Hop til indhold

Clomicalm


Mimojeba
 Share

Recommended Posts

Hej.

 

jeg skriver fordi jeg er interesseret i andres erfaringer med Clomicalm.

 

jeg har en labrador hvalp på ca 6mdr. Vi har trænet i de sidste tre måneder, det at være alene hjemme. Uden de store fremskridt. Vi har forsøgt med rigeligt med motion før vi gik, at mentalt at stimulerer hende før hun skulle være alene, med aktiverings legetøj, med ekstra gode guffer, marvben, tv tænkt, og tøj der dufter af os. Vi har haft en adfærdsbehandler ude for at hjælpe, vi har haft vores hundetræner ude. Vi har prøvet adaptil, zylkene og Anxicalm. Intet af dette har kunne hjælpe. Da vi nu ikke har nogle muligheder tilbage til at få hende passet i hverdagen, har vi nu i samråd med vires dyrlæge påbegyndt med Clomicalm, som absolut ikke er af lyst med af nød. Jeg vil meget gerne høre hvad jeres oplevelser med dette medikament er.

Hvor lang tid tager det før det virker?

Har i oplevet en forandring i hundens personlighed?

forandre Clomicalm hunden også efter end behandling?

og hvor længe har i brugt Clomicalm?

 

håber at blive lidt klogere og måske kunne slippe lidt af min bekymring og min dårlige samvittighed.

 

mvh Tessas mor

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder som voldsomt mange ting I har forsøgt på kort tid. Og som om I er blevet kørt rundt i manegen fremfor at få kvalificeret hjælp der direkte adresserer problemet.

 

Kan hunden efterlades alene MENS I er i huset? Dette er det første man skal træne. Kan en hund ikke det, kan den nemlig heller ikke forlades i huset.

 

http://www.tvhundogkat-shop.dk/shop/forlad-mig-ej-501p.html

 

Jeg vil gerne sende dig denne bog gratis. Min mail driller, men skriv din mail her, så skal jeg gå via hotmail og sende dig, hvis det har interesse

 

Jeg synes ikke om denne løsning. Hunden har jo ikke lært at efterlades. Jeg forstår jeres problem, og at I desværre ser ud til at have spildt en masse kostbar tid. Jeg vil foreslå jer at kontakte en af disse rådgivere www.sea-hund.dk og så finde pasning igen. Jeg ved godt det ikke er det råd man ønsker efter 3 måneders kamp - og derfor er det så vigtigt at overveje grundigt fra start hvor man søger sine råd. Nu kender jeg ikke jeres hvalp, men det lyder helt forrykt i mine ører, at en normal hvalp ikke har lært dette på 3 måneder med alle jeres tiltag - hvad er årsagen til at hunden har denne angst? Og er I sikre på det er separationsangst? I bogen ridser jeg en række andre årsager op. Det er langt fra alle hunde, jeg arbejder med, der er angste. Jeg tror ud af 10 hunde, der ikke kan lades alene, så skyldes 2 af dem decideret angst - andre har årsager som stress, kedsomhed, tillærte vaner, forkert indlært fra start, smerter som årsag.... Man mener at ca 20 % af alle hunde har problemer med at lades alene - og den procent del dækker over alle årsagerne bag...

 

Jeg kunne frygte at jeres hund udvikler en separationsangst hvis I begynder at medicinere og gå. Og sådan en er ofte svær at behandle varigt. Selvom det ikke er disse ting du spørger om, giver jeg dig derfor alligevel min holdning. Håber du forstår - jeg vil virkelig gerne forhindre, at tingene bliver værre for jer.

 

Jeg har selv KUN haft hunde, som havde separationsangst, fordi jeg overtog dem med den årsag til at de skulle flytte. De lærte alle at være alene, men jeg ønsker ikke sådan en hund for min værste fjende. Lige nu har jeg en, der er ved at lære det (fra juni flytter han ind :)) - han er ikke angst - han har bare aldrig lært det. Det er en helt anden ting at arbejde med, og det går meget hurtigere

 

Ang Clomicalm - har aldrig haft brug for det i mine rådgivninger, men jeg ville spørge Karen Ulrich eller Karen Frost, da de underviser i det og kender det - http://sea-hund.dk/adfaerd/find.html

 

HVIS hunden virkelig har brug for dette sammen med målrettet træning, så skal man ikke have det skidt med det. Du skal forestille dig et glas med vand, hvor hunden flyder rundt lige på kanten og et lille skub - så ryger den ud over kanten og styrter ned. Med den angstdæmpende medicin hæver du glassets kanter, så der kan skubbes mere (trænes) med glasset mens hunden trygt hviler i det

Link til indlæg
Del på andre sites

Det lyder også som om der har været meget fokus på at aktivere hunden, så den er træt, men er der brugt tid på at få hunden til at slappe af, før I forlader den?

 

Og ja, første skridt er at hunden skal være alene i huset, imens I er der, det vil sige bag en lukket dør.

 

Jeg trænede det først med noget så simpelt som at gå på toilettet med lukket dør, derefter var det at lukke døren til stuen når jeg gik i køkkenet osv.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige helt følge den med at hunden skal kunne være alene i huset bag en lukket dør først. Det har vi aldrig trænet, og selv i dag med hunde der er fuldstændig ligeglade med at være alene, så kan de sagtens brokke sig lidt, hvis vi lukker dem væk fra hvor vi er - ganske enkelt fordi de jo ved vi er her, og altså hellere vil være sammen med os. Når de er alene, jamen så ved de jo også at vi ér gået, og så kan man jo lige så godt sove ;-)

 

Men jeg må også tilslutte mig at det lyder til at I har været igennem riiigtig mange ting på kort tid - det tror jeg er mere stressende, end det har gavnet jeres træning. Yderligere skal en hund heller ikke sådan køres fuldstændig op inden den skal være alene - der skal ikke ske en frygtelig masse aktivitet. Så skal man i hvert fald også have god tid til at lade hunden falde til ro igen - men at efterlade sådan en hund der lige har været helt oppe og kører af diverse aktiviteter, det gavner i hvert fald sjældent.

 

Clomicalm kan for nogle hunde være en fin ting at supplere med - men I kan ikke bare give hunden medicinen og så lade den være alene? Det er jo som en hjælp under træningen - så I er stadig dybt afhængige af selv at have ferie eller få nogen til at passe hunden mens I er på arbejde, og så træne ved siden af. I kan ikke bare sætte hunden på medicin og så regne med den falder til ro og derved lærer at være alene..

 

Så det er helt tilbage til start, kontakt evt en anden adfærdsbehandler og få så lagt én fast plan - enten med eller uden medicin, det må være op til vedkommende at vurdere - og så træn ud fra kun én plan. Og skru ned på aktiviteterne inden træningen. En morgentur som giver hunden mulighed for at snuse er super fin, og morgenmad som fodersøg fx - det er rolige aktiviteter, som mest trætter hunden mentalt - det er ikke fysisk den skal køres træt inden alene hjemme.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja min umiddelbare tanke, da jeg så indlægget er også, at I overstimulerer. Og så forlader i huset helt.

 

Forestil jer et 10 årigt barn, der aldrig har været alene. Mor rejser sig pludselig og går - barnets verden bryder sammen! Men hvis mor gentagende gange har forladt barnet kortvarigt ved fx at gå på toilet, i bad, lukket en dør og kommet ind igen eller afskærmet i kravlegård, mens mor ind imellem forsvinder ud af syne men er hjemme, så brister barnets verden ikke den dag mor rejser sig og går ud til postkassen via hoveddøren

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige helt følge den med at hunden skal kunne være alene i huset bag en lukket dør først. Det har vi aldrig trænet, og selv i dag med hunde der er fuldstændig ligeglade med at være alene, så kan de sagtens brokke sig lidt, hvis vi lukker dem væk fra hvor vi er - ganske enkelt fordi de jo ved vi er her, og altså hellere vil være sammen med os. Når de er alene, jamen så ved de jo også at vi ér gået, og så kan man jo lige så godt sove ;-)

 

Det er ikke alle hunde, der har det behov, men som du kan se her, så har mange. Derfor foreslår man det som en generel del af grundtræningen, for at forebygge problemer som denne familie står i

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan ikke lige helt følge den med at hunden skal kunne være alene i huset bag en lukket dør først. Det har vi aldrig trænet, og selv i dag med hunde der er fuldstændig ligeglade med at være alene, så kan de sagtens brokke sig lidt, hvis vi lukker dem væk fra hvor vi er - ganske enkelt fordi de jo ved vi er her, og altså hellere vil være sammen med os. Når de er alene, jamen så ved de jo også at vi ér gået, og så kan man jo lige så godt sove ;-)

 

Nej det er bestemt ikke en nødvendighed at gøre det, men det er en mildere form for træning, hvis man har en hund der reagere super kraftigt på at skulle være alene. Man kan også benytte et babygitter f.eks. til at træne det med i starten. Det man træner er jo på dette tidspunkt ikke alene hjemmetræning, men separations træning, hvor hvalpen skal blive tryg ved at være afskærmet fra ejeren.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er ikke alle hunde, der har det behov, men som du kan se her, så har mange. Derfor foreslår man det som en generel del af grundtræningen, for at forebygge problemer som denne familie står i

Ja det er jeg helt med på - det var blot for også lige at pointere overfor TS at det altså ikke er sådan altid - jeg ville være blevet dybt frustreret i særligt Ayos træning, hvis jeg havde fået af vide at jeg skulle afvente at hun blev god til at være alene mens jeg er i huset, inden jeg måtte øve at jeg forlod huset - for så tror jeg nærmest aldrig vi var kommet videre. :blink:

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej det er bestemt ikke en nødvendighed at gøre det, men det er en mildere form for træning, hvis man har en hund der reagere super kraftigt på at skulle være alene. Man kan også benytte et babygitter f.eks. til at træne det med i starten. Det man træner er jo på dette tidspunkt ikke alene hjemmetræning, men separations træning, hvor hvalpen skal blive tryg ved at være afskærmet fra ejeren.

 

Og så er det superrart senere at have den mulighed - jeg har brugt det ved håndværkere, hvor alle vinduer var pillet ud og ved gæster, der ikke brød sig om hunde. Alle mine katte har også lært det, da de er indekatte, og ja når man piller vinduerne ud, så er det jo lidt svært at blive inde :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er jeg helt med på - det var blot for også lige at pointere overfor TS at det altså ikke er sådan altid - jeg ville være blevet dybt frustreret i særligt Ayos træning, hvis jeg havde fået af vide at jeg skulle afvente at hun blev god til at være alene mens jeg er i huset, inden jeg måtte øve at jeg forlod huset - for så tror jeg nærmest aldrig vi var kommet videre. :blink:

 

Ork jo for den generelle regel er, at når hunden kan efterlades afskærmet i to timer i ro så må man forlade huset gradvis. Det når man hurtigt til. Og det er med hunde med problemer - dvs med en normal vams, så kan man gå hurtigere frem så det tager ingen tid. Samtidig undgår man at bekymre sig om ens hund egentlig trives. Vi må huske, at det langt fra er alle hunde, der viser det ud af til, at de mistrives alene. Nogle ligger bare og venter med en masse stress, der æder dem op indvendig - så hellere en hund, der raserer hjemmet! De der stille lidende hunde er enhver ejers mareridt - for hvordan ved man om ens hund gør dette, hvis den ikke ødelægger noget? Derfor anbefales det, da det nedbringer risikoen for de stille alene hjemme hunde

 

Min kommende hund er dejlig nem - han markerer med urin inde hvis jeg går for hurtigt frem:stupid: Men det er da til at opdage også fordi jeg kvalitetssikre ved at filme - så ved jeg hvor jeg skal vaske bagefter, hvis mine kriterier er for høje (SUK lol :mrgreen:)

Link til indlæg
Del på andre sites

Ork jo for den generelle regel er, at når hunden kan efterlades afskærmet i to timer i ro så må man forlade huset gradvis. Det når man hurtigt til. Og det er med hunde med problemer - dvs med en normal vams, så kan man gå hurtigere frem så det tager ingen tid. Samtidig undgår man at bekymre sig om ens hund egentlig trives. Vi må huske, at det langt fra er alle hunde, der viser det ud af til, at de mistrives alene. Nogle ligger bare og venter med en masse stress, der æder dem op indvendig - så hellere en hund, der raserer hjemmet! De der stille lidende hunde er enhver ejers mareridt - for hvordan ved man om ens hund gør dette, hvis den ikke ødelægger noget? Derfor anbefales det, da det nedbringer risikoen for de stille alene hjemme hunde

Nu har jeg trænet flere hunde med alene hjemme problemer, jeg er helt med på hvordan dette skal gøres ;-) men det ændre ikke på det faktum at vores ikke synes det er helt retfærdigt at blive lukket væk, når de ved vi er her - men at de er hamrende ligeglade med at være alene. Og jo det ved jeg - jeg har optaget dem dagligt i 2 år i træk. De ligger ikke og venter - de snorksover. Der er absolut ingen stress eller ked af det hed at spore. De er fuldstændig trygge og tilpasse.

 

Og jeg har aldrig trænet efter "den generelle regel" - som jeg for øvrigt heller aldrig har hørt om - jeg har blot startet med at lukke døren når jeg gik på toilet/i bad/ud med skraldet el.lign, men aldrig mere end det - og så har jeg trænet alene hjemme træning hvor jeg har forladt hjemme langsomt og gradvist øget tiden - med fuld video overvågning live på hunden ;-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu har jeg trænet flere hunde med alene hjemme problemer, jeg er helt med på hvordan dette skal gøres ;-) men det ændre ikke på det faktum at vores ikke synes det er helt retfærdigt at blive lukket væk, når de ved vi er her - men at de er hamrende ligeglade med at være alene. Og jo det ved jeg - jeg har optaget dem dagligt i 2 år i træk. De ligger ikke og venter - de snorksover. Der er absolut ingen stress eller ked af det hed at spore. De er fuldstændig trygge og tilpasse.

 

Og jeg har aldrig trænet efter "den generelle regel" - som jeg for øvrigt heller aldrig har hørt om - jeg har blot startet med at lukke døren når jeg gik på toilet/i bad/ud med skraldet el.lign, men aldrig mere end det - og så har jeg trænet alene hjemme træning hvor jeg har forladt hjemme - med fuld video overvågning live på hunden ;-)

 

Men så har du jo netop trænet det :mrgreen:

Link til indlæg
Del på andre sites

Men så har du jo netop trænet det :mrgreen:

Ok jeg har aldrig haft fokus på at træne hunden i det - det der er jo bare almindelige dagligdagsting, og de fleste ting har jo taget ganske kort tid. Jeg har aldrig afskærmet hunden mens jeg var i hjemmet og gradvist øget tiden for at have træne hunden i at være "alene" i hjemmet, mens jeg er hjemme. Men lad det nu ligge - vi træner på to forskellige måder. Og mit indlæg var blot for at informere TS om at det ikke nødvendigvis er et krav at hunden er ligeglad med at være "alene" mens man er hjemme, førend den kan være helt alene.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Tak for de mange tilbagemeldinger....

jeg kan love jer for at hun ikke bliver overstimuleret inden vi har trænet at gå fra hende.

jeg kan prøve kort at beskrive hvad det er vi gør når vi træner.

Jeg står op kl 6 og går en tur på 30-45 min, som Jeg slutter af med en omgang foder søg på græsplænen. Derefter er der ca. 30-45 min hvor der er ro på inden vi skal forlade huset (det vil være det hverdags scenarie hun skal lære at være i).

når hun er er faldet til ro i sit bur (uden låge på). Giver jeg hende en dims med leverpostej smurt inden i, eller et marvben og spreder lidt godbidder rundt på gulvet. Siger kort farvel og går så ud. Jeg er som det længste nået uden for hoveddøren. Og efter kort tid gået ind igen. Helst inden hun begynder at pjevse. Vi har fået at vide af både vores behandler og vores træner, at hun absolut ikke må komme der ud hvor hun hyler helt vildt.

jeg kommer ind, hilser kort og går så videre med dagens opgaver. Dette tænker jeg ikke er at overstimuleret hunden. Alt det jeg nævnte er jo det samlede repetoire, hvoraf flere af tingene er noget der bliver gjort sammen eller i perioder.

vi bor i et meget åbent hun, hvor vi ikke har mulighed for at lukke hende ind i et rum uden os, men vi har trænet at hun er lukket inde i sit bur med lågen på. Her kan hun roligt ligge i op til et par timer, imens jeg bevæger mig rundt i huset. Hun bliver dog lidt urolig hvis jeg går oven på i for lang tid.

 

jeg tager absolut ikke den "nemme" udvej, ved mig valg af Clomicalm. Det er en sidste udvej efter et langt forløb som både har været meget stressende for hunden samt for os mennesker. Især nu da vi har brugt alle muligheder for at finde pasning til hende. Vi har ikke andet valg, med mindre at hun "bare må lære det på den hårde måde" og det kan jeg ikke forlige mig med.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej. Tak for de mange tilbagemeldinger....

jeg kan love jer for at hun ikke bliver overstimuleret inden vi har trænet at gå fra hende.

jeg kan prøve kort at beskrive hvad det er vi gør når vi træner.

Jeg står op kl 6 og går en tur på 30-45 min, som Jeg slutter af med en omgang foder søg på græsplænen. Derefter er der ca. 30-45 min hvor der er ro på inden vi skal forlade huset (det vil være det hverdags scenarie hun skal lære at være i).

når hun er er faldet til ro i sit bur (uden låge på). Giver jeg hende en dims med leverpostej smurt inden i, eller et marvben og spreder lidt godbidder rundt på gulvet. Siger kort farvel og går så ud. Jeg er som det længste nået uden for hoveddøren. Og efter kort tid gået ind igen. Helst inden hun begynder at pjevse. Vi har fået at vide af både vores behandler og vores træner, at hun absolut ikke må komme der ud hvor hun hyler helt vildt.

jeg kommer ind, hilser kort og går så videre med dagens opgaver. Dette tænker jeg ikke er at overstimuleret hunden. Alt det jeg nævnte er jo det samlede repetoire, hvoraf flere af tingene er noget der bliver gjort sammen eller i perioder.

vi bor i et meget åbent hun, hvor vi ikke har mulighed for at lukke hende ind i et rum uden os, men vi har trænet at hun er lukket inde i sit bur med lågen på. Her kan hun roligt ligge i op til et par timer, imens jeg bevæger mig rundt i huset. Hun bliver dog lidt urolig hvis jeg går oven på i for lang tid.

 

jeg tager absolut ikke den "nemme" udvej, ved mig valg af Clomicalm. Det er en sidste udvej efter et langt forløb som både har været meget stressende for hunden samt for os mennesker. Især nu da vi har brugt alle muligheder for at finde pasning til hende. Vi har ikke andet valg, med mindre at hun "bare må lære det på den hårde måde" og det kan jeg ikke forlige mig med.

 

Jeg ville ikke hilse når jeg kom ind igen. Mine hunde bliver ignoreret til de er faldet helt til ro, og så hilser jeg. Men jeg tror man risikere at hvis man hilser anerkender man savnet og at det var forfærdeligt at være skilt. Så ved en hund der måske ikke har det godt med at være alene, ville jeg simpelthen bare gå ud, komme ind igen og lave det der nu lige er at lave, og ikke imødekomme hunden.

 

 

(Når hunden har lært det, ville jeg nu hilse på hunden når jeg kom hjem).

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvordan fandt i ud af at hun ikke kunne være alene?

 

En af mine klienters alene hjemme hund, var på clomicalm da hun begyndte træningen med mig. Hun sagde at det havde haft en effekt og gjort ham mere rolig og ikke hyle hjerteskærende, samt hyperventilere bare hun gik ud med skraldet.

 

Sammen med ny træningsplan kom de et godt stykke på vejen indtil vores veje skiltes og jeg ikke har hørt om de kom helt i mål.

Link til indlæg
Del på andre sites

ok, for det første er jeg uenig i, at man ikke skal hilse på sin hund. jeg hilser altid på min - men selvfølgelig roligt. derudover læser jeg ikke noget i jeres første indlæg, der får mig til at tro, at i er blevet "kørt rundt i manegen" eller ikke har fået kompetent hjælp og grebet det rigtigt an. af en eller anden grund har nogle hunde bare rigtig, rigtig svært ved at håndtere at blive forladt, og man kan nemt komme ind i en ond cirkel, når først den forbinder det med ubehag. jeg har været der.

 

først ganske kort: jeg ville absolut kun benytte clomicalm i forbindelse med seriøs alenehjemmetræning, hvor hunden ikke forlades, før den er klar til det. det vil nok i jeres tilfælde sige, at det ikke er et alternativ til pasning. MEN det kan være den nødvendige hjælp til at komme videre i en alenehjemmetræning, der er gået i hårdknude. jeg opfatter clomicalm som en absolut sidste mulighed, og det er ikke uden konsekvenser. men hvis alternativet er, at man ikke kan beholde sin hund, så forsøger man selvfølgelig alt!

 

jeg har selv en hund med massive separationsproblemer, der for alvor brød ud efter en flytning. efter et års frugtesløs træning og hjælp af adfærdsbehandler, hvor vi havde hunden med alle steder og slog knuder på os selv for at hænge sammen logistisk, kom han på clomicalm. det gjorde, at han pludselig responderede positivt på træningen og kunne håndtere, at vi gik fra ham - i starten kun i få sekunder. nu er han alene op til 6-7 timer og hviler/sover imens - men han er grundlæggende ikke glad for det, og han er ekstremt lykkelig og ret opkørt, når vi kommer hjem.

 

og der er et men - vores hund er stadig på clomicalm nu et år efter. et forsøg på at halvere dosis gjorde, at han igen hylede (ikke massivt, men for meget). pt. overvejer vi at forsøge med en 25% reduktion i dosis. men altså, vær klar over, at der er tale om psykofarmaka, der ret grundlæggende påvirker jeres hunds psyke. nok lidt som et menneske på diverse depressionsmidler.

 

vores egen hund er heldigvis stadig glad, livlig og trives på mange måder super fint. men det HAR lige taget toppen af ham - hvilket i hans tilfælde ikke har været så slemt, da han nok kørte lidt højt i stressniveau, men det er jo grundlæggende ikke så fedt, at det sådan påvirker adfærden. jeg kender flere, der har rigtigt dårlige erfaringer med, at hunden blev sløv, trist og virkede forkvalmet. så jeg vil absolut råde dig til at holde meget øje med jeres hunds adfærd og trivsel.

 

men altså helt ærligt, alenehjemmeproblemer er noget af det mest forfærdelige, og jeg kan sagtens forstå, hvis i har brug for at prøve det her! jeg håber, at det lykkes for jer!

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share



×
×
  • Tilføj...