Hop til indhold

index


pivpiv
 Share

Recommended Posts

Når man kigger på hundes stamtavler, så kræver det nogle gange en doktorgrad for at kunne forstå det hele.

 

Jeg har styr på hofter, albuer og skuldre, øjenlysning og alverdens test for tørnæse og lign.

 

Men index, hvordan læser man det?

Hvad er godt og hvad er skidt og hvad er lige midt i mellem?

Link til indlæg
Del på andre sites

Når man kigger på hundes stamtavler, så kræver det nogle gange en doktorgrad for at kunne forstå det hele.

 

Jeg har styr på hofter, albuer og skuldre, øjenlysning og alverdens test for tørnæse og lign.

 

Men index, hvordan læser man det?

Hvad er godt og hvad er skidt og hvad er lige midt i mellem?

Middel er 100, alt over 100 er godt, under 100 er ikke godt

 

Index er jo netop til brug for HD-status:

 

http://www.schaeferhund.dk/DK/Venstre/Indmeldelse/Introduktion/Race%20og%20anatomi/HD%20%28x30x%29%20Indeks.aspx

 

Ved ikke om index bruges til andet end dysplasi, i øvrigt. Altså om andre racer bruger index på øjne eller andet:-)

Index er kun til HD status

 

Ja kunne være fedt hvis nogle kunne forklare det, så jeg kan forstå det :)

Her er lidt læsestof http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2428

Link til indlæg
Del på andre sites

HD-indexet består egentlig af to tal - selve HD-indexet og så et sikkerhedstal.

 

Der er nogle krav for at få et HD-index: enten skal hunden selv være HD-bedømt, eller også skal begge den forældre være det, eller min. 5 af dens afkom.

 

Indenfor hver enkelt race siger man at et index på 100 svarer til gennemsnittet - dvs. at et index over 100 vil forbedre racens gennemsnit, og omvendt vil et tal under 100 forværre det.

 

Sikkerhedstallet fortæller noget om "hvor sikkert" indexet kan siges at være. Jo flere af hundens slægtninge der er HD-bedømt, desto mere sikkert er indexet - og derfor bli'r sikkerhedstallet også højere. En hund med index 112 og sikkerhedstal 0,7 vil så være et "mere sikkert kort" end en med index 112 og sikkerhedstal 0,3.

 

Det kan dog snyde en del, som også er nævnt i den anden HD-tråd. Systemet ville fungere fint - hvis alle hunde blev fotograferede og bedømte. Men det gør de jo desværre ikke. Sig at en tæve får et kuld på 5 hvalpe. Hun selv har A-hofter og et fint index. To af hvalpene bli'r fotograferede og bedømte med A-hofter - så vil tævens sikkerhedstal bli've højere (muligvis også indexet). Men hvad så med de 3 hvalpe der ikke blev fotograferede..? Tænk nu hvis de viste sig at ha' E-hofter alle 3? Så ville tævens index og sikkehedstal være gået gevaldigt ned. Men nu blev de ikke fotograferede - og tævens index/sikkerhedstal snyder derfor... Det er selvfølgelig en tænkt, og overdrevet, situation - men noget i den stil sker jo faktisk i det virkelige liv. Så selv om index gi'r et godt fingerpeg, ville jeg personlig ikke sætte hele min lid til det. Eget detektivarbejde skal der til! :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, fedt. Tak for forklaringen.

Men nu kigger jeg på Luna og der ser det ud til at med tiden hendes index er blevet lidt lavere end da hun blev født. Hvorfor forandrer det sig?

 

Det er fedt at nørde i det.

 

Jeg ved godt index er til hd, mente bare at jeg havde forstået hvad mange af de andre ting på papirerne var.

Link til indlæg
Del på andre sites

Da indextallet er relateret til racens gennemsnit vil det hele tiden ændre sig, og index bliver derfor også jævnligt opdateret. En anden ting der kan ændre en hunds index er, at flere beslægtede hunde er blevet bedømt (f.eks. Et hvalpekuld eller kuldsøskende).

 

Hvis Lunas index er blevet lavere kunne det f.eks tyde på at racen i gennemsnit har fået bedre hofter.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak for forklaringen.

 

Har lige siddet og kigget og på en anden hund vi kender, efter (sigende) meget fine forældre. Der er ingenting skrevet under forældrene hverken med index eller noget som helst andet, max en prøve eller ti.

Ved faderen står der intet men han var vist heller ikke dansk, men han står under DKK.

Link til indlæg
Del på andre sites

Okay, tak for forklaringen.

 

Har lige siddet og kigget og på en anden hund vi kender, efter (sigende) meget fine forældre. Der er ingenting skrevet under forældrene hverken med index eller noget som helst andet, max en prøve eller ti.

Ved faderen står der intet men han var vist heller ikke dansk, men han står under DKK.

 

Når det er en udenlandsk import, så ser tingene lidt anderledes ud. Jeg mener at udenlandske bedømmelser pr. automatik bli'r "oversat" til B..? Så med udenlandske hunde i stamtavlen bli'r indexet pludselig ikke ret brugbart...

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...