Hop til indhold

Alene hjemme træning - hvor lang tid?


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Vi snakker også om at lave en hundegård som løsning, hvis det er i starten især. Det kender han jo. Det er dog målet at få ham helt ind. Men vi skal måske lidt på kompromis med vores måde at holde hund indtil Aslan stortrives - det er jo det vigtigste :) Så må vi bide tænderne sammen om vores idé om hvordan en hund skal bo her indtil han er enig med os :) hehe Ja jeg er ikke hundegårdsmenneske, som det nok skinner igennem, men det må ses an. Jeg har fire uger fri i juni, så mon ikke det går :) Jeg er meget spændt og vi glæder os sådan

 

Vi afprøvede det med pasning, og det gik super - bortset fra, at VI ikke så vores hund nok, fordi pasningen krævede tre timers ekstra kørsel mellem arbejde. Så vi aftalte med kennelen at køre ham derned indtil ferie. Det var da også irriterende, at min ferie i maj røg sig en tur - men Aslan var glad for at komme "hjem" igen, så nu tæller vi dage indtil vi har ferie og henter ham igen :) Det er bare hårdt, for nu elsker vi jo den lille vams, men det er bedst for Aslan, også må ejer jo bøje sig :)

Link til indlæg
Del på andre sites

  • 3 weeks later...

Så er Aslan her igen :) Det går godt. Hold op ham og kattene havde savnet hinanden - det overraskede os lidt :)

 

Træningen er startet. Jeg udvander triggere (nøgler, jakke, sko, taske, hoveddør og havedør - den sidste fordi det kan vi lige så godt lære samtidig, hvis vi en dag går ud i haven uden ham). Imens er han lukket fra, mens vi er hjemme med ben osv. Vi er allerede oppe på 1,5 time i RO bag netdør, mens vi er hjemme og triggerne er sat på, så det går godt. Og så har jeg været ud og ind et par gange også - lige nu er grænsen 15 sekunder uden piv

 

Jeg kom til at gå op i seng på 1. sal for lang tid forleden - hold op en nat. Han peb i fire timer selvom jeg gik ned, var stressen sat ind - så det lærte jeg af. Nu kan han sove "alene" i stueetagen i 6 timer. Dette er indlært ved at gå op og være væk lidt tid, og komme ned igen dvs gradvis. Det er klart, at det at lades alene om natten er anderledes end om dagen - det var en ren tanketorsk herfra :)

 

Jeg har opdaget en ting, som giver mig lidt kvaler, og som jeg er ved at overveje, hvad jeg skal gøre ved. Jeg hører gerne et par input :) Han er meget vokaliserende. Piber og snakker - spidshund I ved. Jeg er lidt i tvivl om det er fordi han er utryg, når jeg går eller om det skyldes at han er en højt kørende hund, der bare gerne vil med - hvis I forstår? Han er vant til at kunne følge gamle ejer over alt, og vi arbejder med dette, men nu skal I høre:

 

Når han gør det, så kan jeg godt vende mig og sige - nix makker - gå du hen og læg dig. Og så ser han MEGET dæmpende ud, men det er han altid selvom man ikke er hård, så det er Aslans natur, og så går han hen og lægger sig og ser trist ud over, at han ikke skal med fx op i seng, men så kan han sove uden at vade rundt, pibe eller andet larm en hel nat..... Dette har fået mig til at huske en hund jeg havde, som virkede enorm angst for fyrværkeri. Indtil jeg fandt ud af, at motivationen for adfærden ikke var angst - han var simpelthen gal på det. Jeg kunne derfor bede ham gå hen og lægge sig nytårsaften, hvorefter hunden faldt total til ro og ikke havde en eneste tegn på lydfobi. Dvs denne hund hjalp det at få vist vejen, for han var ikke bange. Jeg fornemmer lidt det samme her med Aslan. Han er en meget stærk hund i sin mening, dette viser han i mange andre situationer, og jeg har sådan en fornemmelse af, at dette piberi ikke skyldes, at han er bange for at lades alene, men snarere, at han forvirres, fordi han

 

1)helst vil med alle steder, som alle hunde jo vil

2)har en vane med at kunne dette, når det passer ham

3)Plejer at få kontakt på dette piberi

4)savner en art henvisning til, hvad pokker han nu skal gøre, når det, der plejer at virke (at gå med) ikke er muligt. Dvs ikke bange men frustreres.

 

Når vi så siger - du skal ligge her, farvel - meget sort hvidt viser ham vejen, så er han rolig. Det er som om, at hvis vi bare går ud og ind af døren, så forvirres han fordi det overlades meget til ham selv at finde en løsning. Giver dette mening? Det er meget svært at forklare...

 

Jeg tænker, at jeg vil teste det.

 

Jeg opdagede det, fordi han også piber hysterisk på andre tider. Fx hvis han ikke får kattenes mad, ikke får spor i haven, når han lukkes ud, skal vente mens vi sætter en snor på før tur osv....

 

Forleden peb han som en gal om natten, fordi jeg gik på 1. sal (og han kan sådan set bare gå med, men jeg tror han er usikker på trappen), og så trænede jeg det op til 1,5 time. Dagen efter var jeg lidt træt af det piberi, så jeg sagde (ikke sur men gennemsigtig) - slut du hold mund og læg dig og sov - og så sov han igennem seks timer.... Det ville en bange hund ikke kunne... Jeg ved ikke helt endnu, hvad jeg gør ved dette, for han piber jo af en grund.

 

Men får han en kommando, så sover han.

 

Har jeg for "løse rammer" på alene hjemme træningen af denne hund? skal jeg simpelthen give ham en venlig kommando om at gå hen og lægge sig fordi det hjælper ham? Normalt ville jeg ikke gøre det, men jeg tror jeg vil teste det.

 

Hvad tænker I andre om dette?

 

 

Vi fortsætter naturligvis den gradvise læring og arbejder under stresstærksel - indtil nu har jeg arbejdet under piberilyden. Måske er det bedst?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har jeg snakket med et par kolleger om piberiet og fundet ud af, hvad jeg gør :) Nu ser han også mindre dæmpende ud, når jeg siger læg dig, for det har vi trænet endnu mere uden for kontekst - generelt går det super fremad. Han har været alene med mig ude af synes i 2, 5 timer nu dvs vi kom over den magiske grænse på ca 2 timer - og det kan tydeligt mærkes. Han rejser sig heller ikke hver gang jeg rejser mig nu - jubiiii :)

 

Nu vil jeg udvande nogle triggere - skriver dette iført overfrakke :D haahha man ligner en tosse, når man arbejder med disse ting

Link til indlæg
Del på andre sites

Så har Aslan været alene i fem og seks minutter mens jeg kørte en runde i byen :) Jeg har filmet det og tænkte nogle måske ville se det, så det kommer her om lidt. Jeg filmer det hele, jeg har også en film, hvor jeg stresser ham ved en fejl med triggerne, så hunden viser mig hele tandsættet i frustration - jeg skal nok lægge den ud, da adfærden er god at se, da man naturligvis bør kende reaktion, så man kan undgå det - men som alle ved er ikke to ens med alene hjemme træning, og det er let at ramme lige over threshold (stress-tærksklen), når man arbejder lige på kanten hele tiden

 

De tager laaaang tid om at uploade men kommer så snart de er her :)

 

Vi starter lige med den fra i dag - her var han forladt to gange. Dette er anden gang jeg kører (bemærk kattene - mine hunde har altid haft stor glæde af kattenes selskab og det er tydeligt, at der sker mange ting, når jeg er ude :))

 

Link til indlæg
Del på andre sites

angående det du spørger om i dit tidligere indlæg, så kan jeg genkende noget af det hos min spidshund. Hun VIL være med og stresser hvis hun hele tiden forlades fordi man liiiige skal i haven eller andet uden hende. Men hvis hun bare bliver bedt om at vente og døren ikke lukkes helt, så sidder hun roligt og venter til man kommer igen.

 

Da jeg skulle træne alene hjemme med hende, kunne jeg ikke træne mange gange om dagen. En gang dagligt og til gengæld kunne jeg så hurtigt trappe op. Faktisk fandt jeg ud af at jeg helst skulle være væk mindst en time, fordi hun så nåede at falde ned og slappe af og sov når jeg kom hjem.

 

Og på den måde tog hun roligt i mod mig, hvor imod hvis jeg var væk 10 min, så havde hun bare lige nået at spise sit guf og var stadig lidt frustreret over at jeg var gået.

 

Det skal så siges at hun var sammen med en anden hund der kunne være alene og at mysla have en lang historie med gøen og stress når hun var alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

angående det du spørger om i dit tidligere indlæg, så kan jeg genkende noget af det hos min spidshund. Hun VIL være med og stresser hvis hun hele tiden forlades fordi man liiiige skal i haven eller andet uden hende. Men hvis hun bare bliver bedt om at vente og døren ikke lukkes helt, så sidder hun roligt og venter til man kommer igen.

 

Da jeg skulle træne alene hjemme med hende, kunne jeg ikke træne mange gange om dagen. En gang dagligt og til gengæld kunne jeg så hurtigt trappe op. Faktisk fandt jeg ud af at jeg helst skulle være væk mindst en time, fordi hun så nåede at falde ned og slappe af og sov når jeg kom hjem.

 

Og på den måde tog hun roligt i mod mig, hvor imod hvis jeg var væk 10 min, så havde hun bare lige nået at spise sit guf og var stadig lidt frustreret over at jeg var gået.

 

Det skal så siges at hun var sammen med en anden hund der kunne være alene og at mysla have en lang historie med gøen og stress når hun var alene.

 

Det er præcis det samme her - og jeg har fundet ud af, at fx i dag gik jeg for KORT tid første gang. Mens 6 minutter var perfekt. Spidser altså :D

Link til indlæg
Del på andre sites

JUBIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII! Turning point! Jeg gik og filmer, og efter 3 minutter forlader han madaktiveringen og går hen og smider sig og sover! Er jeg glad? JA! er der lang vej endnu - ork ja! Men for pokker dette viser at vi er på vej :banan: Vi er oppe på 15 minutter, men så går jeg retur i tiden for ikke at skabe en hund, der ligger og venter og tæller ned (jeg ved godt de ikke kan tælle, men get me right:mrgreen: ) så i dag var han første gang alene 5 minutter. Senere går jeg igen. Så får han hans barf, og så er jeg væk lidt længere tid fordi det VED jeg han elsker mere end mig.

 

 

Ih jeg er glad! Jeg har kun forladt ham seks gange i alt

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...