har holdt deres sober tone!

 

Men tøse fornærmet kan jeg ikke forstå hvorfor du skriver jeg er?

Jeg prøver bare at sætte en dæmper på den grove tone hvor folk i deres indlæg skriver "fanden og sku"

Det synes jeg ikke er behøvet, og som jeg også før skrev, så gør det beskeden utrolig meget voldsommere i andres hovede end den sikkert er ment som :-)

 

Jeg synes sagtens man kan skrive om hvor uenige man er, uden at virke belærende!

 

Det er ikke engang sikkert at der er nogen rigtig måde for dette?

Fordi hundene er ligeså forskellige som vi! Og vi har alle vores mening!

Og som Winwiz skriver om hans hunds forhold til skoven, så er min hund også 10 gange vildere for at komme ud, når vi er kørt ud til skoven, kontra når vi går den "kedelige" tur rundt i kvarteret :-D

 

Desuden, så forstår jeg slet ikke man ikke engang nyder skoven! Hunden får så mange indtryk fra lyde, dufte og forskellige trædelag (bakker op og ned)

 

Som jeg før har skrevet, har jeg aldrig oplevet en træls situation i skoven før?

 

Men må jeg høre hvilke skove hvor I mener der går dumme hundeejere I? :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ascha, nu svarer jeg dig for sidste gang. Når du fremover hår efter manden i stedet for bolden, så find en anden der gider.

 

Jeg definerer konflikter som alle situationer hvor hunde sender dæmpende signaler. Derfor opstår der fortsat konflikter (som jeg definerer dem) i den gruppe hunde som mine hunde kommer i. Jeg skriver netop ikke at vi griber ind, med mindre vi synes der er behov for det ("de løses uden større armbevægelser"=vi er på papiret enige).

 

Af samme grund skriver jeg at mere end én hund altid vil afstedkomme konflikter=dæmpende signaler. Jeg siger ikke at der er noget galt i det, som sagt definerer vi bare ordet konflikt forskelligt.

 

 

 

 

Hvis det var mig, så se ovenstående.

 

@PBC, man kan ikke sætte lighedstegn mellem fri leg og hunde på jagt. På jagt er hundene på job, og agerer anderledes end hvis i slap dem fri i en indhegning.

 

 

TS, jeg er 100% enig i Ninjamors betragtninger, og er glad for at du er faldet lidt ned. Jeg synes det lyder godt at i havde en god tur, og ikke bare kaster en kæmpe flok hunde sammen.

 

Som jeg tidlige har skrevet, har mine hunde stor fornøjelse af deres gruppe, og når tingene foregår forholdsvist kontrollerede, er jeg helt enig i at det gavner de hunde som har fornøjelse af det. Jeg håber i får en masse gode oplevelser med gruppen (og at din veninde kan tøjle sit temperament IRL):-)

 

Haha! Som nogle også skrev.. Så tror jeg bare det blev meget personligt til sidst!! :-)

Som PBC også skriver, så håber jeg da virkelig ikke at folk med en meget nervøs hund (som oftest ses som agressiv når den forsvarer sig selv) ikke kommer med på ture som vi arrangerer!

Men skulle det ske, så håber jeg da at vi nok skal få det løst på en måde som løser det for andre!

Som jeg har skrevet, så har jeg aldrig oplevet en person som vitterligt ikke har haft styr på sin hund! Måske har jeg virkelig været heldig? :-D

 

I dag holder maxi zoo i Hillerød en gåtur, som jeg og min veninde (som sagtens kan styre sig IRL :-P ) håber på at komme med på!

Så vil jeg ligge mærke til, hvor mange som sender signaler til hinanden :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg synes denne her debat er kørt helt af sporet.

 

I bund og grund tror jeg alle synes det er fedt at mødes med andre hundeejere, der er bare to forskellige slags måder at mødes på.

 

1. Man mødes med X antal fremmede, og ser hvordan det går.

 

2. Man aftales at mødes med en måske to, for at hundene kan lærer hinanden at kende stille og roligt.

 

Jeg tror bare at størstedelen af dette forum er mere til type 2 end til 1.

 

Dette handler ikke om at ingen hunde kan klarer type 1, der findes mange hunde som sagtens kan klarer at blive kastet ud i det, og måske endda blive tromlet lidt, og stadig komme derfra i godt humør.

 

Personligt er jeg bare en pyller-hundeejer, som helst ikke sætter mine hunde i en situation hvor de er tvunget til at sige fra, eller risikere en dårlig oplevelse. Derfor fravælger jeg type 1. Da vi kun havde en hund, og han havde et godt og stærkt sind tog vi ham også med i hundeskoven; Det stoppede den dag en labrador torpederede ham, så han fik næseblod! Når man begår sig i et område hvor hunde må være fri, specielt hvis det er indhegnet, så er der bare nogen gange idiot ejere, og f.eks. har jeg oplevet vores dengang 10 måneder gamle hanhund, blive humpet så meget at jeg måtte løfte ham op, for at han kunne blive fri fra det bæst. Når jeg siger til ejeren at han skal kalde på sin hund, får jeg et fnys tilbage og "Din hund må jo bare sige fra". Okay så min hund skal bare snappe, bide eller på anden vis udvise en aggressiv adfærd overfor din hund, for ellers er det dens egen skyld? (Skulle man lave en lille sammenligning med voldtægt af et menneske, at hvis man ikke har kæmpet sig fri, så er det ens egen skyld? :roll::stupid:) Nej min hund skal ikke bide eller sige fra, han skal bare slet ikke udsættes for det.

 

Derfor vælger vi også alle dem vores hunde skal lege med, og det kan sagtens være en fremmed hund, hvis jeg føler at den ejer har styr på sin hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

OK Jane så du synes ikke det at forhindre alle situationer hvor en hund sender dæmpende signaler er at overbeskydte en hund?

 

Mine forældre har en meget følsom Aussie som er bange for fyrværkeri, skud og fremmede hundefløjter. Desværre har denne angst for hundefløjter betydet at hun også er blevet bange for hundetræningspladser, hvor der jo ofte bliver brugt hundefløjter. Ligeså snart hun opdager at hun befinder sig på en træningsplads vil hun bare hjem, også selvom det er en fremmed træningsplads hvor ingen fløjter:stupid:

Hvis mine forældre bruger en hundefløjte er hun ligeglad, men hører hun andre bruge samme fløjte vil hun bare hjem. Derfor har min mor opgivet at træne med hende hvilket ellers var planen da hun valgte at få en Aussie.

Mine forældre bor kun nogle hundrede meter fra mig, derfor går jeg som regel forbi og henter hende når mig og mysse går tur. Da Mysse er helt vild med hundeskoven går vi som regel ned til den og går et par omgange. Jeg vil gerne hjælpe med at aktivere mine forældres aussie men jeg vil også gerne give min hund den fest han helt klart synes hundeskoven er, derfor har jeg altså mine forældres hund med i hundeskoven selv om hun en periode efter overfaldet bestemt ikke var vild med det. Nu harhun jo heldigvis opdaget at hundeskoven ikke er farlig, hvis hun efter overfaldet aldrig var kommet tilbage i hundeskoven efter villle hun jo stadig være bange for hundeskoven og den tæve som overfaldt hende. Så jeg vil mene at det har forbedret hendes liv at blive "slæbt" tilbage i hundeskoven.

Bemærk venligt mine gåseøjne omkring slæbt, jeg har aldrig tvunget hende i hundeskov.

 

jeg ser ingen steder, at man skal forhindre alle situationer hvor hunde sender dæmpede signaler. Men vi har et ansvar for, at hundemøder er positive for alle parter. Eks.vis hanhunde, der forsøger, at humpe en tæve og ikke respektere hun siger fra, da mener jeg det er hanhundeejerens pligt at stoppe sin hanhund. Jeg syntes det er fint, når hundene selv kan finde ud af det, men det skal ikke være på bekostning af, at andre hunde ikke respektere hvor grænsen går. Derfor er det godt, at hvalpe og unghunde møder voksne fornuftige hunde, der kan lære dem gode manere.

 

Det er synd for dine forældres hund, at den er så bange for mange ting. Har de overvejet, at få hjælp af en dygtig adfærdsterapeut?

Link til indlæg
Del på andre sites

Men hvorfor SKAL en hund møde nye hunde (hver dag)? Kan du ikke uddybe hvad det er der er så vigtigt ved at de skal møde nye hunde (hver dag/hele tiden)?

Nu ved jeg godt at det ikke er mig du spørger, men for nogle er hundeskove den eneste mulighed for at hunden kan komme løs af den forbandede line, så altså ikke et spørgsmål om at hunden skal hilse på fremmede hunde, men at alternativet er en tur i snor.

 

Jeg gentager gerne - der er bare alt for mange hundeejere, der lader hundene klare det hele selv, hvilket jeg ikke synes er OK - derfor undgår jeg hundeskove.

 

Jeg mener heller ikke det er at være overbeskyttende :shock: det er min pligt som hundeejer at sørge for min hund ikke udsættes for situationer han ikke kan lide, og det kan jeg ikke når andre er "ligeglade" fordi de mener at det klarer hundene bedst selv.

Og de oplevelser får du ikke udenfor hundeskovene?. Det er egentlig sjovt, for jeg støder ind i flere hundeejere udenfor hundeskovene, der f.eks. mener at deres sure hunde selvfølgelig skal have lov til at rende frit rundt i indkørslen eller hilse på andre hunde i snor, end jeg møder hundeejere i hundeskovene der mener at deres hunde bare skal have lov til at terrorisere andre hunde.

 

Han fungerer fint på træningsbanerne, og med de hunde han kender - så jeg tror ikke han har et dårligt hundeliv fordi vi undgår hundeskovene.....

Der er vist ingen der siger at hunde SKAL med i hundeskove for at have et godt liv. Jeg tror faktisk nogle af os er ude i at forsvare hvordan vi dog kan finde på at vandre ind sådan et sted.

 

Jeg har skam forsøgt i mange år at arbejde med min hund for at hjælpe hende til at håndtere hendes usikkerhed og dårlige erfaring med fremmede hunde, men hvis jeg slipper hende løs i en hundeskov og "lader hende selv klare det" som terapi eller "træning", så vil det da være det værste som jeg kan gøre overfor hende!

Det er der vel heller ingen der har rådet dig til?.

 

Det lyder som om folk har opfattelsen af at folk kører ud til en hundeskov, slipper hunden løs og giver sig til at file negle mens hunden selv må finde ud af at undgå at blive trumlet ned, mobbet eller overfaldet. Sådan foregår det altså ikke de steder hvor jeg går, og sommetider når vi har disse diskussioner, har jeg helt lyst til at gå en tur med et kamera på hovedet, så jeg kan bevise at det hele faktisk foregår ret udramatisk (som regel i hvert fald), for tilsyneladende tror folk jo ikke på hvad man fortæller. :vedikke:

"Nu er han også begyndt at gribe ind"... Kan du slet ikke høre hvor forkert det lyder? Det skal slet ikke komme så langt! Den hund hører muligvis slet ikke til i en hundeskov og så længe den slags mennesker (og hunde) kommer i en hundeskov, ja så er det desværre ikke stedet for mine hunde, da jeg ikke ønsker at de hverken skal tromles, markeres på osv.

Men møder du aldrig den slags hundeejere udenfor hundeskovene?. Jeg gør, og vil faktisk mene at mange af den slags bliver sorteret fra i hundeskovene, fordi de ellers kan bruge hele turen på at skændes med folk.

 

Jeg er for nylig flyttet til en anden bydel hvor der ikke er fritløbsområder i gåafstand og er allerede blevet afvænnet at gå aftentur heromkring. Stort set alle lufter hunde i flexliner og mener tilsyneladende at deres hunde skal hilse på alle andre i en 8 meter lang sytråd. Der findes et stisystem der ender på en mark hvor der ligger en boldbane og der kommer de hunde der ikke kan lide andre hunde. Der går jeg sommetider ned, for folk har styr på deres hunde og man bevæger sig bare rundt omkring hinanden,... men det er da ikke en afslappet tur man får når man skal have et øje på hver en finger, og jeg føler at jeg skal være parat til at forsvare min hund, skulle kontrollen smutte fra en af de andre ejere.

 

Ascha, nu svarer jeg dig for sidste gang. Når du fremover hår efter manden i stedet for bolden, så find en anden der gider.

 

Jeg definerer konflikter som alle situationer hvor hunde sender dæmpende signaler. Derfor opstår der fortsat konflikter (som jeg definerer dem) i den gruppe hunde som mine hunde kommer i. Jeg skriver netop ikke at vi griber ind, med mindre vi synes der er behov for det ("de løses uden større armbevægelser"=vi er på papiret enige).

 

Af samme grund skriver jeg at mere end én hund altid vil afstedkomme konflikter=dæmpende signaler. Jeg siger ikke at der er noget galt i det, som sagt definerer vi bare ordet konflikt forskelligt.

Synes denne definition dækker ret godt hvad jeg forstår ved begrebet:

 

Konflikt, betyder egentlig "støde sammen", anvendes om uoverensstemmelser der forventes løst gennem forhandling. Normalt anvendes konflikt ikke synonymt med store sammenstød som krig, men gerne om de uoverensstemmelser der er gået forud for krigens udbrud.

 

Måske er vi i virkeligheden mere uenige om hvad god konflikthåndtering er og hvornår der kræves menneskelig indblanding, men det kan også være lige meget hvis vi ikke kan diskutere noget uden at du føler dig nødsaget til at tillægge mig at være i dårligt humør eller at jeg går efter dig personligt osv. (det forstår jeg simpelthen ikke at du kan mene for alvor). :confused:

 

PBC: Tak for at dele din udvikling med os andre. Jeg ved ikke om du forsøgte at være morsom, men jeg var altså ved at falde ned af stolen af grin da jeg læste dit indlæg. :klap: Hold kæft hvor er det spot on. :lol:

 

Selvfølgelig er der klikker, det kan vel ikke undgås helt med så mange forskellige mennesker med forskellige baggrunde, men med i klassen er vel alle der færdes herinde med jævne mellemrum, også dem der ikke er med i klikkerne vil jeg da mene. :-D

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan altså ikke sammenligne et traume hos en hund efter et overfald med fx angst overfor lyde og vand.

 

Jeg har skam forsøgt i mange år at arbejde med min hund for at hjælpe hende til at håndtere hendes usikkerhed og dårlige erfaring med fremmede hunde, men hvis jeg slipper hende løs i en hundeskov og "lader hende selv klare det" som terapi eller "træning", så vil det da være det værste som jeg kan gøre overfor hende!

 

Jeg har aldrig sagt at man selv skal lade dem klare alle konflikter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Haha, ja, prøv at lade en glad i låget unghan fare i hovedet af min schæfer:lol: Så skal jeg dælme love for at nogle andre får en HELT anden opfattelse af "fri hund". Og at man lærer at få styr på sit kræ!

 

TS, kig tilbage på denne tråd når du har fået din hundeinstruktøruddannelse, så kan du nok selv se hvor forkert din tankegang er. I mellemtiden kan du læse lidt om flokdannelse, flokmentalitet, hundesprog og reaktioner for usikre hunde. Enjoy:-)

 

Dette indlæg kom ret hurtigt i tråden.... Hold da kæft hvor det er arrogant og bedrevidende.

 

Og så taler du om at andre har dårlig debatstil - utroligt

 

 

 

Og jo, du har en dårlig debatstil, men jeg tænker det bunder i noget andet. Derfor får du igen en :bighug:

  • Like 1
Link til indlæg
Del på andre sites

Dette indlæg kom ret hurtigt i tråden.... Hold da kæft hvor det er arrogant og bedrevidende.

 

Og så taler du om at andre har dårlig debatstil - utroligt

 

Og det indlæg er forklaret senere. Som skrevet var det ikke belærende, men en opfordring til at læse om emnet. Og til dem der ikke orker at læse om emnet, så er det også forklaret i korte træk.

 

I øvrigt er emnet jo så ikke vildt aktuelt for tråden, da TS senere har forklaret at det ikke gik ud på at smide 8-10 hunde sammen i en pærevælling og satse på det bedste. Ikke desto mindre synes jeg stadig at det er relevant viden når man beskæftiger sig med 2 eller flere hunde.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du henviser til om jeg har læst dette - og ja, det har jeg. Men det ændrer ikke på min holdning.

 

Nu er det ikke sådan at grunden til jeg undgår hundeskovene er fordi min hund ikke kan opføre sig ordentligt, for det kan han sagtens. Derfor kan jeg også ha' ham med mange steder, men det betyder stadig ikke han absolut skal snakke med alle de hunde vi møder på vejen.

 

At din ven har hundepension, og derfor skal din hund kunne omgåes alle??? Den skal vel ikke nødvendigvis lege med dem i pensionen?

 

Og at din hund har lært at kunne med andre hanhunde fordi du har gået i hundeskov, må du uddybe. Jeg er da nødt til at vide hvordan du lærte den det - uden at det kom til at gå ud over andre hunde..... Mener jo netop ikke at hundeskove er for hunde man på forhånd ved ikke kan med andre :hmm:

 

Og den med at hunde faktisk også skal være under kontrol i hundeskove - jahhh, det skal de, men er det ikke ret ofte, vel? Det er jo dér problemet ligger begravet.

Det er nok heller ikke helt korekt at han slet ikke kunne med andre hanhunde. Da jeg fik Tysse fik jeg at vide at han ikke kunne med andre hunde, ihvertfald ikke med hanhunde. Jeg fandt dog ret hurtigt ud af at det ikke var helt umuligt, han kan være ret provo men begynder aldrig at bide nogen. Heldigvis har han altid været en lydig hund som meget gerne vil please mig, så jeg har bare irettesat ham når jeg ikke var tilfreds med hans opførsel.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og det indlæg er forklaret senere. Som skrevet var det ikke belærende, men en opfordring til at læse om emnet. Og til dem der ikke orker at læse om emnet, så er det også forklaret i korte træk.

 

I øvrigt er emnet jo så ikke vildt aktuelt for tråden, da TS senere har forklaret at det ikke gik ud på at smide 8-10 hunde sammen i en pærevælling og satse på det bedste. Ikke desto mindre synes jeg stadig at det er relevant viden når man beskæftiger sig med 2 eller flere hunde.

 

Undskyld mig Anne men selv om du er velformuleret og ikke bander så er du altså rigtig provokerende.

Hvor har trådstarter skrevet at det gik ud på at smide 8-10 hunde sammen og satse på det bedste? Det er din tolkning og din formulering!

 

Edit Ok nu så jeg lige at du skrev ikke, my bad:roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld mig Anne men selv om du er velformuleret og ikke bander så er du altså rigtig provokerende.

Hvor har trådstarter skrevet at det gik ud på at smide 8-10 hunde sammen og satse på det bedste? Det er din tolkning og din formulering!

 

Edit Ok nu så jeg lige at du skrev ikke, my bad:roll:

 

Tja, man skal jo læse det der står, ikke:blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

 

PBC: Tak for at dele din udvikling med os andre. Jeg ved ikke om du forsøgte at være morsom, men jeg var altså ved at falde ned af stolen af grin da jeg læste dit indlæg. :klap: Hold kæft hvor er det spot on. :lol:

 

Selvfølgelig er der klikker, det kan vel ikke undgås helt med så mange forskellige mennesker med forskellige baggrunde, men med i klassen er vel alle der færdes herinde med jævne mellemrum, også dem der ikke er med i klikkerne vil jeg da mene. :-D

 

Hø hø ... Selv tak.

 

Jo det var naturligvis med en humoristisk vinkel, men også et forsøg på at berolige ny-tilkommere. For selvom det hele kan virke lidt besynderligt og man bliver verbalt "flået" og "hudflettet" i starten, er der jo alligevel noget at komme efter.

 

Jeg vil gå med så langt at jeg går på skolen, men ikke er en del af klassen - i hvert fald ikke i nogen klike. Jeg har selvfølgelig lidt sammenfaldende synspunkter med andre deltagere fra tid til anden, men oplever stadig oftest at stå lidt alene med de fleste synspunkter. Det er der jo ikke noget galt i så længe man men fører en respektfuld dialog.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hø hø ... Selv tak.

 

Jo det var naturligvis med en humoristisk vinkel, men også et forsøg på at berolige ny-tilkommere. For selvom det hele kan virke lidt besynderligt og man bliver verbalt "flået" og "hudflettet" i starten, er der jo alligevel noget at komme efter.

 

Jeg vil gå med så langt at jeg går på skolen, men ikke er en del af klassen - i hvert fald ikke i nogen klike. Jeg har selvfølgelig lidt sammenfaldende synspunkter med andre deltagere fra tid til anden, men oplever stadig oftest at stå lidt alene med de fleste synspunkter. Det er der jo ikke noget galt i så længe man men fører en respektfuld dialog.

 

Jeg tror de fleste herinde ville kunne omgås hinanden uden de helt store problemer ude i den virkelige verden,.. det er da min erfaring med de mennesker jeg har mødt herindefra i levende live. At man så på skrift måske lyder til at være i hver sin skyttegrav, tror jeg beror på misforståelser. Tror vi er for dårlige til at spørge ind til ting og danner os en mening om hvad der skrives alt for hurtigt og så kommer folk til at føle sig angrebet eller at få tillagt meninger de ikke synes de har ytret.

 

Som du selv siger er der ikke noget galt i have forskellige meninger hvis man altså kan finde ud af at tale pænt og ikke tage det for personligt, så fremtidige tråde bliver forurenet af gammelt nag fra start af.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu ved jeg godt at det ikke er mig du spørger, men for nogle er hundeskove den eneste mulighed for at hunden kan komme løs af den forbandede line, så altså ikke et spørgsmål om at hunden skal hilse på fremmede hunde, men at alternativet er en tur i snor.

 

hundeskoven er ét af de steder hvor hundene må være fri! I langt de fleste kommuner er det sådan at hundene må være fri med mindre der er skiltet med andet.

Problemet er så nok at folk ikke lige har så meget styr på deres hund (mon det faktisk er et størrer problem i dag end for 15 år siden?), og derfor kun tør at slippe dem bag lås og slå (en hundeskov). Issuet er bare at du faktisk skal have lige så styr på din hund i hundeskoven som du skal inde midt i byen, der bare ikke nogen til at håndhæve loven i hundeskoven :)

Link til indlæg
Del på andre sites

hundeskoven er ét af de steder hvor hundene må være fri! I langt de fleste kommuner er det sådan at hundene må være fri med mindre der er skiltet med andet.

Problemet er så nok at folk ikke lige har så meget styr på deres hund (mon det faktisk er et størrer problem i dag end for 15 år siden?), og derfor kun tør at slippe dem bag lås og slå (en hundeskov). Issuet er bare at du faktisk skal have lige så styr på din hund i hundeskoven som du skal inde midt i byen, der bare ikke nogen til at håndhæve loven i hundeskoven :)

Har faktisk oplevet at der er meget mere styr på hundene i fritløbsområder der ikke er hegnet, og hvis de ligger op til stærkt trafikerede veje.. :hmm:

Link til indlæg
Del på andre sites

hundeskoven er ét af de steder hvor hundene må være fri! I langt de fleste kommuner er det sådan at hundene må være fri med mindre der er skiltet med andet.

Problemet er så nok at folk ikke lige har så meget styr på deres hund (mon det faktisk er et størrer problem i dag end for 15 år siden?), og derfor kun tør at slippe dem bag lås og slå (en hundeskov). Issuet er bare at du faktisk skal have lige så styr på din hund i hundeskoven som du skal inde midt i byen, der bare ikke nogen til at håndhæve loven i hundeskoven :)

Og man kan ikke rigtig bede folk om at fjerne deres hund. Ikke uden at få "du skal ikke komme i en hundeskov, hvis din hund ikke må hilse" smidt i hovedet.
Link til indlæg
Del på andre sites

hundeskoven er ét af de steder hvor hundene må være fri! I langt de fleste kommuner er det sådan at hundene må være fri med mindre der er skiltet med andet.

Problemet er så nok at folk ikke lige har så meget styr på deres hund (mon det faktisk er et størrer problem i dag end for 15 år siden?), og derfor kun tør at slippe dem bag lås og slå (en hundeskov). Issuet er bare at du faktisk skal have lige så styr på din hund i hundeskoven som du skal inde midt i byen, der bare ikke nogen til at håndhæve loven i hundeskoven :)

Jeg skal ikke kloge mig på hvordan det er i indhegnede hundeskove, for jeg har kun været i en enkelt nede på Falster, en enkelt gang. Her i Nordsjælland er der ikke nogen med hegn omkring.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...