Hop til indhold

Kastration af hanhunde


Lenschow
 Share

Recommended Posts

Og det er jo ret tydeligt at det betyder mere hvem der siger noget end hvad der siges - for nogen.

Jeg har lige tilladt mig at smide mit svar i tråden om tonen herinde, for det hører jo ingen steder hjemme at diskutere sådan noget her.

Link til indlæg
Del på andre sites

  • Svar 317
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Jeg skal undlade at beskrive hvad jeg så synes om andre debattører, for det bidrager vist ikke til så meget.

 

Jeg mener stadig at argumentet med at kastrere sent for at undgå at hunden ikke kommer til at se maskulin nok ud ved tidlig kastrering er på linje med at ørekupere og hale kupere. I en debat kan man ikke undgå at sige det, når det fremføres som argument imod at kupere tidligt. Det kan kun ramme folk som mener det er ok at kastrere sent bla. af den grund - og det er jeg ok med. Hvis det er det vi tale mht. at blande sig i hvordan folk holder hund. Blot mener jeg ikke det handler hvordan man holder hun, men hvordan man ser på kosmetisk kirurgi på hunde uden medicinsk begrundelse. Jeg går udfra at vi alle ville give af samme skuffe hvis en person havde været i USA for at for stemmebåndene klippet, på sin hund så hun kunne beholde den i en lejlighed? Og når jeg så oplever at folk som eller ikke tager bladet fra munden når man taler om at tage hensyn til eksteriør i vurderingen af kirurgiske indgreb, ja så undrer jeg mig.

 

Hvis det er noget andet hører jeg gerne om det, for jeg giver gerne en undskyldning hvis det er rimeligt.

 

hvis det er mig du mener, der venter med at kastrere sent fordi jeg vil have at min hanhund, skal se maskulin nok ud. Vil jeg gerne slå fast med syvtommersøm, at det ikke har noget på sig og at det var af en helt anden grund, jeg valgte at kastrere Oskar.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er mig du mener, der venter med at kastrere sent fordi jeg vil have at min hanhund, skal se maskulin nok ud. Vil jeg gerne slå fast med syvtommersøm, at det ikke har noget på sig og at det var af en helt anden grund, jeg valgte at kastrere Oskar.

Glem det Jane, din gamle rygklapper. n060.gif Det er sådan det er opfattet og det går aldrig at ændre.

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad mener du så med dét?

 

 

Sværhedsgraden skal SÆNKES for overhovedet at gå i gang med at træne en elskovslysten hanhund til at opføre sig "ordentligt". Det er jo lige det, der er problemet?!

 

Nå, skidtpyt.

 

Øges efterhånden - med tiden - som hunden bliver bedre. Sorry, kan ikke klappe det for dig. Jeg ved jo at du sådan set træner det på samme måde, og går ud fra at du bare leder efter endnu en grund til at sable mig. Men go ahead, jeg kender jo din tone på godt og ondt.

Link til indlæg
Del på andre sites

hvis det er mig du mener, der venter med at kastrere sent fordi jeg vil have at min hanhund, skal se maskulin nok ud. Vil jeg gerne slå fast med syvtommersøm, at det ikke har noget på sig og at det var af en helt anden grund, jeg valgte at kastrere Oskar.

 

Det er jo fint. det kunne jeg ikke vide for du skriver jo som et argument for sen kastrering at du bla. ønsker at den får det rigtige maskuline udtryk. Og jeg kan jo læse, men er ikke tankelæser. hvorfor har du ikke rettet misforståelsen for længe siden hvis du ikke mente det du skrev?

 

Oskar var 4 år, da han blev kastreret. Jeg er åbenbart en af de hundefolk, der ikke er dygtig nok. Men da måtte jeg kaste håndklædet i ringen og indrømme, at jeg ikke magtede en oversexet hanhund.

 

Jeg har god erfaring med at kastrere i en sen alder. Kastrationen virkede hvor den skulle virke, nemelig at dæmpe sexlysten. Oskar er på alle andre områder helt, som før han blev kastreret. Han er en mental stærk hund, der hviler meget i sig selv, endda mere efter end før, da han før meget nemt stressede.

 

Jeg syntes de hanhunde, jeg møder, der er blevet kastreret i en meget tidlig alder, ligner forvoksede tæver. Jeg kan godt lide, at en hanhund også ligner en hanhund.

 

Jeg er imod, at kastrere, kun for at kastrere, der skal være en meget god grund til det. Victor kunne jeg aldrig drømme om at kastrere.

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu er jeg kommet i min bedstes alder, og mænd kan normalt sagtens trække vejret normalt, når jeg går forbi, men alligevel siger jeg Eder: Pas på, at du ikke pludselig bliver trukket til en "dyr læge" og..... :shock:

 

jeg elsker piger i deres bedste alder.

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo fint. det kunne jeg ikke vide for du skriver jo som et argument for sen kastrering at du bla. ønsker at den får det rigtige maskuline udtryk. Og jeg kan jo læse, men er ikke tankelæser. hvorfor har du ikke rettet misforståelsen for længe siden hvis du ikke mente det du skrev?

Vi andre havde forstået den forklaring der faktisk kom, du må have overset det.

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi andre havde forstået den forklaring der faktisk kom, du må have overset det.

 

Eller også læser i bare ikke hvad der står, men da i kender og sympatiserer med debatøren antager i at hun ikke mener hvad hun skriver - for det er vist præcis det som er tilfældet her. Og ikke at jeg ikke kan læse.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg medgiver gerne et jeg er stædig, strid og vedholdende. Men jeg erkender ikke, at jeg ikke holder mig til at gå efter bolden - altså det folk faktisk skriver (også hvis det så viser sig at de ikke mener det).

 

Jeg holder mig til hvad jeg selv mener og hvad andre skriver, uanset om det er sympatiske mennesker og nogen jeg kender eller nogen, jeg tidligere har haft en twist med.

 

@Ninjamor. Du kommer med mange ret personlige angreb, men du kan godt stoppe. Du får ikke mig med på den vogn, hvor vi kommer med skældsord og nedsættende bemærkninger om hinanden. Jeg holder mig til hvad jeg mener er fakta og hvad jeg oplever.

 

Når jeg taler om rygklapperi og kliker, er det fordi du og jeg så vidt jeg kan se er ret enige om det grundlæggende om håndtering af hanhunde og også om kastrering og sterilisering, men der er tilsyneladende ikke så mange som synes de gider imødegå det du skriver (fx. når du skriver at der skal sættes flere grænser osv.), som når jeg 8eller Kim) skriver stort set det samme. Jeg mener ikke du er rygklapper, men jeg mener andre er.

 

Og fakta er, at 16 personer (godt en tredjedel) herinde mener der er rygklapperi, så det er altså ikke kun mig - eller taget ud af den blå luft. Det må komme et eller andet sted fra.

 

Synd at du ikke vil dele dine refleksioner, nu jeg har delt mine bla. på din opfordring. Lidt sølle også.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke længere om det er relevant for tråden her - men jeg vil gerne fortælle lidt om hvorfor jeg har valgt hanhunde.

 

Vi havde (som jeg har skrevet tidligere cockere op gennem min barn og ungdom) Min far stod for den primære del med vores hunde dengang - herunder træning/aktivering. Han havde valgt tæver og dengang i 60'erne og op i 70'erne var neutralisering ikke noget man sådan brugte - så derfor var de intakte. De havde det ofte med at stikke af og var generelt sværere at håndtere under løbetiderne. Senere fik en nær veninde en schæferblanding - en han og her oplevede jeg en hel anden opførsel - altså en lettere trænbar hund.

Alle disse ting har sat præg på mig og derfor har jeg selv - kun haft hanhunde i mit voksen liv - først en dalmatiner - som jeg desværre lod kastere fordi dyrlægen hævede han ville blive rolig - han var dengang unghund og i dag ved jeg det var et fatal valg der blev truffet - for han blev naturligvis ikke rolig fordi han blev kasteret - han blev lad/doven - gad knap nok at gå tur eller træne - men blev i højere grad en "klappehund"

Derfor er ingen af mine beagler kasteret.

Her har jeg oplevet trænbare/aktive og glade hunde som hellere end gerne vil være på. Der er naturligvis løbske tæver i nabolaget ind i mellem - men jeg har så brugt at lade mine beagler få lov til at snuse rundt - snuse duften af tæverne til sig. Jeg har ikke oplevet at mine hunde gik fra snøvsen - ikke at ville spise eller noget. Dog har de reageret med lidt piberi/rastløshed når tæverne i nærheden har været højløbske - men det har jeg aldrig set som et problem.

Skulle jeg senere igen få hund efter mine beagler - så bliver det med garanti en hanhund igen.

Link til indlæg
Del på andre sites

Den her tråd er et glimrende eksempel på, hvorfor jeg ikke deltager i debatter herinde...

 

Og derfor er det så håbløst at få ordentlig info om kastration, dem der har erfaring orker ikke høre, hvor tåbelige de er.

 

alt bliver neutraliseret her! Kun en ting fortryder jeg, at jeg lyttede til de kloge og ventede så længe før fønix (nervøs / aggressiv) blev fikset, alle sagde han ville gå helt bananas, i stedet vågnede han efter narkosen og var allerede så meget bedre.

 

bare træn det...hvis man siger det, så har man bare ikke prøvet en machohund. Men jeg vil da vedstå, at jeg er en klovn og helre vil bruge min sparsomme evner på noget sjovt og konstruktivt, end stå i et hjørne og træne kontakt før vi bevæger os to centimeter længre ind på velduftende græsplæne.

 

kastrerer som sagt alt og alle og så tidligt som muligt, har absolut intet negativt at sige, alle ulemperne har jeg endnu til gode, med et signifikant antal neutraliserede hunde vil jeg påstå alle undersøgelser er uhyggeligt farvede. Så er man i tvivl, så bare snit, det virker og man er hverken et dårligt menneske eller en dårlig hundeejer :engel:

Link til indlæg
Del på andre sites

Eller også læser i bare ikke hvad der står, men da i kender og sympatiserer med debatøren antager i at hun ikke mener hvad hun skriver - for det er vist præcis det som er tilfældet her. Og ikke at jeg ikke kan læse.

 

OK, det kan så være noget internt ryg-klapper forståelse:P

Jeg læste det nemlig nogenlunde som også PBC opfattede det.

(Duk og væk)

Okay, hvis man høre sådan en gang beskyldninger hver gang man er enig med eller forstår en bruger I er uenige med,.... så står jeg altså af. :roll:

Link til indlæg
Del på andre sites

Oskar var 4 år, da han blev kastreret. Jeg er åbenbart en af de hundefolk, der ikke er dygtig nok. Men da måtte jeg kaste håndklædet i ringen og indrømme, at jeg ikke magtede en oversexet hanhund.

 

Jeg har god erfaring med at kastrere i en sen alder. Kastrationen virkede hvor den skulle virke, nemelig at dæmpe sexlysten. Oskar er på alle andre områder helt, som før han blev kastreret. Han er en mental stærk hund, der hviler meget i sig selv, endda mere efter end før, da han før meget nemt stressede.

 

Jeg syntes de hanhunde, jeg møder, der er blevet kastreret i en meget tidlig alder, ligner forvoksede tæver. Jeg kan godt lide, at en hanhund også ligner en hanhund.

 

Jeg er imod, at kastrere, kun for at kastrere, der skal være en meget god grund til det. Victor kunne jeg aldrig drømme om at kastrere.

 

Er der overhovedet noget at misforstå? Står der ikke at det betyder noget for valget af tidspunkt for kastrering af hanhunde at de ikke får det rette maskuline udseende ved tidlig kastrering?

 

Jeg synes det er fint at @Jane nu - ret sent har erkendt at det mener hun vist ikke alligevel, men det kunne man da ikke vide fra starten - jo hvis man antager at man kender Jane og ved at noget sådan kan hun ikke mene, men jeg kender altså ikke Jane. Jeg må tro hun mener det hun skriver indtil andet er sagt.

Link til indlæg
Del på andre sites

Forstår du ikke hvad "at stå af" betyder?.

 

Jo og hvad så. du står af. Jeg bliver og debatterer.

 

Du mener jo jeg er den eneste som har "misforstået" så jeg må jo ligesom prøve at forklare at jeg ikke har misforstået noget, blot læst hvad Jane har skrevet. Jeg kan stadig ikke se at det kan misforstås

Link til indlæg
Del på andre sites

Jo og hvad så. du står af. Jeg bliver og debatterer.

 

Du mener jo jeg er den eneste som har "misforstået" så jeg må jo ligesom prøve at forklare at jeg ikke har misforstået noget, blot læst hvad Jane har skrevet. Jeg kan stadig ikke se at det kan misforstås

.... Og sørme en gang til.

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke længere om det er relevant for tråden her - men jeg vil gerne fortælle lidt om hvorfor jeg har valgt hanhunde.

 

Vi havde (som jeg har skrevet tidligere cockere op gennem min barn og ungdom) Min far stod for den primære del med vores hunde dengang - herunder træning/aktivering. Han havde valgt tæver og dengang i 60'erne og op i 70'erne var neutralisering ikke noget man sådan brugte - så derfor var de intakte. De havde det ofte med at stikke af og var generelt sværere at håndtere under løbetiderne. Senere fik en nær veninde en schæferblanding - en han og her oplevede jeg en hel anden opførsel - altså en lettere trænbar hund.

Alle disse ting har sat præg på mig og derfor har jeg selv - kun haft hanhunde i mit voksen liv - først en dalmatiner - som jeg desværre lod kastere fordi dyrlægen hævede han ville blive rolig - han var dengang unghund og i dag ved jeg det var et fatal valg der blev truffet - for han blev naturligvis ikke rolig fordi han blev kasteret - han blev lad/doven - gad knap nok at gå tur eller træne - men blev i højere grad en "klappehund"

Derfor er ingen af mine beagler kasteret.

Her har jeg oplevet trænbare/aktive og glade hunde som hellere end gerne vil være på. Der er naturligvis løbske tæver i nabolaget ind i mellem - men jeg har så brugt at lade mine beagler få lov til at snuse rundt - snuse duften af tæverne til sig. Jeg har ikke oplevet at mine hunde gik fra snøvsen - ikke at ville spise eller noget. Dog har de reageret med lidt piberi/rastløshed når tæverne i nærheden har været højløbske - men det har jeg aldrig set som et problem.

Skulle jeg senere igen få hund efter mine beagler - så bliver det med garanti en hanhund igen.

 

Fint indlæg. Jeg har det jo lidt omvendt. Sjovt som erfaringer kan have indflydelse på hvad man gør og ikke mindst så forskellige erfaringer man har. At tæver skulle være vanskeligere at holde hjemme har jeg simpelthen aldrig hørt før, men alle jagthunde uanset køn, vil vel strejfe, hvis ikke de lærer andet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Og derfor er det så håbløst at få ordentlig info om kastration, dem der har erfaring orker ikke høre, hvor tåbelige de er.

 

alt bliver neutraliseret her! Kun en ting fortryder jeg, at jeg lyttede til de kloge og ventede så længe før fønix (nervøs / aggressiv) blev fikset, alle sagde han ville gå helt bananas, i stedet vågnede han efter narkosen og var allerede så meget bedre.

 

bare træn det...hvis man siger det, så har man bare ikke prøvet en machohund. Men jeg vil da vedstå, at jeg er en klovn og helre vil bruge min sparsomme evner på noget sjovt og konstruktivt, end stå i et hjørne og træne kontakt før vi bevæger os to centimeter længre ind på velduftende græsplæne.

 

kastrerer som sagt alt og alle og så tidligt som muligt, har absolut intet negativt at sige, alle ulemperne har jeg endnu til gode, med et signifikant antal neutraliserede hunde vil jeg påstå alle undersøgelser er uhyggeligt farvede. Så er man i tvivl, så bare snit, det virker og man er hverken et dårligt menneske eller en dårlig hundeejer :engel:

 

Så du er enig med @AnneMangetal og mener man rutinemæssigt bør neutralisere hunde tidligt (før kønsmodning) hvis ikke de skal indgå i avlen?

Link til indlæg
Del på andre sites

Så du er enig med @AnneMangetal og mener man rutinemæssigt bør neutralisere hunde tidligt (før kønsmodning) hvis ikke de skal indgå i avlen?

 

Øhhh..... Jeg har aldrig (som i ALDRIG) skrevet noget om at man rutinemæssigt bør neutralisere inden kønsmodning! Gider du ikke lade være med at lægge mit navn til noget jeg ikke har skrevet?

Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Du har kopieret indhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Tilføj...