Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Super spændende debat, som jeg har været et par dage om at læse :mrgreen:

Måtte i mellemtiden ind og læse racestandard på Aussien, for kunne simpelthen ikke huske om jeg havde læst noget om blandt andet egenkønsagression :engel:

 

Jeg er, som udgangspunkt, imod neutralisering af begge køn, da jeg ikke mener at man skal gøre det "bare fordi". Og så kommer der er masse situationer hvor det alligevel giver mening for den enkelte hundejer.....

 

 

Står nu som førstegangshundeejer med en 2 1/2 år gammel intakt hanhund der bor i lejlighed i Kbh og derfor møder masser af andre hunde hver dag - det må da være dømt til at være kaos!? :mrgreen:

 

og så egentlig ikke.....ville have ønsket at Ludwig havde fået mulighed for at træne sammen med tæver i løb så tidligt som muligt, men da de ikke må være der hvor vi trænede i starten, så var han godt over et år før han mødte løbske tæver første gang. HELDIGVIS er han som udgangspunkt rimelig fornuftig, især op til de er højløbske kan jeg normalt på gåture kalde ham til mig.

 

Når de er højløbske skal de i hverdagen holde sig væk fra og Ludwig kommer i snor når vi kan se dem. For en sikkerheds skyld. Største "problem" er egentlig når de to i opgangen er i løbetid OG de tisser lige uden for døren......:damn: de dage KAN der være lidt piveri i lejligheden, men det er nu ikke så slemt.

 

Træning, især hyrdning og AG er der ingen problemer....det tænder han så meget på, så der er vi nok på en drift ret tæt på trangen til parring/reproduktion.

 

Jeg tror, med min beskedne erfaring på en kombination af træning og gener. Måske har jeg bare været heldig!?!?

 

Ludwig har generelt INGEN problemer med nogen hunde. Selv de andre intakte hanner herhjemme der ikke kan hinanden kan vi gå tur med hvor de nyder hinandens selskab. Ludwig lader til at hvile godt i sig selv, så han har ikke behov for at være meget udfarende hanhund. Han knurrer hvis de andre humper ham, men stopper de så er der intet og de kan lege/snuse videre.

 

Ludwig's farfar er ret brugt avlshan i USA, så tænker at han må have lavet en del af hvalpene "naturligt". Ludwig's far har samme fede temperament som Ludwig; absolut ingen egenkønsagression og ignorerer hvis der er nogen han ikke gider. Ludwig og hans søskende er ligeledes produceret naturligt.

 

En god avlshan skal, efter min mening, blandt andet være i stand til selv at parre men også vide hvornår det ikke er tid.

Oversexet er IKKE godt, men det er en han HELT uden drifter bestemt heller ikke.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Så information kaldes åbenbart for lektie når det ikke passer ind i dit verdensbillede. Jeg må snart have udleveret det regelsæt du kører efter, for det er efterhånden ikke til at vide hvad der er gangbart og hvad der ikke er, med alle dine gummiregler.

 

Same-same.

 

Det må jeg have misset. Er det de samme dyrlæger du linker til som du mistænker for at anbefale neutralisering for at tjene penge?

 

Så sakser jeg lige fra DCH' s medlemsblad:

 

 

Der er ikke forsket ret meget i, i hvilken

alder kastration er bedst.

I USA kastrerer man ofte hunde meget tidligt.

Ofte allerede i 8-10 ugers alderen, nogle

gange allerede i 6 ugers alderen. En amerikansk

undersøgelse viser, at tidlig kastration

ofte medfører øget vækst, inkontinens, øget

hyppighed af knoglekræft, angstproblemer,

manglende modenhed, koncentrationsbesvær

mm.

Der er en tendens til at helt unge hunde,

der kastreres, ikke modnes på samme måde

som intakte hanhunde.

Sandsynligvis er det bedst at vente med kastration

til hunden er fysisk og psykisk moden.

Tidspunktet kan derfor være meget forskelligt,

afhængig af race og personlighed.

 

 

Meget konstruktivt!!!. Indlæg #22# har jeg oven i købet mindet dig om tidligere.

 

 

Jeg tror (uden at kunne tale for andre) at det er de ting der lige kobles meget firkantet på, som man reagerer på, og som får det til at lyde som om det er selve overmaskuliniseringen med følgevirkninger, man ikke er enig i at der kan være noget om.

 

Ja undskyld lektie var et dårligt (du var ikke belærende blot oplysende) valgt ord, men det var ikke et spørgsmål vel?

 

Mit indlæg #28# indeholder links til dyrlæger + en adfærds - et eller andet

 

Jeg har tidligere spurgt hvorfor man ikke skulle kunne fæstne lid til dyrlægerne i denne debat - og har vist ikke rigtig fået svar. Dyrlæger går vist ret generelt ind for tidlig kastration. Der er nok undtagelser, men generelt - og det synes jeg stadig ikke er imødegået af fagpersoner med den rette baggrund (link til disse), blot af hundeejere, som gerne lige vil se om det bliver et problem, før man skærer.

 

Så havde jeg en holdning til, at når man ændrede hundens status fra brugs og husdyr til familiemedlem, mener jeg samtidig man fraskriver sig retten til at anvende kirurgi af andet end medicinske grunde. Det bliver et etisk spørgsmål. Jeg mener derimod stadig man kan og skal avle sig ud af problemerne og at tidlig kastrering, kan være en midlertidig løsning. Sen kastrering bryder jeg mig ikke om, men det kan vel blive nødvendigt i visse tilfælde uanset om det skyldes fejlhåndtering eller arvelig disponering for overdreven kønsdrift - eller, som jeg tror det oftest er: En kombination af disse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og nu vi er ved de links, så kan jeg altså ikke lade være med at dele hvad jeg faldt over hos Center dyreklinik i Viborg:

 

Der er mange (især mænd), som er imod kastration, fordi de ser det som et indgreb på hundens natur. Jeg respekterer den holdning, men jeg er ikke enig. Indgrebet på hundens natur fandt sted for tusindvis af år siden, da vi fjernede den fra flokken og placerede den blandt os mennesker. Nu da vi har lavet om på hundens grundlæggende livsvilkår, har vi også et ansvar for at sikre dens livskvalitet. Jeg mener ikke, at en hanhund kan være tjent med konstant at være udsat for lugten af nabolagets løbske tævehunde, uden at den kan få lov til at følge sin naturlige kønsdrift. For mange hanhunde er det en form for psykisk tortur med hylen, strejfen og anoreksi til følge. Dette kan forebygges med kastration.

 

......... Så måske er Anne egentlig ikke så fordomsfuld alligevel.

 

Jeg ER fordomsfuld, og står gerne ved det:lol: Og er i øvrigt helt enig med dyrlægen.

 

Jeg mener, præcis hvad jeg skriver: "Hvordan foreslår jeres klub, at hanhundeejerne træner deres hunde i at kunne lave noget, når der lugter af løbetid over hele området"?

 

Hvis der lugter af løbetid over hele området en stor del af året, så bliver hanhundeejere stillet over for et problem, skaffet dem på halsen af klubben. Derfor må man vel formode, at klubben - som efter nøje overvejelser tillader løbske tæver på området - også har barslet med nogle "gode råd" til de stakkels hanhundeejere, som jo betaler samme kontingent for at kunne træne som en tæveejer?

 

At skrive "så de lærer at den duft ikke betyder noget for deres træning" er simpelthen for...nej, jeg ved ikke, hvilket ord der dækker og samtidig er høfligt. Du må da have en idé om, hvordan de lærer, at den duft ikke betyder noget?

 

 

Læs igen det indlæg, som du kommenterer på. Der står svaret - helt tydeligt.

 

 

Der er ingen grund til at blive spids. Naturligvis træner forsvaret deres hunde, for ellers kunne de ikke bruge dem! Og jeg spurgte dig om, hvorledes forsvaret greb denne træning an, for det må du have viden om, siden du nævner det.

 

 

Forsvaret (fx Flyvevåbnet) tager omplaceringshunde ind med henblik på bevogtning, tester dem og kan enten bruge dem eller kassere dem. Hvad angår bombehunde, som jeg - i modsætning formentlig til dig - har trænet adskillige gange sammen med, så foregår der både dér og hos narkohundene en nøje udvælgelse, ikke blandt omplaceringshunde, men hos bestemte opdrættere. Jeg har været på flere natøvelser sammen med bl.a. chefen for bombehundene og han understregede, hvor vigtigt det var at præge en bombehund helt fra "barnsben".

 

Fra andre ved jeg, at nogle af narkohundene hentes som hvalpe i en bestemt lab-kennel, hvor opdrætteren er bidt af en gal sporhund og meget, meget seriøs med sin avl og træning. Hun tester hvalpene, så snart de kan kravle.

 

Men jeg mangler stadig svar på, hvordan din klub hjælper hanhundeejerne med at træne deres hanhunde til at ignorere deres næststærkeste instinkt. Mange står i hvert fald hjælpeløse i udkanten af træningsområdet med deres hanhund i snor eller kan så bare holde sig væk fra træningen en stor del af året.

 

Hvis en hvalp bliver trænet på duft af løbsk tæve, lærer den at det er en naturlig del af livet. Og at det ikke betyder noget. Og nej, vi har aldrig en hundefører der står og ser fortabt ud:vedikke: Der er altså jævnt stor forskel på om en højløbsk tæve kommer og stikker sin bagdel op i hovedet på en kønsmoden hund, eller om den bare har bevæget sig rundt på et område.

 

Hvordan hundeføreren hjælpes, afhænger af hvordan hunden reagerer - du har haft hund i så mange år at dy burde vide det:-)

 

Og nej, jeg har aldrig trænet med forsvaret. Af den simple grund at jeg ikke arbejder der - eller træner det samme som deres hunde. Men hvor er det flot at du af og til træner med dem. Wow, det er altså virkelig noget der skaber respekt.

Link til indlæg
Del på andre sites

JHvis en hvalp bliver trænet på duft af løbsk tæve, lærer den at det er en naturlig del af livet. Og at det ikke betyder noget. Og nej, vi har aldrig en hundefører der står og ser fortabt ud:vedikke: Der er altså jævnt stor forskel på om en højløbsk tæve kommer og stikker sin bagdel op i hovedet på en kønsmoden hund, eller om den bare har bevæget sig rundt på et område.

 

Du lyder meget uerfaren med hensyn til hanhunde og løbske tæver, så jeg opgiver at få et svar fra dig på, hvordan I lærer hanhundene det i jeres klub.

Og nej - skønt jeg har haft hund i mange år, er det stadig ikke lykkedes mig, hverken selv eller med hjælp fra søde træningsfolk, at lære min hund at ignorere løbsk tæveduft. De fleste råd har gået fra det naive til det hårde. Men mange andre har da erklæret, at "ork, det kan man træne sig ud af". Sjovt nok har de fleste været ejere af tæver eller kastrater.

J Wow, det er altså virkelig noget der skaber respekt.

Egentlig ikke, det kunne stort set enhver gøre, der gider en bestemt form for træning. Men du mener jo nok noget andet med din "respekt".

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for roserne, jeg er meget uerfaren, både som træner og hanhundeejer!

 

Igen, der er forskel på en duft i græsset og på at få stukket en højløbsk tævemås i hovedet. Hvis dine hunde ikke kan abstrahere fra førstnævnte, så ja, så er dét ikke trænet godt nok.

 

Duften af løbsk tæve trænes som enhver anden forstyrrelse:vedikke:

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har ikke gode erfaringer med hanhunde og burde derfor måske også afholde mig fra at give råd.

 

Men måske er der visse lighedspunkter med jagtdrift. Jeg træner fx. let apportering nu, med Maggie hvor der er meget fært. Også i fx kaningård. Prøver altså at lave noget med hende, som hun gerne vil og som hun ret let får succes med i et miljø, hvor der er andet som trækker meget.

 

Til jagthundetræning kommer ikke tæver, som er i perioden 5-21 dagen i løbetiden, men herefter kommer de og vi gør så opmærksom på det, så hanhundeejere kan holde afstand eller komme tæt på afh. af hvor de er i træningen - og give passende lette opgaver, når de er tæt på og sværere langt fra osv.

 

Hver 5 hanhund vil jeg vurdere, kan være vanskelig at arbejde med under disse omstændigheder, men så meget mere vigtig er det måske?

Link til indlæg
Del på andre sites

Du foretrækker det, men gør hunden det også?

 

 

 

 

Stresshormon er sundt i et kort øjeblik, er det længere tid i kroppen nedbryder det.. Jeg mener ikke det er ejerens bekvemmelighed, det handler jo også om det er usundt at have alt det stress drønende rundt i kroppen, mange hunde er alene i dag og de kan ikke afledes fra tævernes der går forbi - ikke før ejeren kommer otte timer senere.. Det er synes jeg er synd, at lade hunden gå så længe og være frusteret og stresset over noget der kan gøres noget ved.

 

QUOTE]

 

Hvis man er i den situation, er det måske rimeligt nok at vælge det mindste af to onder. Jeg har ikke haft det problem inde på livet, så jeg aner ikke om der kan gøres noget andet ved det, men det ændrer jo ikke på det problem, at vi ikke med sikkerhed kan vide, HVAD vi reelt fratager hunden ved en kastration. At vi ikke kan se det, er ikke det samme som at det ikke eksisterer. Der er da masser af problemstillinger som vi er klar over i dag, som man ikke havde den ringeste ide om for et par årtier siden, og det drejer sig ikke mindst om dyrenes "følelser" (i citationstegn, fordi der faktisk stadig er mennesker, som tror på at de ikke har nogle). Hvem ved hvad vi finder ud af senere?

Link til indlæg
Del på andre sites

Hos os bruger vi duften af løbetidstæver som belønning;)

har vi en løbetidstæve bliver pletterne hvor tæven har sat, eller endnu bedre tisset, ;) brugt som belønning for hanhunde, det vil sige hanhundeejeren stiller op tæt på pletten, hunden holdes så den ikke kan nå pletten og der afventes frivillig kontakt, straks ved kontakt klikkes der og hunden får lov at snuse til pletten, hunden tages væk og øvelsen gentages, udvides hurtigt til egentlige øvelser med fuld kontakt og får faktisk hanhundene til at arbejde endnu mere koncentrerede når der er løbetids dufte på pladsen;)

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Men såfremt alle tager hensyn til hinanden (og vindretningen), så er det faktisk muligt at træne sammen - på god afstand.

 

Nemlig

 

Gennem årene har jeg bedt ejerne af løbske tæver møde til træning efter at have givet tæven klorofyl, til at tage det værste, holde sig i den rigtige side af vinden og ikke mindst undlade at fortælle at tæven var løbsk.

Efter endt træning har vi så fortalt ejerne af hanhundene, at der var en løbsk tæve til stede og de var særdeles forundrede over at kunne have trænet.

Efterfølgende var der ingen problemer med at træne selv om der var løbske tæver.

Link til indlæg
Del på andre sites

Du foretrækker det, men gør hunden det også?

Jeg ved det ikke, for jeg kan jo ikke spørge ham.

 

- han er en rigtig flab og drillepind og det tror jeg ikke at der ville have været forskel på hvis han var intakt..

Du ved det ikke, for du kan jo ikke spørge ham. :cool:

 

I øvrigt må alle handyr leve med, at det trods inviterende dufte, ikke altid er muligt at få lidt ff... kaffe. That's life. :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

Gennem årene har jeg bedt ejerne af løbske tæver møde til træning efter at have givet tæven klorofyl, til at tage det værste, holde sig i den rigtige side af vinden og ikke mindst undlade at fortælle at tæven var løbsk.

Efter endt træning har vi så fortalt ejerne af hanhundene, at der var en løbsk tæve til stede og de var særdeles forundrede over at kunne have trænet.

Efterfølgende var der ingen problemer med at træne selv om der var løbske tæver.

Dejligt. Og igen - hvis man tager hensyn, klares alt langt bedre. :5up:

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men det er måske alligevel den absolut vanskeligste distraktion man kan træne ifht. i hvert fald for visse hanhunde.

 

Ja, men ikke desto mindre en forstyrrelse. Som du er inde på, bør duften af løbsk tæve ikke påvirke en normal hanhund i en grad at den ikke kan noget som helst. En anden ting er en højløbsk tæve der byder sig til! Og enig i din sammenligning med at gå på vildt. Som jeg i øvrigt ikke har formået at træne min egen ud af, men så kan problemet heldigvis løses med en snor:-)

Link til indlæg
Del på andre sites

I øvrigt må alle handyr leve med, at det trods inviterende dufte, ikke altid er muligt at få lidt ff... kaffe. That's life. :shock:

 

Og guderne skal vide at med dagen mode og pigernes stil og sans for at tage sig ud er det et både glædeligt og somme tider udfordrende vilkår :-)

Link til indlæg
Del på andre sites

Duften af løbsk tæve trænes som enhver anden forstyrrelse:vedikke:

Dine svar (pyt, det skal da bare trænes) svarer til, at du vil lære nogen at cykle og så bare siger "Når man træner at cykle tidligt nok, er det ikke noget problem!".

 

Intet om, hvordan man kommer op på den satans cykel, ej heller hvordan man holder balancen, drejer til højre og venstre, bremser....you name it.

 

Jeg kan simpelthen ikke tage din udtalelse spor alvorligt. Ingen kan bruge den til noget. Du er ikke til nogen hjælp.

 

Det kunne du måske have været, hvis du havde kunnet overtales til at indvie os andre i, hvordan I i jeres klub træner hanhunde til at ignorere duften fra løbske tæver. Men nix - eneste svar er, at det skal trænes. Og er man ikke lykkedes skønt utallige gode råd, så er svaret "så har du bare ikke trænet det godt nok".

 

Goddag mand, økseskaft.

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, men ikke desto mindre en forstyrrelse. Som du er inde på, bør duften af løbsk tæve ikke påvirke en normal hanhund i en grad at den ikke kan noget som helst. En anden ting er en højløbsk tæve der byder sig til! Og enig i din sammenligning med at gå på vildt. Som jeg i øvrigt ikke har formået at træne min egen ud af, men så kan problemet heldigvis løses med en snor:-)

 

Og så er der igen 2 niveauer (eller sikkert mange flere) men en ting er jo og få Maggie til at sidde stille og eller arbejde i en kaningård, noget andet er at få hende til at slappe af når hun sidder stille, men det går fremad.

 

Og mht. hanhunde, vil jeg til enhver tid hellere arbejde med en hanhund der er for glad for damerne end en der er vildt aggressiv ifht andre hanhunde. Det er virkelig en udfordring - også fordi det er svært at finde træningspartnere/statister osv.

 

Jeg skal bare ikke have en hanhund.

Link til indlæg
Del på andre sites

Og guderne skal vide at med dagen mode og pigernes stil og sans for at tage sig ud er det et både glædeligt og somme tider udfordrende vilkår :-)

Nu er jeg kommet i min bedstes alder, og mænd kan normalt sagtens trække vejret normalt, når jeg går forbi, men alligevel siger jeg Eder: Pas på, at du ikke pludselig bliver trukket til en "dyr læge" og..... :shock:

Link til indlæg
Del på andre sites

 

Det er tydeligt, at der her er tale om kliker, rygklappere og ikke særlig meget fokus på indholdet i debatten.

 

Der er vist en del ting, som er tydelige for dig, men ikke synlige for andre

 

Ninjamor, måske du ikke ser rygklapperne, fordi de befinder sig bagved dig.

 

Hold nu op Per, det er da for tåbeligt!

 

Er det rygklapperi at være enig, like eller hvad?

 

De gange jeg har liket dine indlæg, har jeg så været rygklapper?

 

Min reflektion over hvorfor det er sådan, fører så også til, at det er fordi jeg ikke deltager i kliker og rygklapperi. Jeg skriver det jeg mener - lige som @AnneMangetal (og mange andre) iøvrigt også gør - uanset hvem man taler til og med. Det betyder, at man nogen gange får noget payback, har jeg indtryk af, hvor det ikke handler om indhold, men om personer.

 

Jamen jeg oplever dig som strid... Du skriver indirekte at vi andre skriver noget andet end det vi mener.

Jeg har en fornemmelse af, at du vurderer andre efter hvordan du selv har det med disse ting. Livet er efter min mening for kort til payback medmindre man hedder Contador og vil sætte tingene "på plads" for Astana

 

 

Hvad blev din refleksion @Ninjamor?

 

Det kommer sådan set ikke dig ved, hvad jeg tænker

Link til indlæg
Del på andre sites

Dine svar (pyt, det skal da bare trænes) svarer til, at du vil lære nogen at cykle og så bare siger "Når man træner at cykle tidligt nok, er det ikke noget problem!".

 

Intet om, hvordan man kommer op på den satans cykel, ej heller hvordan man holder balancen, drejer til højre og venstre, bremser....you name it.

 

Jeg kan simpelthen ikke tage din udtalelse spor alvorligt. Ingen kan bruge den til noget. Du er ikke til nogen hjælp.

 

Det kunne du måske have været, hvis du havde kunnet overtales til at indvie os andre i, hvordan I i jeres klub træner hanhunde til at ignorere duften fra løbske tæver. Men nix - eneste svar er, at det skal trænes. Og er man ikke lykkedes skønt utallige gode råd, så er svaret "så har du bare ikke trænet det godt nok".

 

Goddag mand, økseskaft.

 

Apropos hormonel! Skru lige ned for charmen, ikke?

 

Forstyrrelset trænes ved at gøre det nemt for hunden og øge sværhedsgraden. Vel lidt som du selv har gjort? For som du skriver, kan du godt træne - hvis der tages hensyn. Vil du også vide hvordan vi specifikt træner kontakt selvom der hænger bacon i træerne? Er du utilfreds med at jeg ikke kan give den endegyldige opskrift? For den afhænger af hunden.

Link til indlæg
Del på andre sites

Apropos hormonel! Skru lige ned for charmen, ikke?

Hvad mener du så med dét?

 

Forstyrrelset trænes ved at gøre det nemt for hunden og øge sværhedsgraden.

Sværhedsgraden skal SÆNKES for overhovedet at gå i gang med at træne en elskovslysten hanhund til at opføre sig "ordentligt". Det er jo lige det, der er problemet?!

 

Nå, skidtpyt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...