Hop til indhold

genoprettelse af muskler


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Gamle sassy har mistet vildt mange muskler efter hendes livmoderbetændelse og efterfølgende operation.

Hun fik taget sting i mandags.

Hvordan genopretter vi bedst musklerne på hende og findes der nogle øvelser og lign?

Er der noget vi skal passe på med nu efter operationen?

 

Hun lunter og løber i haven, men hun har jo været holdt i snor når vi er ude og gå og vi passer måske lige lidt ekstra på hende (ja ja ja pakker hende ind i pladevat og bobbelplast ;) )

Link til indlæg
Del på andre sites

Da CBK's Zeus tabte sig voldsomt efter en operation for mavevending, blev han sat på RC4800 (mener jeg den hedder) og tilskud af rigelige mængder råt kød (der var tilbud på Osco Buco i Bilka, og både CBK og jeg fyldte fryseren op:lol:). Og så blev han genoptrænet fysisk. Der gik ikke mange uger før han var i form igen. Forskellen er selvfølgelig at Zeus er en frisk ung hund.

 

Ikke desto mindre, ville jeg give et foder med en masse energi eller supplere med en god portion råt (protein) og så ellers øge motionen langsomt. Der skal selvfølgelig holdes øje med om hun bliver fed, og reguleres ud fra det. Motion i bakket terræn, waterwalker, svømning eller lign. er god muskeltræning:5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

waterwalker tror jeg ikke vi har i nærheden og svømning må være naturen der byder det - sådan noget fancy noget har vi slet ikke her omkring.

 

Foder tror jeg er ok, for hun mangler "kun" at komme sig 2-2½ kg og begge hunde tjekkes dagligt om der skal plus eller minus af foder.

 

Havde tænkt på at hente lidt barf, bare for at suplere op - minusset er bare hun fiser som en gal af råt kød ;) Men det tager vi gerne med.

 

Bakket terræn er aftalt både på stranden og der hvor Luna går til træning og vi begynder i weekenden og fra næste uge kommer de begge med når knægten er til fodbold.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt af sig selv med almindelig og varieret motion og foder. Senior foder reducerer fedtet uden at gå tilsvarende ned på protein. Det bruger jeg til Bonnie og det betyder at hun er pæn slank og stadig muskuløs.

 

Jeg ville ikke begynde at byde en 11 år gammel labrador mere end almindelig motion. Ca en time om dagen - ville jeg mene var fint - bare løbe løs og arbejde lidt med hvad I nu arbejder med. Det kan nemt give overbelastninger med bakker og spring på så halv-gammel en hund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det kommer helt af sig selv med almindelig og varieret motion og foder. Senior foder reducerer fedtet uden at gå tilsvarende ned på protein. Det bruger jeg til Bonnie og det betyder at hun er pæn slank og stadig muskuløs.

 

Jeg ville ikke begynde at byde en 11 år gammel labrador mere end almindelig motion. Ca en time om dagen - ville jeg mene var fint - bare løbe løs og arbejde lidt med hvad I nu arbejder med. Det kan nemt give overbelastninger med bakker og spring på så halv-gammel en hund.

 

Jeg tror du misforstår.

 

For at opbygge muskler, skal kroppen bruge protein, og rigeligt af det. Overskydende protein, omdanner hunde til sukkerstof (hurtig forbrænding). Det hunden ikke forbrænder, sætter sig som fedt. Derfor skal der selvfølgelig holdes øje med om hunden bliver fed i stedet for muskuløs.

 

Men for at opbygge muskler, skal musklerne aktiveres. Ingen snakker om at styrte rundt på bakker og lave vilde spring. Men for at aktivere musklerne, skal der være variation i underlaget. Derfor kan det være en god ide at gå uden for skovstierne, hvor underlaget er mere bakket og vildt, i stedet for at traske 4 km ud af en grusvej. Som bonus giver det også bedre muskler på mennesker:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror du misforstår.

 

For at opbygge muskler, skal kroppen bruge protein, og rigeligt af det. Overskydende protein, omdanner hunde til sukkerstof (hurtig forbrænding). Det hunden ikke forbrænder, sætter sig som fedt. Derfor skal der selvfølgelig holdes øje med om hunden bliver fed i stedet for muskuløs.

 

Men for at opbygge muskler, skal musklerne aktiveres. Ingen snakker om at styrte rundt på bakker og lave vilde spring. Men for at aktivere musklerne, skal der være variation i underlaget. Derfor kan det være en god ide at gå uden for skovstierne, hvor underlaget er mere bakket og vildt, i stedet for at traske 4 km ud af en grusvej. Som bonus giver det også bedre muskler på mennesker:-)

 

Enig det er det jeg mener er daglig motion. Varieret underlag, varieret terræn og en svømmetur i ny og næ.

 

Jeg har jo fået opereret mine hunde et par gange og det har giver vægttab på 5% = 750 g på en FT Spaniel. Når jeg vejer den måneden efter er de altid tilbage på samme vægt uden at jeg egentlig har gjort andet end det jeg plejer. Men det kommer selvfølgelig an på hvad man plejer - derfor skriver jeg også lige en times tid daglig og løbe løs.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...